Gå til innhold
Fiskersiden

Minn Kota i-pilot, noen med erfaringer?


palkr
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har nettopp anskaffet en baugmontert MinnKota RT 80 ST/IP 24V 60" skaft til en Linder 445 Sportsman Catch 14 ft Alubåt.

Selv om dette ikke er noen reser, må man være forberedt på å reagere raskt, f.eks. når båtene dorger tett i seistim og trange sund.

Det jeg lurer på sikkerhetsmessig, er hvis iPilot fjernstyringen plutselig ikke fungerer (flatt batteri, den kan mistes i vannet etc), hvordan man manuelt raskt kan ta kontroll over en slik motor med elektrisk styring uten manuelt styrehåndtak og gass?

Det jeg derfor vurderer, er muligheten av å påmontere et manuelt styreskaft på motoren, eller om en kablet fotpedal (relativ kostbar) ekstra fjernstyring er det eneste alternativet.

Terje

Endret av terjejh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det må da finnes en reodor felgen metode for å feste en skaft til stammen på motoren. jeg ville ikke gått for en fotpedal om ikke det er noe du VET du kommer til å bruke mye. det greieste må da være en nøkkel lanyard rundt halsen så om du skulle havne i vannet er det bare å styre båten tilbake med fjernkontrollen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he; men i det siste tilfellet har jeg mistanke om at i 2 knops fart vil båten være utenfor rekkevidde for iPiloten, før man kommer til sans og samling :)

Fjernstyringer er komfortable når de virker, men selv sofa-TV'en pleier ha manuelle knapper gjemt under panelet. Jeg har heller ikke lyst til å investere i en kostbar fotpedal som reserveløsning, selv om noen foretrekker pedal når de store ruggene hogger til. En ekstra iPilot koster også et par tusenlapper.

Tidligere tenkte jeg å anskaffe en hekkmontert Minn Kota med manuell styring, og kjøpte like godt et forlengerhåndtak på forhånd til det bruket. Denne kan jeg muligens få festet med en slangeklemme til skaftet under dybderingen. Uten manuell gassjustering, må man vel ha en hurtigkopling på batterikabelen ........

Endret av terjejh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorn stopper vel automatisk når den tas opp av vannet?

Fjernkontrollen skal være både vanntett og flytende. Får du festa noe godt synlig og flytende på den burde den være mulig å spotte på sjøen.

Et ekstra CR2650? batteri til den burde vel være mulig å plassere i noe vann/lufttett ombord.

Håv har du vel ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tur i dag med min far ut på havet. Batteriet som ble brukt var noe så ringt som et 60 ampere fra Biltema. Når vi kom ut på plassen var det veeldig godt med strøm og 3-5ms vind i samme retningen. Dorgefart!. Motoren klarte å holde oss der vi ville men jeg merka at den jobba veldig mye fra trinn 6 til 10 for å holde oss på plassen. dette varte i ca. 2 timer før det var slutt på juicen i batteriet. Litt skuffa, for hadde jo håpt på lengre driftstid, med det er jo som med alt. jo mer penger en putter i det så får du hva du betaler for.

Tommy på jakt og friluft anbefalte et (sikle) lifepo4 70 amp. det kunne skaffes fra altitec.no. han nevnte og at det kosta en 6 lapper. FUUUUUUUU

av fangst ble det torsk lange brosme fra 2-4 kg, ikke den helt store turen men god matfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tur i dag med min far ut på havet. Batteriet som ble brukt var noe så ringt som et 60 ampere fra Biltema. Når vi kom ut på plassen var det veeldig godt med strøm og 3-5ms vind i samme retningen. Dorgefart!. Motoren klarte å holde oss der vi ville men jeg merka at den jobba veldig mye fra trinn 6 til 10 for å holde oss på plassen. dette varte i ca. 2 timer før det var slutt på juicen i batteriet.

Hvor stor er båten du snakker om her... og hvor stor er motoren din?

Jeg har en 23 fots Walk Around - vil slikt utstyr kunne brukes på denne (tenker da å holde på samme plass i mer enn et par timer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil skyte inn her ut fra forhåndsundersøkelser/studier (men uten enda å ha prøvd selv) at jeg valgte en MinnKota RT80 24V motor med 2 stk seriekoplede 140 Ah AGM Solar batterier.

80 (pund=amper=36kp skyvekraft) x 24V : 735W = 2,6 Hk

http://www.sparelys....chk=1&Itemid=38

http://www.sparelys....9&Itemid=37#agm

Med en relativt lett, 14 ft Alu-båt som min, tenkte også jeg først å anskaffe en RT55 12V motor (55 pund=25 kp skyvekraft). Dette ville nok holdt for dorging med ett enkelt batteri på stillere sjø. MinnKota anbefaler minimum 100Ah deep cycle batterikapasitet (AGM).

Etter å ha drøftet dette med Mjøsservice's egne dorge-erfaringer og tester, valgte jeg å gå for den større 24V motoren. Dette for å ha noe mer kraft disponibelt i litt mer vind og strøm.

For hver halve knop fartsøkning dobles batteriforbruket. MinnKotas Maximizer batterioptimalisering er nemlig ikke effektiv, hvis el-motor må arbeide på nærmest full ytelse. På halv fart blandingskjøring skal denne kunne gi ca. 3x økt batterilengde i praksis (teoretisk 5x).

Ved 16 ft båter og større har jeg sett anbefalt 24V el-motor el. mer for dorging i noe vind og strøm. Hvis målet bare er å holde båten i ro med iPilot's spot-lock funksjon (elektronisk anker) kan vel grensene tøyes mer. West Marines praktiske guide sier 80 punds skyvekraft holder til forging med ca. 24,5 fots båt.

http://www.westmarin...Trolling-Motors

Endret av terjejh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har merket at det med mye strøm og vind blir mye rykkete jobbing med spotlocken. jeg er mest mer fornøyd med å stille den inn manuelt opp mot vind/strøm, og bruke N funksjonen. låse den i en retning. i dag gjorde jeg dette og lå tildels stille. snøret forsvant mange meter bak båten.... med spotlocken blir det disse metrene frm og tilbake hele tiden. synes den funksjonen virker best når det ikke er så gaæli drift.

min båt veier 1150, 19 fot og på denen passer 24 volt 80 greit. jeg emenr jeg brukte trinn 4 i dag for å ligge stille....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg kan si at det i dag var en sterk strøm ute som jeg ikke ser så veldig ofte. vi har en buster 15fot med 30hk honda som veier nok inn til en ca halvt tonn med litt vanntrukken flytemasse og utstyr.

til thomcon: de har og 36v 101punds motorer. 23 WA er ikke småtteri om jeg kan gjetter riktig. men da har du vel og kanskje amp fra motoren som kan hjelpe deg med å forlenge batteritiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til thomcon: de har og 36v 101punds motorer. 23 WA er ikke småtteri om jeg kan gjetter riktig. men da har du vel og kanskje amp fra motoren som kan hjelpe deg med å forlenge batteritiden

Båten min - en White Shark 236 WA - ligger nok på godt over to tonn med full tank, litt folk og en masse utstyr. Den er 1200 kg tom, uten motor

Tolker 101 pund som ca 50 kg skyvekraft. Det høres rikelig ut... Antar at det som teller er hvor lenge batteriet vil kunne holde på. Klart at om du legger mange nok tusen i et slikt batteri så får du skikkelig god kvalitet - spørsmålet er hvor mye man er villig til å investere her.

Vil det virke kompenserende med ett drivanker eller to? Eller ville dette bare føkket ting opp..?

Hadde vært skikkelig tøft å legge seg midtfjords og fiske hvor dypt man vil - uten å måtte ankre opp... for så å kunne bytte plass i løpet av minutter uten å måtte hale opp ankeret.

Hva ville en sånn 36 v/101punds motor koste meg - inkludert et godt og riktig batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig båt forresten!

36v = 3 batterier

I tillegg så må du sjekke hvor høyt fribordet er i baugen. Jeg vet de har en stamme som er lenger en 54 tommer (137cm) på den kraftigste modellen. De liker at det skal være en ca 40 cm under vannflata. så da har du en god meter å gå på med det lengste skaftet på 60 tommer eller 152cm

Jeg registrerer at det på nettet i usa ligger de på overkant av 1500 dollar som tilsvarer 10 lapper. legg til en 3-4 tusen for frakt og moms. Regn med det dobbelte her i norge. kunne vært interessant å sjekke ut.

Og det med elektronisk anker, det er akkurat som du sier, helt genialt enkelt. 2 trykk og du beveger deg ikke mer enn 4-5 meter fra merket.

Men billig er det ikke. fra 15 til 25 lapper alt etter hvor mye du legger i batteriparken er mitt intrykk.

Endret av Jonkanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig båt forresten!

36v = 3 batterier

I tillegg så må du sjekke hvor høyt fribordet er i baugen. Jeg vet de har en stamme som er lenger en 54 tommer (137cm) på den kraftigste modellen. De liker at det skal være en ca 40 cm under vannflata. så da har du en god meter å gå på med det lengste skaftet på 60 tommer eller 152cm

Jeg registrerer at det på nettet i usa ligger de på overkant av 1500 dollar som tilsvarer 10 lapper. legg til en 3-4 tusen for frakt og moms. Regn med det dobbelte her i norge. kunne vært interessant å sjekke ut.

Og det med elektronisk anker, det er akkurat som du sier, helt genialt enkelt. 2 trykk og du beveger deg ikke mer enn 4-5 meter fra merket.

Men billig er det ikke. fra 15 til 25 lapper alt etter hvor mye du legger i batteriparken er mitt intrykk.

Takk for det - Men å si at båten er nydelig blir muligens å dra det en smule langt for enkelte... (ekskona f.eks ;)). Den fungerer imidlertid veldig bra for fisking.

Sånn jeg leser det må jeg regne med ca 15 000,- for motor/gps og 3 x 6000 for batterier..? Altså 30 - 35 000,-?

Det er en ganske tung investering for et produkt med såpass stort "kjekt å ha aspekt"...

Vi får bare drømme - og så kanskje det skjer en vakker dag. Ville vært veldig kjekt å ha... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja om du er gal nok for å gå for slike batterier til den kraftigste motoren blir det litt ahem* glohett i økonomien til de fleste.

Båten din er vel også slik at den kan tåle vekta (90kg) av noen agm batterier til 1500 kroner stykket, så da har du kraften til prisen av ett av disse batteriene

jeg tror at du kan få tak i et slikt opsett til under 20.000 uten å gå for de aller hissigste batteriene

Endret av Jonkanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thomas, det hadde nesten vært litt kvalmt med den største i-pilot'en på din båt! ;)

Men det hadde unektelig vært besnærende å utforske Nedstrandfjorden med det oppsettet. Med spotlock burde det i teorien gå an å flytte båten noen meter av gangen, med agnene ute, uten å bryte duftsporet. Det gir noen veldig interessante muligheter. Si ifra hvis du trenger et par ekstra hender for montering, oppkobling og testkjøring! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har gjennomført min første prøvekjøring av MinnKota RT80 ST/IP 24V på Linder 445C med vel 400 kg nyttelast i båten, dvs. totalt ca. 650 kg. Båten ble litt framlastet med to personer, 2x2 batterier og litt utstyr normalt plassert foran og bak.

Fart:

Med full guffe på motoren oppnådde vi 4,2 mph avlest på iPiloten, dvs. 3,7 knop (nesten stille sjø, laber bris og lite strøm).

Driftstid:

Motoren ble kjørt om lag 6 timer i sammenheng på blandingskjøring fra test av full fart, til i hovedsak 3 knop transport og spotlock pilking. Vet ikke helt hvor mye lenger batteribanken på 2x140Ah (AGM 2x12V) ville vart, men trolig nærmet den seg nedre grense på 70-80% utlading. Den 25A store Ctek laderen brukte i hvertfall etterpå ca. 4 timer på å fullade hvert av de to batteriene igjen.

Retningsstabilitet:

Jeg vet ikke helt årsaken ennå, men båten ville ikke gå retningsstabilt. Uansett manuell styring eller Autopilot, så ble det slalomkjøring fram og tilbake. Til tider kom hekken såpass på tverra at det nærmet seg skrens og vi måtte slakke helt ned. Styringen reagerte tregt og når svingen kom, ble det utslag som ved overstyring som ikke lot seg korrigere i tide.

Om en nokså lett og liten båt med moderat V-form, relativt flat bunn og liten kjøl er årsaken, vet jeg ikke. Motoren er montert med en hurtigbrakett og kortere skrueavstand til baugen, og vi oppdaget etterpå at det manglet mutter på 'en av de fire festeskruene. Dette kan ha medført noe slakke i motorfestet som kan ha forstyrrret styringen. Svingeren påmontert el-motoren foran rorfinnen, tror jeg neppe kan forstyrre regningsstabiliteten i særlig grad, i og med at det er propellen som trekker og styrer.

Denne manglende retningsstabiliteten ble altså en skuffende opplevelse og stikk motsatt av det jeg forventet fra en baugmontert motor.

Hører gjerne om hvilke erfaringer andre har mht retningsstabilitet.

Endret av terjejh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første innfall jeg får er at den er fortung, som gir dårlig styring. Nå er min motor den spinkleste med 12v så det er ikke snakk om at jeg bruker el motoren til nevneverdig fremdrift så jeg har ikke testa det enda.

edit: feilen er at du ikke har noe ror, men båen fungerer som en ubalansert pendel på elmotorens akse. de fleste har et ror bak på båten som bestemmer retning. De fleste har påhengs nede som fungerer som et ror. neste gang ta en planke el. som du fester i akterspeilet se om det hjelper på retningsstabiliteten

Endret av Jonkanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten var kanskje "litt si" på vannet, men godt innenfor tillatt nyttelast på 465 kg og tillatt totalvekt 770 kg. Båtens egenvekt er 230 kg og max max tillatt vekt inklusive motor er 332 kg iflg tekniske data.

El-motoren på 80 lbs (36 kg) skal også kunne trekke både tyngre og større båter, noe max oppnådd fart på 3,7 knop viser.

Det med ror har jeg faktisk allerede fått tips om og er interessert i å undersøke nærmere. Finnes noe egnet i Aluminium i handelen for ettermontering på hekken?

Endret av terjejh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thomas, det hadde nesten vært litt kvalmt med den største i-pilot'en på din båt! ;)

Men det hadde unektelig vært besnærende å utforske Nedstrandfjorden med det oppsettet. Med spotlock burde det i teorien gå an å flytte båten noen meter av gangen, med agnene ute, uten å bryte duftsporet. Det gir noen veldig interessante muligheter. Si ifra hvis du trenger et par ekstra hender for montering, oppkobling og testkjøring! ;)

Hei Pål! Har ikke sett dette

Antar du med kvalmt mener "dødsfett" eller noe i den stilen...? I såfall er jeg helt enig.

Dette er bare på tenkestadiet enda, men hvis Jonkanon har rett ovenfor - at jeg kan få hele stasen for under 20 000,- - så er det absolutt noe å tenke videre på.

Skulle det bli noe av så ville jeg ikke engang vurdere å gjøre noe som helst uten at du var involvert på en eller flere måter. Du er min konsulent på alt som er litt mer teknisk enn et dørhåndtak... ;)

Det hadde vært utrolig tøft å bruke dette systemet fast ved fisking på dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg vil skyte inn her ut fra forhåndsundersøkelser/studier (men uten enda å ha prøvd selv) at jeg valgte en MinnKota RT80 24V motor med 2 stk seriekoplede 140 Ah AGM Solar batterier.

80 (pund=amper=36kp skyvekraft) x 24V : 735W = 2,6 Hk

http://www.sparelys....chk=1&Itemid=38

http://www.sparelys....9&Itemid=37#agm

Med en relativt lett, 14 ft Alu-båt som min, tenkte også jeg først å anskaffe en RT55 12V motor (55 pund=25 kp skyvekraft). Dette ville nok holdt for dorging med ett enkelt batteri på stillere sjø. MinnKota anbefaler minimum 100Ah deep cycle batterikapasitet (AGM).

Etter å ha drøftet dette med Mjøsservice's egne dorge-erfaringer og tester, valgte jeg å gå for den større 24V motoren. Dette for å ha noe mer kraft disponibelt i litt mer vind og strøm.

For hver halve knop fartsøkning dobles batteriforbruket. MinnKotas Maximizer batterioptimalisering er nemlig ikke effektiv, hvis el-motor må arbeide på nærmest full ytelse. På halv fart blandingskjøring skal denne kunne gi ca. 3x økt batterilengde i praksis (teoretisk 5x).

Ved 16 ft båter og større har jeg sett anbefalt 24V el-motor el. mer for dorging i noe vind og strøm. Hvis målet bare er å holde båten i ro med iPilot's spot-lock funksjon (elektronisk anker) kan vel grensene tøyes mer. West Marines praktiske guide sier 80 punds skyvekraft holder til forging med ca. 24,5 fots båt.

http://www.westmarin...Trolling-Motors

Har bestillt meg en 24v 80 punder selv. hvordan er erfaringen med disse batteriene og utstyret etter noe mer utprøving? Hvilken lader bruker du til disse? lader du med 24v sammen eller 2x12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.