Gå til innhold
Fiskersiden

Får pris for havbruk på Facebook


 Share

Recommended Posts

Oppdrettsnæringen nå tar i bruk sosiale medier for å få informasjon om næringen ut til bredere lag av folket.

Får pris for havbruk på Facebook

Magnar Ottesen frå Toska fekk overrekt AqKva-prisen 2012 på ein stor havbrukskonferanse på Stord.

Folkeopplysning og omdømmebygging

Han vågar å diskutera med folk på nett og sender linkar til fagstoff om næringa til heilt nye lesargrupper, og det på ein fagleg solid måte etter mange års erfaring. - Dette er folkeopplysing og omdømmebygging på sitt beste, og etter aktivitetsnivået å dømma brukar han mykje tid på denne viktige oppgåva - på eiga tid, og av ei brennande interesse for næringa, seier Hans Inge Algrøy.

Her kan man lese og bidra i diskusjonene om oppdrettsnæringens plass i samfunnet.

Ja til oppdrettslaks og arbeidsplasser på kysten.

Endret av Salmonfacts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at det er samme Frode Reppe, så har han verv i Frøya kommune og representerer Arbeiderpartiet. Altså en folkevalgt politiker.

Det er en Frode Reppe som diskuterer forskning i linken under:

http://www.forskning.no/artikler/2011/november/305738

Jeg er skremt hvis det er dette nivået vi i framtida skal diskutere på ... Det blir som den gangen jeg diskuterte med min onkel, og for å avslutte en lang diskusjon hentet jeg lexikan.... Da fikk jeg beskjed om at" det som sto der var feil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det kommer stadig nye avsløringer.

Her er klippet fra en nystartet tråd på FB veggen

"Først overfisker sportsfiskerne elvene, og som om dette ikke er nok rapporterer heller ikke elveeierne det lille som blir rapportert av fiskerne. Tall fra Nina viser at det underrapporteres fangst av minimum 1000 tonn villaks i dette landet. Det er mye når det rapporteres bare ca 500 tonn. Jeg synes det er trist at Norske Lakseelver på dette grunnlaget beskylder oppdrettsnæringa for å ha ødelagt levegrunnlaget for de som ikke tar ansvaret for egen elv."

1000 tonn underrapportering!

Hvis NINA vet om dette og ikke har kommet ut med er avsløringene absolutt viktige og på sin plass!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne se deg legge frem dokumentasjon på den der... Eller snakker vi om oppdrettsbransjens standard her? Altså "stikk fingern i lufta og si et tall". Fungerer gjerne på alt fra lusetellinger til anslag på rømninger også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følgende klippet er første og siste siste innlegg i en tråd.på veggen

"Av alle rapporter jeg har funnet på nett er denne det verste jeg noensinne har sett. Denne er fra Nord-Trøndelag, og sier at det er utsatt 15,9 millioner smolt i elvene i fylket i perioden 1936 til 1985. 52% av denne fisken kom fra genmateriale som ikke fantes i elva der den ble utsatt! Denne undersøkelsen omfatter kun Nord-Trøndelag, som alltid har vært et godt laksefylke, og da kan en nesten tenke seg omfanget i de øvrige fylkene.

http://www.fiskerifond.no/files/projects/attach/fhf-900079-12-2-9r_utsetting_av_lakseyngel_i_nord-trwww.fiskerifond.no

Jeg lurer nå på hvem som skal ta dette ansvaret når DN og Nina går ut med at noen få oppdrettslakser med svært liten sjanse for gytesuksess i dag skal være den største trusselene av dem alle for villaksestammene våre? Det er ikke vanskelig å finne ut hvem som godkjenner og står bak disse enorme utsettene. Denne rapporten viser igjen hvilke midler forvalterne med DN og Janne Sollie i spissen er villig til å bruke for å sverte oppdrettsnæringa på feil grunnlag uten at det får konsekvenser for dem.

" De fleste som har vært involvert i kultivering av elver vet at dette har foregått, men omfanget av det har ikke vært like kjent. DN, Nina og Fylkesmennene burde kjenne omfanget, men har av en eller annen årsak unngått å snakke om det. Nå har vi funnet noe informasjon, og kan dermed med en viss grad av sikkerhet si noe om omfanget. DN og Nina har allerede utpekt synderen for ødelagte villaksegener i 6 elver, og da gjenstår det å se hvordan de skal komme seg unna det faktum at de har gått bredt ut både politisk og i pressen med informasjon som overhode ikke stemmer med virkeligheten. Vi har sett en utstrakt underrapportering av fangst i elvene, vi har sett at rapportene til både Fylkesmenn og Nina ikke stemmer når det gjelder rømt oppdrettslaks og vi får nå denne. Om en leser Riksrevisjonens rapport, så ser en at den etterhvert begynner å ligne mer og mer på en bok skrevet av Tolkien. Hvilke konsekvenser dette skal få, vet bare Kosmo."

Dette må jo være kroken på døra for DN og Nina, og åpne for en helhetlig og sannhetstro forvaltning av villaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmonfacts.

Om dette skal være kroken på dørs for DN og NINA i forvaltningssammenheng..... Hvem mener DU skal forvalte villaksen?

Når jeg har lest gjennom det du har skrevet i løpet av dine 5 innlegg her på FS så må jeg innrømme at jeg allerede har rukket å bli forutinntatt hva deg og din agenda angår.

Jeg går ut fra at det du vil fram til er at HI skal forvalte villaksen. Tør jeg minne deg på at det er nettopp HI som har fastslått negativ genetisk påvirkning fra oppdrettslaks i 6 av 21 undersøkte elver.

Jeg kan også tenke meg å høre hvordan du mener laksen skal forvaltes og hvem som skal være premissleverandører for forvaltningen.

Uten DN, NINA og HI som også må sies å kunne få kroken på døra etter dette tendensiøse utspillet uten å ha sjekket bakgrunnsmatyerialet i forhold til tidligere tiders utsettinger godt nok, er det ikke mange premissleverandører igjen til å forsyne forvaltningen med data.

Skal vi kanskje sette bort denne oppgaven til NOFIMA, oppdrettsnæringens eget organ. Eller skal vi rett og slett flytte det helt ut på mærdkantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se hvordan du kan mene jeg har noen agenda. Jeg legger ut eksterne nyheter her akkurat som alle andre med "agenda". Dette er en pågående diskusjon hvor de miljøene som nevnes i liten gra d vil, eller kan, svare for seg, ser det ut for.

Det jeg referer til her er publisert på både denne FB-veggen og i media, og er underbygget med en lang rekke rapportert som forvaltningen tydeligvis ikke vil snakke om.

Hvis det er slik at jeg blir oppfattet som å ha agenda bare fordi jeg referer til det som kommer frem i debatten, er kanskje ikke dette noe spennende sted likevel.

Du må tåle at det stilles spørsmål til ditt syn, selv om det er ubehagelig.

Hvem som skal forvalte kan ikke jeg bestemme, men at det bør være uavhengige og uhilda institusjoner er vel åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han etterspurte hva DU SYNES, ikke at du skal bestemme noe - det lar du være å svare på noterer jeg meg. Men siden du mener det bør være en uavhengig og uhildet institusjon så kan man jo kanskje spørre deg om du kan nevne en slik institusjon. Og om du kan fortelle hvilken uhildet instisusjon DU mener bør stå for forvaltningen?

Man kan kanskje i samme slengen nevne at Norge har påtatt seg å sikre laksen et spesielt vern og at dette vernet ICKE gjleder fjøslaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker har gjort mye dumt når det gjelder naturforvalning. Noe av det har faktisk vært i beste mening. Men det betyr vel ikke at vi skal fortsette å gjøre de samme feilene når ny forskning kommer på plass. Er du av den oppfattningen at to gale gjør en rett Salmonfacts? En annen ting som Salmonfacts feier under teppet er at oppdrettlaksen er særdeles genetisk utvannet. Den er kort og godt et husdyr. Mens den laksen som ble brukt stamfisk, i rapporten. Faktisk var vill fisk. Det er litt forskjell der.

Du sier også Salmonfacts

Det jeg referer til her er publisert på både denne FB-veggen og i media, og er underbygget med en lang rekke rapportert som forvaltningen tydeligvis ikke vil snakke om.
Da må jeg spørre hvor er disse rapportene har du noen link. Husk at ikke alle er på FB så post dem gjerne her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Begynner det å bli vanskelig å "se" hva som skjer?

https://www.facebook...s/225253878501/

Her er en annen side man kan kikke på hvis man synes hatsidene blir litt ensidige

https://www.facebook.com/groups/195524630569714/

Tror noen å enhver kan kikke på litt annet enn sine egne selvforherligende sider.

La de tusen blomster blomstre!

Endret av Salmonfacts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner det å bli vanskelig å "se" hva som skjer?

https://www.facebook...s/225253878501/

Her er en annen side man kan kikke på hvis man synes hatsidene blir litt ensidige

https://www.facebook.com/groups/195524630569714/

Tror noen å enhver kan kikke på litt annet enn sine egne selvforherligende sider.

La de tusen blomster blomstre!

Tok en kikk på den siste linken, og hvis dette skulle tale oppdretternes sak.... Ja da veitikke jeg. Glad jeg ikke har Onkel Grusom, Fløystad og Reppe med på laget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det er bare Facebook vi snakker om. Tross alt.

Det er ikke her det egentlig skjer. Stort sett.

Dvs, vi husker jo at aksjonen "Få paprikaen til Helv****.... vekk fra Grandiosaen" .......

Det var joe en kjempeseier for de sosiale mediene som kamparena :)

Så det er feil å tro at ikke FB har en effekt i den virkelige verden.

Skal man forandre verden, kaster man vekk mye tid og energi hvis man tror FB er stedet beslutninger tas. Ihvertfall hvis man virkelig tror slike aktivistsider fungerer som kunnskapskilder for beslutningstakerne.

Dette gjelder ikke bare disse to sidene, men også en del andre sider hvor ting skjer med glød og overbevisning.

Etter passivt å ha fulgt med på en del slike sider må jeg si at det er mange rabiate innlegg og debattanter som etterhvert har fremstått som heller latterlige og som definitivt ikke har bidratt til å bygge opp om sin egen troverdighet utover sine egne menigheter, som jo trofast trykker på "liker" knappene og heier tullekoppene frem.

Men, det er vel bedre at de herjer på FB enn i den virkelige verden :)

Så jeg tror ikke disse sidene har såp stor betydning, tross alt.

Men morsomme å følge med på, ja det er de :)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.