Gå til innhold
Fiskersiden

Ingen vet hvor mange mus...


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Æsj, mange timer nedlagt og fisket med 4 stenger i dag... Og Jippi! 4 fisk.....

BTW: Jeg fikk lyst å fiske noe Lusuer nå, bør ikke være lenge før de er i støtet i Sørfjorden ihverfall.

Ikke vet jeg hvor de blir av om vinteren, den ene jeg fikk i november, så litt "pjusk" ut... Men den ga meg ihvertfall en fin Lange som agn.

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg ikke fått fisket på en stund..

Men nå har jeg endelig fått satt av litt tid.

Første satsingen var i går kveld. Fikk 2 svære Sypiker, så jeg er særdeles godt fornøyd.

Satser på nytt i kveld. Kan visst bare skyte en hvit pil etter 0-1000 greia, så jeg får heller satse på største fisk i år.

Neste helg går turen til Hardanger, så da blir det første satsingen på nattfiske på dypet der.. ^_^

Må bare legge til... :lolu: Fikk en Sypike på glidende med en halv makrell som agn og 2 x 4/0 kroker!! Kjempe-LOL!! :P

Jeg som trodde et øyeblikk at Piggskaten var i boks.. :glare:

Skal prøve å huske å få lagt ut bildet av herligheten... Agn større enn kroket fisk...

april-mai12013.jpg

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Æsj, har vært ute på nattfiske i Øygarden... 1 ok Lyr på land. Så 2 delfiner (Tumle) på nært hold som gjorde en del stunts, og en steinkobbe, men med 12 m/s og tidvis striregn... Ikke helt det jeg hadde håpet på fra værgudenes hold, men sånn er det nå en gang når man trosser værmeldingen fordi man MÅ fiske...

Nei... Gi meg pent vær neste helg, så blir det kanskje satsing på flere Blålanger fra land i Hardanger. ;)

Gleder meg sykt til å prøve den nye Shimano XTA LC Bigpit-snella med 600 meter braid... (Eksklusivt forbeholdt Blålangefiske fra land, man bør ha en egen snelle til det... :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glide-tackles4.jpg

Har mekket noen nye gliderigger som jeg prøver ut om dagen. Har foreløpig tatt en fin Torsk på en av 2-kroksriggene og hatt et psycho-run på en av de andre største.

xSekkingstad-hlet030.jpg

Fredag kveld - Ferien er startet - Dette er ikke feil...

xSekkingstad-hlet028.jpg

Har tilbrakt natten og morgentimene i Sekkingstad-hølet som det heter nå...

Ikke feil å starte ferien med en natt der... Finere plass skal man leite lenge etter.

Hadde to heftige run på et av de nye glidende riggene mine... Men samme skjedde begge gangene.

De dro heftig ut helt ut til perlen traff knuten, jeg ga tilslag - og der var det ingenting som svarte i andre enden... :glare:

Fisket med halve sider av Makrell og blåskjell i surgfix-pølse, på den stangen som var satt opp som glidene.

På natten når det liksom skal skje mest, var det stein dødt på stengene... (I overflaten yret det av liv).

Når det lysnet var det en Lyr av relativt godkjent størrelse som tok en Pulley som jeg hadde plassert ikke så veldig langt fra land.

Denne ble veid, men fikk et spasmatisk anfall og gikk i "gulvet" så det grein... Fikk ikke tatt noe bilde av den, var i tvil om den ville klare seg.

Slapp den uti og jobba litt med den, og etter en stund så kom den til hektene igjen utrolig nok. (Lyr setter jeg vanligvis ut igjen...).

Tok hvitting på dupp og Lusuer på PN, og når det ble lyst fikk jeg lyst til å micromeite litt, men gikk fort lei, da jeg spottet en gigantisk Bergylt flere ganger som IKKE ville ta noe agn i det hele tatt.

Fikk et par mindre Bergylter som trøst og noen andre lepper...

I løpet av kvelden kom det innom en gigantisk Makrell-stim som lagde noe helt vannvittig støy med plasking og hele sirkuset i en ellers helt stille sommerkveld.

Masse fisk som drev og hoppet og spratt i den blikk stille overflaten, og jaggu var ikke det en storlaks som bykset ut av det våte element rett foran meg et par ganger - et fint skue.

Ellers, dødt dødt - lite aktivitet på surfstengene og omtrent nada strøm i vannet...

Men en fin kveld/natt/morgen ved havet jepp... ^_^

Det skal ihvertfall fiskes ganske mye fremover de neste ukene, så håper det dukker opp noe morsomt snart.

Vurderer både turer til Sognefjorden og Hardangerfjorden de neste 2 ukene fremover.

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er for lite strøm der nå - det gjelder egentlig hele området, var mye mer strøm i vannet i vinter, og det ser man lett på vegetasjonen langs land på bunnen.

Jeg dro opp ufrivillig en makrell der på dupp etter SØ eller noe annet spennende... Men jeg er oppe i 119 Makreller totalt, og det får klare seg.

Var en fin natt der tross alt. Tipper det var Lyr som sto for de runnene jeg hadde i løpet av natten, de har det med å plukke opp ting og stikke avgårde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ut å ta Kveiten i dag, alt var planlagt i til minste detalj på lørdagen og alt ble pakket og gjort klart.

Så ble det litt for mye The famous grouse litt utpå kvelden...

Dermed ble bilen pakket sånn ca. ut på ettermiddagen en gang. Når jeg kom frem til utvalgte destinasjonen, var det bare å innse det...

Alle svaberg, ALLE i hele sundet var fullpakket med mennesker! Sikkert mer folk i sundet enn det er på Torgalmenningen i løpet av en hel lørdagskveld...

D*** it - alt pakket og klart og hva gjør man, jo kjører videre til neste sund, parkerer og trakker gjennom myr, klatrer opp fjellknauser, smyger seg gjennom kratt, fult pakket opp med surf-utstyr.

(Det tok over 30 min. hver vei, til og fra bilen selv om det var kanskje bare 300 meter i luftlinje for å komme til utløpet av sundet...).

Vel fremme på en spott det var mulig å rigge seg til, i et sund jeg aldri har fisket før, kan jeg konstatere at det grunt, fult av storvokst Lyr og ikke tegn til Kveite.

Lyr fulgte etter taklene hver gang jeg sveivet inn for å bytte agn. Fisket med store Makrellfileter. En glidende rigg, en pulley og en spinnstang med glidene etter flyndrefanter.

Det ble en voksen Lyr rundt 4 kg. på den glidende riggen med krokstørrelse 9/0... Ellers ble Makrellfiletene gang på gang tygget i fillebiter av LYYYR... Alle de andre Lyrene tok på spinnstangen rigget for flyndrefisk. Fin fight på spinnstang, men er så sykt lei av Lyr nå altså... Alle Lyrene i dag ble kastet på sjøen igjen. Måtte til med litt kirurgi for å frigjøre den største fra 9/0-kroken som hang en anelse i magesekken, men den klarte seg fint gitt.

To be continued... Neste gang stikker jeg grytidlig eller kveld og fisker gjennom natten for å gjøre krav på spotten jeg har sett meg ut...

Jeg tror verden skal invaderes av Lyr snart.... :o

Jeg tror det rett og slett er for lite strøm langs bunnen der.

Men så jo ut som en morsom natt for det. Min fiskeferie begynner neste fredag, kanskje vi tilfeldigvis havner på samme plass en gang.

Hvor mange makrell dro du opp?

Ikke umulig vi treffes tilfeldig, spørs hvor du skal fiske. For min del skal det fiskes hardt og brutalt frem til ca. 18.juli - når konemor kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyrisk

Dey hjelper ikke å komme tidlig (eller veldig sent). Kommer uansett en tulling som kaster over snørene dine.

Hvis det er langt å gå over masse myr, så venter det masse Lyr....

BTW: Vurderte et øyeblikk å rigge meg til ytterst på den gamle fergekaien nedi viken ved rognsundet på nordsiden... Hadde tilogmed tatt alt utstyret ut av bilen. Plutselig kom det en Øst-europisk registrert VW caravelle i breisladd nedover mot fergekaien...

Det kom ut 6-7 mann som løp og virret rundt over alt, de løp til bilen og plasserte stenger og utstyr over hele kaianlegget...

So be it...... At jeg var her først betyr tydeligvis ikke at jeg skal få fiske her...

Pakket alt i bilen igjen og la igjen en fin støvsky bak meg som takk...

Snører på kryss og tvers gidder jeg bare ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaahmmmm...... En hel natt i ett visst sund... Fikk ikke plassen jeg ville ha i dag heller. Men fant likevel en ok plass. Sto flere folk å dengte sluker i sundet enn det var biler parkert langs veien.

Det betyr at det var flere folk enn biler.. eller noe sånt... :blink: Og at jeg var den eneste som kjørte solo for igjen å ta et oppgjør med "Ho sjøl"... Kveita altså...

(Ting skjer med med både synapser og nevroner når man holder på med sånn såkalt målrettet fiske både dag og natt, i våken tilstand, og når man sover...).

Strømmen var egentlig helt perfekt! Det var akkurat såpass strøm at søkket stort sett ble liggende i ro.

Har ikke sett noe flatt komme opp av det våte element på aldri så lenge... En liten Sei fant ut at det var helt ok å dytte ned i halsen en svær Makrellfilet og 9/0-krok.

Fisket 5 makreller bare på gøy, 1 til agn for å prøve blodfersk filet til ho sjøl... 2 til middag til mamma og 2 til meg (Det betyr at det er agn til middag i dag...).

Siste timen... En mikroskopisk sypike latet som om den var en diger Rødspette helt til den kom på land og gjorde sånn shape shifter trick...

Så.... Skal vi bare si at Kveite er noe man leser om i gamle bøker? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Alle kveitene er visst kjørt til latvia og tyskland, men hvordan de har fått dem opp fra havet er uvisst.

Cred for ståpåviljen

I dag føler jeg meg sliten, det kan jeg faktisk innrømme... Det har vært mange lange økter og svært lite søvn.

Jeg "misunner" deg de Kveitene, (selv om jeg ikke liker å bruke det ordet...)... Men jeg begynner å tro Kveitene kanskje ikke står der nå, ellers er de så mett på Makrell og Sild at det ikke gidder bry seg med fileter som ligger å slenger rundt på bunnen...

Det fortsatt 2 andre steder jeg må prøve...

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten økt i natt også... Meldt overskyet og bra med strøm i vannet på den ene av de to absolutt favorittplassene mine. (Her kan nær sagt hva som helst dukke opp..).

Ble ikke noe særlig våt... :glare: (takk til storm og yr som begge hadde meldt om overskyet uten nedbør...).

En ok Sandflyndre på vel halvkiloet samt en overraskelse i form av Pigghå var nattens fangst. Hva denne gjorde på grunt vann med stein og sandbunn midt på sommeren vet ikke jeg...

Målet var stor fisk, noe som ikke er uvanlig på denne plassen. (Her har jeg tatt de største fiskene mine fra land).

Det nappet i et banka kjør på de halve makrellfiletene + akker i surgfix-pølsene som lå ute på bunnen. Tipper det var mye flyndrefanter, for når jeg rigga stang nr. 3

med en liten langskafta krok og en tynn strimmel med makrell, da satt det en på kroken ganske kjapt.

Som nevnt, så ble det ikke lange økten, og på grunn av væromslaget som jeg ikke var kledd for - og jeg gadd ikke gå tilbake til bilen for å hente regntøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten økt denne kvelden/natten også sammen med Malg på en ny plass.

Fikk en Torsk på 3.78 kg. En ok Lange, Lyr på omtrentlig 3 kg. og en babytorsk... De to siste fikk friheten tilbake...

Ser ut som om det kan bli dypvannsfiske fra land på søndag, i Blålangeland.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tilbake fra Blålange-land... Det blåste mer enn nok, mye sjø... Og noen gode regnbyer innimellom. Ikke akkurat kjekt fiskevær.

Men det ble 2 stk. Brosme med største på 3.85 kg 1 stk. fin Lusuer og 1 stk. Svarthå (midt på lyse dagen...).

Som jeg håpet på; Nådde usannsynlig dypt med den nye Shimano XT-A LC 2012 med mer enn 600 meter på. Laaaaang tid å sveive inn denne.

At all fisk ble tatt på den andre stangen på rundt 340 meters dyp får så være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp,

Måtte bare ut en liten tur på noen få timer i kveld for å fiske litt. Tok med meg 1 Surf-stang agnet for storfisk og 2 små-stenger agnet opp for flatfisk som ikke viste seg i kveld.

Dro først opp en Bergnebb, en Sypike, to Lyr, og så bet noe kraftig noe på den ene av de små stengene, det var ikke mulig å få fisken nærmere land... til slutt ble det veldig lett i andre enden og opp kom et glidetakkel med en krok i enden som sto rett ut...

Ingen aktivitet på surf-stangen so far... agnet om og kastet ut på nytt, ca. på samme plass, men nå litt større Makrellfilet + reke i en surgfix-pølse på et glide-takkel som dere kan se bilde av litt lengre oppe her i tråden.... Denne plassen er jo en av de som ikke rent sjelden overrasker... Jeg har vel nevnt denne go' plassen før som er en av mine absolutte favorittplasser.

Det gikk ikke mere enn ca. 5 min. før noe begynte å skje.... Det begynte å dra ut snøre som fy!

Dette er en plass som er grunn og fisken stikker ikke nedover, men til høyre eller venstre, og heldigvis gikk den til høyre... Samtidig som snøret rant ut på baitrunneren, måtte jeg sveive inn en av de små stengene med flyndretakkel fort som f*** for å gi plass, for her må man følge fisken, jeg sto tross alt 5-6 meter over vannet på et berg og fisket. Fisken ville ikke inn mot land... Kjempet godt i mot, så jeg ble i stuss hva dette kunne være, men jeg kjente at det var av fin størrelse, så jeg prøvde å ta det hele med ro... Fant frem kleppen og styrte fisken mot høyre slik at jeg kunne lande den nede i en vik på den siden, utfordringen er bare at det er ganske bratt ned til viken... Så jeg små-sklei et par ganger på vei ned men, det gikk fint. Omsider kommer fisken til synet og jeg ser at det er den største Torsken jeg har vært borti på sommerhalv-året noensinne.. Fikk dratt den opp med kleppen og trygt på land.

Ai ai... Den dro Lawson-scalen til 9.20 kg.... HURRA! :D (Nok en pen land-Torsk fra denne plassen... ).

Da var det egentlig bare å pakke sammen, fordi dette skulle egentlig bare bli en liten kosetur... Skal på tur i morgen til en spennende plass som jeg ikke har vært på før.

I morgen håper jeg på nye arter samt mye fin fisk. Det blir nok siste turen på en liten stund da fruen og småtten kommer hjem fra lang tids utenlandsreise på torsdag.

axxTorsk920kg.jpg

bxxTorsk920kg006.jpg

cxxTorsk920kg007.jpg

Fisken skal fileteres og fryses ned nå, derfor den ligger og koser seg i badekaret så lenge....

Og forresten, glemte å nevne det, men den hadde 5 Makreller i magesekken.... Den ene var ikke gammel for å si det slik....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.