Gå til innhold
Fiskersiden

Ingen vet hvor mange mus...


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hepp,

Måtte bare ut en liten tur på noen få timer i kveld for å fiske litt. Tok med meg 1 Surf-stang agnet for storfisk og 2 små-stenger agnet opp for flatfisk som ikke viste seg i kveld.

Dro først opp en Bergnebb, en Sypike, to Lyr, og så bet noe kraftig noe på den ene av de små stengene, det var ikke mulig å få fisken nærmere land... til slutt ble det veldig lett i andre enden og opp kom et glidetakkel med en krok i enden som sto rett ut...

Ingen aktivitet på surf-stangen so far... agnet om og kastet ut på nytt, ca. på samme plass, men nå litt større Makrellfilet + reke i en surgfix-pølse på et glide-takkel som dere kan se bilde av litt lengre oppe her i tråden.... Denne plassen er jo en av de som ikke rent sjelden overrasker... Jeg har vel nevnt denne go' plassen før som er en av mine absolutte favorittplasser.

Det gikk ikke mere enn ca. 5 min. før noe begynte å skje.... Det begynte å dra ut snøre som fy!

Dette er en plass som er grunn og fisken stikker ikke nedover, men til høyre eller venstre, og heldigvis gikk den til høyre... Samtidig som snøret rant ut på baitrunneren, måtte jeg sveive inn en av de små stengene med flyndretakkel fort som f*** for å gi plass, for her må man følge fisken, jeg sto tross alt 5-6 meter over vannet på et berg og fisket. Fisken ville ikke inn mot land... Kjempet godt i mot, så jeg ble i stuss hva dette kunne være, men jeg kjente at det var av fin størrelse, så jeg prøvde å ta det hele med ro... Fant frem kleppen og styrte fisken mot høyre slik at jeg kunne lande den nede i en vik på den siden, utfordringen er bare at det er ganske bratt ned til viken... Så jeg små-sklei et par ganger på vei ned men, det gikk fint. Omsider kommer fisken til synet og jeg ser at det er den største Torsken jeg har vært borti på sommerhalv-året noensinne.. Fikk dratt den opp med kleppen og trygt på land.

Ai ai... Den dro Lawson-scalen til 9.20 kg.... HURRA! :D (Nok en pen land-Torsk fra denne plassen... ).

Da var det egentlig bare å pakke sammen, fordi dette skulle egentlig bare bli en liten kosetur... Skal på tur i morgen til en spennende plass som jeg ikke har vært på før.

I morgen håper jeg på nye arter samt mye fin fisk. Det blir nok siste turen på en liten stund da fruen og småtten kommer hjem fra lang tids utenlandsreise på torsdag.

axxTorsk920kg.jpg

bxxTorsk920kg006.jpg

cxxTorsk920kg007.jpg

Fisken skal fileteres og fryses ned nå, derfor den ligger og koser seg i badekaret så lenge....

Og forresten, glemte å nevne det, men den hadde 5 Makreller i magesekken.... Den ene var ikke gammel for å si det slik....

Fin fangst fra land :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ble bare en liten tur i dag og... (Hadde egentlig planer om å ta turen til en annen fjord enn de jeg pleier å fiske i, men tiden strakk bare ikke til dessverre).

Uansett, i dag ble det 1 Rødnebb og 3 Blåstål som kom opp på småkrokene.

På surfstangen derimot! Der kom noe som jeg har fått på stang 2 ganger før i mitt liv, nemlig en ganske stor Hummer, som holdt godt fast i glidetackelet og nektet å slippe.

Det er jo ikke en fisk, men morsom å få likevel. ^_^

Nå blir det nok litt pause i fiskingen en stund, for i morgen kommer fruen og småtten hjem fra langvarig utenlandstur.

Men plutselig blir det tid til fisking igjen, må drive litt familiepleie først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loin av 9,2kg's torsk, med hummersaus..... Mmmmmmm :)

Kikka på bildene av tacklene litt oppe i tråden, ser ut som du bruker "kjeringknute" som stopper for perlene. Dette svekker bruddstyrken vesentlig. Om det er tilfelle, vil jeg anbefale deg å heller bruke den duppstopperen som er lagd av hyssing (D.A.M.). Jeg har brukt å kjøpe, men man kan selvfølgelig knyte de selv. Har planer om å knyte opp noen av Dackron (fluebacking) og knyte de på plastrøret fra en Q-tips. Da er de klar til bruk, og bare å "skli" over på sena der de skal brukes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink med surfstanga, Kim! Småfrekke landfangster!

Når det gjelder bait stops og alternativ til crimps, syns jeg stoppknuter av Power Gum er knall. Skader sena minimalt, i motsetning til backing, braid og lignende. Brukte sistnevnte materialer mye før, men gikk bort fra disse ved et par kjipe brudd på fortommer og rig body.

Campelen har Sakuma sin Power Gum og den er nais. 10lb/0.60mm til lette rig bodier og sene opp til 0.80mm - 22lb/1mm til tjukk mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fangst fra land :)

Takker, 4 store fra land på samme plassen nå... ^_^

Loin av 9,2kg's torsk, med hummersaus..... Mmmmmmm :)

Kikka på bildene av tacklene litt oppe i tråden, ser ut som du bruker "kjeringknute" som stopper for perlene. Dette svekker bruddstyrken vesentlig. Om det er tilfelle, vil jeg anbefale deg å heller bruke den duppstopperen som er lagd av hyssing (D.A.M.). Jeg har brukt å kjøpe, men man kan selvfølgelig knyte de selv. Har planer om å knyte opp noen av Dackron (fluebacking) og knyte de på plastrøret fra en Q-tips. Da er de klar til bruk, og bare å "skli" over på sena der de skal brukes...

Det har du rett i, liker det ikke helt selv men har ikke fått tak i/laget noe bedre enda. Men nå har jeg brukt 0.80 DAM imperial soft leader med bruddstyrke på 46 kg. Og den holder til f.eks Torsk fra land på 14 kg. selv med knute på tackelet... Men, jeg er enig, knute på tackelet er ikke bra. Kjøpte noen crimps nylig, og har foreløpig bare laget noen pulley's med dem (for stopper over breakaway impact shield), men vil ikke bruke crimps som "perlestopper"..

Du fikk jo en fin avrunding på fiskeferien din, selvom hovedmålet holdt seg unna.

Jeg synes du må legge ut noen bilder til, slik at tråden din går over på side tre, og at jeg dermed slipper å scrolle meg forbi de tacklene hver gang jeg skal ta en titt.

Herlig fiskeferie! Hovedmålet kommer nok til å få mer oppmerksomhet når som helst... Jeg er ikke ferdig med henne enda.. ;)

Flere bilder kommer nok også etter hvert.

Du er flink med surfstanga, Kim! Småfrekke landfangster!

Når det gjelder bait stops og alternativ til crimps, syns jeg stoppknuter av Power Gum er knall. Skader sena minimalt, i motsetning til backing, braid og lignende. Brukte sistnevnte materialer mye før, men gikk bort fra disse ved et par kjipe brudd på fortommer og rig body.

Campelen har Sakuma sin Power Gum og den er nais. 10lb/0.60mm til lette rig bodier og sene opp til 0.80mm - 22lb/1mm til tjukk mono.

Takker LasseB! :) (Har vært mitt mest givende fiskeår så langt, og det er bare såvidt over ett år siden jeg startet med Surf!).

BTW: Høres ut som noen gode tips fra deg... Har jo fulgt med på "The rig wallet", men ikke fått tak i alt jeg ønsker meg enda. Ser det er enda noen ting jeg trenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var igjen ute på fredag - natt til lørdag. Målet var Conger Conger.

Var og hentet noe greier tidligere på dagen innom Bergen Aktiv, (måtte innom siden jeg var i området). Pratet lenge med en ivrig Hav-fisker (ansatt) der og tiden spant avgårde. :) Plutselig dukket det også opp en Snekker-Espen der og praten gikk jo livlig. Dessverre måtte jeg gå før jeg avslørte alle de gode plassene mine pga. småtten som sov/ventet i bilen. :lol:

For de som måtte lure så endte det med super-blanking... Selv med 3 stenger rigget. Konge... Ingen Conger ble det denne nattet heller. Ikke våknet på denne siden enda tydeligvis, og det var helt overskyet og bra mørkt, så det var ikke det som gjorde utslaget. Alle agn fikk ligge helt i fred hele natten og til det ble lyst.

Kjipt, men noen gange bare er det sånn...

0 fisk denne uken...

Neste uke blir det ny satsing, men jeg har Piggskate og mulig noe bifangst i tankene og jeg har en potensiell spott.

Håper på mindre vind og mer fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tid til litt fiske i dag...

Håpet på Piggskate. Fant en plass i nærheten av der jeg pleier å fiske, nesten helt ut i havgapet - bra med strøm i vannet og mye sandbunn.

Litt grunt, fisket på dyp fra 10 til 25 meter ca. men skulle tro denne spotten skulle være bra.

Piggskate ble det ikke på meg denne gang.... men litt fisk ble det jo. Hadde mange run som ikke resulterte i fast fisk. Alle på glidetackle med hele makrellfiletter. Ble tid til litt tullefiske også...

12 Fisk i dag: Torsk 2 stk. Lyr 3 stk. Blåstål 1 stk. Rødnebb 1 stk. Grønngylt 2 stk. Gressgylt 3 stk.

Fikk også en pose fra Rema 1000...

294 så langt i år.

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur ut i kveld. Hadde egentlig tenkt å bruke hele dagen og natten også, men det ble litt "amputert"...

Ikke fikk jeg plassen jeg hadde tenkt meg heller, den var okkupert av ca. 10 tyskere...

Så det ble litt tullefiske en stund. Fikk to fine Bergylter, men jeg vet det går større på den plassen...

Kveldens største, og også kveldens høydepunkt:

Bergylt095.jpg

Bergylte 950 gr.

Fikk også en på 580 gr.

Dro også to Grøngylt, to Rødnebb, og tre Lyr litt senere utover når mørket kom.

Rigget meg opp på en plass jeg mente det kanskje kunne være brukbart for Havål. (Ikke så langt ifra der jeg tok min første).

Vel-vel, Ingen åler kom på land denne natten heller... Enten er det for tidlig enda , ellers så valgte jeg bare feil plass.

Hadde 3 gode run utover natten, men ingenting satt. Vet ikke om det kan ha vært Havål, kan like gjerne være Lyr (en pest og plage i disse dager...).

Krabbe var det forresten nok av, både i bøtter og spann... Noen ganger lurer jeg på hva de holder på med der nede, når tackelet kommer opp som en vase som ser ut som en ball av mono/braid/krok/agnstrikk og rester av agn som henger i noen lange tråder av agnstrikk... (En reminder til meg selv: Ikke la riggene ligge for lenge der ute - uten tilsyn...). :glare:

Det blir nok mer satsing etter både større Bergylte og Havål med mere fremover.

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilde!

Jeg liker pod'en din forresten, hvilken er det?

Takker!

Dette er en DAM MAD CAT Super tri-pod:

http://avkrokenfiske.no/surf-kystmeite/stangstativ-rod-pod/cat-super-tri-pod.html

Fant den på ebay.de en del rimeligere. Er veldig fornøyd med den.

Den er veldig lett (en fordel når man skal bære men.....), så jeg laget til en ordning med tynt/sterkt tau + en syrefast sjakkelkrok som jeg henger en pose med en stein i når jeg rigger opp.

Grunnen til dette er kastevindene som spesielt oppstår inne i fjordene her jeg fisker, med stupbratte fjell så og så rett ned i fjorden.

Det oppstår tidvis plutselige kastevinder uten forvarsel, og jeg har hatt noen velt av tri-pods med stenger og det hele, før jeg gjorde dette lette "fixet".

Det samme er når jeg fisker helt ute ved havet, spesielt høst/vinter. Landet den største fisken min i desember med denne tri-poden med en stein på et par kg. som "anker", og det var da ca. 10-12 m/s vind + litt ekstra i vindkastene. Det gikk greit men var helt på grensen.....

Og plusset er plass til 3 stenger, som jeg ganske ofte fisker med... (Den i midten blir stort sett en lettere stang). ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten økt i kveld ga 8 fisk.

Tok denne lille krabaten her blant annet...

LitenUlke001.jpg

Jeg satser på vanlig Dvergulke, selv om fargene avviker litt fra de jeg har tatt fra før, og så er det i så fall den minste jeg har tatt - ca. 4 cm. lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ 78 Makrell i kveld.

Makrell i år: 212 (så det burde klare seg til våren tror jeg)... Har mange fine pir som skal brukes til målrettet Havålfiske fremover. ^_^

Lagde en egenprodusert makrellhekle i går kveld (ikke sånn jallakvalitet som man får kjøpt som går i stykker etter noen få hiv); som skulle vise seg å være svært "dødelig", var stort sett fisk på alle 5 krokene på hvert kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det måtte skje før eller senere... Alene på Havålfiske og 2 erfaringer rikere. I natt bet den på den 10 kg. + og jeg skulle dra den inn på en flate, samme som jeg gjorde med den som jeg fikk opp på litt over 8 kg. Denne ville ikke det sånn - og bet likegodt over 8 mm gummislange og 0.80 mm. monosene som har 46 kg. bruddstyrke... og forsvant ned i uren... Så nå blir det WIRE fra nå av! Og en ting til: Snellene skal festes med slangeklemmer til stengene, for her er det krefter i sving så det holder...

:mellow::(:wacko::notfair:

Malg hvor var du med håven i kveld? :o

Jaja, jeg vet hvor den bor, så vi tar den sammen når du er tilbake fra UK! ;)

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.