Gå til innhold
Fiskersiden

Ingen vet hvor mange mus...


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg handlet inn en kveil med 250lb mono som jeg tenkte å bruke til samme formål til høstens satsning. Ser at mange i UK bruker det fremfor wire. Jeg har null erfaring med noen av delene.

Forøvrig, har det noe for seg med visuelle elementer etter havål?

Endret av beerbellybob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet inn en kveil med 250lb mono som jeg tenkte å bruke til samme formål til høstens satsning. Ser at mange i UK bruker det fremfor wire. Jeg har null erfaring med noen av delene. Forøvrig, har det noe for seg med visuelle elementer etter havål?

Har brukt mono til nå og det har gått bra, dog 0.80 DAM softleader på 46 kg. bruddstyrke, men fredagskveldens satsing, viste tydelig at dette var for altfor tynt (ihvertfall for litt større individer).

I fjor brukte jeg 2 x mono 0.80 mellom krok og svivel med gummislange mellom, og lurte vel meg selv til å tro at dette mer enn godt nok... I år har tacklene hvert 1 x 0.80 med gummislange.

Fikk ihverfall landet en på over 8 kg. Etter fredagens lærdom, blir det kun wire fra nå av. Var "litt frekk" og kjøpte resterende parti med 0.80 /40 kg. wire fra Campelen på Bryggen i dag.

Når det gjelder atraktatorer; Jeg bruker så godt som alltid crack-light under nattfiske, fordi jeg har troen på at det gir mer fisk...

Alle Havål jeg har tatt har hatt crack-light på tackelet. På fredag hadde jeg kontakt med 4 Havål. (For tidlig med tilslag, for sen med tilslag etc. men utvilsomt hva som dro i enden av snøret).

Så min konklusjoner er at Havål er ihvertfall ikke unnvikende til kunstig lys. I tillegg, så liker jeg å ligge til litt slange, den er god å surre agnstrikket til, samt at den kan jo ha en lokkende effekt.

Det er vel ingen tvil om at Lange/Brosme/Torsk tar alt som blinker, lyser og glitrer - jo mer jo bedre....

Havål er jo en skikkelig rovfisk å regne, så jeg tenker slik at den i første omgang følger et luktspor (Makrell/Akker har vist seg effektivt), og når den i tillegg ser kunstig lys; Hvilke sanser dette trigger hos Havålen kan jeg ikke svare på, men at den går på agnet, er sikkert og visst. Mulig crack-light hjelper den å lokalisere selve agnet også, men det spørsmålet får noen innen marin biologi svare på, da jeg ikke har lest meg opp på hvordan synet til Havålen fungerer. Men intuitivt, har jeg en følelse av at den jakter ved hjelp av primært luktesans/smak, sekundært ved hjelp av syn på grunt vann.

Felles for alle Havål jeg har hatt kontakt med, med unntak av en, er tilnærmet full flo eller etter full flo, samt mye lys fra måne. (Dette avviker nok litt fra gjengs oppfatning vedr. lys fra måne såvidt jeg forstår...). På fredag hadde jeg kontakt med fire Havål (garantert Havål ja-ja), alle napp/utras ble registrert fra kl.23 til kl.01 - med nesten landing av Havål kl.12. Jeg sto til kl.04. Etter kl. 01 var det ikke antydning til napp... (Alle agn var hele).

Det var mye lys fra månen fra kl.23 til rundt kl.01, etter dette skyet det over og ble helt mørkt. Så på fjære og mørke (NB! på denne plassen) så døde det hele hen...

Havålens mystikk... I'm drawn to it... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stusset over at så mange tror man kan bruke tykk mono istedet for wire. Hva er egentlig poenget? wiren fisker jo like bra som monoen og det er lettere å krimpe wire enn å knyte tykk mono.

Jeg bruker vel snart wire på kutlingtackel...

Synd med 10+en som glapp men jeg regner med det ikke tar lang tid før en større er på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stusset over at så mange tror man kan bruke tykk mono istedet for wire. Hva er egentlig poenget? wiren fisker jo like bra som monoen og det er lettere å krimpe wire enn å knyte tykk mono.

Jeg bruker vel snart wire på kutlingtackel...

Synd med 10+en som glapp men jeg regner med det ikke tar lang tid før en større er på land.

Alle vet at kutlinger er monstre....

Første gang jeg jobber med wire til tackles, og må si meg enig, det går lett og kjapt når man har bra verktøy.

Gleder meg til å prøve ut disse. Har laget flere i dag med tanke på Havål, Lange, Piggskate og Kveite, så får vi se hva som sitter når disse havner i det våte element...

Jeg har troen på den 10 + selv og kommer til å satse en del netter. Jeg vet med sikkerhet at det er store beist der ute hvor jeg holder på. Det eneste som bekymrer meg er hvis en virkelig j**** biter på, fordi

det er vel omtrent bare jeg som har ferie nå og kommer nok til å fiske mye alene. Det er landingen som er kritisk...

Planlegger nøye hvordan jeg skal lande fisken, og rigger opp og kaster så ut agnet først når alt er på plass. Jeg skal ikke gjøre det mens jeg fisker... På fredag fikk den ene makrellen ligge i ro i maks 5 min. før det runnet krakilsk i snellen, så bråstopp. Løftet stangen opp og holdt den opp loddrett med stramt snøre og kjente den typiske "tyggingen" fra Havålen som kommer etter et hissig run. Prøvde å være litt tolvmodig og tenkte å gi tilslaget på neste utras. Kjente plutselig et kraftig nøkk, og linen ble slakk, så kjente jeg loddet som traff bunnen. Dro inn og konstaterte at en hel Makrell var bit av like nedenfor kroken som var surret slik at halen til Makrellen var festet i krokøyet. Halen til Makrellen er genial og surre fast til krokøye, men etter dette blir det hodeløs Makrell.. ;)

Jeg har begynt å bruke 2 mm kant-trimmer tråd, god som snus :))

Da må den være god! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wire er vel og bra, og det eneste jeg bruker på dypere vann fra land. Men, det krøller seg etter to pigghå eller en brosmesluking. Det gjør ikke mono. 0.80-monofortom til havål hadde jeg ikke satset på. 1.0-1.4-mm bør derimot gjøre jobben helt fint. Men, dette blir jo en smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Grattis! Kule skapninger!

Jepp, skikkelig kul, krøllet seg som en ball fra side til side, sterk fisk! ^_^

Rått! :|

Det gir vel håp for mang ein artsgalen stakar å få sjå bevis på at dei faktisk eksisterer. :)

Gratulerer! :goodjob:

TAkker, ja jeg har vel bare hørt rykter om to andre i Bergensområdet som er fanget tidligere fra land, men jeg vet ikke hvem...

En skikkelig overraskelse kan man vel si! :D

CoooooL! Grattis me ny superart på vestlandet :D

Takker! Ja det er kanskje en superart her på vestlandet... ;)

539360_10151049777861937_1603288634_n.jpg

Ny økt igjen i natt.... på helt ny plass, og her var det Congere! ;)

Hadde planlagt en nattlig økt slik at vi kunne sikre 10 kg. + Havålen, men det var meldt skikkelig mye vind på selveste godplassen, og litt mindre på den nest beste plassen...

Vi kjørte først ut til godplassen og gikk ned for å sjekke forholdene... Her hadde du vel fått tackelet slengt tilbake i trynet om du hadde prøvd å kaste ut... Vinden var heftig!

Kjørte så videre til neste plass som har levert brukbare Congere og tok atter en rekognoseringsrunde i området... Litt mindre vind ja, men stygg sjø som spiser deg om du er uforsiktig, så nei -

vi måtte bare konstatere at plassene våre var ikke mulig å fiske fra i natt.. Men vi rotet nå litt rundt på øyene og bestemte å gi et forsøk på en ny plass...

Først kom denne opp, ikke gidd å spørre om vekta da..... Jo 1640 gr. Minste Havål jeg har sett.... Men Malg fikk heldigvis en større lit senere, så da har vi offisielt funnet en ny Congerplass! ;)

Vi rotet jo vekk mye tid i natt, så ikke så ille med 2 stk. på land da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben av småflekkfisker. Jeg har to på vestlandet, podinnen har en og poden til lakselorden har en, i tillegg har en chilener en på nordnes

Takk! Det er vel en ganske liten klubb å regne; Her i Bergen vil jeg tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.