Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging med tomic


fiskebaronen
 Share

Recommended Posts

Eg har prøvd å dorge litt etter storørret frå robåt med tomic classic 4", utan å få dei heilt store fangstane å vise til. Farta blir då relativ moderat. Kva erfaringar har folk med tomic frå robåt? Brukar dokke tomic med strikk for å få meir livleg gange? Eg har aldri prøvd strikk. Er dette noko eg burde prøve?

Endret av fiskebaronen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke strikk. Har byttet ut enkelkroken med lenke og trippelkrok.

Liker å ha god fart når jeg dorger, noe som kanskje er vanskelig når du ror og hvis du ikke har en båt som ror godt. Mellom 2 og 3,5 knop.

Anbelager dorging på natta, eller langt ute på vannet om du dorger på dag/ettermiddag. Hvor mange stenger bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker som regel 2-3 stenger. Nattdorging har eg prøvd meg på, men det leverer ikkje. Eg har som sagt ikkje påhengsmotor, og farta blir derfor ikkje all verden. I alle fall ikkje når det er litt vind. Du bruker tydlegvis motor?

Endret av fiskebaronen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomic er en kjent storørrett "wobler", men jeg tenker at den trives best i ganske høy fart. Den har en utrolig spennende og uforutsigbar gange når man "gir litt på", men for å få det beste ut av den måtte man ro på seg brokk.... I robåt er det derfor flere varianter jeg heller ville valgt. Først og fremst Rapala orginal. Kjedelig kansje, men den leverer. Når man ror, vil bevegelsene automatisk gi agnet ekstra liv, og man vil dermed fiske klassikere som denne, svært godt. Ellers produserer Bomber fine woblere, så med et utvalg farger fra desse to, kommer du langt. I tilegg synes jeg de små "4-play"-woblerene til Savage fisker bra, de takler både høy og lav fart. I kombinasjon med med robåt Jeg ville for øvrig også tatt med Kleppesluken......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker motor ja. Er så heldig at jeg har både elmotor og 4-takter. Bruker stort el. under dorging.

Har også meget gode erfaringer med Bomber. Hadde jeg rodd så hadde jeg i mye større grad brukt flueopphenger. Prøv med en zonker-streamer eller en laksetube en god meter over wobblern.

Viktig å variere roinga/gange under dorging, men ingen regel uten unntak.

Kjenner du vannet du fisker på så legg inn en krapp sving eller tempoveksling når agnene dine er rett ved strukturer som kan huse fisk som f.eks odder og grunner.

Får du ikke uttelling så bør du jo variere ut fra hva som er din "standard" på andre ting.

Slepp agnet lengre eller kortere bak båten. Sett på sideparavaner og kjør dem ut 30/40 meter på hver side av båten.

Du vil også ha stort utbytte av å bruke tid på å visuellt undersøke vannet for potensielle ta-plasser. Vet ikke hvor mange timer jeg bare har loffa rundt og sett på bunnstrukturer når vannet har vært på det klareste og likeså med ekkolodd.

http://norgeibilder.no/ kan gi deg verdifull informasjon om vannet ditt, på lik linje med flyfototjenesten til:

http://kart.guleside...CFQUwmAod8SQESQ

Gratisprogrammet Google Earth er ett tredje alternativ: http://www.google.com/earth/index.html

Håper dette var til litt hjelp. Det viktigste er selvfølgelig å ha agnet i vannet. Dorgere flest vet at antall timer pr. fisk kan være skremmende stort.

Stå på, så smeller det "en vakker dag".

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å vurdere en mindre tomic, kanskje en 2.5" holder du på 4" ville jeg IKKE satt på treble da det øker fartstoleransen. Å strikke den er ikke så dumt, prøv det, kjør den også en stanglengde etter en blyparavan f.eks. Men tomic er en plugg som liker fart og du bør i allefall over 2knop med en 4" classic. Strikk og enkeltkrok hadde jeg valgt var jeg deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubby går på lavere hastigheter ja. En 3" Tubby kan kanskje være tingen. Men er det kaldt i vannet er det ikke brått sikkert fisken ønsker de helt ville utslagene. Uansett ville jeg forsøkt strikking før jeg handlet inn så mye mer. Tomicen fanger fisk det er det liten tvil om, du må bare få knekt koden under roing. Og ørreten søker ofte inn mot land i de sene timer. Midt på dagen står den ofte litt dypere, for å nå ned da er en avhengig av å blye ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har prøvd å dorge litt etter storørret frå robåt med tomic classic 4", utan å få dei heilt store fangstane å vise til. Farta blir då relativ moderat. Kva erfaringar har folk med tomic frå robåt? Brukar dokke tomic med strikk for å få meir livleg gange? Eg har aldri prøvd strikk. Er dette noko eg burde prøve?

Hvor fisker du? Hva er gjennomsnittstørrelesen på fisken der og hva er hovedføden for storørreten der? Fanger andre på tomic der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Det er vel også sånn at jo lenger slep jo dypere går Tomicen?

tomic, som andre flytewobblere, vil gå dypere jo lengere slep du kjører. Men bare inntil en viss grense. hvis du fortsetter å øke sleplengden vil vannpresset på snøret etterhvert tvinge wobbleren oppover igjen slik at den går grunnere.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.