Gå til innhold
Fiskersiden

Maritim 0-1000.


 Share

Recommended Posts

Hiver meg på konkuransen, så her er min liste for 2012:

Antal fisk i til nå i år: 375

Fordelt på antal arter: 36

36. Suter. 3

35. Dvergmalle. 1

34. Brosme. 4

33. Blåstål. 2

32. Gressgylte. 5

31. Grønngylte. 38

30. Bergylte. 9

29. Bergnebb. 3

28. Solabbor. 1

27. Sørv. 26

26. Trepigga stingsild. 1

25. Sild. 1

24. Dvergulke. 1

23. Ørret. 2

23. Sjøørret. 4

22. Glasvar. 1

21. Lusuer. 3

20. Rognkjeks. 1

19. Regnbueørret. 7

18. Sypike. 3

17. Hyse. 4

16. Sei. 30

15. Hågjel. 3

14. Lange. 7

13. Kveite. 3

12. Rødspette. 1

11. Knurr. 10

10. Småflekka rødhai. 4

9. Sandflyndre. 16

8. Svartkutling. 1

7. Torsk. 10

6. Lyr. 3

5. Hvitting. 62

4. Sik. 1

3. Mort. 2

2. Gjedde. 1

1. Abbor. 86

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til. dette blir spennende.

(og jeg blir hengende lengre og lengre bak)

Tror du kan ha skapt et monster av en konkurranse her. Før vi vet ordet av det blir dette et argument i en debatt om overfiske blandt sportsfiskere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til. dette blir spennende.

(og jeg blir hengende lengre og lengre bak)

Takk for det, og i like måde!

Tror du kan ha skapt et monster av en konkurranse her. Før vi vet ordet av det blir dette et argument i en debatt om overfiske blandt sportsfiskere :P

Ja, hva blir det neste? Sportstråling -førstemann til 1000 hektoliter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med fin kystmeitekveite, bilde ?

Takk for det!

Sliter fortsatt med bildegreiene, og nå er jeg på vestlandstur kun med i-pad og den får jeg ikke overført bilder til..... Men viss du vil, kan du PM'e meg mobil nr ditt, så sender jeg mob. Foto.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, mister. Grattis med kveite fra land :)

Takk for det!

er altid det "overordna målet" å få kveite frå land, når jeg er her. Det er jo en gjev fisk, er liksom ikke no tvil om hva som er "i gjerde" når kveita runner.... Ble litt vel spennende på slutten av fighten p.g.a noen forankringskjetting i enden av flytebrygga, men det gikk bra. Etter at fangsten var sikra kom kona ruslende med en kurv med glass og ei flaske sprudlevann, så da fikk vi jo feira kveitefiskeriet på skikkelig vis også :) fikk forøvrig 6 sandiser, ei spette og ei lita kveite i tilegg, så det var en kanon dag på brygga. Så forøvrig rett over på neset du var på når dere hadde havålsatsinga.. Nå skal båten på sjøen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

er altid det "overordna målet" å få kveite frå land, når jeg er her. Det er jo en gjev fisk, er liksom ikke no tvil om hva som er "i gjerde" når kveita runner.... Ble litt vel spennende på slutten av fighten p.g.a noen forankringskjetting i enden av flytebrygga, men det gikk bra. Etter at fangsten var sikra kom kona ruslende med en kurv med glass og ei flaske sprudlevann, så da fikk vi jo feira kveitefiskeriet på skikkelig vis også :) fikk forøvrig 6 sandiser, ei spette og ei lita kveite i tilegg, så det var en kanon dag på brygga. Så forøvrig rett over på neset du var på når dere hadde havålsatsinga.. Nå skal båten på sjøen :)

Så det er flatfiskplass, altså. kjekt å vite :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på kaia etter værste regnet hadde gitt seg i gårkveld. Resulterte i 3 nye arter for året, Hågjel, Hyse og Sei. De to siste var miniatyrer, og hågjelen var en normal fisk på 660 og 62cm. I tilegg fikk jeg en hvitting og fire knurr. Ikke noe å skrive hjem om med andre ord, men litt listefyll. Var ute en liten tur før på dagen, med kun en sandfyndre som resultat. I dag har været snudd, gnistrende klart, utrolig vakkert, men kaldt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.g.a dårlig fiske på fjorden, ble det bryggefiske i dag. Hadde litt uflaks, mista tre pene fisk etter hverandre (riktig nok lang tid mellom hver "episode") intressante hugg, og alt var duka for no morsomt, men så slapp det rett før de var mulig å konstatere hva det var....... hver gang.Det er en "uforløst" følelse man sitter igjen med når dette skjer. Hadde jeg bare fått sett hva det var før de stakk, lizzom... Ergelig og litt uforståelig. Nye sylskarpe kroker, og normale mothugg, det var vel bare ikke dagen. Ellers var trøstepremien 2 knurr, en årsbeste på 320 (så utgytt ut) :) og en sandflyndre som også var årsbeste på 690gr. Langt fra noen kjempe, men den var tjukk og god med sine drøye 40cm.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for det!

er altid det "overordna målet" å få kveite frå land, når jeg er her. Det er jo en gjev fisk, er liksom ikke no tvil om hva som er "i gjerde" når kveita runner.... Ble litt vel spennende på slutten av fighten p.g.a noen forankringskjetting i enden av flytebrygga, men det gikk bra. Etter at fangsten var sikra kom kona ruslende med en kurv med glass og ei flaske sprudlevann, så da fikk vi jo feira kveitefiskeriet på skikkelig vis også :) fikk forøvrig 6 sandiser, ei spette og ei lita kveite i tilegg, så det var en kanon dag på brygga. Så forøvrig rett over på neset du var på når dere hadde havålsatsinga.. Nå skal båten på sjøen :)

Har du noen små tips å komme med for å lure kveita fra land, type rigg, agn osv. Hadde vært moro å jakta på kveita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glidende fortom med hel sild eller agnfisk og en passelig stor krok er noe som funker.

Når man prøver fra land er det kansje ikkje ønskelig å få på store greier, helst rundt 5 kg, men uansett sterk fisk, hvilken tykkelse på linen her for å få kastet dette ut 0,50 nylon eller blir det multifilament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man prøver fra land er det kansje ikkje ønskelig å få på store greier, helst rundt 5 kg, men uansett sterk fisk, hvilken tykkelse på linen her for å få kastet dette ut 0,50 nylon eller blir det multifilament.

Funker jo greit med .50 nylon, og ellers vanlig "lakseutstyr" men det er jo stort sett grei bunn der man fisker kveite, så multi er å foretrekke. Fisken har røff tanngard så jeg bruker gjerne .80-90 til fortom sjøl om ambisjonen er fisk på 5-10kg.

Som Rage nevner er glidende fortom å foretrekke, men kveita kan ofte være svært kontant og jeg har tatt mye fisk på helt enkelt paternoster. Inn i fjorden der jeg fisker er standardfisken mellom 3 og 6kg, jeg bruker stor langskafta krok og en avlang dråpeforma filetbit på rundt 20cm. Jeg setter krokspissen inn, øverst i fra skinnsida, og tre ganger gjennom fileten slik at kroken kommer ut kjøttsida. Deretter bruker jeg agnstrikk og vrenger "skinn mot skinn" slik at resultatet blir ei "pølse" med kjøttsida ut. Hører med til historia at jeg bruker fersk sei som agn. Sei lukter jo ikke så mye, men på denne måten blir det i vertfall full eksponering. Er en litt omstendelig måte å egne på, så det blir ikke så hyppige agnskifter, men det har like vel banka på etter relativt lang tid...

Dette har funka for meg :) men det finnes helt sikkert mange andre veier til suksess. Fin tid å teste det ut, jeg skjønner jo at du sliter med lakseabstinensen på den tida :)

Edit; det er definitivt ønskelig med så stor fisk som mulig eller umulig. Briste eller bære, no limit!

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker jo greit med .50 nylon, og ellers vanlig "lakseutstyr" men det er jo stort sett grei bunn der man fisker kveite, så multi er å foretrekke. Fisken har røff tanngard så jeg bruker gjerne .80-90 til fortom sjøl om ambisjonen er fisk på 5-10kg. Som Rage nevner er glidende fortom å foretrekke, men kveita kan ofte være svært kontant og jeg har tatt mye fisk på helt enkelt paternoster. Inn i fjorden der jeg fisker er standardfisken mellom 3 og 6kg, jeg bruker stor langskafta krok og en avlang dråpeforma filetbit på rundt 20cm. Jeg setter krokspissen inn, øverst i fra skinnsida, og tre ganger gjennom fileten slik at kroken kommer ut kjøttsida. Deretter bruker jeg agnstrikk og vrenger "skinn mot skinn" slik at resultatet blir ei "pølse" med kjøttsida ut. Hører med til historia at jeg bruker fersk sei som agn. Sei lukter jo ikke så mye, men på denne måten blir det i vertfall full eksponering. Er en litt omstendelig måte å egne på, så det blir ikke så hyppige agnskifter, men det har like vel banka på etter relativt lang tid... Dette har funka for meg :) men det finnes helt sikkert mange andre veier til suksess. Fin tid å teste det ut, jeg skjønner jo at du sliter med lakseabstinensen på den tida :) Edit; det er definitivt ønskelig med så stor fisk som mulig eller umulig. Briste eller bære, no limit!

Takker for svar, burde finne en plass å teste... men lar du det ligge stille eller beveger du agnet ofte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, burde finne en plass å teste... men lar du det ligge stille eller beveger du agnet ofte

Jeg bruker ofte 3 stenger (eller fler hvis det er hensiktsmessig) og da har man som regel litt action langs med (småflyndrer og små hyse, hvitting torsk, lyr o.s.v.) Flytter skjelden på agnet med mindre det er noe som driver å "nibler". Men i praksis blir det jo til at man flytter på det i ny og ne. Hvis det har gått "evigheter" uten at noe har skjedd, så kan det nok tenkes at jeg ender opp med å sveive inn noen meter her og der, men det resulterer skjelden i noe. Da er det som regel bare ikke dagen. Hvis man bare fisker med ei stang, er det nok smart å flytte på den om ingen ting skjer, men med flere stenger ute bruker jeg å være ganske sikker på at flesteparten ligger greit. I vertfall på en plass som normalt leverer.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga var det regnbuesatsing på vestlandet. Jeg hadde forberedt kameraten på at vi garantert kom til å få drittvær i og med at det har regnet sammenhengende i to år på de trakter. Været ble strålende, alt for fint faktisk. Fisken beita myggpupper og var vrien å ha med å gjøre. Endte opp med 7 fisk, ingen store, men helt grei steikefisk mellom 2 og 5 hekto. Gøy å ta første tørrfluefiskene lell'.

I fjor på samme tida tok jeg 30kg fisk på 4 timer, snitt rundt kiloen, så det var andre boller :) men man kan ikke vinne hver gang....

I dag ble det en kort flyndretur, det var stille, fikk kun to sandflyndrer på knappe halvkiloen. Tenker å prøve litt nattmeite til kvelden så får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørstokkmila ble for lang, med fyr på peisen og pisseregn ute, ble det TV i stede for nattmeite. Kom meg dermed opp i rimeligtid i dag og hadde ei lang økt på brygga. Fisket var så der, men det ble da en ny art; rognkjeks, så det var jo kult. Ellers ble det 4 sandiser og en lyr. Mista ei kveite på tampen, tulla fælt i krokinga, så den ble med et halvt minutt, og så dro den sin kos. Kun min egen feil, så da får man vel akseptere det, og se fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok ikkje langt unna regnbue plassen din i helga men fisket i sjøen etter stor lyr, fikk en på 2 kg og mistet noen. En virket stor men bendet ut kroker på sluken.

Ellers så har det blitt noen arter i det siste men ikkje noe spennende. Sei,lyr,sandflyndre. hågjel, hyse.knurr,torsk, lange,lysing. er vel det eg kan komme på i farten. Et stykke igjen til 1000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok ikkje langt unna regnbue plassen din i helga men fisket i sjøen etter stor lyr, fikk en på 2 kg og mistet noen. En virket stor men bendet ut kroker på sluken.

Ellers så har det blitt noen arter i det siste men ikkje noe spennende. Sei,lyr,sandflyndre. hågjel, hyse.knurr,torsk, lange,lysing. er vel det eg kan komme på i farten. Et stykke igjen til 1000

Regner med du har vert der :) Nå er det imidlertid slutt, "kilden" ble lagt ned i fjor sommer, så fisket har gått drastisk tilbake. Fisket blir vesentlig vanskligere, med langt færre fangster, men man kan jo sikkert ta rebu, et par-tre år til der. Vannet ernæringsrikt, så fisken svelter i alle fall ikke i hel.... Når vi var lei buen før i tida, brukte vi å ta fluestanga på noen fine lyrplasser i området. Artig fisk.

Lysing er jo en kul fisk da! Fikk du den langt inne i fjorden?

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.