Gå til innhold
Fiskersiden

"Taktikk" ved oppforing av røyehull, og bruk av agn!


bigmullah
 Share

Recommended Posts

Hei!

No bers det til fjells igjen. Tenkte jeg skulle fore opp noen røyehull denne gangen...Jeg har kjuke i frysern, og skal bruke det i små mengder....hvirdan bør jeg gå fram for å få best mulig resultat av foringen? Flere hull side ved side?

Vedr agn. Bruker en del maggot. Nå har jeg lyst til å prøve reka...Noen som har testet? dette er et høyfjellsvann med stor fisk.

Tenkte og å prøve å legge sammen litt rekeskall etc med kjuka i de hullene jeg skal for opp.

Bør jeg bruke det som agn det jeg forer med, eller er det ok å bruke kun maggot?

Da forer jeg dagen før, og setter ikke ut noen stenger over natta. Vil da starte fiske dagen etter i de hullene som er foret opp....da jeg regner med det vil ta tid før fisken trekker dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker funker som bare det til røye. Skal du fiske med reke kan du like godt finhakke eller kjøre noen reker i foodproscesor, å fore med det.

For opp flere hull i områder du har trua på. Sjekk hullene innimellom for å se om foret er rørt av fisk. Om det har vært fisk inne i ett av hullene slipper du bare ned en frlina rekebit der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kjuke litt sketchy mtp. fiskens fordøyelse? Eller er jeg helt på jordet? Bekreft/avkreft gjerne, om noen har snøring :)

Rett, men meget sparsomlige mengder er det ikke noe problem.

Btw: Store røyer pleier ikke å bry seg stort om fôring. Har vell noe med at store røyer er store fordi det er liten konkurranse og bra med naturlig føde der fra før av. Kjør på med aggressive blinkere (muligens waterlight), og terg som f****

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivan:

Kurrant å fore opp hullene med reke ja..men nå er det sikkert 70cm snø, og slaps, selv høyt oppe i fjellet...så det blir ikke enkelt å ligge å kikke på dette når isen er godt over meteren i tillegg....

Satser på kanskje å borre opp 4 hull med 2m i mellom i en firkant, og fore opp de med knust reke og kjuke litt blandet..

Ellers setter jeg ofte ut fiskestikker på dette vannet. Og waterlight fisker passivt ganske bra...røya biter og på myshka som står som utsett.

Kommer opp på søndag i 12 tiden. tenkte da å fore opp noen hull. og ikke sette utstyr i de hullene.

Borrer opp resten av hullene litt lengre bort, og vil fiske aktivt på de. Når burde jeg begynne å prøve i de hullene jeg har foret i? Spør da det blir vanskelig å se bunnen nedi der...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin og interessant tråd. Jeg vil bare nevne en tabbe jeg har gjort litt for ofte - det å overfôre.

Det å lempe nedi "kilosvis" med rekerbiter/rekeskall og rogn i samme hull kan føre til at det kommer mye røye dit, men det er rimelig frustrerende å ligge og titte på at de spiser fra bunnen og gir blanke F. i det man fisker med ;)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og waterlight fisker passivt ganske bra...røya biter og på myshka som står som utsett.

Ikke for å ødelegge for deg, dg ment som informativt og nevnt allerede i utallige tråder. Kunstig lys er IKKE tillat og forbudt til fiske etter røye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å ødelegge for deg, dg ment som informativt og nevnt allerede i utallige tråder. Kunstig lys er IKKE tillat og forbudt til fiske etter røye

Alikevel selges det i masse sportsforr. i trøndelag, "kjempeblink" til røyer!! Gir meg over...

uansett...den røde warerlighten fungerte som fjell...

Vedr foring: Jeg åpnet magesekken på ei 6hg røye...den hadde noen vanvittig store rognkuler i magesekken...dette er gjeldfesk da, som i år ikke skulle gyte...men er det ikke veldig senit at røya nå har gytt, eller kan røya "lagre mat" lenge i magesekken? Så for meg gyting i nov/des...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alikevel selges det i masse sportsforr. i trøndelag, "kjempeblink" til røyer!! Gir meg over...

uansett...den røde warerlighten fungerte som fjell...

Vedr foring: Jeg åpnet magesekken på ei 6hg røye...den hadde noen vanvittig store rognkuler i magesekken...dette er gjeldfesk da, som i år ikke skulle gyte...men er det ikke veldig senit at røya nå har gytt, eller kan røya "lagre mat" lenge i magesekken? Så for meg gyting i nov/des...

rogna klekker ikke før utpå vårparten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er bedre å ha avstand mellom foringshullene. Ett hull pr område er nok. Det kan jo hende at mange hull på et lite definert område gir liten uttelling hvis det er en dårlig fiskeplass. Løs mudderbunn er dårlig foringsplass da foret blir raskt borte/synker/virvles ned. Noen hull gir ikke fisk før etter et par uker mens andre gir fisk dagen derpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ikke for å ødelegge for deg, dg ment som informativt og nevnt allerede i utallige tråder. Kunstig lys er IKKE tillat og forbudt til fiske etter røye

nå er det vel avklart fra DN at waterlight er OK, se annen tråd.

og så tilbake til trådens tema;

det er et godt poeng å ikke overfore. opparbeid heller plassen litt over tid, og etterfor etter behov dersom det har vært fisk innom. Har den først renset hullet en gang pleier den å komme innom for å sjekke på nytt! ;)

jeg pleier å fore med en liten dose ost og reke-"slush", dette sprer lukta av foret bedre utover, og så slipper jeg noen få biter ost og/eller reke oppå, sånn at fisken har noe å bite i.

ikke for opp for mange hull. Da blir det raskt for mye å "betjene". For hullene må sjekkes med jevne mellomrom, og dersom det går for lang tid mellom hver gang hullene sjekkes risikerer man at fisken har vært innom og renset hullet, men at man ikke klarer å lokke den tilbake. Den har rett og slett forlatt området. Men man kan godt borre flere hull ganske nær hverandre, for noen ganger kan et hull forbli urørt, mens et annet hull, nesten rett ved siden av, der er det full rulle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.