Gå til innhold
Fiskersiden

Lierelva 2012


Holmen
 Share

Recommended Posts

Takk Holmen! Det var godt forklart... Dog mange nye spørsmål dukker opp.. hehe... Men en god hobby skal visst inneholde nok utfordring... Må si at jeg skjelden har så mye humørsvingninger som på fisketur... Fra totalt psykisk mørke, til auforisk glede.. :) Når alt kommer til alt er det bare å samle erfaringer. :)

Fiskekort: Statoil i lierbyen, eller Noroco på Gulskogen.

Endret av Fuszy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 150
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen som har peiling på om felleskortet for Finnemarka innkluderer hele Lierelva - eller er det bare øvre del?

http://www.finnemark...nn/171-Lierelva

Edit: Ser ikke sånn ut, nei:

http://www.geodataon...rea_6393&token=

Bare aller øverste del av elva (sildrebekken :P) tydeligvis.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i elva idag og fikk årets første sjø ørret. Ikke store karen så den fikk friheten sin tilbake. Veide 0.8 , men alltid moro å få på tørrflue da;) så også en del fisk som svømte oppover, så må ut en liten tur til nå og prøve å lurer noen flere til å ta fluene min ;) er første året jeg fisker her har akkurat flyttet hit til lier, så lurte på om noen har noen tips på bra fluer til lierelva?? til nå har jeg brukt caddis, maur og fjærmygg. fikk den idag på caddis brun som jeg stripet over en kulp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det å nyttiggjøre seg fisken på matfatet en vesentlig del av fiskepakka, dette legger nok en liten demper her:

http://dt.no/nyheter...orden-1.7129095

Beklager hvis jeg er gledesdreper nå, men ingen vits i å stikke hodet i sanden heller.

Ta det med ro, spist fisk fra elva og fjorden siden barnsben av og innbiller meg at jeg ikke har tatt skade av det :rolleyes:

Jeg spiser sjøørreten og laksen fra Lierelva med god lyst og hvis du ser på rapporten så er jo talla i tillegg fra 2003 eller noe i den duren. Tok bare 9 år å få den offentliggjort ;)

Angående kort i Lierelva er det Lierelva grunneierforening som eier rettighetene på lakseførende strekning og disse forvaltes av Lierelva fiskeforening. Ingenting med Finnemarka og Statsskog og gjøre.

Angående fluer bør du tenke laksefiskeigrunn. Er gytevandrere du fisker etter i all hovedsak, ikke stasjonær brunørret. I hvert fall det vi andre gjør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, spist fisk fra elva og fjorden siden barnsben av og innbiller meg at jeg ikke har tatt skade av det :rolleyes:

Jeg spiser sjøørreten og laksen fra Lierelva med god lyst og hvis du ser på rapporten så er jo talla i tillegg fra 2003 eller noe i den duren. Tok bare 9 år å få den offentliggjort ;)

Nja, ser tydelige tegn på at du allerde har tatt skade :P

Noen plukksitater:

"Advarselen kommer etter en undersøkelse NIVA har gjort på vegne av Fylkesmannen i Buskerud i 2008.

Fra fisken ble samlet inn i 2008 for analyse, til Mattilsynet offentliggjorde sin konklusjon i dag, har det tatt fire år. "

Dette gjelder altså primært innenfor Svelvik.

For balansens skyld tar jeg med en bit av en leserkommentar: "4) Det er gjort et betydlig opprydningsarbeid i indre drammensfjord (Lierstranda/Gilhus) siden 2008 og denne rapporten tar selvsagt ikke hensyn til dette pga lang behandling."

Ny undersøkelse skal tas i 2013 og det er jo positivt at man overvåker området litt da. Da er det bare å håpe at man slipper å måtte vente til 2017 før resultatet offentliggjøres.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Holmen anngående å spise fisken. For det første er dette fisk på vandring som stort sett ikke oppholder seg i de mest forurensede områder mesteparten av livet. For det andre har jeg en kompis som sendte inn fisk til analyse på eget initiativ tidlig på nittitallet (både torsk og ørret) da fjorden og elva var på sitt klart jæveligste. Svaret han fikk var bare å holde seg unna lever fra fisken , så var det greit. For det tredje er min søster professor i mattilsynet, og hun sier det samme... Hun mener forøvrig at lever fra fisk ikke er menneskemat under de beste omstendigheter. :)

Sovidt jeg kan se sier ikke artikkelen stort om hvor disse prøvene og giften befinner seg i fisken, men I all retferdighet skal jeg sjekke med henne om igjen, og sef. raportere om noe har forandret seg.

Personlig er jeg ikke bekymret. Ser i en link at hummer er tilbake i fjorden... Og sovidt jeg vet er de ikke veldig tolerante for miljøgift... Tyder jo det minste på at ting blir bedre... :)

Endret av Fuszy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fisken er så skadelig som de sier burde det ha stryki med flere polakker spør du meg. Sånn som de håver opp småtorsk og hvitting ute ved gilhusodden burde de bli så krafitg giftskada i løpet av en vinter at alle som en burde trenge legesjekk om ikke annet... Så tar det hele med en klype salt. Det er jo til og med elvemusling i elva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr vannføringsgrafen på Glitre vannverk sine nettsider.

Sendte mail til de siden vannføringsgrafen har vært nede en periode, fikk dette svaret idag:

"Det er dessverre oppstått et datateknisk problem.

Vi arbeider med saken, og håper problemet er løst i løpet av et par-tre dager."

Da får vi tro at det er fikset i løpet av noen dager :)

EDIT: Og nå er grafen i orden og oppe å går ! Det gikk rask.

Link: http://www.glitre.no/index.php?id=50

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men viser fortsatt bare Glitra da. Hovedelva går hvit som bailey's for tida så bør vel være fiskbar i morra eller torsdag... Smøre seg med tålmodighet..

Åh, får opp både ved Justad og Oppsal her, går 1,9 ved Justad og 7,2 ved Oppsal. Er ikke Oppsal hovedelva a ?

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt over åmotbrua nå, bor oppi der.Og elva var blitt veldig stor og brun. Ser ut som noen har helt kaffe i hele elva nå. Så mitt spørsmål er , er det noe visst i å prøve fiske lykken idag?? eller er det bedre til elva har roet seg noe ;)

Tror jeg ville ventet til i morgen, evnt torsdag. Da burde det være gode muligheter ! Skal prøve å få tatt meg en liten tur selv snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er testa og det funker.. Er jo tatt et par sjøørreter nå som jeg veit om i hvert fall, men kom ikke store mengder fisk på elva ved siste vannfall og påfølgende "flom". Elva burde nok opp i minimum 20kubikk så man får dytta skikkelig ut i fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter trolig en markkrok nedi svelget på'n som har rivd av en gjellestav eller 2. Fant en halvkilos, av alle ting, med en senestump på ca 0.25 dau i elva for et par år siden. Vi har fått laks på 6-7kg også hvor sena henger ut kjeften og markkroken er langt nedi svelget under stamfiske, da gjerne med 0.2-0.25 mono...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig på sesongen fisker jeg generelt langt nede ja, men har gått brukbart med fisk siste dagene. Veit om flere SØ som er tatt mellom 1-3kg, samt observert noe laks. Så litt fisk som gikk i dag.

Ettermiddagsøkta blei kort oppsummert svømmekurs for marken min.. Fikk i hvert fall en St. Hans ørret så det får jeg si meg fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.