Gå til innhold
Fiskersiden

Lierelva 2012


Holmen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 150
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var en tur ute i går. Elva var markfin, og ganske stor. Førsøkte meg på strekket mellom motorveibrua og lierbyen. Eneste jeg fikk var ei flyndre, noe som er litt nedtur når man ikke fisker i sjøen :blush:

Ellers tror jeg deg var mye folk i elva i går, og sikkert noen som fikk noe annet en flyndre. Nå bøtter regnet ned utenfor kontoret på Lilleaker, men vurderer en tur etter jobb. Fisken er jo der........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i sone 3 i går ettermiddag, flott elv, men var ikke dagen min, null fisk på land.

Mye folk langs elva, pratet med et par stykker som hadde fått 2-3 fisk, men virket som det var lite fisk til å være så "fin elv" .

Fisket i en høl på en flott sjøørret som var oppe flere ganger rett foran meg, var nok 2 - 3 kg, prøvde mark, spinner, wobbler, fiska oppstrøms, nedstrøms, fram og tilbake :blink: , men den ville ikke ha noe av det jeg serverte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska i 3 timer selv i går, var borti 1 fisk og det var alt. I dag valgte jeg en god cowboy strekk i steden og regnet har kommet ned i helt ok mengder. Da blir det bra fiske neste uke også og da jobber jeg kveldsskiftet, passer meg bedre fiskemessig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kart over fiskehøler i Lierelva på nettet:

http://www.lier.kommune.no/no/Tjenesteomrader-/Landbruk-vann-og-miljo/Velkommen-til-landbrukskontoret/Vassdrag-og-fiske/Kart-over-fiskeholer-i-Lierelva/

Hørberghølen ligger under kartet "Trollerud-Egge". Bringebærhølen, Badehølen ligger under "Egge-Heggtoppen". Det er i alt 4 kart-sider,

Da skulle det være lettere å finne frem til fiskeplassene i Lierelva. Selv fikk jeg en ørret igår på 1,9 kg i Vestenghølen - tatt på spinner (Mepps nr 5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruahølen i Lierbyen heter egentlig hegsbrohølen veit jeg, men er også kaldt bruhølen da gamle kongeveien dura over der + at det jo går ei bru over elva der nå også ;)

Fikk forøvrig 3 i dag og mista 1. Ingen kjemper, men fin matfisk. 0.5-0.7kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i elva her om dagen, og mista mitt livs Sjøørret.

Fisket store deler av dagen med mark, men gikk over til spinner mot slutten. Var i området ovenfor motorveibrua et stykke og fisket på alle plasser som så fine ut. Det er egentlig ganske mange...

Kasta motstrøms, på min side av elva da det banka på, og for et helllllsikes bank det var. Stanga sto i en stor U og snella bråka noe helt sykt.

Jeg har fiska mye i elva, og fått en god del fisk i lierelva, men noe som ligner på dette har jeg ikke fått siden jeg var 12 år (36 nå, laks 5,5 kg).

Fisken var oppe og slo mange ganger, og tura nedover elva et stykke, før den kom mot meg i en voldsom fart, merkelig oppførsel.

Jeg er norgesmester i å gi råd til folk om hvordan de skal kjøre større fisk. Det hjelper lite når man glemmer alt man vet, og man mister hode fullstendig.

Jeg roper på pappa, som står litt lenger opp, denne trenger jeg hjelp til å få i håven....

Fisken er fullstendig baias og slår kollbøtte, er oppe og plasker, fosser ut, og oppfører seg generellt helt sykt.

Pappa kommer heseblesende og lurer på om håven er stor nok. Dette er den største sjøørretten han har sett i elva noen gang.

Han sier noe om at denne må jeg kjøre lenge, jeg oppfatter det han sier med at denne må kjøres. Idioten meg, strammer bremsen enda litt til, slik at fisken egentlig bare jobber mot stanga, blir jo ikke akkurat så sliten av det.....

Etter en liten stund er den såpass nærme at den med griseflaks, kan komme i håven. Så flaks har jeg ikke. I et kraftig utras med mye sprell spinner fisken rundt seg selv og klarer å komme løs fra spinneren.

Hæl.......e

Pappa estimerte fisken til minst 5 kg, jeg estimerte fisken til minst 20 kg, kanskje 30.

Fikk med en på 1 kg hjem, men blir liksom ikke helt det samme.

Neste gang, NESTE GANG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn med de jævlene der. Har mista ørret på spinner'n før ved at de bare ruller med strømmen til de har bøyd spinner'n til en ugjennkjennelig U-formet sak og krokene løsner.

Fikk selv 2 stk i dag på 1.2 og 0.9 + at jeg mista en. Det var litt bittert i grunn for den kjentes skikkelig fin ut og jeg så den aldri.

Fiskene ble tatt på mark og spinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i elva her om dagen, og mista mitt livs Sjøørret.

Fisket store deler av dagen med mark, men gikk over til spinner mot slutten. Var i området ovenfor motorveibrua et stykke og fisket på alle plasser som så fine ut. Det er egentlig ganske mange...

Kasta motstrøms, på min side av elva da det banka på, og for et helllllsikes bank det var. Stanga sto i en stor U og snella bråka noe helt sykt.

Jeg har fiska mye i elva, og fått en god del fisk i lierelva, men noe som ligner på dette har jeg ikke fått siden jeg var 12 år (36 nå, laks 5,5 kg).

Fisken var oppe og slo mange ganger, og tura nedover elva et stykke, før den kom mot meg i en voldsom fart, merkelig oppførsel.

Jeg er norgesmester i å gi råd til folk om hvordan de skal kjøre større fisk. Det hjelper lite når man glemmer alt man vet, og man mister hode fullstendig.

Jeg roper på pappa, som står litt lenger opp, denne trenger jeg hjelp til å få i håven....

Fisken er fullstendig baias og slår kollbøtte, er oppe og plasker, fosser ut, og oppfører seg generellt helt sykt.

Pappa kommer heseblesende og lurer på om håven er stor nok. Dette er den største sjøørretten han har sett i elva noen gang.

Han sier noe om at denne må jeg kjøre lenge, jeg oppfatter det han sier med at denne må kjøres. Idioten meg, strammer bremsen enda litt til, slik at fisken egentlig bare jobber mot stanga, blir jo ikke akkurat så sliten av det.....

Etter en liten stund er den såpass nærme at den med griseflaks, kan komme i håven. Så flaks har jeg ikke. I et kraftig utras med mye sprell spinner fisken rundt seg selv og klarer å komme løs fra spinneren.

Hæl.......e

Pappa estimerte fisken til minst 5 kg, jeg estimerte fisken til minst 20 kg, kanskje 30.

Fikk med en på 1 kg hjem, men blir liksom ikke helt det samme.

Neste gang, NESTE GANG

Etter statestikken din er det jo bare et kvart århundre til neste gang, kansje du får en ny sjans på 60 års dagen din :)

Spøk til side, slikt er utrolig bittert, finnes ikke "tommere" følelse egentlig..... Men når man kommer over værste skuffelsen blir det jo ei god historie og et artig minne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter statestikken din er det jo bare et kvart århundre til neste gang, kansje du får en ny sjans på 60 års dagen din :)

Spøk til side, slikt er utrolig bittert, finnes ikke "tommere" følelse egentlig..... Men når man kommer over værste skuffelsen blir det jo ei god historie og et artig minne...

Maritim: haha, er jo det jeg frykter også, men i morgen drar jeg 9 dager til Gaula, så håper det blir noe på meg der (fisk altså) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk bare fiske halvparten av strekket jeg hadde planlagt i dag, men fikk da på land 3 stk på 0.8, 0.9 og 1.1kg, mista en på rundt 3... spinneren hekta seg fast i utsida av håven........ Så også en laks på 3+ som var oppe å viste seg et par ganger, men ville ikke ha spinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet fra en fiske økt på noen timer nå og for en tur, satt på første kaste med flua. Etter en liten dra kamp havnet fisken i håven en sjø ørret på 1.3 kilo. Gikk så videre oppover og på første kaste der smalt det på en sværing det hyla og sang i flue snella sikkelig fighter vilje i den fisken, jeg snubla, banna og løp som en hekke løper over og under røtter å busker langs elv bredden der. Etter en 15 min lang kamp fikk jeg endelig overtake på fisken som så gjerne ville nedstrøms. Nå var fisken kjørt og klar får håven. Det viste seg å være en laks, fikk veiden før jeg takk for kampen å slapp den ut igjen. Vekta stoppa på 3,9 noe som man merka godt på femmer stanga mi. Så blir fort en tur ikveld også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen rekord er det så langt ifra(sånn bortsett fra reint personlig). Er vel en del folk på forumet her som ville vrengt seg om de hørte hva enkelte klarte dra iland denne uka her. Fisket har vært vilt om du har fiska de rette stedene. Hadde jeg satsa litt mer og ikke vært så nøye på søvnen kunne det nok ganske så greit vært dobbla, ja til og med tredobbla med en liten innsats og lokalkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Spennende lesning her inne, så mye faktisk at det ble sesong kort på meg i forrige uke.

Har vel vært i elva noen timer hver dag siden da, og har fått 7 stk, fra 500 til 997 gram.... på spinner. har også som regel hatt på en eller to hver dag som vrir seg av, men ingen av det store slaget. Venter på å kommer over kilosgrensa på edelfisk.

Men jeg er meget godt fornøyd som førstegangs fisker i elva.

Må si jeg har hatt noen svette turer gjennom kratt og kjærr og ulendt terreng. Synes det er vanskelig å vite hvor man kan parkere, så det blir litt lange gåturer noen ganger. Etterhvert lærer man seg vel hvor det er greit å ferdes.

Synes det er litt mye søppel fra fiskere langs elva, trist at noen ikke klarer å ta med seg markboksen når den er brukt opp, og lar sene og annen søppel ligge, det forundrer meg litt.

Ellers har jeg møtt flere hyggelige fiskere på turene langs elva, hyggelig å slå av en liten fiskeprat, og snappe opp noen tips.

Fikk også noen tips hos Oss Gutta på liertoppen.

Håper på mange fine fiskeopplevelser fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk jomfrulaksen i dag :) bare en liten sak på 0,7, men morro var det. Hadde også på en litt større, kanskje 1 -1,5 kg, helt annerledes enn SØ å ha på da de raser frem og tilbake og hopper høyt... artig, men den slapp unna. Fikk en liten SØ ca 0,5 også, satte den fint tilbake. Alt skjedde fra røret til vaskeplassen sone2

Ettermiddagsturen ble en gåtur med minstemann på 1 1/2 år i bæremeis fra grøtte og innover veien, uten fiskestang.. kom til Enger roa da en fin fisk var oppe å slo et par ganger.

Fikk jo helt fiskesyken igjen, da var det bare å gå tilbake til bilen, hente fiskestanga som jo alltid er klar, og gå tilbake mens skravla fra minstemann gikk for fullt. Til overmål satt den på første kastet.

En stolt kommende fisker får jeg håpe:

293722_3919410895996_99509794_n.jpg

Endret av Sven S F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, og du har jo helt rett, ettermiddagsturen ble en sjøørret.

Litt dårlig forklart av meg, men tidligere på dagen fikk jeg det jeg tror er en laks da. Stygg var'n og full av lus.

Kanskje ikke så lett å se på bildet men gjellelokkene var også litt innsynket, nesten som et finger merke likt på begge sider.

295392_3922477132650_1921533054_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.