Gå til innhold
Fiskersiden

Lierelva 2012


Holmen
 Share

Recommended Posts

Nå er vannføringstabellen på nettsidene til Glitre Vannverk nede igjen, men SMS-tjenesten funker.

Send "MG VFLIER" til 2077 så får man vannføringsrapport for begge målestedene. Det faktureres med kr 3 på telefonregningen.

Nå (kl 14:10) var det 2,57 l/s i hovedelva, men nå bøtter det nede utenfor kontorvinduet i Sandvika :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 150
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Elva lever om dagen nå, fått 5 stk sjø ørret på tørr flue pluss en juni laks som fikk lov til å svømme videre. Den største sjø ørreten var på 2.5 kilo to på 1.5 og de to andre fikk svømme videre da de var på 0.5 . Men får en fiske opplevelse når du ser fisken ruller over flua å bare stikker 20meter oppstrøms og så snur igjen og stikker oppover igjen. Helt rått ;) laksen jeg tok var en livlig kar hoppet og dro ut sena så det holdt sto igjen med bare backing igjen på snella, en kraftig fisk å få på en femmer stang og 0.25 fortom at det gikk bra er et under;) fikk veid laksen til 3.2 kilo men den var i topp form så lot den svømme videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva lever om dagen nå, fått 5 stk sjø ørret på tørr flue pluss en juni laks som fikk lov til å svømme videre. Den største sjø ørreten var på 2.5 kilo to på 1.5 og de to andre fikk svømme videre da de var på 0.5 . Men får en fiske opplevelse når du ser fisken ruller over flua å bare stikker 20meter oppstrøms og så snur igjen og stikker oppover igjen. Helt rått ;) laksen jeg tok var en livlig kar hoppet og dro ut sena så det holdt sto igjen med bare backing igjen på snella, en kraftig fisk å få på en femmer stang og 0.25 fortom at det gikk bra er et under;) fikk veid laksen til 3.2 kilo men den var i topp form så lot den svømme videre ;)

Grattis med flott start på sesongen ! Kult når du tar dem på flue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SMS tjenesten til glitre.no funker IKKE Stian NE, den har vist samme talla siden 15 mai xD

Fluekongen: hvilke "tørrfluer" bruker du? Flue er det eneste redskapet jeg ikke har fått fisk i elva på og syns ikke tube+søkke teller inn under der så tenkte teste 7'er stanga mi i løpet av sommer'n..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holmen : av tørrfluer har jeg hatt stor suksess med elg caddis og svart caddis når det begynner å bli mørkt ;) de igår tok jeg på disse fluene, laksen tok på elg craddis ;) sikkelig moro å se laksen rulle seg over flua å freser av gårde får fort maks puls da;)

Var en tur i elva et par timer idag, men kan ikke skryte av samme fangst resultat idag, fikk bare sjø ørret under minste måle idag, men skal prøve igjen imorgen;) funnet en knall bra plass får oss som kaster med flue:)

Moro å se folk i elva også , får første gang i år :) alltid kos å møte andre fiskere å juge litt, hehe:)

så skitt fiske folkens nå er sesong for alvor i gang, nå skal nye rekorder settes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så blir bomer/riffling hitch prinsipp altså. Kjenner noen som hadde stor suksess med det i fjor så det funker ja.

Stian: Var borti fisk bakpå brekket der jeg ;) Fikk den dog ikke til å sitte, var orntlig på marken 2 første kasta, men ville ikke ta skikkelig. 3 kastet var den borte vekk.... 10 kastet var det småfisk der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian: Var borti fisk bakpå brekket der jeg ;) Fikk den dog ikke til å sitte, var orntlig på marken 2 første kasta, men ville ikke ta skikkelig. 3 kastet var den borte vekk.... 10 kastet var det småfisk der....

Kult, synd den ikke satt !

Ble faktisk en sjøørret på meg på brekket i Hørberghølen, blank og fin, 0,84 kg, da var jeg og i gang for året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårberghølen* (Samme navn som ett entreprenørfirma som jeg er usikker om fortsatt eksisterer, de er i hvert fall med som akjse i Lierspilet :P)

Stryket/kulpen nedenfor heter Ågestryken, der vi møttes er Badehølen, så følger Steinehølen, bringebæra, vannrøret(det går ut ett vannrør der...) vinhølen og så kommer jeg på utrygg grunn før vi treffer Hellehølen ;)

Fin matfisk det, jeg skal ut igjen i morra og da blir det mer hardsatsing. Lukter at det nok blir stekt en grandis mens jeg lufter bikkja etter jobb i morra ;) Sånn for å effektivisere ting litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårberghølen* (Samme navn som ett entreprenørfirma som jeg er usikker om fortsatt eksisterer, de er i hvert fall med som akjse i Lierspilet :P)

Stryket/kulpen nedenfor heter Ågestryken, der vi møttes er Badehølen, så følger Steinehølen, bringebæra, vannrøret(det går ut ett vannrør der...) vinhølen og så kommer jeg på utrygg grunn før vi treffer Hellehølen ;)

Her kommer noen bilder av plassene du nevnte, tok de i går :)

Hrberghlen.jpg

Brekket i Hårberghølen, her ble det en sjøørret i går.

Agestryken.jpg

Nederst på Ågestryken

Bringebr.jpg

Elva sett oppover fra fra Bringebærhølen. Bak den steien i bildet har jeg fått flerere sø på spinner kastet oppstrøms :)

vannrret.jpg

Fra Bringebærhølen ned mot Vannrøret

Så får Holmen si ifra om jeg har bomma helt på navn og bilder :lol:

s250612.jpg

845 gr og årets første for min del i elva, satser på mange og større utover i sesongen !

Skitt fiske !

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska 3,5 time i dag på kjente og mer ukjente plasser i dag B) Resultatet ble 2 fine sjøørreter på henholdsvis 1.8 og 0.8kg. Den på 1.8 hadde littegrann å gå på bukmessig, men skikkelig feit over ryggen.

Fikk også av alle undre en ål på drøye kiloen! Slå den, rødlista og utryddningstrua art a gitt. Men gadd ikke stresse med hov og greier for å veie da jeg ikke stresser med sånt. Kroken satt heldigvis pent i underleppa så fikk rista den av med tanga. Så får'n se om det blir tur i morra eller om jeg venter på mer vann/farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiska 3,5 time i dag på kjente og mer ukjente plasser i dag B) Resultatet ble 2 fine sjøørreter på henholdsvis 1.8 og 0.8kg. Den på 1.8 hadde littegrann å gå på bukmessig, men skikkelig feit over ryggen.

Fikk også av alle undre en ål på drøye kiloen! Slå den, rødlista og utryddningstrua art a gitt. Men gadd ikke stresse med hov og greier for å veie da jeg ikke stresser med sånt. Kroken satt heldigvis pent i underleppa så fikk rista den av med tanga. Så får'n se om det blir tur i morra eller om jeg venter på mer vann/farge.

Grattis med fin fangst !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets tredje tur var en stor opptur.

Dagen var i utgangspunktet ganske hektisk, måtte tur/retur til Bergen for et møte, og klarte å miste returflyet til Oslo med 5 minutter.

Dette førte selvsagt til at jeg kom hjem senere enn det jeg hadde planlagt, men det la ingen stopper på mine planer.

Min far som er en av de eldre kara man møter i elva, hadde fortalt meg om en plass han aldri hadde vært på før, og mente jeg burde prøve meg i det området.

Det er utrolig morro å finne flotte plasser man ikke har prøvd ut før, og selv om jeg har fisket i denne elva i mange år, er det ennå steder man ikke kjenner i det hele tatt. Gårsdagens tredje tur, var en sånn opplevelse, et stykke å gå, men et veldig fint område å fiske, og ikke minst, ingen folk å se :D

Eneste utfordringen med plassen var ekstremt mye gress og annet driit. For en som er allergisk mot alt som er grønt og som vokser byr det på en og annen utfordring.

Av dyrkjøpt erfaring har jeg funnet ut at for meg er det best å trave så langt oppover elva jeg orker, før jeg fisker meg nedover mot bilen igjen. Er så forbanna kjedelig å bli overasket av dårlig vær, når man har trasket oppover elva i egne tanker i flere timer, for så å innse at det nesten er en time traving tilbake til bilen.....

Vanligvis fisker jeg mest med spinner, men i går hadde jeg trua på at det var marken fisken ville ha.

Jeg fisket med et lite søkke og en feit marklyse nedover mot bilen.

Elva var ikke veldig stor i går, og fargen var kanskje litt klar, men det det betyr jo ikke at det ikke går å fiske.

Etter kanskje et par timer, fikk jeg endelig føling med noe annet enn småfisk og stam. Fisken tok ganske kontant, og tilslaget satt som det skulle, og det var fast fisk. Fisken var både høyt og lavt, men etter et par minutter var det på tide å få fisken til land. Endelig, årets første i håven, og jeg kunne puste lettet ut.

Hadde egentlig ikke trua på at jeg fikk mer på akkurat samme plassen, men er jo dumt å ikke prøve å tenkte jeg. Oppdaterte kroken med ny mark, og kastet på akkurat samme plassen.... Bang, der satt den jaggu igjen, på akkurat samme sted. Noe større denne gangen, og ganske så vilter denne å, men etter noen minutter var også denne plassert trygt i håven.

2 stk på en kveld er morro. Lykkelig tasset jeg videre nedover elva med kløende øyne og rennende nese. Observerte flere gode plasser på vei nedover som helt klart skal testes ut ved første anlednig.

En herlig onsdagskveld (-allergien)

4009e2c279.jpg

Endret av DrEvil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt blå, får se hva som skjer.

Er forøvrig bare kommet 10mm nedbør i Lierbyen kl 14:30 så det har ikke regna så mye. Yr.no mener regnet slutter om 3 timer mens storm.no sier det skal slutte om 6 timer...Håper alt regnet kommer i bøtter og spann langt inni Finnemarka rundt Glitre og Nykjua, da får vi en fin flom og elva blir ikke så grå, i ekstreme tilfeller med alt vannet inne rundt Glitre blir den faktisk cognac farga som Gaula....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schiiiiit fiske i Hellefossen ! Denne gangen sittern !

Blå vest ?

Fiska fra 21-08 og var borti 1-en fisk med mark på Grevlingen som var orntlig, men tok så jævla dårlig. Spytta ut marken sånn etter ca 1 sekund, rakk bare kjenne at "der er'n" også dro søkke og mark videre med strømmen.. I morra blir det Lierelva for alle penga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.