Gå til innhold
Fiskersiden

Hva godt kaster du?


Lystfisker´n
 Share

Recommended Posts

Kjør debatt :P

Har ikke deltatt i noen casting-konkurranser og det er heller ikke det denne tråden skal omhandle selv om jeg ser at mange castingprinsipper kan komme godt med under utvikling av en god kasteteknikk.

Håper vi kan dele erfaringer om kasteteknikker og andre erfaringer som gjør at vi kaster bedre, mer presist og får større rekkevidde der det er behøvelig under praktisk fiske.

Tror vi alle kan være enige om at uttrykket "øving gjør mester" også gjelder her.

Bevisst øving på presisjon og lengdekasting vil gi deg bonusfisker under praktisk fiske.

Litt om min teknikk:

Jeg bruker et overheng på opp i mot en meter fra toppring til sluk.

Fører stangen i en mest mulig strak linje over skulder, hvor kroppen min er vendt direkte mot målet.

Hvis vi bruker klokkeslett som begrep for stangens start/stopp-bevegelse er mine ca halv 3 og halv 11.

Jeg bruker ikke bak-bevegelsen til å ladde stanga. Opplever at mine stenger laddes tilstrekkelig kun med framkast og at min teknikk gir mer kontrollerbare kast både med tanke på presisjon og lengde på denne måten.

Har også i den senere tid eksperimentert med å bruke 2-hånds flueteknikk i kastet.

Noe som greit lar seg gjøre dersom man har en stang med langt bakhåndtak og en ikke alt for tung haspelsnelle.

Teknikken går ut på å i større grad trekke stanga mot magen med bakhåndtaket istedet for å skyve med framre hånd, noe som gjør at man utnytter vektstang-prinsippet i større grad.

Har litt for lite grunnlag til å konstatere om dette er en mer effektiv måte å kaste på.....

Min erfaring er at du får mer presise kast med en kortere stang og lengre, men kanskje ikke fullt så presise kast med en lengre stang. Uansett vil jeg ha et litt langt bakhåndtak på den korte stangen også for det gir meg mer presisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Jeg er ingen ekspert, og får det aldri helt til med overarmskast. jeg bruker mest sidekast, da jeg føler dette er mer presist. Mulig jeg får dratt til mere med kast hvor jeg fører stanga over skulderen, menmen. jeg liker å ha nogenlunde kontroll ;)

Tror jeg sjelden kaster noe særlig over 50-60 meter. stanga jeg bruker er en litt myk 9 fot stang, med helasksjon, og benytter meg mest av sluker på 20-25 til 40 grams sluker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøre saltokastet med dobbel hiv over i annen, pleier å nå 450-500 meter på den.

Men uansett er det vel ikke noe spesielt med å få kastet en sluk, eller er det? Er det ikke sidekast eller overhode kast som gjelder? Og tror de fleste lander sånn ca likt på antall meter med antall gram? Er vel ikke som surfcasting hvor man har ymse teknikker for å få dengt blytunge søkker med agn ut til havets store dyp?

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøre saltokastet med dobbel hiv over i annen, pleier å nå 450-500 meter på den.

Men uansett er det vel ikke noe spesielt med å få kastet en sluk, eller er det? Er det ikke sidekast eller overhode kast som gjelder? Og tror de fleste lander sånn ca likt på antall meter med antall gram? Er vel ikke som surfcasting hvor man har ymse teknikker for å få dengt blytunge søkker med agn ut til havets store dyp?

Du har jo også et knippe teknikker her: http://www.youtube.com/results?search_query=nelson+nakamura+casting&oq=nelson+nakamura+casting&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=3&gs_upl=3988l7265l0l7485l8l8l0l7l7l0l68l68l1l1l0 og for ikke å snakke om denne:

:P

edit: fiksa på linkene

Endret av kjernsmoing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøre saltokastet med dobbel hiv over i annen, pleier å nå 450-500 meter på den.

Men uansett er det vel ikke noe spesielt med å få kastet en sluk, eller er det? Er det ikke sidekast eller overhode kast som gjelder? Og tror de fleste lander sånn ca likt på antall meter med antall gram? Er vel ikke som surfcasting hvor man har ymse teknikker for å få dengt blytunge søkker med agn ut til havets store dyp?

Du mener det er uvesentlig å diskutere kasteteknikk med haspel og multi?

Si at du skal nå din livs største ørret som vaker steady rundt en liten grunne ute i vannet på 100 meters avstand eller du av andre grunner må treffe med sluken din innefor ett område på 1,5 kvm på 40 meters avstand...... EasyPeasy?

Din oppfatning at folk kaster relativt like lang med likt utstyr er feil.

Det som også er helt sikkert er at en øvet kaster er mye mer presis enn en med mindre erfaring.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener det er uvesentlig å diskutere kasteteknikk med haspel og multi? Si at du skal nå din livs største ørret som vaker steady rundt en liten grunne ute i vannet på 100 meters avstand eller du av andre grunner må treffe med sluken din innefor en radius på 1,5 kvm på 40 meters avstand...... EasyPeasy? Din oppfatning at folk kaster relativt like lang med likt utstyr er feil. Det som også er helt sikkert er at en øvet kaster er mye mer presis enn en med mindre erfaring.

Sjekk 4 spørsmålstegn i innlegget mitt - altså jeg mener ingenting, jeg bare spør på grunnlag av hva jeg tror.

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint initiativ Lystfisker'n! Dette med slukkasting blir ikke omtalt så mye. Man kommer jo et godt stykke med ei blysild, fordi om man er klønete. Men er man rutinert, manipulerer man utstyret til å jobbe mest mulig effektivt for seg. Diskusjoner rundt kasting, har stort sett vert forbeholdt fluekasting. Det er kansje fordi man er så "lost" som nybegynner med fluestanga at man rett og slett må sette seg inn i greiene for å få fiska... Så da ender man opp på et kurs, eller kjøp noen videoer eller noe. Det er mange som kunne tjene på å ta dette på alvor, ikludert Westside :)

Personlig bruker jeg bakslengen aktivt, og mye underarm, som du beskriver a'la tohåndsflue. Er bevist på å "angasjere" stanga, få den til å jobbe maksimalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøre saltokastet med dobbel hiv over i annen, pleier å nå 450-500 meter på den.

Men uansett er det vel ikke noe spesielt med å få kastet en sluk, eller er det?

@Westside.

Jeg oppretter en tråd for å få folk til å dele erfaringer rundt kasteslukfiske.

Starten i din post og delvis oppfølgingen på denne fra kjernsmoings rocketlauncher-video kan vanskelig oppfattes som annet enn at dere ønsker å latterliggjøre temaet.

Jeg skal ha respekt for at dere tilsynelatende ikke tar temaet seriøst og håper på lik linje at dere tar hensyn til at andre kanskje ser nytten av å lese og som Maritim konstruktivt bidra med erfaringer i tråden.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke latterliggjøre noe, bare få litt humor inn i hverdagen, men.

Jeg bruker også et overheng på rundt en meter spørs litt på stang og det som henger i enden av snøret, og ja jeg kaster nesten akkurat likt som deg lystfiskeren bare at jeg kanskje bruker vektstang-prinsippet litt. Er ikke helt sikker på hvor mye jeg bruker dette og syns ikke det er så lett å tenke på hvordan jeg kaster til den minste detalj uten at jeg står med stanga i hånda.

Bruker vel også noen andre typer kast i spesielle situasjon, for eksempel hvis jeg står i sivkanten og det er mye trær bak meg, bruker jeg vel kanskje et sidekast, eller noe som jeg tror kalles pitching.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også baksvingen til å spenne opp stanga hvis det ikke er så nøye med presisjon. Skal jeg treffe en spesiell spot føler jeg at jeg har mest kontroll kun med framkastet.

Sidekastet bruker jeg egentlig bare i situasjoner som vanskeliggjør over-hodet. Tett vegetasjon er nevnt.

Dager med mye sidevind er en annet tilfelle. Som regel er vinden slakkere nært vannoverflaten og et snertent sidekast vil da bedre oddsen for at du treffer der du vil samt at du unngår at snøret ditt går i en stor bue ut mot nedslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste godt i mine øyne :) Når du ser et vak innenfor normal rekkevidde, må være å treffe midt i vaket ;) Haspel eller multi, et fett :) Min erfaring er at multiplikator er mer treffsikker, men det kreves mye kasting/fisking med multi for å bli god " har selv stått å tukla med backlasher flere hundre ganger " Mitt råd til dere som skal bruke multiplikator fjern bremser ifra dag i å lær dere å bremse med tommel, kun feling det der. Når dere får det til kan dere stå i bekkmørke å fiske ;)

" Når du kjenner det vokser under tommelen ved bruk av multiplikator har du en jobb å gjøre " :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kaste godt i mine øyne :) Når du ser et vak innenfor normal rekkevidde, må være å treffe midt i vaket ;) Haspel eller multi, et fett :) Min erfaring er at multiplikator er mer treffsikker, men det kreves mye kasting/fisking med multi for å bli god " har selv stått å tukla med backlasher flere hundre ganger " Mitt råd til dere som skal bruke multiplikator fjern bremser ifra dag i å lær dere å bremse med tommel, kun feling det der. Når dere får det til kan dere stå i bekkmørke å fiske ;)

" Når du kjenner det vokser under tommelen ved bruk av multiplikator har du en jobb å gjøre " :)

D

Ser hva du sier, og er langt på vei enig, det springende punktet blir like vel "fingerspitsgefyl"

uavhengig av multi eller fastspole.

For min egen del, tenker jeg at fastspole er langt mer alsidig. Tenker at multi, er mer avhengig av riktig vekt. Blir litt spesialutstyr på en måte. Må liksom ha riktig vekt for å angasjere spolen på riktig måte.

Tenker at man med fastspole kan "gunne på" med tung vekt, samtidig som man kommer et godt stykke med svært lav vekt. Med multiplikator har man noen rammer man aldri kommer utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, på multi uten brems må tommelen gjøre jobben :) Jo tyngste sluk jo lengre kast å mer justering underveis i kastet med tommel. Lette sluker er enda mer trikky ;)

Haspel fast spole er safe casting :) men for all del like morsomt :)

Å kast med for eks 7 grams sluker, da er haspel best å gir de lengste kastene ;)

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det betyr noe som helst, men artig å vite.

Er det noen på forumet som er like god med haspel som multi og som med hånden på hjertet kan gi en slags fasit på hvilken snelletype som gir lengst kast og/eller mest presise kast?

Hvor langt bør man forvente som øvet å kunne kaste med godt og avstemt utstyr til ørretfiske?

Hvor presist -------- : -------- ?

Selv er jeg TOTALT grønn på multi. Ikke hatt noen i familie eller nær omgangskrets under oppvekst som har brukt multi. Dette har nok desverre dempet min lyst til å prøve videre de få gangene jeg har prøvd og endt opp med backclash og korte kast.....

På en annen måte så er det like greit. Har i alt for mange år hatt for mye utstyr - skulle tatt seg ut å fyllt opp heimen med enda en variant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et vis en interessant diskusjon, men lengden på kastene er vel i hovedsak at utstyret er samstemt, og teknikk deretter. Hjelper lite med god teknikk hvis du skal kaste 4 gram med en stang beregnet for 30 gram og oppover.

Jeg kaster sikkert mellom 150 og 200 meter når jeg setter på 80 grams sluk på meitestanga og pendler den avgårde, men det ville ikke være mye nytte i hvis målet er passe små ørret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mener også et verdensrekorden er med haspel, ikke 100 pros sikker da :)

Selv har jeg fisket med multi siden jeg var 14 år, fikk min første snelle en svart 5000 da ;) Så med 36 år med blanda fiske har det blitt noen kast. Å jeg skal ikke titellere meg som noen mester ;)

Stort sett har jeg med meg begge deler når jeg drar på tur, ikke i ferskvann / småvann der bruker jeg kun haspel. Det med multi er spesielt i så måte at jeg syntes selv å ha mer kontroll ved fiske i sjøen og etter laks i elver, kan forklare det med at jeg føler litt mer direkte kontakt i.o.m sena rett inn i snella :) Kan ikke forklare det på noen annen måte.

Å gjøre presise kast, som for eks over ei elv å da treffe akurat der jeg ønsker syntes jeg er lettere med multi en haspel. Grunnen er vel at jeg stort sett fisker med multi slike steder ? He He

Lengden på kastet, tja hvor langt er det realistisk å kaste med ei 10 for triggerstang / 15-55 og ei grom multi med en for eks 40 grams sluk. 100-150 meter burde være realistisk. Men å gunne til så hard med en 40 grams sluk kan innebære en risk, da som at backlashen kommer med en gang å da skal jeg love at sluken kommer fort i retur.Ellers har jeg for noen år siden bedrevet surfcasting, morsom sport men har lite med fiske å gjøre. Har en Zebco slammer 15 for surfstang, hvorav jeg brukte trimma Amb 6500 Ct snelle " dvs uten snørefører " har med dette brukt helt ned i siglon 0.15 imot 100 grams pæresøkker ;) Å det gikk/går lenger en hva de fleste trur. Max lengde på hva jeg har klart å prestere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castingrekordene for tohånds multiplikator og haspel er henholds 116,32m og 119,41m.

Vil ikke anbefale noen å lære seg å kaste med mulitplikator uten bremsesytemer aktivert. Kasting uten brems er for spesiellt intereserte og knapt nok det. Ja skru helt av mekanisk brems, men bruk sentrifugal eller magnetbrems og gjerne en kombinasjon av begge. Jeg har begrenset kunnskap om casting, men etter det jeg har forstått er det vanlig å bruke noe kastebrems der nogså. De som skal kaste svært langt med surfutstyr bruker ofte en regulerbar magnetbrems hvor bremsevirkningen reguleres manuellt ned når sluken går ut.

De lengste kastene får en med ei snelle som har antydninger til snøreløft, altså på grensen til backlash. Jeg tror en kan ligge nærmere denne grensen med riktige justerte bremsesytemer enn uten brem men med veldig aktiv tommel. Uten bremsesytemer er ofte en sannhet med modifikasjoner da vsmøremidlene i spolelagrene virker som et bremsesytem, viskositeten til olja på lagrene er avgjørende for bremsevirkningen i midtfasen av kastet. Sentrifugalbremsen er mest virksom i første del av kastet, lineær magnetbrems og mekanisk brems har samme virkning gjennom hele kastet, men har relativt størst betyding i sluttfasen av kastet. Jeg foretrekker å ha både sentrifugal og magnetbrems på snellene mine. Men engasjerer få sentrifugallodd og tar ut flere av magnetene og justerer magnetbremsen i tillegg lavt, bruker relativt lite og tynn olje i spolelagrene. Klarer da få ei snelle som har antydning til snøreløft igjennom hele kastet, bruker aktiv tommel i siste fase av kastet.

Jeg kaster lengst og mest presist rett over skulderen med veldig aktiv underarm. Dette er en kastestil som stiller store krav til timing, sloppes spolen litt for tidlig eller sent blir det fiasko. Å føre stanga ca 45 grader over skulderen er et mye sikrere kast for de mindre erfarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur verdensrekorden er på 312 yards med surfstang, multiplikator og 150gr bly, satt av Danny Moskops. Jeg har aldri hørt om kast rundt 300 yards med haspel og årsaken til det er nok at spolekanten blir for stor og bremser kastet. Men hvem vet, jeg leser lite på italienske og japanske kasteforum....

Castingrekordene er for 18gram og med minimum 0,35 sjokkfortom og 0,25mm hovedsene, så at man selv slår disse med tyngere redskap og tynne multisener er ikke så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Castingrekorder:

http://castingsport-icsf.com/images/icsf/files/weltrekorde20111203.pdf

Stemmer at rekordene jeg oppga er for 18g. Når en kaster så er det ofte at vinden kan dra av mange meter ekstra fra spolen så selv om 100m snøre forlater spolen kan kastet være en god del kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt insj detta her

Jeg liker å kaste. Har til og med begynt å bryke utrykket "denge" noe som ofte er en noe mindre presisjonsrealatert måte å fiske på. Koblet sammen med litt tyngere sluker\agn enn sølvkroken spesial.

Jeg vil beskrive megselv som en litt hardbarka haspelfantast, men fisker også med multi mest fordi alle sier at jerkfiske etter gjedde skal fåregå med dette.

Jeg har samtidig som jeg fisker en del etter gjedde med tildels særs dårlige aerodynamiske baits, også ett engasjement for ultra light fiske. Noe som gir utslag i at man har kastet ganske mye forskjellige baits i ganske mange spennende situasjoner.

Min far, som må ta på seg (litt av) skylda for at jeg er fiskeintressert, liker best å fiske på plasser som det er lett å fint å kaste ifra. Dette henger jo sammen med at vi begge også fisker med flue innimellom. Men det å kaste fra en optimal fiskeplass heletia gjør deg litt dårlig utrustet med kasteteknikker. Jeg kaster vel lengst med ett overhåndskast som er vinklet ca klokka ett fra kroppen med den beskrevne vektstang teknikken. Men denne kasteteknikken fungerer hysterisk dårlig i tett skog langsmed en liten ørretbekk... eller ved ett overgrodd abbortjern. Ved slike anledinger har jeg rett og slett ikke gitt meg. Det har endt opp med endel saging av trær og noen sluker som fortsatt henger til tørk... men det har også resultert i noe skarpere presisjon og en kreativitet rundt hvordan man kan få til ett kast på en plass få har kastet før deg. Jeg merket også til dette på eventyret jeg var på i panama. Hvor komfortabel føler folk seg på ett overhåndskast som går på feil side av kroppen? Jeg snakker ikke om å kaste med motsatt hånd, men å legge høyre kastearm over på venstre side av kroppen får å så kaste. Jeg har ikke full kastelengde, men kommer vel 75% ut tipper jeg.

Mine lengdetips er vel ganske enkelt å peke stanga i samme retning som snøre ligger i lufta. Da slipper snøre en vinkel etter tuppen på stanga og så kan en jo prøve å være litt bevist på hvordan man har beina. Koster noen meter å ikke kunne ta i fordi man føler man er i ubalanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.