Gå til innhold
Fiskersiden

Kenya Watamu


potbelly
 Share

Recommended Posts

:icecream: En gjeng på 7 mann dro fra Norge den 17 februar. Fra Gardemoen til Nederland og med en 747 til Nairobi.

Vi hadde et fly som landet på kvelden i Nairobi og lå en natt på Hilton slik at vi var uthvilte til dagen etter. Det var strenge sikkerhetssoner og alle bilder ble sjekket ved innkjøring til hoteller. Både med speil under og annet. Vi måtte og i gjennom kontroll og sikkerhetssjekk i hotellet. Innenriksfly morgenen etter til Malindi og taxi fra Malindi til Watamu. Nairobi ligger høyt slik at temperaturen er lavere enn i lavlandet. Når vi hoppet ut av flyet i malindi var det lurt å ikke ha lange underbukser på seg...En har lært å kanskje ikke ha for høye forventninger til fiske på slike turer, og jeg så mer frem til å komme til det virkelige afrika egentlig. Og nesten som forventet så var det slik en hadde forestilt seg på mange måter. Ting har ikke kommet langt. Utviklingen har stått stille. Og den hvite mann er den som tjener pengene også her.. Kenya var et hyggelig møte. Kenyanere var blide, høflige og trivelige og omgås.

I Watamu er det tre hoteller stort sett i vårt område. Hemingway det meste kjente, og med en døgnpris på fort 2000.- nok var det ikke der vi bodde... Nabohotellet vegg i vegg som het Ocean sport resort var vårt sted, og det var mer enn bra nok. Og med omgitt av en av verdens beste strender og flotte korallrev var det en nydelig plass. 1ste to dager var ekstremt varmt. Og den andre dagen var jeg nær total kollaps i varmen. At det nærmet seg 40 grader tror jeg ikke er å ta i for hardt. Så kroppens termostat gikk bananas noen timer til en fikk kjølt ned og slappet av under tak i båten noen timer. De andre dagen ble det mer vind og tempen lå i lufta på noe over 30 grader og ca 27 i vannet..Og selv jeg klarte meg bra.

Vi hadde frokost hver dag kl. 06.00, bortsett fra hviledager, og var i båtene ca 06.30. 10 timer på sjøen.

Genrelt var mat og annet helt OK, og det var billig å spise og drikke. Det var kombinasjon av trolling, bunnfiske med agn og speedjigging det gikk i. Speedjigging desidert mest moro, og ga mest fangst av fisker uten spyd på nesa. Jeg fikk i gjen for alle skiturene i vinter med god armtrening...Like moro var det å dykke og gå på lavvann å se alle rariterer en ikke hadde sett før. Alle krabber var landkrabber, fisker som holdt til ved lavvann inne i skyggefulle huler. Spratt rundt i huletakene i 1000tall. Lignet på kutliger. Kjempemuslinger og annet rart.

en fant og ut at det var et folkeslag en ikke setter stor pris på lenger. ogd et var hvite sørafrikanere...desverre!

Litt om fiske i bunn av tråden...

-217.jpg

Slik var det mer eller mindre i Watamu, bortsett far et par små banker etc..

-2.jpg

Innlosjert og 1ste tur ned til standa som lå rett ved hotellet, og 60 meter fra der vi bodde. Alel rom hadde aircondition...

-4.jpg

Slik så det ut.....Fæle greier

-22-2.jpg

All fisk som ikke "var fredet" gikk inn til mat, og ble kjøpt opp av lokale oppkjøpere. Og pengene gikk til båtførene...

-35-2.jpg

En og annen "spydfisk" overlevet ikke gjenutsetting og ble solgt til oppkjøperne. det var og et folkeskue når slik kom inn.

-136-2.jpg

Et helt greit sted å oppholde seg i en ferbruar uke....

-126.jpg

Tor Arne og undertegnede fikk rundt 11-12 arter. Dette var en blackjack

-176.jpg

Groupere ble det mange av...

-237.jpg

Snappervarianter ble det mye av i alle farger, typer og størrelser

-46.jpg

Ca 10 sailfish på oss..

-5.jpg

2 Marliner som ble godkjent, men kjørte på flere, og hadde noen syke opplevelser brent inn på netthinnen ennå...

IMG_0921-122.jpg

-140.jpg

Denne var det jeg hadde mest lyst på, og den kom, og den var sterk.....

-208.jpg

Fisk til innveing og salg

-94.jpg

Dykking i reservatet. Utrolig mye fine ting så sette øya i.

IMG_0747-223.jpg

Største Amberjack på 43 kilo....

IMG_0679-155.jpg

Morgenstund...

IMG_0681-157.jpg

Marlin på kroken...

Vi fikk mye fisk, og mye sterk fisk. Største grouper på 46, og største Marlin ca 80. Samt Wahooer far 20 kg og nedover. Yellowfin Tuna fra 18 kg og nedover. Doradoer mm. Så det svingte helt greit.. Neste gang flere dager så en får vært på safari også...

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk flere brukbare Amber, men GT en var adskillig vassere en alle fiskene jeg hadde på i forhold til størrelse. Begge kjempet hele veien opp. Men den store Amberen tok nok sin tid. Og var stor selv der nede. Normalt settes de ut. Denne ville de nok ha i land. Det er konlurranse båtene i mellom. Det ble tatt både blue og black marlin så og si hver dag. Samt sailfish på flue. Det kunne jo vært interessant å testet...de store Grouperne mistet vi enten ved at vi ikke klarte å holde de, og de kjørte seg inn og røyk av. Tror rekken på Grouper på den ene båten var 138kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilke trevallys du har vært borti, blogz. Men da har nok trevally'ene hatt en dårlig dag. De GT'ene jeg har vært bort har hatt flere utras. Jeg har vel tilgode å treffe på en fisk som sloss fra start til slutt. Alle fiskene jeg har sloss med har hatt sine hvile perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke de dyreste turene en kan dra på heller. Rimelig å oppholde seg i Kenya. Og vi hadde et meget bra fiske.

Så sparer man opp litt over et år eller halvannet burde man ha mulighet. For litt over en uke så tipper jeg at du kommer langt med 25-27 tusen.

Dette totalt sett.

Vi hadde tre båter som gikk på rundgang. To dager fri til andre ting. Dog fisket noen av oss også den ene fridagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.