Gå til innhold
Fiskersiden

Silde/Makrell garn lover og regler


tah
 Share

Recommended Posts

Det er relativt mange lover og regler på garn.

Jeg har ett Silde/Makrell garn jeg kjøpte i fjor.

Er det noen som har peiling på disse reglene som enkelt kan forklare meg hva jeg har lov til å hva som ikke er lov?

Bor i Stavanger, om lokasjon har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hei

det er nedsenkingspåbud for alle garn med maskevidde over 32 mm fra 1 mars til 1 oktober.

Dette medfører at makrellgarn som er typisk rundt 35 mm i maskevidde må senkes ned, mens sildegarn som normalt er under 30 mmm kan settes flytende etter reglene. Nedsenking er dog en ganske enkel affære for disse garntypene, man bruker bare et slag (tau) med et fløyt i enden i hvert øre på garnet. Tauet må da være 3 m. Så fester man et tau i land, setter garnet(ene) og avslutter med en ile utover, minimum 3x dybden. Håper dette var litt oppklarende, hvis ikke så får du spørre.

Jeg har tatt utgangspunkt i begrepet maskevidde her, som er det som brukes i lovdata. dette er stolpelengden på maska. Når begrepet maskestørrelse brukes, så menes det lengden på hele maska. For å få en sikker måling så lønner det seg å måle 10 masker eller stolper i slengen, slik at man ikke blir lurt av små avvik.

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, jeg er ganske sikker på at sildegarnet er under 30mm, men skal sjekke dette før jeg gjør noe.

Så da kan jeg i bunn å grunn (hvis det er under 30mm) sette det akkurat slik det måtte passe?

er ikke noe datoer jeg må forholde meg til eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.