Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første skreitur!


obbien
 Share

Recommended Posts

DSC01416-oyvind+fighter-panorama.jpg

Det er gått snart ett år siden sist, og lysta etter å komme seg ut på ordentlig skreifiske igjen har virkelig vært stor i det siste. Rapportene fra yrkesfiskere om særdeles stor fisk bidro bare til å øke fiskesuget ytterligere. Det er tatt fisk opp til 45 kg i det siste, noe som må sies å være voksent..

Denne helgas værmelding lovet veldig bra, og vi la planene for en satsning utover mot Malangsgrunnen. Det hadde vært nordvestkuling de siste dagene, og sjøen hadde bare hatt en dag (lørdag) på å legge seg. Men vi var forberedt på litt gammelsjø, man må tåle såpass skal man komme seg ut på storhavet.

Grytidlig søndag morgen var vi klare på kaia. Vi fordelte oss på to båter, Kim og Truls i den ene og Ingemar og jeg i den andre. Greit å være to båter i lag der ute mtp. sikkerheten. Før vi la kursen utover prata jeg med Eivind (yrkesfisker) i telefonen, han hadde allerede gått ut seint på natta og kunne fortelle om flotte forhold der ute, bare en laber bris og ikke så mye sjø. Lenger inn mot land blåste det ganske friskt, 10-12 m/s, men vi visste at det ville bli bedre jo lenger ut vi kom. Etter vel 1 time og 15 minutter var vi framme i Søyla, djuprenna på innersia av grunnen. Ekkoloddet viste store mengder med fisk og det var bare å kaste ut en nykvessa svenskpilk, rød gummimakk, samt jigger for de som foretrakk det. Så lot vi båtene drive de neste 6 timene.. etterhvert dreiv vi opp kanten og inn på selve grunnen. Vi var i fisk hele dagen. Oppsummerer videre med en del bilder:

DSC01388-langt+til+land+men+fint+vaer.JPG

Langt til land, men fint vær

DSC01376-ingemar+14+kg.jpg

Ingemar startet bra med en torsk på 14 kg.

DSC01377-oyvind+16,5+kg.JPG

Det var over 140 meter dypt akkurat her, men skreien sto høyt i vannet. Denne på 16,5 kg fikk jeg 25 meter under båten.

DSC01383-oyvind+fighting-small.jpg

Her kjøres det enda større skrei. Mange av disse fighter veldig bra, litt ulikt torsk som man får på andre tider av året. Jeg merket tydelig at denne var stor.

DSC01389-oyvind+skrei+21,3kg-crop.jpg

Herlig å passere 20-kilosgrensa med denne fine skreien på 21,3 kg!

DSC01398-oyvind+skrei+21,3+kg-.JPG

Ett bilde til.

DSC01403-fiske-crop.jpg

Været ble bare bedre og bedre, at det skulle bli så fint hadde vi nesten ikke trodd. Vinden slakka helt av, og det var en periode bare 1-3 m/s her ute. Sola varmet og det var et par plussgrader. Påskestemning!

DSC01416-oyvind+fighter-smal.jpg

Er ikke mye som slår dette..

Ingemar annonserte at her var det ny storfisk på gang. Og det var litt av en feiting som hadde tatt jiggen:

DSC01421-vomtorsk-crop.jpg

En kort fisk med enorm vom. 22 kg og dagens største. Ikke det beste bildet, men det viser hvor enormt feit torsken var.

DSC01427-ingemar+med+stortorsken-crop.jpg

Et bedre bilde av Ingemars stortorsk. Like etter mistet han én som godt kunne ha vært større.

DSC01438-kim+og+truls+paa+malangsgrunnen-smalll.jpg

Kim og Truls nyter godværet og konstant action. Jeg har dessverre ikke noen bilder av deres fisker, men antar at Truls kanskje har noen å fylle på med? Vet i hvertfall at Kim fikk to skrei på 18 kg og Truls persa med 17,5 kg. Og så fikk de også mengder med fisk rundt 15 kg.

DSC01446-ingemar+med+torsk+20,5kg-crop.jpg

Ingemar med dagens tredje største, 20,5 kg.

DSC01448-ingemar+torsk+20,5kg-crop.jpg

Denne fisken var slank og kunne godt ha veid over 25 kg med litt mer magemål.

Det var en fantastisk dag på havet. Vi håper på flere muligheter framover om værgudene spiller på lag. Og kanskje... kanskje dukker storstimene med kaffetorsk (30+) opp neste gang.. :)

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fisker. Gleder meg til og komme oppover i starten på april gitt

Skal du på skreifiske? booka båt?

Levert på fritidskvota. Team Kim/Truls leverte 358 kg Sløyd. Litt usikker på hvor mye Team Øyvind/Ingemar leverte.

Ja, vi leverte vel noe av det samme. Omlag 1 tonn rund fisk totalt :shifty:

Og tok med ca. 50 kg hjem til venner og familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ett herlig fiske dere har der oppe. Får smake litt på torsken vi i ålesund nå fremover, når borgundfjorfisket tar seg opp i ukene framover.

Ellers så lurer jeg litt på hva stenger dere bruker? Noe billig å anbefale?

Shimano Beastmaster 20-30 er en grei stang til pilkefiske. 6,6fot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbat Øyvind (& co)!

Kul att se att ni vågar er ut på långtur i "småbåtarna". Saknar detta fisket otroligt mycket nere på Nya Zealand æven om jag var fast i en marlin før några veckor sedan. Hoppas hinna med en tur då jag kommer tillbaka till Tromsø i mitten av April, om ni læmnat kvar någon fisk førstås.

/Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.