Gå til innhold
Fiskersiden

Impringnering av vadere


Justtrout
 Share

Recommended Posts

Hei.

Som emnetittelen sier så tenkte jeg å få impringnert vadebuksa, den holder fortsatt vannet ute, men med tanke på levealder så er det vell greit å få den impringnert.

Da den var ny prellet vannet av med en gang og den føltes ikke fuktig ut etter et par timers vading, nå blir den klam og våt mens jeg er halveis tørr. Så da lurer jeg på hvilket middel dere anbefaler? hvordan går jeg frem?

link til vadebuksa http://skittfiske.no...0000062698.aspx

Mvh

Justtrout

Fant fram til en guide som viser hvordan man reparer hull og kutt i buksa http://www.simmsfish...s_main_new.html

Men finner lite informasjon om impringnering.

Endret av Justtrout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales at du har luftet buksa skikkelig ut og børstet den forsiktig ren for løs smuss før du går videre..

Firmaet bak GoreTex anbefaler ikke såkalt wash-in impregneringer da de mener disse svekker plaggets pustende egenskaper.

Legger ved noen linker om emnet. Videoserien fra Simms om alt fra tetting av hull til vasking og impregnering er flott.

http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=28236&pageId=190

http://www.simmsfishing.com/site/repairs_main_new.html

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/altomfiske/article318321.ece

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for et godt infromativt svar Lystfisker`n.

Ser det er vanlig og bruke isopropanol(blårens) for å lokalisere lekkasjer, kan man bruke teknisk alkohol, rødsprit eller lignende?

Endret av Justtrout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt så anbefales det å impregnere tøyet når det er lett fuktig. Allerhelst skal plagges varmebehandles etter impregnering, fortrinnsvis med en hårføner.

Bruker du trommel, husk svak varme.

Ellers gjelder som alltid å ta hensyn til vaske-anvisninger på plagget og bruksanvisning på vaske og impregneringsmidler.

Revivex: http://www.mmfiske.no/?ItemID=1880

Granger`s XT: http://www.mxnett.no/epages/mxsport.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MXSport/Products/1783877/SubProducts/1783877-1783877-1

Nikwax TX.Direct: http://www.oslosportslager.no/produkt/tx-direct-spray-on-500-ml-impregnering-25799.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk sprayimpregnering når plagget enda er vått (etter vask) på utsiden. Nikwax TX direct er veldig bra. Tørk plagget i tørketrommel eller bare la det lufttørke. Best resultat får du etter varmebehandling med tørketrommel eller eventuelt hårføner. Har gjort dette på mange gore-tex plagg og det fungerer helt utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode tips.

Slengte vaderne i vaskemaskinen på 40grader, finvask og uten sentrifugering, den ble ren og pen bortsett fra den stripa med "grønske" i rumpesprekken. Så lot jeg den tørke før jeg vrengte den og sprutet rikelig med blårens over helle innersiden, etter fem minutter dukket det opp noen svarte prikker og striper som da er mulige lekkasjer, dem tettet jeg med en form for aqua seal.

Neste steg var da imprengnering, jeg sprayet ned hele buksa med Nikwax TX direct som nevnt, og avsluttet med tørking i form av føning. Buksen ble nesten som ny, var ute og vadet i dag og vannet trekker ikke like mye inn i stoffet som før, mesteparten bare preller av, det er såvidt antydning til fuktighet på utsiden etter fem minutter på land. hadde sikkert fått et bedere resultat om buksa hadde vært fuktig da jeg sprayet impringneringen. Åssen takler vaderne deres vannet? er den fuktig da dere trekker opp på land for å ta en kaffe, eller renner alt vannet av med det første?

-justtrout

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sagt så kan man vel si at nytt er nytt og brukt er brukt.

:o

Begklager at jeg spurte som en treårig men jeg ble redd for å ha kommet til å svekke vadernes egenskaper da jeg brukte Milo rennende såpe, det er visst ikke bra da det ødelegger pustegenskapene og konstrukturen i neopren fibrene. Men det hele har gått ganske bra.

Alt i alt har denne tråden utviklet seg som en god pekepinn på hva man skal gjøre og hva man ikke skal gjøre for å "fornye" vaderne, og en god del linker for de som må ha det inn med teskje, å igjenn takk for alle svar.

Endret av Justtrout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg stått utti i en time med en splitter ny Simms G4 forventer jeg at vannet renner av umiddelbart og buksa fremstår

som knuske tørr etter kaffekoppen.

Har jeg derimot stått utti like lenge med en 3 år gammel billigvader så forventer jeg ikke at buksa har samme kondisjon, reimpregnert eller ikke.

Men som du sier selv, du merker god forskjell før/etter impregnering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buksa mi blir våt den og det gjør ingenting. Impregneringa går av etter kun kort tids bruk for vadebukser. Det er mer hensikt å bruke impregnering på friluftsklær. Min Simms vadebukse har jeg brukt i 5-6 år. Og har vel impregnert den en gang. Det viktigste er å vaske den i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o

Begklager at jeg spurte som en treårig men jeg ble redd for å ha kommet til å svekke vadernes egenskaper da jeg brukte Milo rennende såpe, det er visst ikke bra da det ødelegger pustegenskapene og konstrukturen i neopren fibrene.

Ser den. Simms hevder jo at man skal unngå å bruke flytende vaskemiddel. Hvorfor er jeg usikker på og jeg har ikke funnet noe pulver som jeg har likt til denne oppgaven. Derfor har jeg alltid brukt Nikwax flytende.

Min metode er at jeg "spyler" ned vaskemiddelet med masse lunkent vann når maskinen begynner å ta inn vann og vaskemiddel. På den måten håper jeg ihverfall at middelet får blandet seg godt nok ut i hele vannmengden i maskinen før dette kommer i kontakt med vaderen.

Bruker ullprogram og 30*C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en del rundt på nettet , og ser det kun er simms som dere også nevner som går igjen og blir varmt anbefalt, vadere som lever 10 til 12 år og muligens enda lenger er ikke feil. Forskjellen på en Simms og min scierra cc3 er først og fremst lagene med stoff, på min scierra der det er et lag, er det tre lag på simms sin, den er forøvrig laget i Amerika og scierra er made in china men det behøver ikke bety stort.

Scierra finner man på nett til to høvdinger, den kostet mer da jeg kjøpte den for et år siden, hadde jeg bare lagt til 500skarve kroner hadde jeg faktisk fått meg en simms, med livtids garanti.

For å lære av mine feil så bruk søkemotoren, det finnes ekstremt mye god informasjon om altmulig, søkemotoren min var krysset av for søk på kun medlemmer, jeg kom selvfølgelig ingen vei, dette hadde muligens vært løst før jeg kjøpte mine vadere. Hadde jeg vært lunkent oppdatert så hadde jeg visst dette og vi hadde sluppet enda en tråd om dette emne, det er muligens mer på FS som skulle vært oppdatert for og oppdatere brukerne.

Blir til at jeg tar forskudd på feriepengene og kjøper meg en simms på fiskemessa på skittfiske da det skal være snakk om veldig gode priser på disse vaderne, så blir det lenge til neste investering og jeg har noen helt ok reserve vadere, alltid greit å være utrustet!

Takker atter en gang for hjelpsomheten til folket på FS!

- Justtrout

Endret av Justtrout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode tips.

Slengte vaderne i vaskemaskinen på 40grader, finvask og uten sentrifugering, den ble ren og pen bortsett fra den stripa med "grønske" i rumpesprekken. Så lot jeg den tørke før jeg vrengte den og sprutet rikelig med blårens over helle innersiden, etter fem minutter dukket det opp noen svarte prikker og striper som da er mulige lekkasjer, dem tettet jeg med en form for aqua seal.

Neste steg var da imprengnering, jeg sprayet ned hele buksa med Nikwax TX direct som nevnt, og avsluttet med tørking i form av føning. Buksen ble nesten som ny, var ute og vadet i dag og vannet trekker ikke like mye inn i stoffet som før, mesteparten bare preller av, det er såvidt antydning til fuktighet på utsiden etter fem minutter på land. hadde sikkert fått et bedere resultat om buksa hadde vært fuktig da jeg sprayet impringneringen. Åssen takler vaderne deres vannet? er den fuktig da dere trekker opp på land for å ta en kaffe, eller renner alt vannet av med det første?

-justtrout

Det skal da ikke være nødvendig å impregnere pustende vadebukser.Vil tro at impregneringen hindrer at buksa puster og da oppstår det kondens som gjør at du blir fuktig og klam.Har erfart at begynner buksa først å lekke uten at du har stukket hull på den ,så er det bare å kaste den på dynga og kjøpe nytt.Har også prøvd å tette lekkasjer med Aquashure lim,Men etter en stund begynte det å lekke på andre plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal da ikke være nødvendig å impregnere pustende vadebukser.Vil tro at impregneringen hindrer at buksa puster og da oppstår det kondens som gjør at du blir fuktig og klam.Har erfart at begynner buksa først å lekke uten at du har stukket hull på den ,så er det bare å kaste den på dynga og kjøpe nytt.Har også prøvd å tette lekkasjer med Aquashure lim,Men etter en stund begynte det å lekke på andre plasser.

Her er jeg uenig med deg Cesar.

Foreslår at du ser på informasjons-videoene til Simms som er linket lenger oppe i tråden her. Hør på hva fagfolk, som har sykt større erfaringsgrunnlag sier om de samme tingene du "vil tro" og har litt, men begrenset erfaring med.

Om du regelmessig rengjør,reparerer og vedlikeholder klær,sko og vadeutstyr på en skikkelig måte, tar du vare på utstyret og øker dets funksjon og levetid betraktelig!

Ser selvfølgelig at det er lettere å dumpe etterhvert og kjøpe nytt, men å antyde at det ikke nytter å reparere og re-impregnere blir feil.

Hvis det ikke funker for deg så har du enten defekter i plagget som du bør reklamere på eller så har du gjort en for dårlig jobb med vedlikehold og reparasjoner.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg uenig med deg Cesar.

Foreslår at du ser på informasjons-videoene til Simms som er linket lenger oppe i tråden her. Hør på hva fagfolk, som har sykt større erfaringsgrunnlag sier om de samme tingene du "vil tro" og har litt, men begrenset erfaring med.

Om du regelmessig rengjør,reparerer og vedlikeholder klær,sko og vadeutstyr på en skikkelig måte, tar du vare på utstyret og øker dets funksjon og levetid betraktelig!

Ser selvfølgelig at det er lettere å dumpe etterhvert og kjøpe nytt, men å antyde at det ikke nytter å reparere og re-impregnere blir feil.

Hvis det ikke funker for deg så har du enten defekter i plagget som du bør reklamere på eller så har du gjort en for dårlig jobb med vedlikehold og reparasjoner.

Hvis det må være nødvendig å impregnere vadebuksa for at den skal holde vannet ute så må den være av dårlig kvalitet.

Nå har jeg slitt ut 5 stk vadebukser på 8 år, og ingen av dem har jeg måtte impregnere for å holde vannet ute.

Har aldri erfart at mine vadebukser har hatt lekkasje uten at det da har gått hull på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les første post i denne tråden. Vi snakker ikke om å re-impregnere for å holde vannet ute.

Siden du sikkert er hel-årlig pro-guide ser jeg at ditt forbruk av vadebukser faktisk er mulig, men du har kanskje kontakter som kan gi deg god pris eller faktisk sponse deg med nytt vadeutstyr?

For oss "vanlige dødelige" er det ett poeng å kunne utnytte vaderne, kanskje i 3-4 år eller lengre. Da er vedlikehold viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 years later...

Jeg er her for å lese meg opp på erfaringer. Som ufør har jeg ikke råd til billige vadere engang. Jeg knabber venners brukte for å rehablitere dem såpass at min sønn kan få vadet en time eller 2. Om man er klam etterpå, så overlever man det.

Det som slår meg mest er hvor bruk og kast alt er blant "vanlige" folk. Litt våt... Kjøp nytt. Et tips til dere.. Legg dem ut på finn gi bort, eller selg dem for en hundrings istedet for å kaste. Det er faktisk dem her ute som kan bruke din brukte vadebukse med litt håndtverk. Mitt problem er at jeg er størrelse xxl, 56-58. Det er ikke mange som har såpass store vadere. Nå har jeg ikke hatt vader selv på lang tid, men om noen har en vader som er litt lekk i stor størrelse, send den til meg istedet for å kaste den. Jeg skal nok få den tett nok til mitt bruk. 

jagedal@hotmail.com 

Takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.