Gå til innhold
Fiskersiden

- Brann på oppdrettsanlegg


 Share

Recommended Posts

Denne er litt interessant.

- Brann på oppdrettsanlegg

Ikke fordi det brenner i et lite firma, det er trist. Mest fordi den gjorede at det kom frem litt bakgrunnsinfo.

Neptun settefisk AS: bakgrunn og historikk

Er dette virkelig sant? Er dette praktisert ved oppstart av settefiskanlegg??

"Ved etableringen av smoltproduksjonsanlegget fikk de av fylkesmannen tillatelse til å lage en demning/sperre, for å hindre at de anadrome artene gikk opp i vassdraget. Dette med tanke på å unngå evt. sykdomssmitte fra vill anadrom fisk til smolt. Tiltaket har naturlig nok medført at de opprinnelige bestandene av laks og sjøaure overveiende sannsynlig er utdødd."

Man har søkt, og fått GODKJENT at for å hindre smitte fra villfisk så har man lov å fjerne villfiskpopulasjoner? Hvis villfisk er et problem, så utrydder man villfisk? kan vi håpe å tro at dette er gamle synder fra industriens ungdom, og et tankesett man nå har forlatt? Hvordan vil lover om biodiversitet håndtere slikt?

Er dette en enestående sak, eller er har dette vært praksis i det ganske land?

Må jo være enig i at lusa neppe er årsaken til at disse bestandene er vekke, det må jeg innrømme :)

Trenger gjerne ikke diskutere om dette er bestandsregulerende.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å grave i slike saker i den siste tiden Olav. Dette du nevner her er slettes ikke noe særtilfelle, heller regelen.

Kan anbefale de som ønsker å vite mer om dette å søke litt i konsesjonssaker hos NVE, samt bestille innsyn i offentlige postjournal .

Jeg advarer dog: Dette er sterke saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette husker jeg var tilfelle i Bøvågen i Radøy. Elven som tidligere hadde en fin sjøørretstamme (har hørt om fisk på opp til 7 kg som er tatt der) ble sperret for å hindre smitte fra villfisk. Jeg håper og tror at dette anlegget er nedlagt nå, og sperringen fjernet, men det er jeg litt usikker på. Uansett, jeg kan ikke fatte og begripe at sånt skulle være lov.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk lurer på hvorfor vi får "utskudd" som Paul Watson,Frederic Hauge.Kurt Oddekalv m.flere............

Verden er full av "ansvarlige myndigheter" og forretningsinterresser som glatt ofrer natur og miljø til fordel for sysselsetting og vekst i lokal,regional og nasjonal økonomi.Og historien gjentar seg - gang etter gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.