Gå til innhold
Fiskersiden

Mono eller Fireline multi..?


Salaren
 Share

Recommended Posts

Sterke og klade vinder fra Sibir gjorde fluefiske vanskelig etter SØ siste uken.

Skal man absolutt fiske med sluk så skal det være med Ambassadeursnelle har jeg alltid sagt men må bare krype til korset og innrømme at etter jeg i forrige uke stod sammen med en fiskekompiss og kastet 8-10 grammere så kastet jeg dårligere en han som fisket med en haspel, ivertfall med såpass lette sluker.

Så jeg skaffet med derfor en Shimano haspel Exage EXG1000RCDH med 2 spoler og ei 8' Beastmaster 3-15 gram. På denne satte jeg på 0.25mm mono og må jo bare innrømme at slikt utstyr er en fryd og kaste lette sluker langt selv om det ikke akkurat blir så presist som med Ambassadeur.

Så nå spekulerer jeg i multifilament på den andre spolen som foreløpig er tom. Hva bør man velge her som type, merke, dimensjon osv. Bakdeler og ulemper med Multi versus Mono motaes og med takk. Har kun erfaring med eldre multiliner til dorging så dette er nytt for meg på kasteslukstang.

Vurderer derfor Fireline Exceed 0,15mm. Blir dette greit tror dere på ei såpass myk stang..? Utelukker ikke slukvekter på oppimot 18 gram men kommer nok mest til å ligge på 8-15 grams slukvekter på denne stanga.

Er det tilsvarende liner Firleine Exceed som er like gode elelr bedre..?

Salaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke uttale meg om Fireline Exceed da jeg hverken har sett sammenlignende tester eller har prøvd den selv.

Det man kan si er at Fireline delvis har slitt med ryktet etter at det kom partier med dårlig snøre på markedet når multien var i sin spede barndom.

Dette er ikke noe man burde fokusere på i dag. Berkley tar sportsfiske på alvor og har garantert grundige kvalitetskontroller som sikrer bra produkter ut på markedet.

Jeg tror du blir fornøyd, nær sagt uansett type siste generasjon multi.

Jeg bruker Suffix 832 Gore i 0,13mm til ørret og SØ-fiske og er knall fornøyd med det.

Dette bruker jeg på agn fra 4 til 30/35gram (Sluk/spinner - Dupp-meite). Dog er det sjeldent at jeg virkelig trøkker til på de tyngste vektene.

Bruker også en ca 5-8 meter lang sjokkfortom i tykkere fluocarbon. Føler denne er mindre synlig for fisk, har bedre egenskaper mot mekanisk slitasje og den litt grøvre dimensjonen gjør den også komfortabel å kaste med når en "hamrer" tyngre sluker en hel dag eller helg.

Verdt å ta med seg var at Power Pro Super8 Slick vant ”Best New Braid” på EFTTEX Juni 2011 - kan absolutt være en utfordrer. PowerPro har svorne fans verden over.

Debatten multi versus mono er behørig debattert i andre tråder her på forumet - let og du skal finne.

En fordel er at du kan bruke betydelig tynnere snøre med multi og på den måten oppnå lengre kast.

En annen fordel (og ulempe) er at du har mye mer direkte kontakt med agn og fisk selv på meget lange distanser. Du må jobbe med å nærmest kutte ut krokings-mothugget med multi. Fisken kroker seg selv og du kan nøye deg med en forsiktig liten løft av stangen. Gjør du vanlig mothugg risikerer du svært ofte å røske sluken ut av fiskens munn. Jeg fisker også med litt løsere brems på grunn av null stretch i riggen.

Du får mer mekanisk lyd gjennom stangringer med multi. Av samme grunn vil du også oppleve større slitasje på stangringene.

Sneller i dag, fra tilsvarende toppen av Shimano`s P4-konsept og oppover, har også så bra snøreopplegg at risk for at syltynn multi skal skjære seg ned i spolen under belastning er bortimot eliminert. Alikevel tar jeg meg selv i å sette ekstra motstand på snøret når jeg sveiver inn de siste meterene før nytt kast.

Jeg gjør det samme som deg. Har forskjellge spoler, noen med mono og noen med multi. Tar meg selv i å velge mono når jeg er på geriljafiske i små tjern og bekker, eller ute etter sky SØ på grunt vann. Multien kommer fram på mere mekanisk fiske hvor distanse og stort antall kast er dagens melodi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fyldig og godt svar. Tror jaggu jeg kjøper en 270 meters spole med 0,15 Exceed til 999Kr. Da får jeg og med ei Cardinal haspelsnelle og ei Berkleystang i prisen. Kjøper man bare en rull med Exceed så er jo prisen 500Kr. Dvs. kjøper man settet til Kr. 999,- så får man seg ei grei reservestang til 500 Kr. Regner ikke med de kampanjesettene til Abu holdersamme kvaliteten som det jeg allerede har fra Shimano men Fireline Exceed som medfølger er jo kjent nok. Merkelige tilbud igrunnen de settene som man ser i Napp og nytt for tiden.

Endret av Salaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trenger et reservesett, så greit nok. Jeg mistenker importører å bruke disse settene for å selge ut resterende av tidligere års produksjon.

Settene er også en rimelig inngangsportal for en fersk fisker. Da lykkes de med å få flere over på sitt spesifikke merke, både på stang, snelle og sene.

Hvis du strengt tatt ikke har bruk for snelle/stang, ville jeg gått for en av de siste versjonene av multi.

Vi må vel tro at det er en viss progressjon i utviklingen av disse.

Det er også underlig, men interresant at man ikke finner treff på navnet Exceed på Berkley`s hjemmeside.

Jeg ville som sagt ha gått for PowerPro eller Suffix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Power pro ser jeg er grei å kjøpe på Ebay til god pris. Men er litt i tvil om hva som tilsvarer 0,15mm da Yankeene oppgir linene for det meste i Ibs. Vet noen hva line fra Poer Pro man da skal velge som tilsvarer 0.15mm..?

http://www.ebay.com/itm/POWER-PRO-High-Visible-Fishing-line-150YDS-20LB-/260609404696?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cad87ef18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er ett tema som glatt kan diskuteres i senk.

for min del så mener jeg fireline er minst like slitesterkt som power pro.

fireline virker litt stivere når en kommer opp litt i dimensjon. der PP holder seg mykere.

men i tynne dimensjoner under 0.20 funker fireline fint å kaste med.

jeg har fireline i 0.12 som har vært på samme snella i 8-9 år og er like god den dag i dag, mye brukt er den åsså.

er utrolig mye smak og behag hva en liker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Power pro og 832 er svært gode liner ,men vil på det sterkeste anbefale en sjokkfortom av monofilament .Bruk gjerne en liten svivel mellom multi og mono .

Fisker du sjøørret er fluorcarbon klart å foretrekke i tykkelser mellom 022 -030 .

Er det denne her som du mener er OK..? http://www.ebay.com/...=item43aea8fe91

Men er den ikke svakere enn tilsvarende tykkelse med f.eks Fireline. Denne her holder 7 kg ved 0,19mm..?

Når man så sammenligner med tabellen fra Elbe http://www.elbe.no/fisk/produkter/fiskesene/13399/no så holder 0,19mm hele 13 kg. Forstår ikke helt dette jeg hvorfor Yankeene oppgir mye mindre bruddstyrke på samme dimensjon. Kan noen forklare..?

Endret av Salaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederst på denne siden finner du og flere en forklaring på dette med bruddstyrke

http://home.nktv.no/tergro/sener.htm

Stor takk til deg som referer til en aldelses glimrende artikkel som forklarer alt det jeg spekulerer på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er ett tema som glatt kan diskuteres i senk.

for min del så mener jeg fireline er minst like slitesterkt som power pro.

fireline virker litt stivere når en kommer opp litt i dimensjon. der PP holder seg mykere.

men i tynne dimensjoner under 0.20 funker fireline fint å kaste med.

jeg har fireline i 0.12 som har vært på samme snella i 8-9 år og er like god den dag i dag, mye brukt er den åsså.

er utrolig mye smak og behag hva en liker

Hei, enig fireline er ikke dårligere enn sufix. Jeg har vel 10 sneller med diverse ifra fireline og sufix multi snører. Når det gjelder kastelende er faktisk fireline best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er ett tema som glatt kan diskuteres i senk.

for min del så mener jeg fireline er minst like slitesterkt som power pro.

fireline virker litt stivere når en kommer opp litt i dimensjon. der PP holder seg mykere.

men i tynne dimensjoner under 0.20 funker fireline fint å kaste med.

jeg har fireline i 0.12 som har vært på samme snella i 8-9 år og er like god den dag i dag, mye brukt er den åsså.

er utrolig mye smak og behag hva en liker

Hei, enig fireline er ikke dårligere enn sufix. Jeg har vel 10 sneller med diverse ifra fireline og sufix multi snører. Når det gjelder kastelende er faktisk fireline best ;)

Men vi er enige at uansett hva vi mener, så er det bare spekulasjoner så lenge vi ikke kan backe påstandene våre opp med vitenskapelige bevis?

Jeg vil bare gjøre ett poeng ut av dette, for du fiinner folk som sverger til nær sagt alle merker og du finner folk som aldri kunne tenke seg til å bruke de samme merkene.

Summen av dette er bare masse støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi er enige at uansett hva vi mener, så er det bare spekulasjoner så lenge vi ikke kan backe påstandene våre opp med vitenskapelige bevis?

Jeg vil bare gjøre ett poeng ut av dette, for du fiinner folk som sverger til nær sagt alle merker og du finner folk som aldri kunne tenke seg til å bruke de samme merkene.

Summen av dette er bare masse støy.

Dette har du rett i Lystfisker'n :) Best i test hos hver enkelt er nok det beste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.