Gå til innhold
Fiskersiden

Rapala balansepilk - Skuffet over måten de er lagd på.


Sjøauren
 Share

Recommended Posts

Kjøpte meg noen rapala balansepilker før påske i størrelse 2 cm, testet de på et røyevann i påsken - men ble skuffet over måten de er laget på.

Trebbelkroken som sitter under pilken er festet i en fluefiskehempe, denne burde etter min mening ha vært festet i en hel ring slik at man ikke får vippet den av.

Kort fortalt så fikk jeg på ei røye på mellom 1 og 2 kg, kjørte den i ca. 10 minutter på grunt vann før jeg fikk den opp halvveis opp i hullet.

I det jeg skulle til å stikke hånda ned i hullet så gjorde fisken en bevegelse slik at den forsvant ned igjen med trebbelkroken i munnen, kroken hadde altså blitt vippet ut av krokfestet.

Mulig at disse fungerer til småfisk, men etter min mening så er de ikke til å stole på når det er snakk om større fisk..

Noen som har lignende erfaringer med disse balansepilkene fra rapala?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker rart, men det er jo en uskrevet regel om att man alltid sjekker kroker, splittringer ol. før man tar utstyret i bruk. Eg for min del bytter stort sett alt av kroker og ringer før ting tas i bruk. Det er pengene som styrer den bransjen som alt annet, og da blir det gjerne spart penger der det kan spares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg noen rapala balansepilker før påske i størrelse 2 cm, testet de på et røyevann i påsken - men ble skuffet over måten de er laget på.

Trebbelkroken som sitter under pilken er festet i en fluefiskehempe, denne burde etter min mening ha vært festet i en hel ring slik at man ikke får vippet den av.

Kort fortalt så fikk jeg på ei røye på mellom 1 og 2 kg, kjørte den i ca. 10 minutter på grunt vann før jeg fikk den opp halvveis opp i hullet.

I det jeg skulle til å stikke hånda ned i hullet så gjorde fisken en bevegelse slik at den forsvant ned igjen med trebbelkroken i munnen, kroken hadde altså blitt vippet ut av krokfestet.

Mulig at disse fungerer til småfisk, men etter min mening så er de ikke til å stole på når det er snakk om større fisk..

Noen som har lignende erfaringer med disse balansepilkene fra rapala?

Du har nok vert veldig uheldig, løsningen er selvfølgelig valgt for at det skal være mulig å skifte kroken hvis den blir skadd/ruster, men det er klart, løser man problemet på denne måten er det jo en sjansen tilstede for at man kan være like uheldig som deg.

En mulig løsning er å kjøre på med epox i "gapet" for deretter å feste inn treblekroken i en splittring. splittringen har større diameter enn strengen i treblekroken, og med epoxy i tilegg vil jeg tro dette gjør sjansene for "katastrofe" minimal.

Det er jo kjipt å kaste ellers fine balansepilker...

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2Fish:

Ingen tvil om at en 2 cm rapala ble i minste laget for en fisk av dette kaliberet, får heldigvis byttet inn de andre jeg kjøpte siden jeg ikke har brutt forseglingen på pakningen.

Bør vel vurdere noen andre størrelser, men 7 til 9 cm på fisk rundt kiloen blir ikke det litt voldsomt?

Maritim:

Expoxy hørtes ikke ut som en dum ide, mulig at jeg prøver det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse har betydning, men å automatisk tro at stor redskap er "bedre" til stor fisk, blir feil. Kommer an på om det er fiskespisende røye i vatnet ditt, eller konsekvente krepsdyrgumlere. Kanskje gikk storrøya på grunna for å beite krepsdyr, og tok den lille balansen som følge av dette. En diger balanse trenger ikke å fått den til å utløse hugg.

Fisket litt røye i påska jeg også, på oppforede hull, der storrøya bare dunket borti de store blinkene vi brukte. Kontret med å fire ned bittesmå mormyshkaer, og da tok de tvert. Dessverre ble ingen med opp, krokene ble bøyd ut etter lange fighter, eller de snodde seg av kroken til slutt. Driver med 0,17 mm på disse myshkaene, så en må ta det litt med ro under fighten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent triks fra "the olden days..." i nord-norge var å bore hull og feste splittringer på begge sider av skjea.

Bonuset er at du får litt vanngjennomstrømming i disse hullene som lager lyd og du får litt ekstra klimprelyd av splittringer mot metall når du lokker på vanlig måte.

Ulempen er at fortommen en veldig sjelden gang kan henge seg opp i splittring.

Skulle storrøya så gå å støte på skjea, som er langt vanligere enn folk flest vet, så smetter man på en krok med ett par maggott her også.

Ta for all del av krokene på skjea når disse ikke brukes.

I dag får man vel også kjøpt ferdige skjeer med hull

Sorry, drifta vel litt off-topic her.....

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja sånn kan det gå. Du er ikke den eneste som har mistet stor røye på isen...

Men hvis du skal fiske på stor fisk på burde du jo på forhånd ha erstattet de små hempene med splittringer.

Jeg har en rapala balansepilk sjøl, men den bruker jeg ikke lengre. Når jeg fisker storrøye bruker jeg utelukkende meget kraftig utstyr og det er vel ikke spesielt optimalt å kombinere med balansepilker.

Jeg bruker 0,45 mm snøre, ei stor isskje og en veldig kraftig krok. Å feste kroker i selve skjea, som nevnt over her, kan være et smart triks.

Det er utallige historier om storrøya som har slitt snøret mot iskanten, slitt fortommen og knekt eller rettet ut kroken eller knekt kroken på mormyshkaer. Det er voldsomme krefter i sving.. Du må nok bruke kraftigere skyts neste gang ja. Jeg har slitt av flere storrøyer sjøl og det er en kjip følelse... Jeg har sett røyer under isen som har kommet drassende med en krok i kjeften og ei isskje på slep.

Endret av Marflo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja sånn kan det gå. Du er ikke den eneste som har mistet stor røye på isen...

Men hvis du skal fiske på stor fisk på burde du jo på forhånd ha erstattet de små hempene med splittringer.

Jeg har en rapala balansepilk sjøl, men den bruker jeg ikke lengre. Når jeg fisker storrøye bruker jeg utelukkende meget kraftig utstyr og det er vel ikke spesielt optimalt å kombinere med balansepilker.

Jeg bruker 0,45 mm snøre, ei stor isskje og en veldig kraftig krok. Å feste kroker i selve skjea, som nevnt over her, kan være et smart triks.

Det er utallige historier om storrøya som har slitt snøret mot iskanten, slitt fortommen og knekt eller rettet ut kroken eller knekt kroken på mormyshkaer. Det er voldsomme krefter i sving.. Du må nok bruke kraftigere skyts neste gang ja. Jeg har slitt av flere storrøyer sjøl og det er en kjip følelse... Jeg har sett røyer under isen som har kommet drassende med en krok i kjeften og ei isskje på slep.

med all respekt, det er bare tull å bruke så tykk sene som 0.45 under isfiske selv etter diger røye. Min isfiskepers på røye på 4,4 kg er tatt på 0.23mm sene... Den største bekymringen var ikke knyttet til om sena kom til å holde eller ei, men om det var plass til fisken i hullet. Det gikk akkurat... ;)

jeg har faktisk ALDRI slitt storrøye under isfiske, selv om det er noen som har klart å bende seg av kroken, og jeg har aldri brukt tykkere sene enn 0.28mm til dette fisket. Og dette er et fiske jeg har drevet mye med, så jeg har et visst statistisk grunnlag her.

Ja, det er store krefter i sving, men fersk og uskadet 0.25mm sene tåler jo 5kg +/-, mer enn nok. Skift sene etter behov og sjekk at den holder mål før hver tur. Bruk kroker som er solide nok. Jeg har møtt nok av isfiskere som stiller med 0.40mm sene, og med kroker som ikke tåler noe som helst... Og aller viktigst; HOLD HODET KALDT. Hvis man kjører fisken med fin hånd er det utrolig hvor stor fisk man kan kjøre på tynn sene. Fisken skal jo KJØRES - ikke TVINGES med rå makt opp. Og 0.25mm er ikke FOR tynt, men såpass tynn sene øker sjansene BETRAKTELIG for at fisken faktisk vil ta, sammenliknet med det ufølsomme takkelet man får dersom man bruker 0.40mm sene. Det er med andre ord det ideelle kompromiss. I tillegg bør man bruke et tilstrekkelig vidt isbor. 150mm er et minimum, 200mm+ er langt bedre hvis det er skikkelig stor røye i vannet.

Balansepilk er utmerket til røye, og Rapalas balansepilker fungerer som bare det. Jeg har selv fått fin røye på det. Men man bør sette på splittring og lime igjen hempen som det nevnes, for å hindre at fisken bender løs trebelkroken i buken på pilken. Det nevnes både store og små pilker, hva med den gylne middelvei, altspå en balansepilk på ca 5cm? Når det er sagt foretrekker jeg blink og vanlig enkeltkrok under dette fisket. Balansepilk er en slags nødløsdning for å trigge kroksky røyer til hogg, når den ikke vil ta agn. For uansett hvor bra balansepilk man bruker er risikoen mye større for at fisken bender seg løs enn når man bruker enkeltkrok. Men må'ru så må'ru... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi balansepilk en sjanse til etter røya siden du mener at det funker bra. Da må jeg nok også ned i snøretykkelse.

Min erfaring er likevel at tykk sene (0,40-0,45), når man fisker med isskje og agn, ikke reduserer sjansen for å lure fisken. Dro ei på 3,8 i påska på dette utstyret. Det skal også sies at jeg har berget røye på over 4 kg med 0,35 og 0,30 til fortom. Dette var riktignok på tynn våris og stort hull og da har man mere spillerom fordi isen er tynnere og iskanten fort blir avrundet. Jeg tviler ikke på at du har berget røye på over 4 kg på 0,23, men personlig vil jeg ikke satse på så tynt snøre ettersom jeg har slitt storfisk et par ganger når jeg har brukt snøre på både 0,30 og 0,25.

Og selvfølgelig, som tidligere nevnt, skal man kjøre fisken og ikke tvinge den opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gi balansepilk en sjanse til etter røya siden du mener at det funker bra. Da må jeg nok også ned i snøretykkelse.

Min erfaring er likevel at tykk sene (0,40-0,45), når man fisker med isskje og agn, ikke reduserer sjansen for å lure fisken. Dro ei på 3,8 i påska på dette utstyret. Det skal også sies at jeg har berget røye på over 4 kg med 0,35 og 0,30 til fortom. Dette var riktignok på tynn våris og stort hull og da har man mere spillerom fordi isen er tynnere og iskanten fort blir avrundet. Jeg tviler ikke på at du har berget røye på over 4 kg på 0,23, men personlig vil jeg ikke satse på så tynt snøre ettersom jeg har slitt storfisk et par ganger når jeg har brukt snøre på både 0,30 og 0,25.

Og selvfølgelig, som tidligere nevnt, skal man kjøre fisken og ikke tvinge den opp...

for all del, sena kan ryke. Med mitt forrige innlegg har jeg vel utsatt meg selv for stor risiko for at det skjer med den neste store jeg lurer på...!? ;)

Og med tykkere sene er det for eksempel mindre risiko for at en svakhet på sena skal få avgjørende betydning. Man har mer å gå på rett og slett. Og jeg har begynt å bruke LITT tykkere sene, 0.23 var kanskje litt i underkant. Men jeg mener at en moderne 0.25-0.30 sene burde holde selv på skikkelig digre røyer, hvis man er grundig med å sjekke sena og knutene med jevne mellomrom, og hvis man kjører fisken med fin hånd, noe man alltid bør gjøre. Og jeg har erfart at fisken blir mye mer skeptisk når jeg bruker tykkere sene. Derfor vil jeg ikke gå for mye opp i senetykkelse. Det handler om å finne det optimale kompromisset som så ofte ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ligger det vel litt i kortene at du ikke stiller på "Selveste StorRøyeVannet" med fire år gammelt, "såvidt brukt" Teho-sett.

Ferskt snøre, nye knuter,stang med fleks til å trøtte fisk og snelle med bra brems mener jeg må være betingelser for å stille på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En løsning er å gjøre som svenskene på Landösjön. Fortsatt tviholde på enkel stikke med 0.18 og unnskylde seg med "så stora fiskar går det helt enkelt inte att få upp" når røyer på 3-4 kilo ryker sena gang etter gang! :lolu:

Når det er sagt brukte vi stort sett 0.25 under blinken på Skogseid, og fikk greit med fisk over fem kilo uten at snørebrudd var noe tema. Det handler stort sett bare om å ikke tvinge fisken opp. Til vanlig fjellfiske på vann med grov fisk bruker jeg 0.30 over blinken og 0.28 FC under. Ryker jeg det er det min egen skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.