Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske på Island.


Maritim
 Share

Recommended Posts

Skal en tur til Island å fiske laks til sommeren. Etter laksefiske har jeg en uke til overs. Er inne på tanken å prøve å få til litt kveitefiske. Det kan være aktuellt å være med en opratør, men det hadde vert vel så morro å leie en båt. Noen som veit hvordan mulighetene er for dette i Reykjavik eller litt lengre nord?

Ser for meg at de store fjordsystemene nord for Reykjavik kan være intressante i så måte. Har med dama, så det blir ikke beinhard satsing på storkveita, mer "fjordhygge". Og funker ikke kveita, kunne det kansje være intressant å dorge anadrome laksefisk?

Noen som veit no om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Abornes bloggen

"Fra nyåret er det på Island forbudt å fiske målrettet etter kveite. Lovendringen synes å komme overraskende og etter kjappe beslutninger hos islandske fiskerimyndigheter.

Forbudet gjelder både stangfiske for turister og hele yrkesflåten. Myndigheter på Island oppfatter at bestanden er truet. Det er også forbudt å beholde kveite som bifangst. Kveite som er skadet eller død skal overlates til myndigheter ved ilandføring"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Abornes bloggen

"Fra nyåret er det på Island forbudt å fiske målrettet etter kveite. Lovendringen synes å komme overraskende og etter kjappe beslutninger hos islandske fiskerimyndigheter.

Forbudet gjelder både stangfiske for turister og hele yrkesflåten. Myndigheter på Island oppfatter at bestanden er truet. Det er også forbudt å beholde kveite som bifangst. Kveite som er skadet eller død skal overlates til myndigheter ved ilandføring"

Der har vi det.... I landføring hadde jo aldri vert aktuellt uansett, men det er vel ikke vits i å forsøke å gjøre seg til kjeltring hvis det er lite av kveita der borte. Får vel prøve å få tida til å gå med ørret og røye i stedet for :)

Takk for opplysningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke akkurat ørretfiske så veldig dårlig der borte så...

Nei, det stinker ikke akkurat...:) blir vel fjellet i stedet for fjorden kansje. På den annen side kunne det kansje være intressant å dorge etter laks, SØ og SR, hvis ikke dette er ulovelig også da, for det kan jo for så vidt tenkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom Holmavik mange ganger ca 3 t nord/vest for reykjavik og fisket bøttevis av torsk på kort tid, men har ikkje prøvd bunnmeite og slike ting. Kun pilk for matauke der og da, kjenner folk der og folk som har båt så da er det jo ok. har stortsett vert der i aug men også oktober og like bra kvar gang.

Var også innom fiskefestivalen i Dalvik som var et artig skue der det var full fest, live musikk fra scene , fiskemat i alle varianter og utstilling av en heil masse fisk som eg aldri hadde sett før og vertfall kun på tv. dette var for 2 år siden tror eg.

Er en årlig festival i starten av august meiner eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom Holmavik mange ganger ca 3 t nord/vest for reykjavik og fisket bøttevis av torsk på kort tid, men har ikkje prøvd bunnmeite og slike ting. Kun pilk for matauke der og da, kjenner folk der og folk som har båt så da er det jo ok. har stortsett vert der i aug men også oktober og like bra kvar gang.

Var også innom fiskefestivalen i Dalvik som var et artig skue der det var full fest, live musikk fra scene , fiskemat i alle varianter og utstilling av en heil masse fisk som eg aldri hadde sett før og vertfall kun på tv. dette var for 2 år siden tror eg.

Er en årlig festival i starten av august meiner eg.

Festival hørtes jo kult ut, hvis vi rekker den, er jo det høyaktuellt! Dette må undersøkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er islandsken minlitt rusten :) men jeg fant i vertfall noe jeg kunne google på, og det ser ut til at den foreløpige datoen for årets festival er 5-6 august i år, og det rekker vi! Superkult tips! Veit du noe ominnlandsfisket i dette området?

Har ikkje fisket innlandsfisk i dette området men der er mange plasser på veien, dette er ikkje så langt unna Akurayri... vist det er riktig skrevet. En by å besøke, fin plass. Det er både vatn og elver i området men veit ikkje hvordan det er med tilgjengligheten, men studerer du kartet oppover den veien og sjekker mot sider der det står om fiske så finner du plasser, mest røy, sjørøye og ørret eventuelt i dei mest tilgjengelige plassene tenker eg. http://www.nat.is/veidi/viv.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje fisket innlandsfisk i dette området men der er mange plasser på veien, dette er ikkje så langt unna Akurayri... vist det er riktig skrevet. En by å besøke, fin plass. Det er både vatn og elver i området men veit ikkje hvordan det er med tilgjengligheten, men studerer du kartet oppover den veien og sjekker mot sider der det står om fiske så finner du plasser, mest røy, sjørøye og ørret eventuelt i dei mest tilgjengelige plassene tenker eg. http://www.nat.is/veidi/viv.htm

Takker :)

Du kan jo kanskje kjøpe dette kortet; http://www.veidikortid.is/English

Koster vell rundt 250-300kr for et årskort. Da kan du fiske i alle disse vannene som er merket på kortet. Både røye, og ørret.

Takk for kjempefint tips og link! Planen er å leie bil og dure litt rundt, så et slikt kort er jo midt i blinken, ikke var det dyrt heller. Kommer til å forsøke å finne spennende plasser både i forkant og underveis, men kortet du linket til er jo kjempefint å ha i bakhånd så er man sikra fiskemuligheter!

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Island en eller to ganger kvart år dei siste ni årene og to ganger i fjor men i år er det første gang eg ikkje har planlagt tur. Og vanligvis akkurat i den tid du tenker å reise så hadde eg tur i år så hadde vi kunnet treffes der borte men slik blir det ikkje da.

Noen praktiske tips kan du jo få med. Alt utstyr som du brukes må desinfiseres på flyplassen eller før du reiser ellers kan du bli stoppet i tollen, her er det klart billigste å gjøre dette noen dager før avreise. Mattilsynet eller liknende som kan skrive ut en attest på dette. Eg har gjort dette i Sandvika blant annet og det varierer om dei tar betalt eller att det koster deg ca 500 kr. men på flyplassen tar dei pr stang og dette kan bli dyrt.

Eg har nesten alltid tatt med tre og firedelte stenger som går i storsekk eller duffelbag slik att da blir eg nesten aldri stoppet sjølv om eg har papira i orden så er det greit å slippe dette, har du et rør som stikker ut blir du 100% sikkert stoppet.Og er du så uheldig att du snuser så er det ikkje lov å ta med inn i landet og da får du bot om du blir stoppet.

Eg vil anbefale deg å stikke innom denne butikken http://www.veidiflugur.is/ som er pro shop til Guideline og høre på tips, eg fikk vertfall noen bra tips er når eg sa att eg kjenner gutta i guideline, Leif Stevmo og Håkan norling var over i fjor og fisket laks i elv som dei disponerer men dei kjenner bra plasser for ørret og røye.

Og gudene veit om eg får et innfall eller tid til å reise en tur i år, skulle ikkje reise i fjor heller men da blei det to turer. I tilfelle gir eg lyd fra meg. lykke til med planlegging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Island en eller to ganger kvart år dei siste ni årene og to ganger i fjor men i år er det første gang eg ikkje har planlagt tur. Og vanligvis akkurat i den tid du tenker å reise så hadde eg tur i år så hadde vi kunnet treffes der borte men slik blir det ikkje da.

Noen praktiske tips kan du jo få med. Alt utstyr som du brukes må desinfiseres på flyplassen eller før du reiser ellers kan du bli stoppet i tollen, her er det klart billigste å gjøre dette noen dager før avreise. Mattilsynet eller liknende som kan skrive ut en attest på dette. Eg har gjort dette i Sandvika blant annet og det varierer om dei tar betalt eller att det koster deg ca 500 kr. men på flyplassen tar dei pr stang og dette kan bli dyrt.

Eg har nesten alltid tatt med tre og firedelte stenger som går i storsekk eller duffelbag slik att da blir eg nesten aldri stoppet sjølv om eg har papira i orden så er det greit å slippe dette, har du et rør som stikker ut blir du 100% sikkert stoppet.Og er du så uheldig att du snuser så er det ikkje lov å ta med inn i landet og da får du bot om du blir stoppet.

Eg vil anbefale deg å stikke innom denne butikken http://www.veidiflugur.is/ som er pro shop til Guideline og høre på tips, eg fikk vertfall noen bra tips er når eg sa att eg kjenner gutta i guideline, Leif Stevmo og Håkan norling var over i fjor og fisket laks i elv som dei disponerer men dei kjenner bra plasser for ørret og røye.

Og gudene veit om eg får et innfall eller tid til å reise en tur i år, skulle ikkje reise i fjor heller men da blei det to turer. I tilfelle gir eg lyd fra meg. lykke til med planlegging

Desifiseringa var jeg forberedt på, gikk på en kjempesmell i -91, hadde med "hundre" stenger og brukte halve reisebudskjettet hos Inga på Keflavik (ja jeg husker fortsatt navnet på hun som loppet oss :) ). Følgelig har jeg lurt litt på forhåndsdesinfisering, og nå fikk jeg jo svar på det, kjempe!

Takk for ytterligere tips, kommer nok til å bruke deg som konsulent om/når andre spørsmål dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.