Gå til innhold
Fiskersiden

Anbefalinger av fiskesett?


sagga01
 Share

Recommended Posts

Hei,

Må ha meg en ny fiskestang, men har ikke så mye greie på fiskeutstyr. Jeg tenkte å bruke opp til 2000kr på stang og snelle. Det blir for det meste ferskvannsfiske (abbor og ørret) men har også tenkt å prøve meg på litt større fisk i år.

Hva syntes folket om dette settet? http://www.xxl.no/fi...etcombo-1048620

Hvis noen har erfaringer eller anbefalinger så spytt ut ;)

Endret av sagga01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har desverre ingen erfaringer med det settet eller delene i det. Men fant noen tester av settet som helhet og stanga.

Settet: http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article597605.ece

Stanga: http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article276353.ece

Men noe du burde tenke litt på er om du har litt større kastelengder som krav, eller om du som oftest er ute i båt og fisker. Siden jeg synes en 7' stang er litt i korteste laget, men dette er alt etter hva den skal brukes til.

Var inne på å kjøpe en 7' stang selv når jeg skulle ha en ørretstang, men endte heldigvis opp med en speedmaster på 9'.

Det jeg bruker nå til feskvannsfiske etter ørret, og litt fiske etter sjøørret er

Shimano Speedmaster CX 9' 3-12g http://skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Speedmaster/SpeedMaster-AX-270L-9-3-14gr--118069-p0000049409.aspx

Shimano Exage 1000FD http://skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Exage/Shimano-Exage-1000-FC--128664-p0000060029.aspx

Og dette settet er jeg veldig godt fornøyd med, så det kan jeg anbefale. Det er kanskje noe over maksprisen din, men hvis du er heldig kan du kanskje finne noen tilbud rundt forbi. Jeg fikk kjøpt det for kr 1 700,- inkludert påspolt 0.12 mm fireline fra en lokal fiskebutikk hvor veiledende pris var 3000. Så hvis du har noen lokale fiskebutikker i nærheten er det kanskje lurt å ta turen innom å se hva de har å tilby. Kanskje lurt å sjekke skittfiske.no om du får god pris før du slår til.

Tror ikke jeg tør å anbefale deg så mye annet da jeg ikke har erfaringer med annet lett fiskeutstyr. Men du kan ta en kikk på http://skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Haspelsett.aspx om det er noe der som også kan friste.

Men hvis du mener 7' stang er ok, så tror jeg ikke du går feil med å kjøpe det settet fra xxl. Men det er nok noen andre her på forumet som har mer tips en hva jeg kan bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjeldent å oppleve at slike ferdige sett gir spesiellt god valuta for pengene.

Alle produktene i din konkrete pakke "lider av" å ha flere år på nakken og fremstår bare av den grunn som et mindre bra kjøp.

Ulempen for deg er at slike pakker ikke vokser på trær og heller ikke nødvendigvis fornyes fra år til år.

Testen på settet skriver seg fra 2010, testen på stanga fra 2008.

Mitt råd er om du bor i nærheten av en sportsbutikk med godt utvalg på fiskeutstyr så vil du ofte finne at de kan sette sammen ett sett til deg som gir deg bedre kvalitet enn eksempelet du referer til.

Bor du i nærheten av Lillestrøm, ta en tur på Villmarksmessa nå i helga - Der kan du gjøre et meget godt kjøp.

Jeg ville også ha gått for en stang i 8 eller 9 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tosi:

Tusen takk for raskt og utfyllende svar! Jeg er svært sjelden ute i båt så jeg bør kanskje gå for en lengre stang. Kikket litt på settet du anbefalte og kom til den konklusjon at det ble litt mye penger akkurat nå.

Lystfisker'n:

Jeg tror jeg følger rådet ditt å begynner å se på snelle og stang hver for seg. Skal se om jeg får rota meg til lillestrøm i helgen og får tak i noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt budsjett er jeg ikke i tvil om hva jeg ville gått for. Her er et tips på en meget god kombinasjon.

Både snelle og stang er splitter nye modeller. Strekker budsjettet ditt helt ut men det kommer du ikke til å angre.

Jeg ville smellt 2 lapper i bordet der oppe og sagt deal hvis du får med/påfyllt snøre.

Det er flere store butikker på messa, ikke ta nei for ett nei, be de om å tenke på saken til du kommer tilbake og fortell at du går videre til neste butikk og hører med dem så lenge....

EDIT:

- omtale av snella (Australsk) Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shimano sahara snelle

http://www.skittfisk...0000049572.aspx

Shimano diaflash 9 fot 10-30g

http://www.skittfisk...0000049421.aspx

Topp allround utstyr til under 2000kr inkl stang tube og gratis frakt ut april.

Endret av A Garcia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt budsjett er jeg ikke i tvil om hva jeg ville gått for. Her er et tips på en meget god kombinasjon.

Både snelle og stang er splitter nye modeller. Strekker budsjettet ditt helt ut men det kommer du ikke til å angre.

Jeg ville smellt 2 lapper i bordet der oppe og sagt deal hvis du får med/påfyllt snøre.

Det er flere store butikker på messa, ikke ta nei for ett nei, be de om å tenke på saken til du kommer tilbake og fortell at du går videre til neste butikk og hører med dem så lenge....

EDIT:

- omtale av snella (Australsk)

Med ditt budsjett er jeg ikke i tvil om hva jeg ville gått for. Her er et tips på en meget god kombinasjon.

Både snelle og stang er splitter nye modeller. Strekker budsjettet ditt helt ut men det kommer du ikke til å angre.

Jeg ville smellt 2 lapper i bordet der oppe og sagt deal hvis du får med/påfyllt snøre.

Det er flere store butikker på messa, ikke ta nei for ett nei, be de om å tenke på saken til du kommer tilbake og fortell at du går videre til neste butikk og hører med dem så lenge....

EDIT:

- omtale av snella (Australsk)

Hei , som Lystfisker"n sier dette er et meget godt kjøp :) Å styr for all del unna Kina sneller ;)

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å styr for all del unna Kina sneller ;)

Bare som et lite poeng. Skjønner at du mener billig juggel, men det er verdt å få med seg at "halvparten" av Shimanos sneller,

ja for den sags skyld alle fabrikanter. lager i dag sine sneller i Kina.

Jeg hadde glatt kjøpt Shimano Stradic FD, Daiwa Caldia, ei Abu RevoNeos eller ei Mitchell MagPro Extreme, selv om de alle er laget i Kina.

Juggel....og kvalitet får man kjøpt overalt på kloden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, skal jeg sette det på spissen så mener jeg de fleste kinasneller :) Hvis nå Shimano har flyttet Malaisia produksjonen av P3 og P4 sneller til Kina, kan jeg love på tro å ære å styre langt unna disse modeller :)

Jeg har kjøpt dyre sneller ifra noen av de store produsentene som har vært produsert i Kina, kan ikke si annet en at alle er byttet ut med SR sneller ifra Shimano !

Litt av de problemene jeg har opplevd er dårlige lagre / tilpassninger av lagre / hvis du skulle måtte skru opp snella for å smøre den er kvaliteten i mottak for skruer av så dårlig kvalitet at snelle ikke lar seg skru sikkelig i sammen, å i tillegg til bøyler som lever sitt eget liv etter litt bruk " å for ikke å snakke om møkka bremser som hakker å napper ;) Men igjen dette er hva jeg mener å har erfart med relativt dyre sneller produsert i et land hvor de krever nye tegninger for å produsere opp fase 2 :) " Et godt utrykk er, hver handel ses på som en engangshadel "

Jeg må også si dette, nå fisker jeg langt mer en de fleste å har nok større krav til utstyret en gjenomsnittet ;) Alt i alt handler vel de fleste kjøp om pris, da ville jeg heller ha kjøpt ei brukt Japan produsert snelle , en ei ny Kina snelle :)

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen nøyaktig oversikt over Shimanos produksjons-fasiliteter eller hvor hver enkelt modell blir satt sammen. Kan kun dokumenter de overnevnte

Nye Aernos blir eksempelvis laget i Malaysia. Stradic FD tilhører som du sikkert kjenner til SR-utvalget og blir laget i Kina.

Produsentenes stadige kamp om inntjening tvinger fram produksjon i markeder med lavere kostnader.

Jeg sier ikke at dette ikke kan medføre kvalitetstap, men jeg finner det usannsynlig at Shimano legger ryktet sitt på huggstabben med kvalitetsneller og "ikon" som Stradic og eventuelle andre sneller i SR-serien. Vi skal ikke glemme at Kina har måttet gå til MEGET store innrømmelser for å opprettholde vekst i landets økonomi, dette vet store konsern å forutse og utnytte.

Uansett, vi er heldige nok i dette landet å ha en forbrukerkjøpslov som gir oss sterke rettigheter ved produktsvikt. Denne må vi kjempe med "nebb og klør" for å beholde. /END OFF-TOPIC for mitt vedkommende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen nøyaktig oversikt over Shimanos produksjons-fasiliteter eller hvor hver enkelt modell blir satt sammen. Kan kun dokumenter de overnevnte

Nye Aernos blir eksempelvis laget i Malaysia. Stradic FD tilhører som du sikkert kjenner til SR-utvalget og blir laget i Kina.

Produsentenes stadige kamp om inntjening tvinger fram produksjon i markeder med lavere kostnader.

Jeg sier ikke at dette ikke kan medføre kvalitetstap, men jeg finner det usannsynlig at Shimano legger ryktet sitt på huggstabben med kvalitetsneller og "ikon" som Stradic og eventuelle andre sneller i SR-serien. Vi skal ikke glemme at Kina har måttet gå til MEGET store innrømmelser for å opprettholde vekst i landets økonomi, dette vet store konsern å forutse og utnytte.

Uansett, vi er heldige nok i dette landet å ha en forbrukerkjøpslov som gir oss sterke rettigheter ved produktsvikt. Denne må vi kjempe med "nebb og klør" for å beholde. /END OFF-TOPIC for mitt vedkommende....

Er den Aernossnella vesentlig mye bedre enn f.eks Exage..?

Forbasket synd at den Aernossnella ikke kommer med bakbrems og fightbrems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano har flott fabrikk med god kvalitet i Malaisia, der produseres gode sneller :) Japan produserte sneller i SR sortimentet koster litt mer, å har nok det lille ekstra ;)

Stradic " kinamodell " kommer ikke inn i mitt sortiment /) Derimot Biomaster 2500 FB er kjøpt " kr 3190 hos gero " så å si samme pris som Kina stadicen " men bedre " :)

Så skal alle få mene hva de vil om saken, mine uttalelser er gitt på egenerfaringer av sneller produsert i Kina !

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina produksjon behøver ikke alltid å være jalla. Det er helt avhengig av hva produsent gjør. Om de bygger sin egen fabrikk, men egen ledelse, følger sine vanlige kvalitetsstandarder, og flytter maskineri etc.

Produkter som settes bort for produksjon til en vilkårlig fabrikk er noe helt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina produksjon behøver ikke alltid å være jalla. Det er helt avhengig av hva produsent gjør. Om de bygger sin egen fabrikk, men egen ledelse, følger sine vanlige kvalitetsstandarder, og flytter maskineri etc.

Produkter som settes bort for produksjon til en vilkårlig fabrikk er noe helt annet!

Hei :)

Ja det er godt mulig det ;) Men jeg dro innom Gero i dag å kjøpte meg ei Twin Power 2500 CI4 ekstra " japan grom kvalitet " fikk da også bekreftet som jeg har mistenkte / den nye Biomaster " made in Malaisia / den nye stradic " made in kina " esker er merket med SR men njaaaa /:

Mistenker at det presser seg frem etterhvert med Kina produskjon av det meste på snellefronten, å da er jeg godt skodd i flere år fremover med flere SR sneller på hylla :) som er laget i Japan !

Skitt fiske grabbar, innspill er igjen hvordan jeg ser på dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , fikk ikke pruta den ned mer enn hva tilbudsprisen var kr 3400.' :) den første jeg kjøpte av denne hos gero fikk jeg for kr 2900,' men det var uka før de skulle flytte inn i nye lokaler " så da sikkert grunnen " ;)

Veilprisen er kr 4999," eller vill prisen kaller jeg den.... I.o forseg er den vært hver eneste krone syntes jeg da, litt å banne i kjerka men syntes den overgår Stella ;) Var ute å fiska flere ganger i desember / januar å den gikk like smoth uansett kulde osv. Det var på anbefaling av PC som jobber hos gero at jeg fikk opp øynene for denne Shimano modellen " takk for tipset PC "

Så nå har jeg to av denne TP i 2500 størrelse, kjekt å ha .... Så skal jeg smøre opp å legge Stella 2500 FA "n i skuffen for ferskvannsfiske.

Men tilbake til tråden, min anbefaling til trådstarter prøv å få tak på ei Shimano Twin Power 1000 FC " supersolid snelle som du kommer til å bli kjempeglad i, match denne snella med ei Beastmaster 9 foter så har du et Canon fiskesett. Burde være fult mulig å få kjøpt seg en slik snelle for en tusenlapp brukt :)

I korte trekk, som kan bli lange når jeg svarer :) Kun velment ifra meg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.