Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske på Listastrendene


Kafk4
 Share

Recommended Posts

Wiggy startet tråden "Sørlandets Sjøørrettreff 2012" 9. mars i år. Etter noen diskusjoner ble vi enige om en dato, 14. april. Dagen nærmet seg og været skulle vise seg fra en av sine bedre sider, trodde vi.

06:30 startet min tur fra Flekkefjord på vei mot Havika på Lista. Tosi satt på meg og vi var fremme ca 10 minutter før oppsatt tid, 07:30. Noen små regndråper skulle ikke sette en stopper for dagen. Jeg setter sammen stanga slenger på en sluk og er klar for å spurte ned mot stranda for å ta et kast eller to mens vi venter på resten av oppmøtet.

Planen min blir endret da en bil kommer inn på parkeringsplassen, det er Mossmann. Oppvokst i området, begynner han å fortelle om gode plasser som må prøves. Dette skjer mens vi venter på det som skal være dagens fjerde og siste mann i dag, Wiggy. Han kommer på slaget 07:30.

Vi finner alle ut at det er lurt å slenge på oss vaderne med en gang. Noen minutter senere etter hilsing og litt fiskediskusjoner senere tar vi turen ut mot Havika for de første kastene.

Wiggy med fluestanga, Mossmann med to stenger, en med bombarda og en med sluk.

Tosi og meg selv holder oss til sluk.

Regnet varier i mengde, men dette gjør heller lite da vi står og ser ut mot et blikkstille hav med stanga i hånda. Dette er herlig!

Mossmann nevner noe at havet kun er så stille en håndfull ganger i året, vi føler oss heldige.

Vi fisker bortover strendene. Noen vader, andre står på små odder med stanga. Etter en time eller to? (tid er vel uviktig når man fisker?) sitter den endelig!

Wiggy jubler småhøyt en 50 meter bortenfor meg. Jeg ser han hever stanga som bøyer seg godt. Fisk roper jeg til de andre to før jeg løper bort for å assistere Wiggy med fangsten.

Når jeg kommer bort har han allerede dratt fisken opp på stranda. Wiggy smiler med en flott og blank sjøørret i hånda. Nå er vi i gang!

Photo%2009%2002%2030%2014.04.12.jpg

En nydelig fisk, på 1.07kilo. Man ser tydelig på fargen at denne lever på disse flotte strendene.

Fisken ble tatt på en tobisimitasjon, noe som stemmer godt med hva som er i magen på fisken. Den har en 7-8 tobiser i magen.

Gjengen forflytter seg til en annen strand og denne gangen er det Mossmann som er den heldige.

En flott sjøørret på rundt 850gram. Jeg har ikke bilder av denne fisken.

Wiggy får også en liten 400grammer som svømmer videre.

Inne i moloen her ser vi en flott ørret som kruser sakte rundt, vi prøver alle fire å lure fisken, men den er totalt fraværende. Mossmann treffer nesten fisken med sluken på ryggen, men den bryr seg ikke.

Vi gir opp og går videre. Etter samtaler med en lokal fisker bestemmer vi oss for å prøve ut hans beste sjøørretsted.

Her er det mye rullesteiner, sand og tare. Perfekt område for sjøørreten.

Det tar ikke lang tid før jeg skal få føle på fisk. Et fint eksemplar på rundt 900 gram svømmer etter min lille møresilda. Den mørke fisken gir god siluett mot den lyse sanden. Jeg sveier senere og prøver å få den til å bite. Den hugger en gang, men bommer. Tar en usving og prøver en gang til. Bom! Jeg har to napp fra fisken men den sitter ikke. Uflaks!

Regnet har stoppet og Wiggy lager til et lite bål. Fisken skal spises!

Photo%2013%2036%2000%2014.04.12.jpg

Nydelig farge og smak!

Photo%2014%2021%2028%2014.04.12.jpg

Lunsjen består av fisken som Wiggy fanget og noen pølser som ble anskaffet på forhånd.

Vi fortsetter litt på samme sted og denne gangen sitter fisken hos Mossmann. En ny sjøørret rett under kiloen. Denne svømmer videre.

Siste sted vi prøver oss er ved Lista fyr. Her er det mye tare og vanskelige forhold.

Her blir det noen kast før vi sier farvell til Wiggy, han tar turen hjemover.

Resten blir med Mossmann til et hemmelig ørretvann. Han garanterer fisk!

Og fisk skulle det bli. Det tar ikke lang tid før Mossmann får den første, en flott ørret på 900 gram.

Mens han sveiver inn denne har jeg endelig fisk! Denne er stor sier jeg. Stanga bøyer seg. Vi står ute i vannet og vader og fisken svømmer tett innpå oss. Vi ser at dette er et stort eksemplar i Sørlandet skala. Vekta viser til slutt 1.38kg. Jeg jubler siden jeg har knust min tidligere rekord på 520gram. Ørreten er litt slank og kunne nok veid mer på en god dag.

Vi forflytter oss litt langs vannet og Tosi tar sitt første kast her. Bang! Der satt den endelig sier han.

Jeg ser antydninger til størrelsen og sier at denne er stor! Hans tidligere rekord er på snaut 700gram.

Fisken håves og vekta stopper til slutt på 1.29kg, enda en ny rekord!

Vi fortsetter litt til og ender opp med totalt 8 stk på ca to timer. Snittstørrelsen er på nesten 1 kg. Vanvittig! Jeg tar en telefon til Wiggy for å informere, han angrer nok litt på at han gikk hjem tidlig.

Han ønsker å treffes flere ganger, denne gangen ved dette vannet!

Til slutt kan jeg legge ut et bilde av den nest største jeg fikk i dette vannet (1.04kg). Se størrelsen på fisken i forhold til foten min. Klokken er nå 20:30, 12 timer med fisking er unnagjort. Herlig!

Photo%2019%2001%2008%2014.04.12.jpg

Da vil jeg bare takke for en flott tur og måtte det skje igjen snart!

Dere som ikke kom på treffet kan bare angre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er et godt stykke fra Ulgjell til dette vannet ;)

Men finnes fin fisk på Ulgjell også..

Tok turen ut til Lista i dag også,men vinden var meget lunefull og vading langs strendene var på grensen til ekstremsport.

Kjempeflott oppsummering Frank!

Endret av Mossmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor og fin ørret i Ulgjel?

Kilosaurer ++ ikke uvanlig men de tar best i grya på morran. Utpå sommern blir de feite som kludder og blir enda vanskeligere å ta. Men fisker man selektivt med flua så ryker de på. Tar godt på nymfer nå på våren faktisk men de har ikke rukket å bli feite ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall fin rapport!

I går var en mildt sagt meget hyggelig dag med nydelig omgivelser, sølv blanke skatter og ikke minst hyggelig selskap. Jeg tok kun tre bilder, men deler med glede det jeg har.

Den første lista sjøørret jeg har tatt. Ikke det peneste bildet med en ferdig renset fisk, men man ser at den har spist godt i det siste. For øvrig ble fisken tatt på en kjapp fisket tobis imitasjon.

14042012004.jpg

En av de fineste plassene jeg har noen gang fisket. En plass som skulle levere de store, men etterlot fire fiskeløse fiskere somhadde nesten drepte seg selv på de glatte steinene.

14042012006.jpg

Og siden dere har sett mitt stygge fjes, kan dere få resten av den sosiale banden.

14042012005.jpg

Utrolig dumt (mildt sagt) at jeg måtte dra tidlig. For et eventylig fiske dere opplevde og gjett om jeg skal prøve denne plassen i den nærmeste fremtid!

Tusen takk for en nydelig dag som skal være lagret i fiskeminnen på lang, lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiggys bilde:

14042012004.jpg

Ja, det var tydeligvis en glupsk ørret! Og enda skulle den ha mer :lol:

Ang ørretvannet så var det en spøk - skjønner jo godt at man ikke legger ut masse bilder/info/veibeskrivelse til et slikt vann. Men flott at det finnes såpass bra brunørretvann på Sørlandet også

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste så spøken der ;)

Er flere storørretvann enn man skulle tro her nede...

Salaren: Lite børstemark å se for tiden, svermingene begynte så smått i februar(!),og kulminerte rett før påske. Har siden sett lite til børstemark, hverken i sjøen eller i mageinnhold...

Flotte bilder Wiggy,men lurer på om hukommelsen har tapt seg?

Husker da vitterlig at du kom spurtende ut med håv for å lande en fisk for meg ved "en av de fineste plasser du har fisket".... :bow:

Endret av Mossmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Wiggy,men lurer på om hukommelsen har tapt seg?

Husker da vitterlig at du kom spurtende ut med håv for å lande en fisk for meg ved "en av de fineste plasser du har fisket".... :bow:

Å løpe 200m i full fiskebekledning og så vader i full fart på glatte stein til å lande en 800g SØ som vi trodde var mye større, burde ha vært uforglemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.