Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano - Tips&Triks Samletråd


Lystfisker´n
 Share

Recommended Posts

Har selv måttet justert et par sneller med å legge på eller fjerne shims.

Her har man en god beskrivelse for sneller med frontbrems:

http://fish.shimano-eu.com/publish/content/global_fish/en/nl/index/customer_service0/faq_eu.faq_answer.-qualident-Par70parsys_0001_faqs_0012.html

Man kan også justere dette på sneller med bakbrems ved å skru av toppen på spolen og flytte på/fjerne shims under låsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, antall sprææængskiver må justeres av/på for å få ønskelig påspolingsjevnhet. Visse Okuma sneller leveres med ganske mange skiver, slik at man kan justere helt etter behov. Mener huske at rundt to skiver har vært ganske ok på de fleste Shimanosneller, men skal ikke påstå at jeg husker heeelt riktig. Hvorfor noen ønsker å ha sene påspolt slik at den koner innover mot nedre del av spolen, er for min del ukjent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg trenger tips angående om det er no triks å rette opp en snellefot på en stella 10000 SW som har blitt bøyd. Det er kun snakk om 2 mm ca men det er nok til at foten ikke passer no fint inn i alps snellefeste på okuma speedjigstanga. Det går sånn ca, men snella sitter ikke no støtt og lager litt irritasjon og heft både under fiske og ikke minst under drilling av amberjaks....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger tips angående om det er no triks å rette opp en snellefot på en stella 10000 SW som har blitt bøyd. Det er kun snakk om 2 mm ca men det er nok til at foten ikke passer no fint inn i alps snellefeste på okuma speedjigstanga. Det går sånn ca, men snella sitter ikke no støtt og lager litt irritasjon og heft både under fiske og ikke minst under drilling av amberjaks....

Skal ikke påstå at jeg har peil, men kan vel hende at den foten må varmes opp og så bøyes forsiiiiiktig i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger tips angående om det er no triks å rette opp en snellefot på en stella 10000 SW som har blitt bøyd. Det er kun snakk om 2 mm ca men det er nok til at foten ikke passer no fint inn i alps snellefeste på okuma speedjigstanga. Det går sånn ca, men snella sitter ikke no støtt og lager litt irritasjon og heft både under fiske og ikke minst under drilling av amberjaks....

Siden det er en stella, regner jeg med at den skal brukes til andre ting enn torsk og sei? Ville vært veldig skeptisk til å bøye noe mer på det hvis det skal belastes senere. Det er støpegods, og hvis det er tuppen av foten, så er det tynt gods der. Og hvorfor bøyde det seg i utgangspunktet? Kan det ha vært en svakhet der fra før? I så fall vil mere bøying være nådestøtet, og du burde kanskje få sjekket det hos Shimano. Kanskje du får ny på garantien?

Avhenging av beskaffenheten på skjevheten, kan kanskje et alternativ være å slipe det til med fil. Du må i så fall prime det med alu-primer for å ikke få tæring og en ny svakhet i metallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om en form for service guide eller lignende til talica 16-II? tenker da i slike baner som Alan Tani eller noe.

Har lett etter en selv, ser ikke ut som det finnes (ennå). Men av de bildene jeg har sett av innmaten, ser den veldig fin ut å skru på. Så lenge ting ikke har korrodert fast, da begynner moroa. Hadde jeg vært deg hadde jeg bare satt igang, og fulgt standard prosedyre (husk ta bilder underveis så du kan se hvilke shims som sitter hvor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den ser slik ut på de bildene jeg og har sett men det er akkurat det med å famle litt i blinde :P satser i det lengste på at ingenting har korrodert etter den første sesongen i bruk. Tenkte jeg skulle få tatt den helt fra hverandre og rensa av gammelt fett osv og legge på nytt men det var akkurat dette med hva man skal bruke hvor osv. iogmed at denne ikke blir nyttet som kastesnelle som forøvrig jeg forstår den er populær som i amerika så regner jeg med at olje er overflødig med tanke på viskositet (også da den ikke er noe spesielt i bruk på vinteren). Men det var dette med bremsesystemet, vet ikke helt med det om det trenger noe mer enn det som allerede er brukt på det. Ser det ut som fiberskivene er greit smurt så tror jeg at de får være som de er så tar jeg for meg metalldelene istedet....

Jøss ble jo mer drøfting med meg selv enn noe annet dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, blir ofte sånn :)

Du kan regne med at bremsen er smurt skikkelig opp. Snella er tross alt Made in Japan. Dessuten har den innkapslet brems, så tipper skivene er gullende rene fortsatt (forutsatt at snella ikke har ligget under vann da). Men det jeg ville gjort, var å skru av bremseskjoldet, og få smurt opp skruene som fester skjoldet, med fett. De er i en utsatt posisjon, og kommer til å smake saltvann før eller siden. Det samme går selvfølgelig for alle andre skruer som sitter i metallgods, de bør egentlig få fett. Man må bare være obs på at skruer med fett kan jobbe seg løs etterhvert, så etter en sånn behandling bør man inspisere med ujevne mellomrom.

Vet at det finnes alternativer til å rustsikre bolter og samtidig få de til å sitte skikkelig. Men husker ikke hva det heter i farta. Jeg bruker fett, har funket fint så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er en stella, regner jeg med at den skal brukes til andre ting enn torsk og sei? Ville vært veldig skeptisk til å bøye noe mer på det hvis det skal belastes senere. Det er støpegods, og hvis det er tuppen av foten, så er det tynt gods der. Og hvorfor bøyde det seg i utgangspunktet? Kan det ha vært en svakhet der fra før? I så fall vil mere bøying være nådestøtet, og du burde kanskje få sjekket det hos Shimano. Kanskje du får ny på garantien?

Avhenging av beskaffenheten på skjevheten, kan kanskje et alternativ være å slipe det til med fil. Du må i så fall prime det med alu-primer for å ikke få tæring og en ny svakhet i metallet.

20121125_23030320121125_03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det snellefestet som sviktet i bak-kant under GT fiske eller noe sånt? :) Sikkert fristende å prøve å bøye på det, men på en Stella SW 10k for tropisk fiske ville jeg vært yderst forsiktig. Hadde vært morro å hørt med noen skikkelige snelle-guruer, som fisker regelmessig etter de sinna fiskene. Noe imot at jeg videreformidler bildet ditt og spør? Peker bøyen fremover eller bakover?

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå at jeg har peil, men kan vel hende at den foten må varmes opp og så bøyes forsiiiiiktig i så fall?

Svaret ligger i at man må varme nok. Snakk med en som kan sveise. Han burde vite mer om dette.

Men den ramma er vel i magnesium?

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den snelle foten ville jeg ikke prøvd og rette den,da blir det et svakt pungkt om du varmer eller ei.... Ser jo ut som det er mye gods til og ta av litt på midten som utgjever det.

Har selv rettet mye alu,og det nyere (kina\støpe alu) tåler ikke mye bøying\ varming (stella er støpe alu ).Mens hadde det vært maskinert ut fra et stykke alu(som Van Staal snellene ) kan du gjøre mere med det.....

Spør litt rundt om hør event om noen andre har rettet fot på stella før du event gjør noe.... ( post på 360tunna eller noe ).. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.