Gå til innhold
Fiskersiden

Kamtannhai i Norge


Recommended Posts

Hei!

For tida held eg på med ein liten publikasjon om kamtannhai i Norge. I samband med dette prøver eg å få oversikt over alle individer som er tatt opp gjennom tidene, og då er vel medlemmene på Fiskersiden ein god ressurs. Eg har gått gjennom ein del lokalaviser (og Retriever), men det er sikkert nokre som manglar.

Dette er det eg har hittil av vitenskapelig dokumenterte:

År Fangststed Oppbevart Kilde

Jan. 2002 Hitra, Sør-Trøndelag NTNU Vitenskapsmuseet Bakken og Altin 2002

Aug. 1991 Sør av Søgne, V-Agder Naturhistorisk museum, Oslo Bakken og Altin 2002

06. nov. 1987 Sør av Lista, V-Agder Göteborgs naturhistoriska museum Leif Jonsson, pers. medd.

29. sept. 1938 Øygarden, Hordaland Bergen museum Ingvar Byrkjedal, pers. medd.

Her er det eg har funne i media her og der:

14. okt. 2011 ? Hitra, Sør-Trøndelag

01. des. 2007 Narvik

07. jan. 2006 Sognefjorden

20.okt. 2006 Smøla, Sør-Trøndelag

(det var litt vanskelig med tabellar her).

Spørsmålet mitt er altså:

Kjenner de til fleire funn? Gjerne med bilete og lengde på fisken, samt kontaktinfo til fiskaren.

På førehand takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ein 10-12kg fisk av ein garnfisker sammen med masse hau og skadd fisk som jeg brukte i fluposene etter håkjerring. Fiskern trudde det var ei lita håkjerring men jeg og Vilhelm reagert på den rare tandgarden og så viste det seg att den hadde seks gjelle spalter. Den var dessverre halveis oppspist av grunnåt/slimål.

Mener dette var i november 2006. Fisken ble fanget på ca 300m dyp 3-4 nm vest av Slettringen fyr på Titran (Frøya).

Trur ikke det er noen ide og snakke med fisker for jeg trur ikke han husker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! 10-12 kilo er jo ein veeeldig liten fisk, men det har jo blitt tatt eit par "nyfødte" i Trøndelag. Det er kanskje litt tynt grunnlag å registrere denne som eit "funn", men det viser at den ikkje er så altfor uvanlig.

Ut og fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt Har hytte ikke så langt unna Hitra, og det er jo tegn som tyder på at Kamtannhaien føder unger i nærheten der da! Dette er nok en haiart som det er forsket ganske lite på! Så en spennende dokumentar på NG eller Discovery en gang om arten, men den forbindes med en del mystikk og uvitenhet virker det som. ser rar ut uten den karakteristiske haifinnen!

Takk for info! 10-12 kilo er jo ein veeeldig liten fisk, men det har jo blitt tatt eit par "nyfødte" i Trøndelag. Det er kanskje litt tynt grunnlag å registrere denne som eit "funn", men det viser at den ikkje er så altfor uvanlig.

Ut og fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Aiai Limanda, veldig spenande! Melding sendt.

Benj: Ja, eg er marinbiolog. Dette skal forhåpentligvis bli ein artikkel i det norske tidsskriftet Fauna :) .

Spennende! artikler om bruskfisk fra norske forskere er dessverre mangelvare!

Mulig min masteroppgave blir om svarthå i Skagerrak, men det får tiden vise! ;)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.