Gå til innhold
Fiskersiden

Hard turnover på bøyle haspesnelle


Salaren
 Share

Recommended Posts

Nesten alle haspesneller jeg har følt og kjent på har det kjennetegnet at turnoveren av bøyle når man begynner innsveiving er forbasket hard. Det plager meg og lurer på om noen kjenner til haspelsneller rundtom tusenlappen som har myk turnover av bøyle, dvs uten at sveivehanda totalt stopper opp for å slå over bøylen.

Eller er det noe man kan foreta seg med verktøykassa for å korigere problemet. Er jeg helt alene om problemet mon tro..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke alene om dette. Derfor har jeg lagt meg for vane å automatisk slå over bøylen igjen med hånden etter kast. HAr gjort dette i såpass mange år nå, at jeg merker knapt selv at jeg gjør det. Vil tipp du sparer snella litt ved å gjøre det også. Men, det som skal til er litt fart på innsveivinga, da turner den stort sett fort og greit. Med mindre rotoren står like ved der den skal slå over.

HAr desverre ikke noe godt tips for å utbedre dette annet enn å ta opp og smøre den litt ekstra, i håp om at det hjelper.

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker

Joda, jeg begynner så smått å legge over bøylen manuelt jeg og men dette kan da ikke være meningen eller er det det.? Kjente på noen sneller senest i dag til flerfoldige tusen men det var ikke stort bedre der. Utrolig merkelig at ikke det har blitt utviklet bedre teknisk design med dette i tankene.

Men det blir vel kanskje en vane med tiden på samme måte som å legge tommelen svakt nedpå spolen før sluklanding når man fisker med skikkelige sneller, nemlig Ambassadeur :rofl: . Men lette sluker må jeg ærlig innrømme er lettere å få langt ut med haspel enten jeg liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste Shimanosnellene jeg har kjøpt krever at snøreføreren peker rett opp for at bøylen skal slå seg over. Vet ikke hvorfor Shimano har begynt med dette, eldre sneller av samme merke er mindre kravstore når det gjelder posisjonering av snøreføreren.

En annen egenskap ved nyere Shimanosneller er diverse knirking og ulyder som ikke eksisterte på tidligere modeller.

Endret av mono
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste Shimanosnellene jeg har kjøpt krever at snøreføreren peker rett opp for at bøylen skal slå seg over. Vet ikke hvorfor Shimano har begynt med dette, eldre sneller av samme merke er mindre kravstore når det gjelder posisjonering av snøreføreren.

En annen egenskap ved nyere Shimanosneller er diverse knirking og ulyder som ikke eksisterte på tidligere modeller.

Kina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina

Har aldri hatt dette problemet på noen av mine Shimanoer ;) Men litt mer arbeidslyd etter mye bruk på litt rimelige modeller,Stella og nye Twinpower CI4 og Foreblood sier det bare pent klikk så er bøylen i innsveivingsmodus :)

Lyder i snella på overnevnte modeller har ikke jeg opplevd enda, men nå skyller jeg sneller etter bruk hver gang og smører opp oljebeveglige deler :) I tillegg etter hver 10 ende tur åpner jeg opp å drypper noen dråper hellig olje i selve snella " det er en slik skrue for åpning å smøring på de fleste Shimanoer " Ellers skrur jeg ut sveiva å drypper en dråpe på hver side for her er det lagre som må ha olje ! Bøylen, eller der den deler seg ifra resten av snella skal også smører ;)

En god venn kjøpte seg ei ny Stella 3000 ifjor, han er en ivrig fisker men vedlikehold er et fremedord for han. Etter mye bruk i saltvann i fjor høst / vinter måtte han sende snella inn til Elbe for rep..... Dette kunne vært ungått ved enkelt vedlikehold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt dette problemet på noen av mine Shimanoer ;) Men litt mer arbeidslyd etter mye bruk på litt rimelige modeller,Stella og nye Twinpower CI4 og Foreblood sier det bare pent klikk så er bøylen i innsveivingsmodus :)

Lyder i snella på overnevnte modeller har ikke jeg opplevd enda, men nå skyller jeg sneller etter bruk hver gang og smører opp oljebeveglige deler :) I tillegg etter hver 10 ende tur åpner jeg opp å drypper noen dråper hellig olje i selve snella " det er en slik skrue for åpning å smøring på de fleste Shimanoer " Ellers skrur jeg ut sveiva å drypper en dråpe på hver side for her er det lagre som må ha olje ! Bøylen, eller der den deler seg ifra resten av snella skal også smører ;)

En god venn kjøpte seg ei ny Stella 3000 ifjor, han er en ivrig fisker men vedlikehold er et fremedord for han. Etter mye bruk i saltvann i fjor høst / vinter måtte han sende snella inn til Elbe for rep..... Dette kunne vært ungått ved enkelt vedlikehold :)

Omtanke for utstyret er en selfølge sier nå jeg. Med den største selfølge spyles snelle og stang godt etter tur i sjøvann. Siden jeg stort sett er et vanedyr så har jeg faste plasser hvor jeg stopper opp og dypper hele stasen i bekker eller åer hvis det passer slik. Hvis ikke blir det hageslange eller dusjen. Smøring likeså med jevne mellomrom.

Jeg gremmes over fiskere som hiver salt utstyr i garasjekroken og klager over at det ikke fungerer når de plutselig finner det for godt å ta en fisketur.

Naturen tar alt tilbake en gang og med fiskeutstyr går det samme gang som med bilen. Salt fører til korrosjon og da har nedbrytningsløpet allerede startet.

Endret av Salaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt dette problemet på noen av mine Shimanoer ;) Men litt mer arbeidslyd etter mye bruk på litt rimelige modeller,Stella og nye Twinpower CI4 og Foreblood sier det bare pent klikk så er bøylen i innsveivingsmodus :)

Lyder i snella på overnevnte modeller har ikke jeg opplevd enda, men nå skyller jeg sneller etter bruk hver gang og smører opp oljebeveglige deler :) I tillegg etter hver 10 ende tur åpner jeg opp å drypper noen dråper hellig olje i selve snella " det er en slik skrue for åpning å smøring på de fleste Shimanoer " Ellers skrur jeg ut sveiva å drypper en dråpe på hver side for her er det lagre som må ha olje ! Bøylen, eller der den deler seg ifra resten av snella skal også smører ;)

En god venn kjøpte seg ei ny Stella 3000 ifjor, han er en ivrig fisker men vedlikehold er et fremedord for han. Etter mye bruk i saltvann i fjor høst / vinter måtte han sende snella inn til Elbe for rep..... Dette kunne vært ungått ved enkelt vedlikehold :)

Litt olje en gang eller to i året er det som anbefales av shimanos rep. verksted. Her poengteres det at man ikke bør overdrive oljinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det veldig lurt å jevnlig sjekke at snøreføreren roterer fritt. Den marinerer i vann under innsveiving, og vedlikeholdsbehovet her er intenst, særlig for sneller som brukes i saltvann og har kulelagret snørefører. Her er man nødt til å smøre mye oftere enn 1-2 ganger i sesongen, hvis funksjonen skal holde seg på topp. Hvis ikke slutter den å rotere etter en stund, og det er ikke sikkert man oppdager det en gang. Med økt slitasje på snøret som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.