Gå til innhold
Fiskersiden

Tjøstheim 850 ,10 fot


Laksen som går
 Share

Recommended Posts

Snakker nok ikke om noen hundre, men mest sannsynligvis tusener av tohånds slukstengene fra Tjøstheim som befinner seg i norske kjellere, boder og garasjer. Gikk knapt nok an å ta livet av disse srengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert gode poeng dere kommer med her.Jeg hadde ett lønnlig håp om at noen ville sette pris på Tjøstheim som faktisk framstår omtrent som da jeg kjøpte den for 32 år siden .Den er 100 % strøken og har vært oppbevart i trekk innomhus hele veien . På denne tiden ble Abu atlantic i 9 fot med trigger mine favorittstenger sammen med ambassadeur 6000 .Det var drømmeutstyret og Tjøstheim ble en tidlig pensjonist :shifty:

Syntes unektelig det er litt moro å tenke tilbake på denne tiden og den formidable utvikling som har vært på fiskeutstyrsfronten fram til i dag .

I dag er mitt favorittutstyr til laks på haspelfronten shimano technium 13 fot og twin power 6000 .

Kanskje best å la gamle hunder hvile i fred tross alt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Husker Tjøstheim og lagde fluestenger med samme produksjonsteknikk Howald process. En kompiss kjøpte en slik 13 fots hvit fluestang brukt sent på 80 tallet og den 13 foteren husker jeg veide 750gram påstempet klingen. Stanga var helt vannvittig tung og man hadde ikke føling med fluesnøret i det hele tatt men det gikk jo alikevel ut på et hvis, men ikke akkurat langt.

Selv har jeg en 9 fots Tjøstehim tohånds slukstang kalt model 1897 eller var det 1879. Den kjøpte jeg ny i 1986. Den er og laget med Howald process metoden, er grå og har fuji ringer. Skikkelig rigg det der og og påsatt en Ambassadeur Mag 3 var det solid og vakker redskap den gang. Og det er og den stangen som har fanget mine største lakser på 9,5 og 12 kilo i 1994. Dette var jo faktisk veldig god kasteredskap og flott å drille storlaks med og. 30 grams Buck special gikk ut som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.