Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2012 + 2013 + 2014 + 2015


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Det kan da umulig være så mye snø at det blir flom i Gaula og Namsen i 10 dager til ende.....?

Si ikke det Tequila. Situasjonen minner mye om slik det var i 97

Forskjellen var at da kom ikke varmen før sesongen startet. Elva gikk i storflom og var ufiskbar så godt som hele juni. Resten av sesongen var ble også mer eller mindre ødelagt på grunn av ettervirkningene av flommen. Jeg tror hele Gaula ga ca 6 tonn fisk det året.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde vel regne med at noen bamser har klart fossen innen 20-30 juni,håper jeg.

Går vel unna noen kb med snø de neste ti dagene,og får man 20 dager til med sprett storsmelting burde det vel være kjangs :rolleyes:

Synkesnørene er klar så det er bare å vente..... :rock: Først METALLICA i oslo :rock:

Ser det er ca 150kbms i gaula nå,selv om det er kaldt i vannet så er det kanskje en mulighet for at noen har lurt seg ovenfor før isvannet kommer for fullt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhh, det kan vel bli litt hardt å håndtere. Men, vi er positive, så jeg velger å stole på NINA (selv om noen Hitterværinger er litt skeptiske..). :shifty:

Fader å H1rik.

Hvis de største pesimistene får rett kan det hende jeg kommer skliende forbi alikevel. Du får passe på når du kaster så jeg ikke får et av de største søkkene dine mitt i planeten. Karre meg på land skal jeg vel greie, men prosjektiler av den størrelsesorden du har laget kan ingen takle :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi ikke male fanden på veggen (ble du beroliget h1rik, og Rigor-guten ?) :lolu:

Det var et svært spesielt år i 1995 ja, jeg fisket på Lundamo det året. Og totalt ufiskbart de første 15-16 dagene. Og etter som det vedvarte ble det store forandringer nedover elva. Det var akkurat det året det forferdelige "Smutthullet" ble dannet på B/L. Laksen kom ikke forbi når elva sank til et visst nivå, når elva ble gangbar og laksen våget seg opp i store stimer. Og de som fisket der ble jo helt bananas ! Totally chaos. Men det var en helt annen værtype dengang, det ble mildt og regn i tillegg. Og snøen sa bare PANG og datt sammen som en sekk. Myttji vann i den snøen det året og tåka hang tjukt nedover dalen. Smånifst og uhyggelig å være nede ved elva da gitt. Jeg vil si at dette året minner litt om 2005. Vi fikk iskald elv i hele juni, og vi fikk jojo-elv fra 400-600 kubikk stort sett i hele juni ! Og som sagt iskald elv. Hadde aldri vært så stivspekt på fotan som den måneden, selv i neopren. Men laksen gikk som rakkern. Knall juni måned dette året. Men den gikk sakte, og det var forholdsvis enkelt å ta den. Opp skulle den på 5-7 grader. Det var et steike godt storlaksår i 2005.

2012 er også meget likt 1997. Vi snødde ned i påska, som var på samme tid dengang. Vi fikk en iskald vår og det ble kaldt frem til St.Hans. Unntaket nå er denne varmen vi fikk. Så kom det ikke en regndråpe før utpå høsten engang ! Gaula sank drastisk ved månedsskifte juni/juli og ble en sildrebekk. Ca. 12 kbm/s. Og når Gaula er så liten og i tillegg grå av leire og tempen er over 20 så gikk det ikke laks på elva. Ble tatt 97kg. tror jeg på B/L det året. Ikke mye å skryte av.

Alle her i Midt-Norge husker 1997, bare å assosiere med ragattaen i byen og folkelivet :shifty: Det var iallefall ikke noe å gjøre oppi elva. Husker godt når Gaula sank drastisk i 1997. Laksen fikk det travelt med å gå oppover elva før den ble liten. Og min største laks ble da mistet på Piraten, på Evjen-valdet. Akkurat den natta gikk det himla mye laks :shifty:

Men som sagt, jeg tror det blir en god del vann ja. Og mange bamser som kommer glidende sakte opp elva, rett imot deilige doggiser plukket på Singsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig så ser det ihvertfall ut at for Namdalen vil det kun være smeltevann og ikke regn. I tillegg kan det tempen stige på vannet, ettersom det er strålende sol hver dag. Så vi får leve i håpet.

Har akkurat desimert wobblerboksene til 4 og ca 120 stk - har et mål om å kvitte meg med en 30-40 til før jeg reiser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt" varme i går ettermiddag og vips så kom den første spikeren i og med at elva spratt opp i nesten 350 kubikk. I dag var det varmere alt fra morgenen av og slik skal det bli fremover også visstnok så da regner jeg med vi får se litt heftigere vannstand utover de kommende ettermiddager/kvelder :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først varme, så regn. Ikke akkurat oppløftende, men som ukuelig optimist nekter jeg å miste trua.

Varslet er hentet fra denne artikkelen i Adresseavisen. http://www.adressa.no/vaeret/article1826200.ece

I verste fall finnes det andre elver å dra til, eller rett og slett utsette sesongåpningen for egen del.

15 dagersvarselet

Her er varselet for de neste 15 dagene (prognosene fra og med 28. mai er usikre):

I dag: Nordøstlig bris, frisk bris 10 m/s på kysten, fra om ettermiddagen liten kuling 12 sør for Trondheimsfjorden. Etter hvert stort sett pent vær. 6 – 16 grader.

I morgen: Skiftende bris, på kysten nordøstlig frisk bris 10 m/s, minkende om kvelden. Stort sett pent vær. Uendret temperatur om natten, betydelig varmere på dagtid. 6 – 22 grader.

Onsdag 24. mai: Overveiende østlig bris, stedvis frisk bris på kysten. Stort sett pent og varmt vær. Tåkebanker i ytre strøk. 6 – 20 grader.

Torsdag 25. mai: Rolige vindforhold. Til dels pent vær. Varmere. 9 – 23 grader.

Fredag 26. mai: Rolige vindforhold. Noe tilskyende. Uendret temperatur om natten, litt lavere dagtemperatur. 9 – 21 grader.

Lørdag 27. mai (Pinseaften): Til dels pent vær. Lavere temperatur, særlig om natten. 6 – 19 grader.

Søndag 28. mai (1. pinsedag): Til dels pent vær. Varmere. 10 – 23 grader.

Mandag 29. mai (2.pinsedag): Til dels pent vær. Kaldere. 6 – 20 grader.

Tirsdag 29. mai: Til dels pent vær. Litt kaldere om natten, litt høyere dagtemperatur. 4 – 21 grader.

Onsdag 30. mai: Pent vær. Litt høyere temperatur om natten, litt lavere temperatur om natten. 5 – 20 grader

Torsdag 31. mai: Skiftende skydekke. Lange perioder med sol.Betydelig kaldere, særlig på dagtid.3 – 11 grader.

Fredag 1. juni: Regn. 2 – 9 grader.

Lørdag 2. juni: Regn. 4 – 10 grader.

Søndag 3. juni: Regn. Kaldere, særlig om natten. 1 – 8 grader.

Mandag 4. juni: Regn. 2 – 10 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 juni synkende klarnet elv - og der får jeg drømmelaksen...(.om ikke Rigor har snuppet den da........)

.

Jøss, skal du vente så lenge som til 3.juni ? :showoff: Bra du er kledelig beskjeden, Henrik!

Merker det er mange her som begynner å få den store lakseskjelven nå...

Glade amatører som synser i vei er jo litt av sjarmen når det nærmer seg sesongstart, vi har jo akkurat like lite peiling mht hva det blir til hele gjengen :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn halve moroa vil jeg bestemt hevde! Når sms'er mellom fiskekompiser begynner å svirre i dagene før sesongstart med ut-psyking og vennskapelig mobbing samt utallige forum-innlegg med mer eller mindre faktabasert kunnskap som kommuniseres og man kjenner at "sykdommen" brå-våkner igjen etter lang vinter-dvale...da er det godt å være til :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det er mange her som begynner å få den store lakseskjelven nå...

ALT DETTE PÅ EN GANG

Se for deg at du er ute og flyr,

og piloten melder, ”motor i fyr”.

Se for deg at du ser på når lotto’en trekks,

før det siste tallet kommer, har du seks.

Se for deg alene i isødet uten våpen,

og det kommer en isbjørn, opp av råken.

Se for deg at du leter etter en sykdomskur og driter på draget,

for deretter og smøres ut på forsiden, til Dagbladet.

Se for deg at du sitter i din bil,

i mot deg kommer en trailer, i feil fil.

Se for deg at du balanserer på tynn line over juvet,

kan du kjenne i magen, det vonde suget.

Se for deg at du straffen i VM-finalen skal ta,

500 millioner seere, håper det skal gå bra.

Se for deg ditt første fallskjermhopp,

hjertet banker, vil ut av din kropp.

Se for deg at du har fobi av et eller annet slag,

og må være i bur med skapningene, en hel dag.

Se for deg din første og største kjærlighet,

og vit at du ikke har sjanse, i evighet.

Se for deg at du lander trygt og godt.

Se for deg at du de syv rette i lotto har fått.

Se for deg at isbjørnen sleiker deg på kinnet og snur.

Se for deg at du fremstilles som helt fordi du har funnet en kur.

Se for deg at traileren bommet med en centimeter.

Se for deg at du mestret balansen hver en meter.

Se for deg at du scoret mål og nasjonen stod på pallens topp.

Se for deg at resultatet ble at du bare vil ta et nytt hopp.

Se for deg at fobien forsvinner som dugg for solen.

Se for deg at den utkårede var mot deg glad og kosen.

OG ALT DETTE PÅ EN GANG

Slik har jeg det nå..

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.