Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2012 + 2013 + 2014 + 2015


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Bra stigning på Gaula nåja, men noe storflom tror jeg ikke det blir. Pleier aldri å bli det bare med snøsmelting, da må det regn til. Men message to Veg and Sigve-glunten ! Fikk mail fra NRK i kveld. Joda, reven har en aldri så liten dialog med prod.leder i NRK. Han ønsker at dere stiller opp på et intervju. Eller hvilke forventninger dere har på åpninga he-he. Kanskje du Veg kan stille opp torsdags kveld ? Ja reven skulle visst intervjues ham også skjelve, skjelve !!!

Og det skulle foregå på side vest (!) helst et kvarter før midnatt og frem til et kvarter etter midnatt den 1. juni hehe. Hallo i luken, jeg skal jo drikke konjakk med The Maestro. Selveste Mao på side øst. Så noen må kjøre meg over på side vest da !

Og de var meget interessert i å følge Veg og Sigve (guttene) og kanskje meg da utpå kvelden den 1.juni. Og se oss fiske, og forhåpentligvis at guttene i første rekke fikk en laks. Forventinigspress ? "Neida, vi får sprengfiske før denne kvelden og få en laks før den tid, så får de sende det på opptak om kvelden ! Så min bønn til dere håpefulle og artselskende ungfoler er herved: Kom på B/L og fisk så mye dere orker, og vær gjerne Pr-kåt foran linsa. Og la Silver få være litt i bakgrunnen og kose seg med lerka. Ellers får dere aldri sette deres legeme på B/L mere ! Så her må jeg be om at dere sender meg PM når dere ankommer og når dere drar. For jeg skal gi NRK svar på dette. Du Sigve f.eks. Kan du komme og fiske på fredag, hørte du skulle jobbe på lørdag ? Du kjæm på TV (hehe, sleipe lille reven skyver guttene foran kamera i beste sendetid). Alle skjønner jo at reven blir for bedugget til å bli intervjuet !!!

*****, redd mæ gutta ! Æ har fått prestasjonsangst !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skræmt vel gutan langt vekk fra Gauldalen nå, men det hadde jo vært utrolig moro om iallefall en av de fikk kjøre på en laks på åpningsdøgnet. Ny rekruttering er bra, så det ikke bare er gamle kailla igjen oppi elva :-) Og jeg får vel legge en skummel slagplan ut ifra forholdene, så får man bare håpe at man slipper til i sirkuset ! Håper det iallefall er noen lakser som trosser den store smelteelva og er i området i starten. Det beste har nok vært at elva holdt seg på max. 200kbm frem til åpninga. Så kunne den gjerne ha steget for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke særlig vakker Gaula for tiden, stor og suppegrå med mye grums og dritt som flyter nedover. Og iskald. Tror ikke noen laks våger seg opp på denne elva enda nei, så dette var jo ikke akkurat ideelt må jeg si mtp. åpningshelga. Den var jo så utrolig fin før varmen slo til ! Finværet skal ta slutt på tirsdag og utover, men meldt en god del regn hver bidige dag ser jeg. Særlig på onsdag og torsdag. Jeg tipper det blir en skralere åpning i år, i forhold til de siste årene. Ikke var det all verden de første par ukene ifjor heller, med ideelle forhold i nedre deler av elva. Det er jo helst den laksen som går på elva nå, og fremover vi skal fiske på neste helg. Den går ikke akkurat hurtig når det er snøsmelting og elva er kald. Så vi får håpe at det er gått opp noen laks før elva steg, og prøve å finne dem i suppa de første dagene. Men heldigvis er det ikke laksefiske denne uka, for da tror jeg polet hadde gått tom for brunt :shifty: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke særlig vakker Gaula for tiden, stor og suppegrå med mye grums og dritt som flyter nedover. Og iskald. Tror ikke noen laks våger seg opp på denne elva enda nei, så dette var jo ikke akkurat ideelt må jeg si mtp. åpningshelga. Den var jo så utrolig fin før varmen slo til ! Finværet skal ta slutt på tirsdag og utover, men meldt en god del regn hver bidige dag ser jeg. Særlig på onsdag og torsdag. Jeg tipper det blir en skralere åpning i år, i forhold til de siste årene. Ikke var det all verden de første par ukene ifjor heller, med ideelle forhold i nedre deler av elva. Det er jo helst den laksen som går på elva nå, og fremover vi skal fiske på neste helg. Den går ikke akkurat hurtig når det er snøsmelting og elva er kald. Så vi får håpe at det er gått opp noen laks før elva steg, og prøve å finne dem i suppa de første dagene. Men heldigvis er det ikke laksefiske denne uka, for da tror jeg polet hadde gått tom for brunt :shifty: .

Satser på at gaula er varmere og i perfekt vannstand 200-100kbms fra 20 juni og ut måneden for da skal jeg opp på besøk i elva.

Brunt må vi ha med da vi skal feire storlaksen..Nei da mye skal klaffe på laksefiske men tror og håper at de 10 siste dagene av juni vil gi noen fine opplevelser langs Gaula.

Skitt fiske silver,blir gøy og følge dere på nrk åpningsdøgnet.

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom regnet.

Neida.....Leikeregn..

Ser på grafen at kaldværet begynner å virke skikkelig. Gaufossen har steget 5-15 kubikk hvert kvarter i kveldinga den siste uka under godværet, når snøsmeltinga om dagen har slått inn, men i dag går den faktisk ned etpar kubikk hvert kvarter i samme periode.

Håpe, håpe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaula vil jo gå ned som en sekk, er bikkjekaldt nå. Sikkert godt under 300kbm på åpninga. Får nå håpe at den klarner opp endel så den er fiskbar. Men det ser ikke særlig lystig ut på torsdag og fremover må jeg si ! Meldt sludd på åpningsnatta (storm.no) og regn hver bidige dag fremover. Så det blir garantert kaldt, og bare de ivrigste vil nok våge seg ut i elva åpningsdøgnet. Synd at det skal bli slik, setter jo en stor demper på fiskelysten. Grillings ute i det fri og en kald pils attåt blir det nok bare å glemme. Kaldt vær i juni og regn tror jeg ikke har særlig betydning på elvas størrelse. Så mitt råd til dem som skal fiske er: Husk neoprenhansker, og godt med klær :shifty: Uten det på åpningsnatta får man kjapt koldbrann på fingrene. En iskald og blaut ambiss er ingen god opplevelse, og når man mister følelsen i fingrene er det problematisk å få tredd på mark på kroken. Snakker av erfaring hehe. Så jeg skal nok ikke fiske på åpningsnatta nei, det blir nok altfor mørkt lys og hustrig vær. Det største problemet blir hvilken form man er i på fredag, når man skal sitte under tak om natta og varme seg på altfor mye brunt !

Det er, og har vært, mange skjær i sjøen som gjør at jeg lurer på om det er meningen at jeg skal fiske i det hele tatt. Det siste nå er "trusselen" om bensinmangel p.g.a. den pågående streiken. Tog/fly er dessverre intet alternativ.

Jeg venter spent på hva neste stunt vil være.

Hvorfor betale masse penger og dra så langt for å fiske på de verste dagene da K.A. ? Masse folk og sirkus ! Vet at laksesuget er faretruende høyt, men hadde det vært meg villet jeg garantert ventet til uka før St.Hans. Hvis jeg skulle booke inn fiske i Gaula :shifty: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betale masse penger og dra så langt for å fiske på de verste dagene da K.A. ? Masse folk og sirkus ! Vet at laksesuget er faretruende høyt, men hadde det vært meg villet jeg garantert ventet til uka før St.Hans. Hvis jeg skulle booke inn fiske i Gaula :shifty: .

Fordi jeg er GAL :lolu: Litt :coldb: stopper ikke meg.

Jeg har lagt ned så mye i å få med meg åpninga, og suget er rimelig høyt som du nevner(vel rimelig er understatement så det holder). Blir det for ille kutter jeg heller ned på antall dager, og kommer tilbake senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo bra ut da! hadde jo vært fint med ikke alt for mye vann når nrk kommer og greier :bow:

Mye vann har jo ikke noe å si, særlig på dette valdet. Kan gjerne være 5-600 kbm for meg (og de som fisker med mark). Er gjerne mark de aller fleste tar laksen på også de første dagene. Det blir jo mere konsentrert hvor laksen står på stor elv, og man tar mesteparten av laksen på disse plassene. F.eks. toppen på side øst, som nå må ha stor elv for å være brukbar. Pluss klin inntil land nedover hele campingen side vest. Men sikten i vannet må bli bedre enn den har vært de siste dagene ! Max. 5cm. sikt. Men den vil nok klarne endel nå når den synker (håper jeg). Og noe farget elv er jo knall til markfiske, hvis man fisker på de rette plassene. Laksen går jo nære land og stopper opp der det er moderat strøm :shifty:

Men det beste hadde vært perfekte forhold 14 dager før åpninga (den har stort sett vært det foregående år) slik at elva har vært perfekt gå-elv for laksen i mai. Og vi har hatt den der på åpninga. Tror ikke en eneste laks har beveget seg oppover elva så lenge varmeperioden varte, når elva gikk opp. Så man får ganne på at den synker og klarner endel ned mot 200 kubikk så noe laks beveger seg oppover til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja!

Faller elva slik den gjør nå, er risikoen stor for at vi får hele tidligoppgangen i fanget - på en gang. Forhåpentligvis 01.06 :shifty:

Det blir et hælvet på Kåsen, men noen må jo ta ansvar. Voltaren er lagt i fiskeveska, for her blir det slitasjeskader etter å ha kjørt stor laks - tror jeg :rock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.