Gå til innhold
Fiskersiden

Multifilament


tsunamib
 Share

Recommended Posts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den nederste av de. Med meter merking. Den viker nå bra. Superslicken har jeg ennå ikke fått tak i eller prøvd. Genrelt så havner jeg tilbake på PP/Suffix i en eller annen form. Bortsett fra det eller letteste av haspel.

For har det har fungert bra og gjort jobben.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En demonstrasjon jeg så nylig - av forskjellige snører dradd over et stykke sandpapir - fikk meg overbevist om at Fireline har overlegen motstand mot slitasje og fil sammenlignet med de andre vanligste snørene på markedet i Norge.

Det var så overbevisende at jeg nok aldri kommer til å kjøpe noe annet for tyngre fiske fremover - og jeg har nesten aldri kjøpt Fireline før.

Sufix (testens dårligste) med GoreTex tålte mindre enn 10% juling sammenlignet med Fireline.

Noe å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk tenkt på å kjøpe inn en liten lengde med sypertykk Fireline, og bruke som topshot til havfiske rett og slett. Da får man en topshot som riktignok slites litt raskere enn nylon, men som skjærer strømmen mye bedre. Vil også tro at interline stengene trives atskillig bedre med en sånn topshot, enn av nylon.

Trenger vel egentlig bare noen å spleise med, for jeg trenger neppe hele rullen selv ;)

En demonstrasjon jeg så nylig - av forskjellige snører dradd over et stykke sandpapir - fikk meg overbevist om at Fireline har overlegen motstand mot slitasje og fil sammenlignet med de andre vanligste snørene på markedet i Norge.

Det var så overbevisende at jeg nok aldri kommer til å kjøpe noe annet for tyngre fiske fremover - og jeg har nesten aldri kjøpt Fireline før.

Sufix (testens dårligste) med GoreTex tålte mindre enn 10% juling sammenlignet med Fireline.

Noe å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester kan man lage til etter som man ønsker. Jeg har sett mange andre tester også. Daiwa har kommet bra ut. De multilinene jeg har brukt har i hvertfall fireline desidert vært den som har fliset seg mest opp. Og som jeg har måttet kappe oftes en bit av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en spole med 0,50 fireline i fjor , skulle tåle 49,8kg tror jeg det var. Første fisketur så slet jeg av en 30kg kveite uten å ha vært i nærheten av bruddstyrke...max 6-7kg. Ren fin sandbunn 6-7m dypt og nesten ingen visning på snøret. Testet snøret når jeg kom hjem med samme resultat.

Kompisen hadde samme snøret bare en annen farge , mistet en 40-50kg kveite. Testet snøret når han kom hjem og samme resultat som meg. En annen kompis har samme snøret og har ikke hatt problemer men jeg kommer ikke til å kjøre fireline mer. Hvis jeg forstod innehaveren rett i den lokale utstyrssjappa så har han sluttet å selge fireline grunnet klager.

Powerpro derimot har jeg kun gode erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne testen var gjort ved å vikle et ganske fint sandpapir rundt en pinne som ble festet til et bord med en tvinge. Forskjellige snører av samme oppgitte tykkelse ble i tur og orden festet til en pilk på 125 gr (alt ble testet mot samme pilk).

Deretter ble snøret med pilken hengt over sandpapiret og påvirket av pilkebevegelser på ca 30-40cm.

Vinkelen fra hånden som dro i snøret til pinnen var hele tiden lik.

Altså snakker vi om en test med realistisk slitasje mot et snøre. Den eneste variabelen i testen var snørene som ble testet...

Dokumentasjonen kan dere stå for selv - bare prøv - dere vil se hva jeg mener...!

Fireline var så overlegent at jeg ble litt sjokkert. Dårligste line røk etter tre drag over sandpapiret, Fireline tålte over 40.! Den fliset seg opp, men den holdt!

Jeg har Powerpro på nesten alle mine sneller - og jeg har vært fornøyd med det, men ser ikke grunn til å fortsette med PP etter dette... Ihvertfall ikke hvor jeg anser det som risikofylt i forhold til fil og slitasje mot hard bunn (Lange og kveite fiske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er få superliner som tåler å bli slipt uansett over tid. Derfor bruker jo mange av oss en sjokkfortom på noen meter av flere årsaker. Men det at lina treffer korall, eller skapere gjenstander er viktigere for meg at de tåler en en slitasje på sandpapir. Jeg har selv fireline på de fleste haspelsnellene, men to med annet fabrikat. De med fireline må kuttes oftre i enden pga oppflising enn de andre linene. Uten at det er et stort problem. Dette er dog mye letter fiske enn dette med havfiske. Har også brukt Seebeg sin og føler den er ok. Samt tuffline(som er vel delvis samme sak som Seeberg) med godt resultat. Så jeg blir unasett ikke overbevist på sandpapirtest med multiliner. Mono og fluorcarbon derimot er den testen mer relevant for min del i vertfall. Nå mener jeg selv at jeg fisker en god del ganske tungt havfiske. Både agnfiske og pilk. Og jeg ennå tilgode å slipe av eks PP. Ikke har jeg slipt noe annet av heller av multiliner på tungt fiske, men topshot og takler har fått kjørt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om sanpapirtesten for mange år tilbake. Forklaringa på at fireline klarte seg så bra i akkurat denne typen test fikk jeg høre, var at det "voksaktige" laget som omgir fibrene i fireline, satte seg i sandpapiret og lagde et beskyttende lag.

Om dette stemmer eller ei, vet jeg ikke, men i mine øyne er det en plausibel forklaring, og i vertfall et argument for at resultat fra slike tester ikke altid er overførbare til praktisk bruk. Testen er rett og slett ikke samenlignbar med den slitasjen som skjer mot en bergkant, koraller eller lignende.....

Praktiske erfaringer veier langt tyngre enn noen test, og de fleste seriøse havfiskere jeg har vert i kontakt med, sverger til PP foran Fireline.

Dette er også min erfaring.

Når det gjelder "lettere" haspelfiske derimot, er fireline svært populær, og jeg er en av de mange som er toppfornøyd med Fireline til det bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gore-snørene på markedet har jeg ikke fått helt troen på, da gorebelegget går av under knytting og knutene har lett for å gli opp pga belegget.

Om en test sier at fireline ikke slites like lett som andre typer er for meg ubetydelig, da braid sitt unike konsept ikke innebærer slitasje mot steinkanter og skarpe gjenstander. Jeg foretrekker heller at braiden flises opp kraftig der den har blitt slitt så det er lettere å oppdage og fjerne under innsveiving, enn at man tror alt er fryd og gammen uten å oppdage brudd. Braiden er 100% sterk når alle fibrene er intakt sammenflettet. Dessuten er fireline langt fra noen høydare når det kommer til tester der de sjekker bruddstyrke.

Jeg ville helst hatt saltiga boat braid på alle snellene mine.

Endret av O.C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gore-snørene på markedet har jeg ikke fått helt troen på, da gorebelegget går av under knytting og knutene har lett for å gli opp pga belegget.

Om en test sier at fireline ikke slites like lett som andre typer er for meg ubetydelig, da braid sitt unike konsept ikke innebærer slitasje mot steinkanter og skarpe gjenstander. Jeg foretrekker heller at braiden flises opp kraftig der den har blitt slitt så det er lettere å oppdage og fjerne under innsveiving, enn at man tror alt er fryd og gammen uten å oppdage brudd. Braiden er 100% sterk når alle fibrene er intakt sammenflettet. Dessuten er fireline langt fra noen høydare når det kommer til tester der de sjekker bruddstyrke.

Jeg ville helst hatt saltiga boat braid på alle snellene mine.

Æ e enig calle!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm - innser etter mange gode argumenter at verden (heller ikke på multifilament) er svart / hvit.

Det som du, Maritim, sier om voks på sandpapiret høres faktisk veldig plausibelt ut - ikke minst siden det ble snakket om en slags gummi/plast impregnering i snøret som skulle gjøre det mer holdbart. Selvsagt vil ikke dette hjelpe over en klippekant eller en korall...

Ok - vi får bare fortsette å prøve snører til vi finner det perfekte...

Beklager om jeg fremsto som "den-som-vet-alt" - det var ikke meningen, men testen var veldig overbevisende foran øynene på deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, den gamle Power Pro/fireline debatten igjen :)

Power pro er flettet, Fireline er fused (parallelle fibre "limt" sammen). Dette medfører forskjellige egenskaper, noen liker det ene, noen det andre.

F.eks. oppleves fireline som glattere, men stivere enn Power Pro, særlig i tykkere dimensjoner. Dog går stivheten over etterhvert, når firelinen brukes. Man kan da ofte se at mange av fibrene ikke lenger er "limt" sammen, og noen liker dette dårlig da det ser ut som den rett og slett går opp i limingen Men det har lite å si i praksis (f.eks. bruddstyrke).

Power Pro (den gamle typen) på den andre siden har en ruere overflate pga flettingen, og vil dermed bråke mer i stangringene. Noen liker selvfølgelig ikke dette. Den rue overflaten kan i spesielle tilfeller også gjøre at alger og dritt henger fast på snøret under innsveiving.

Det finnes en god del rapporter på fiskere som har opplevd uforklarlige snørebrudd med Power Pro. De sverger på aldri å bruke power pro mer, og søker gjerne til Fireline eller Sufix. Det samme er tilfellet med Fireline. Dette kan skyldes brukerfeil, eller produksjonsfeil. Det finnes ingen fabrikker som klarer å levere feilfrie produkter over tid, så dårlige batcher vil komme før eller siden uansett hva det står på spolen du har kjøpt for blodpris.

Bruddstyrketester skal man ta med en klype salt. Som regel er det veldig tynt dokumentert hvordan testen er utført, og det er mange variable. En opplagt kilde til usikkerhet er oppgitt diameter på snøret. Det er ingen standard på hverken oppgitt diameter eller bruddstyrke på multifilament, så det er vanskelig å sammenligne direkte. Å sammenligne 0.20mm fireline med 0.20mm whiplash blir derfor som å sammenligne epler og meloner, enda det er samme produsent!

En annen viktig faktor er f.eks. knuten. Det er veldig stor sjans for at du bruker en annen knute enn test-teamet. Dermed er det ikke sikkert test-resultatene er representative for deg. I tillegg vil samme knute (f.eks. albrigth eller bimini twist) laget av forskjellige personer kunne ha flere titalls prosent forskjell i knutestyrke, fordi teknikken spiller så innmari stor rolle.

Praktisk erfaring blir fremhevet, og det er jeg enig i. I tillegg vil jeg anbefale å teste faktisk bruddstyrke på oppsettet med vekt. Det er utrolig lærerikt, og har gitt meg flere aha-opplevelser.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.