Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt minutt for minutt-stunt fra NRK. Laks!


Oz
 Share

Recommended Posts

Blir nok ikke noe sirkus på apeberget på aldri så mange år. Det er nok historie. Var jo dårlig der ifjor også, sett i forhold til tidligere år. Store forandringer der oppe, pga høyere elveør på nabovaldet som stenger for den gode landstrømmen man hadde der oppe. Nå er det bare de nederste metrene som det er godt drag i. Mye av laksen går også nå på andre siden videre opp mot nabovaldet. Men det vil bli tatt noen laks der oppe første dag tror jeg uansett. Og akkurat der blir det spent opp en vaier på skrått over mot flystripa på andre siden. Sikkert minst 100 meter spenn, bortimot 150 meter ! Med et fjernstyrt kamera som skal filme evt. fiskere fra elva og inn mot land. Vaier skal festes i ei gravemaskin på ene siden og det bygges tårn på vestsiden. Må da svaie bra utpå der vil jeg tro :-) Undervannsfilming i nedre deler på åpninga er også jeg meget skeptisk til. Særlig hvis elva er endel farget. Er ikke bare, bare å finne en laks i floden der hehe. Kabel skal også legges helt fra toppen på valdet og 1 km. nedover elva. Og tror ingen slipper unna kameralinsen hvis laksen biter på da det er kamerafolk utplassert på de fleste godplassene. Så noen fighter tror jeg det kan bli på direkten. Får vel ikke fisket særlig dette døgnet jeg for min del. Lovte å ta meg av ett par fruentimmere fra NRK, de skal visst prøve å ta en sværing :shifty: Hadde jo vært artig om de hadde fått på en, ville vært en seanse bare det :lolu:. Lurer på hvordan dette skal gå, personlig tror jeg det kanskje kan være litt lurt å ikke tømme flaska med konjakkersk, i tilfelle man skulle få tredd et kamera opp i fleisen på direkten :P .

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det da. Ymtet jo frempå til grunneier (reven lever opp til sitt navn) om at jeg kunne få godplassen for meg selv utpå morran. Danskefri sone for å si det sånn :shifty: Han tente på den. Så får vi se hvordan det utvikler seg hehe. Blir jo ikke særlig populært kanskje overfor de andre fiskerne. Men blir det tamt neri gryta hennar mor, så kanskje jeg blir kjørt i limousin opp til toppen på valdet for å redde æren til NRK (og kanskje meg selv litte grann). :lolu: Men problemet er at jeg er blitt så forbaska lat på doggmarkfronten, er jo avhengig av ett par effektive netter uti mai for å fylle beholdningen.Men kanskje du Noodles stiller med ei bøtte eller to ? Hører at du har mye mere mark enn meg pr. dato. De skulle vært der for noen få år tilbake så hadde det blitt kjørt laks på apeberget hele morran og formiddagen og mye moro blitt festet på filmen hehe. Tipper jeg får store problemer med å slippe til i det hele tatt det første døgnet skal jeg være ærlig, så håpet mitt imellom all guidingen blir å finne et smutthull der jeg kan lure en og annen doggis inn i gapet på en storlaks ! Slike plasser er det mange av på valdet og skikkelig moro å få testet ut :shifty: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi!! Ser for meg overskriften - NRK stenger Gaula for å fange laks på direkten! Sikkert ikke noe avisene kommer til å plukke opp....

Med tanke på det du skrev om suveren dekning av valdet i forrige post, er dette særlig smart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det kommer flere på valdet akkurat, etter dette. Hvis det er det du tenkte på. Vil nok heller skremme fiskere vekk fra valdet når de ser det live :shifty: .

Pluss at prisene er satt opp de første ukene på døgnkort. Vet at det er mange allerede i år (dansker) som ikke kommer pga. for høyt fisketrykk, kvoter og priser. Det spesielle med dette valdet er at det er svært, og at det er et folkevald, der enhver kan kjøpe seg døgnkort. Fullt trykk de første 2 ukene, så dabber det kraftig av. Jeg tror det er flere fiskere i snitt gjennom en sesong på andre vald. Krokstad f.eks. Ovenfor fossen. Og de har jo overtatt "tronen" som det valdet som fanger mest laks. Jeg rømte jo fra et meget godt vald lenger opp i elva for noen år siden. Der er det også faktisk et større fisketrykk pr. fiskemeter enn jeg er vant til på b/l. Utviklingen til grunneierene all over er å tjene enda mere penger i utg.punktet. Og børsene er jo tilgjengelig, så mange velger jo disse valdene nettopp pga. fangstene fra tidligere år. Nå blir ikke valdet stengt da. Ingen ting blir stengt. Åpent fiske for alle. Og det er NRk som har tatt kontakt med grunneiere, ikke motsatt.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

600 kr døgnet de første 14 dagene, fytti rakkern, den synes jeg var drøy og slettes ikke folkelig.

Jeg er spent på hvordan dette kommer til å bli, det kan bli helt supert TV eller dørgende kjedelig. Med kamerafolk på alle kanter, og live sending, må man jo tenke seg om hele tiden også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel penger ja, med tanke på at man har et stort trykk rundt ørene hele tiden. Og kanskje ikke slipper til gode plasser de første dagene. Mange fiskere har jo også lim under vaderne og vanskelig å få flytta på :wacko: . Men skal man idag få litt armrom nede ved elva, så må man nok spe på en god del høvdinger i uka. Holder ikke med 600,- døgnet da nei. Så man må velge, myttji folk og betale "lite", eller lite folk og betale skjorta. Man kan kanskje begynne å spekulere når man må betale kr. 25000,- for sesongkort. Og årskvoten er på max. 4 mellomlaks. Da melder jeg pass. Har råd til det, men jeg synes ikke det er verdt det :hot: . Forøvrig tror jeg det er store sjanser for at NRK blir aldri så lite overrasket over floden Gaula på åpninga hehe. Kan gjerne bli skikkelig stor vannføring og grumsete. Så lite sjanser for undervannsfilming da gitt. Har jo ikke vært så mye snø i fjellene siste 14 år som nå. Og det er kaldt, og meldt kaldt fremover. De stod på ei elveør og syntes det så veldig fint ut der for ett par uker siden. Og det er jo det, på 50 kubikk hehe.

På åpninga vil denne øra minst være under 1 meter vann, så håper de ikke satser på å få noe action der.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiv pris på døgnkort da, men tåler jo endel frafall før de går i minus.....

Blir uansett knall artig å se dette her. Forstår det slik at det okså skal kjøres repriser og kunne streames on demand på web-tv. Passer bra for jeg er vel i Stjørdal som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

uff, burde sove, men er ikke lett det nå, litt keen på å fiske laks da :( spørs om det blir noe annet enn drammenselva og en langhelg senere i sesongen i Gaula. Men dette er selvpining

Enda ikke sett noe til Reven. OG artig at reporterne setter spørsmålstegn til det "bevegelige" fisket. Enn så lenge har jeg vel bare sett det praktisert av fluefiskerne på øra. Som vanlig. Prosentandelen av markfiskerne med konebankerbart er vel ikke overraskende heller hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo galinger ! Nettopp heimkomen, og her kommer en kort oppsummering. Mao mistet en fin storlaks først, jeg tok en på 11kg. (den på TV) og den var full av lus med tæger. Og en utrolig sprek djævel på tross av iskald elv !!! Den drog først oppover elva, meget uvanlig på 5 grader i vannet må jeg si ! Olav, kompis av Mao mistet også dessverre en laks en stund etterpå. Veg kommer ikveld, og vi får sørge for at det blir mere underholdning til gale laksefiskere ikveld :-)

Ble muligens for mye brunt igår kveld og natt. Og tungt å bære laksen ned til hytta, så brekninger utenfor hytta var et faktum. Det hadde vært noe å sett på TV. Men aritg læll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.