Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken dupp?


Håpefull
 Share

Recommended Posts

Har ikke prøvd akkurat den jeg linka til, men har brukt milo sine som er ganske like(problemet er at jeg ikke finner disse over 12 gr lengre) Milo duppene vises veldig godt på avstand iallefall, denne som det er med forskjellige tupper for forskjellige lysforhold burde vises enda bedre :) Problemet med de klassiske norske ørretduppene er at det er så jævlig mye vannmotstand i de. Det slipper du med noe slikt.

Var å fiska ørret på ett skogsvann med ett par kompiser en gang. Alle kjørte mark og dupp, De andre kjørte mere vanlige ørretdupper, de hadde en krokingsprosent på rundt 50% av fisken som hugg. De fleste fiskene spytta marken bare etter ett par sekunder. Jeg kjørte en sånn 12 gr milo dupp å jeg kroka absolutt alle som var borti :)

Endret av ivan_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket endel opp igjennom tiden med dupp etter smålaks primært. Og har jo gjort meg noen erfaringer om hva slags dupper som funker. Først av alt må jeg presisere viktigheta med å knyte fortommen rett. Mange dubber kommer med hull både på oversiden og undersiden av dubben. Og det som ofte skjer er at fiskeren setter fortommen under, og så får han fisk, og plutselig så ryker underdelen av dubben, med det resultat at fisken blir borte. Jeg bruker å feste en oterhvirvel på toppen, slik at snøret fra snella kommer inn på den øverste hvirvelen, fortommen settes på sidehvirvelen, og så fester man selve dubben i underhvirvelen. På denne måten har man direkte kontakt mellom fortom og hovedsnøre. Er det napp på dubben, vil den snu seg mot siden først før den går under.

1. Kicker bomb. Fås i ulike vekter, men er en dubb som både kaster bra, og man ser godt under de fleste forhold. http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=28305&pageId=206

2. Kastedobb Jupiter. Denne ser man også godt under de fleste forhold, men dubben er ikke så solid, og du får ikke de aller lengste kastene på den. http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Dupper--and--Duppstoppere/Elbe/Kastedobb-2-pak-12g-18g--120853-p0000052199.aspx

3. Bluefox foam. Denne funker den også. Her trenger du ikke å knyte, du bare justerer med pinnen hvor lang fortom du skal ha. Og dubben er veldig godt synlig. ;)

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Dupper--and--Duppstoppere/Bluefox/Bluefox-Foam-Dupp--126076-p0000057435.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til markfiske etter ørret i stille vann ville jeg gått for Ivan sin anbefaling,eller en carp waggler : http://avkrokenfiske.no/dupper/specimen.html

Den eneste fordelen du oppnår med "kastedubber",fluedupper og lignende er god kastelengde.

En waggler eller antennedupp gir enormt mye bedre nappindikasjon enn en fluedupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 5 years later...
50 minutter siden, can skrev:

Er da noken som kan komma med ein konkret andbefaling på dupp til aurefiske til fjells? Har aldri prøvd detta før, kun med sluk men har lyst til å utvida repertoaret mitt litt. Gjerne og ei kort innføring i korleis den skal fiskast med, takknemlig for svar.

Tenker du kastedobbe for for aktivt fiske (flue og dobbe), eller en dupp til markfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåga og dupp trur eg at eg har, der tenkte eg  bombarda dupp, gøt gjennom den ei gummiperla ein svivel og så 1,5 m med gøt før flågå eller ein kastedupp i enden av gøten og to flåge innforbi med ca ein halv meter mellom flågene så tanken min her var dupp til markfiske. For meir aktivt markfiske så kanskje bombarda dupp kan brukast ? Men er vel mange situasjonar ein vanlig dupp er å foretrekka.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.4.2018 at 5.28, can skrev:

Flåga og dupp trur eg at eg har, der tenkte eg  bombarda dupp, gøt gjennom den ei gummiperla ein svivel og så 1,5 m med gøt før flågå eller ein kastedupp i enden av gøten og to flåge innforbi med ca ein halv meter mellom flågene så tanken min her var dupp til markfiske. For meir aktivt markfiske så kanskje bombarda dupp kan brukast ? Men er vel mange situasjonar ein vanlig dupp er å foretrekka.

Bombarda er perfekt til flue (eller wobbler eller annet) ja. De synkende kan også brukes med en markklyse bak for en semi-aktivt markfiske i alle vannlag, de synker såpass sakte at marken nesten "svever" opp og ned i vannet.

Til mer tradisjonelt mark-fiske i stille vann er mitt førstevalg antennedupp. De fås i mange utforminger og vekter, så der må du sjøl vurdere ut fra bruksområde og stanga du skal bruke. Fordelen med antenneduppene er at de er slanke og gir liten motstand når fisken tar agnet. Samtidig er de lettkastet og med signalfarget antenne lette å holde øye med. Du får noen med antenne som passer til knekklys, da er de perfekte til nattfiske også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg ein tur i ett lokalt vatn i dag før eg reise til fjells, greit å danna seg ett inntrykk av kva som muligens kan fungera. Eg er nesten berre vandt til sluk fra før av. Da eg fann ut var at 25 bombarda er for voldsomt, blir ett digert plask som sannsynlegvis skremme fisken i mils omkrets, har frå før 10 og 20 gram, tar med dei. Prøvde med flågedupp og der eg har flågå ytterst, samma opplegget der, kjøpe ein lettare ein på 15 gram.Når da gjelde sluk til makk, er da noke sånt du tenkte på havtryta? https://www.xxl.no/milo-milo-larris/p/1083907_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.5.2018 at 16.34, can skrev:

Tok meg ein tur i ett lokalt vatn i dag før eg reise til fjells, greit å danna seg ett inntrykk av kva som muligens kan fungera. Eg er nesten berre vandt til sluk fra før av. Da eg fann ut var at 25 bombarda er for voldsomt, blir ett digert plask som sannsynlegvis skremme fisken i mils omkrets, har frå før 10 og 20 gram, tar med dei. Prøvde med flågedupp og der eg har flågå ytterst, samma opplegget der, kjøpe ein lettare ein på 15 gram.Når da gjelde sluk til makk, er da noke sånt du tenkte på havtryta? https://www.xxl.no/milo-milo-larris/p/1083907_1_style

Men plaska det mer enn når sluken lander?  Jeg er ikke umiddelbart enig i at det skremmer fisk. Jeg har flere ganger fått fisk som har tatt flua og kroka seg sjøl før jeg har rekki å sveive....akkurat som at jeg har opplevd ørret ta sluken omtrent i plasket.  Dog er det jo ikke nødvendig å ha mye vekt bare for å ha det heller. J

epp, noe sånt ja. Har ikke brukt akkurat den før da, men den funker! Ellers har jo DAM disse lightstick-dobbene som fungerer ypperlig til nattfiske, i tillegg finnes disse ekstra synlige duppene som kalles makrelldupp: https://www.skittfiske.no/fiske/utstyr/dupper?Filter=129¤1%3a129¤1_6-10_g^129¤1_16-20_g^129¤1_11-15_g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Den 6.5.2018 at 16.34, can skrev:

Tok meg ein tur i ett lokalt vatn i dag før eg reise til fjells, greit å danna seg ett inntrykk av kva som muligens kan fungera. Eg er nesten berre vandt til sluk fra før av. Da eg fann ut var at 25 bombarda er for voldsomt, blir ett digert plask som sannsynlegvis skremme fisken i mils omkrets, har frå før 10 og 20 gram, tar med dei. Prøvde med flågedupp og der eg har flågå ytterst, samma opplegget der, kjøpe ein lettare ein på 15 gram.Når da gjelde sluk til makk, er da noke sånt du tenkte på havtryta? https://www.xxl.no/milo-milo-larris/p/1083907_1_style

Disse duppene plasker litte vist.. Fikk di i dag og skall prøve snart. Har tru på disse, i og med dupp er nerme krok i kast og lite plask. Mindre sansynlig krøll. Har blitt undervist i at fiskeren må ikke bli forstyrret i omgivelsene sine. Så disse skulle vere mer tilgivende. 

IMG_20200728_235732.jpg

IMG_20200729_000605.jpg

IMG_20200729_000951.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.