Gå til innhold
Fiskersiden

Jente skal prøve seg som laksefisker fra land :) Noen spm fra meg


Jenny77
 Share

Recommended Posts

I en fersk test i Alt om Fiske kom Berkley sine svivler og sluklås ut som testvinnere. De leverte jevnt over bruddstyrker som overgikk det som var oppgitt.

Om du bare skal ha en kort bit FC (utenfor stangring under kastet) så anbefaler jeg også en svivel mellom braiden og fortom.

Selv har jeg aldri helt skjønt dette valget. Trodde man valgte fortom for å ha noe slitesterkt ytterst OG for å ha snøre med lav visibilitet.

Visibiliteten kan klart diskuteres med en liten meter fluorcarbon.

Jeg bruker en solid skjøteknute og ca 10 meter fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som det kan være greit å ha i tankene, hvis du kjøper deg en rull med fluorcarbon, er at du ikke forsøker å bite over senestumper med tennene. FC er hardere enn vanlig fiskesene (som du forøvrig vil oppdage at folk kaller både nylon, mono, tråd, taum og alt mulig annet - ut ifra alder på personen og interessen :D) og det er slettes ikke behagelig å skulle forsøke å bite av dette materialet etter at du feks har en senestump til overs etter å ha knytt en knute.

FC finnes i mange varianter, og dermed også priser. En av de rimeligste er Berkley Trilene FC, hvor du får fra 50 - 180 (200?) meter på rullen for under 200,- som regel. Meterprisen kan være nokså stiv hos visse merker; f.eks. er Stroft sin fc såpass at det koster 195,- for en rull med 25 meter. Da er vi igjen tilbake på dette med smak og behag, hvilken har best kvalitet osv. Det er mye å velge i, og ofte er det beste å saume litt gjennom forum som dette, notere seg merkenavn som får gode skussmål og så sjekke litt med pris og tilgjengelighet på de merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen nevner fluorkarbon som fortomm her, og jeg har ett spm ang dette... Har i ett par år brukt en stanglengde, og tenkte å fortsette med dette med min ny beastmaster CX 270L, men det som skjer her, er at den lille knuten (uni-skjøt), slår i ytterste ring, slik at det smeller når jeg kaster, og samtidig så blir kastelengden en del redusert. Så det jeg har gjort nå er å ha ca 40cm av denne i stedet, slik at skjøten henger utenfor ytterste ringen.

Men spm er: Hvordan kan jeg fortsette med en stanglengde fluorcarbon ytterst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Idag prøvde jeg å fiske med fluorcarbon, resultat 2 laks på kroken som jeg mistet! Ene hadde jeg på 5 min og var ganske stor, så mista jeg en mindre ved land. Ene sluken var møresilda 40 g og andre en stingsild 28 g. Jeg synes de krokene som er bakpå møresilda virker dårlig, ser at man kan skifte dem ut, finnes det noe på ebay som jeg kan bruke? Noen tips? gutted :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen nevner fluorkarbon som fortomm her, og jeg har ett spm ang dette... Har i ett par år brukt en stanglengde, og tenkte å fortsette med dette med min ny beastmaster CX 270L, men det som skjer her, er at den lille knuten (uni-skjøt), slår i ytterste ring, slik at det smeller når jeg kaster, og samtidig så blir kastelengden en del redusert. Så det jeg har gjort nå er å ha ca 40cm av denne i stedet, slik at skjøten henger utenfor ytterste ringen.

Men spm er: Hvordan kan jeg fortsette med en stanglengde fluorcarbon ytterst?

En mulig løsning på ditt problem heter FG Knot... Du hører den litt når den går ut gjennom ringene, men den bremser minimalt vil jeg påstå. Du merker den mer når du sveiver inn.

Idag prøvde jeg å fiske med fluorcarbon, resultat 2 laks på kroken som jeg mistet! Ene hadde jeg på 5 min og var ganske stor, så mista jeg en mindre ved land. Ene sluken var møresilda 40 g og andre en stingsild 28 g. Jeg synes de krokene som er bakpå møresilda virker dårlig, ser at man kan skifte dem ut, finnes det noe på ebay som jeg kan bruke? Noen tips? gutted :(

VMC eller Owner - dette er veldig bra kvalitet.

Tror ofte også det kan være lurt å sette en ekstra splittring mellom krok og sluk. Både laks og sjøørret er flinke til å "brekke" seg av sluken. Dette blir vanskeligere med større fleksibilitet i dette leddet.

Ville også i hvert enkelt tilfelle vurdert krokstørrelsen... originale kroker er aldri for små for å si det sånn. Kan godt være smart å gå ned litt i størrelse...

Lykke til med den neste du får på kroken - det gjelder å ikke gi seg..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Owner ST-41 tinn i størrelse 4 på f.eks. Skittfiske. Fjern kroken fra sluken din og sett på den Sølvkroken-extreme (størrelse 6) hempeswivelen jeg linket til tidligere, på splittringen. Sett Owner-kroken i hempen. Skyll i ferskvann etter hvert bruk (som alltid)! Bytt ut kroken hvis du er borti stein eller noe som helst annet hardt objekt (jeg setter de brukte krokene på havfiskeslukene mine).

Ta av kroken når sluken skal ligge i skrinet og plasser den i et skrin med skum eller noe annet der den ikke ligger løst (i en sokk?). Skikkelig krokhold er sterkt undervurdert. Følger du denne metoden/religionen vil det som før bare var "napp" med stor sannsynlighet bli middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ebay.com/itm/Owner-Stinger-Treble-Hooks-size-1-ST-36BC-5636-NEW-/250925558645?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a6c542b75

Jeg liker owner sine treble kroker veldig godt. finnes mange forskjellige typer owner kroker.

Linker til en av typene.

Størrelse 1 er sikkert passe nok til laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ebay.com/...=item3a6c542b75

Jeg liker owner sine treble kroker veldig godt. finnes mange forskjellige typer owner kroker.

Linker til en av typene.

Størrelse 1 er sikkert passe nok til laks.

Jeg vil frarådet deg å bruke disse, mistet min livs laks idag, på at den rettet ut krokene på owner st 36! Det skal sies at laksen jeg hadde på var godt over 10 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Owner ST-41 tinn i størrelse 4 på f.eks. Skittfiske. Fjern kroken fra sluken din og sett på den Sølvkroken-extreme (størrelse 6) hempeswivelen jeg linket til tidligere, på splittringen. Sett Owner-kroken i hempen. Skyll i ferskvann etter hvert bruk (som alltid)! Bytt ut kroken hvis du er borti stein eller noe som helst annet hardt objekt (jeg setter de brukte krokene på havfiskeslukene mine).

Ta av kroken når sluken skal ligge i skrinet og plasser den i et skrin med skum eller noe annet der den ikke ligger løst (i en sokk?). Skikkelig krokhold er sterkt undervurdert. Følger du denne metoden/religionen vil det som før bare var "napp" med stor sannsynlighet bli middag.

Tusen takk for svar! Bare noen spm til det du skriver. Når det gjelder størrelse på kroken, bør man ha mindre en orginal sluken eller større? Idag var det en fisker som kom bort til meg og sa at han brukte ALLTID større kroker en orginalen, fordi en stor laks ville uansett bite over dette. Han hadde fått kiloslaks på de største krokene. Ser noen her anbefaler mindre... så ble meget usikker.

Så til det med sølvkroken extreme, mener du jeg skal ta av den orginale møresilda kroken, sette på en hamswivel i størrelse 6 bakpå den splittringen? som er fra før på kroken? Eller mente du jeg både skal sette på en ny splitring og hemswivel bak i tillegg til en krok?

Ergo 1.sluk+splittring+hempswivel (Mener du da den som man bruker vanligvis for å feste selve sluken i som du linket til på side 1? omså blir ikke kroken veldig langt fra selve sluken da?, eller tenker du på dem som er runde i hver enda? ). Ser du skriver +krok eller 2.sluk+ splittring+splittring+krok? e

Jeg vasker alltid slukene:)

ang krokene er det slike: http://www.ebay.com/...=Owner ST-41 TN

Et siste spm: hvor stramt skal man ha på bremsen til laksen? Nå har jeg det slik at hekter sluken seg opp og jeg sveiver fort inn så merker jeg at bremsen lager lyd, er det rett? Leste på forumet at noen mener man bør ha stramt slik at fisken setter seg når man gir tilslag, mens andre mener det kan gjøre at man sliter av snøret osv.... Hva mener du\dere andre?

Endret av Jenny77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også forundret over rådet med mindre kroker, personlig synes jeg endel sluker leveres med fryktelig små kroker.

Når det gjelder kroker liker jeg også owner (st-36 og st-41), st-41 er laget av tykkere gods enn st-36 så jeg ville antagelig ha landet på st-41 i valget mellom disse.

Merk at jeg ikke fisker laks og dermed egentlig burde holdt kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse krokene er fult på høyde med Owner sine Stinger® 56 3X-Strong, Men da helt til en annen pris.Dette er krok nr 2 passer til møresilda 27 gr og 32 gr. Disse krokene har jeg brukt i flere sesonger nå og er meget godt fornøyd med dem.

http://www.ebay.com/itm/100-Eagle-Claw-size-2-Black-Nickel-X-Short-3X-Strong-Treble-Hooks-959-/280900225408?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4166f54980#ht_971wt_1185

Hvis du fisker mye i sjøen så ville jeg ha vurdert disse VMC krokene ,disse er de samme krokene som rapala bruker på sine wobblere.

http://www.ebay.com/itm/VMC-9626PS-9626-PS-4x-strong-saltwater-Treble-Steel-silver-hook-size-2-NEW-25-pk-/271005363110?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f192daba6#ht_1671wt_952

Et tips til slutt, bruk en ekstra splittring før du monterer kroken så sitter fisken bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gutter! Splitringene er det størrelse 6 fra sølvkroken jeg skal bruke som ekstra splitring? Skjønner ikke bæra når det gjelder størrelsene på disse, hva er 1\0 osv hehe

Splittringer størrelse 8 på 27 til 40 gr skulle jeg tro passer bra, størrelse 10 til større.

Søviks rustfrie splittringer er bra saker.

Størrelse på kroker 1/0 er den minste i den serien ,19/0 er Haikrok størrelse

Så har du 1-2-4-6-8 ,nr 1 er størst i den serien så blir den mindre jo større nummer.

Vet ikke om den forklaringa var forståelig.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Heisann, jeg har et spørsmål som jeg ikke orker lage ny tråd for :)

Jeg sitter å leser om mange som bruker en sluk, der dem tar av treblekroken, og fester enten på en flue (0,5 meter i splitringen treblekroken var) eller en vanlig enkelt krok der man fester på en makk etter kasteslukfiske etter sjøørret!

Er dette verdt å prøve etter laksen tror dere? (Ja jeg snakker om kasteslukfiske fra land etter laks og ikke elv) :)
mvh


Jenny


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er stille eller blåser tar ikke jeg hensyn til når det gjelder farge.

Ved sol og klart vann bruker jeg ei godt slitt (eller mattet) blank/svart Møresild eller kobber/sort.

Ved overskyet vær blank/svart eller gull/rød Møresild.

Mistet en 4-5kg's fra land i går på gull/rød 32g i overskyet vær med litt solgløtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er stille eller blåser tar ikke jeg hensyn til når det gjelder farge.

Ved sol og klart vann bruker jeg ei godt slitt (eller mattet) blank/svart Møresild eller kobber/sort.

Ved overskyet vær blank/svart eller gull/rød Møresild.

Mistet en 4-5kg's fra land i går på gull/rød 32g i overskyet vær med litt solgløtt.

Takk for input :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Heisann alle sammen! Jeg skal prøve å Fiske med monosene etter sjøørreten. Og lurer på hvilken knute dere anbefaler til denne type sene. Jeg fikk til en knute som heter Non-Slip Mono Knot (av en eller annen grunn kan jeg ikke lime inn internet addresser her..).

Er det en god knute å bruke fra mono til sluklåsen\svivel?

på youtube snakkes det mye om en San diego jam knot

Endret av Jenny77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanlig dobbel sluk-knute også kjent som Trilene- knuten. har alltid funka veldig godt for meg.

Du mener vel Non Slip Mono Loop?

Legger ved linker til alle knutene, flere finnes også i arkivet.

Trilene knot

San Diego Jam knot

Non Slip Mono Loop

PS: For å legge inn lenker må du først trykke på den lille "lenke+" boksen som kommer opp over tekstruta når du skriver ett innlegg. Da popper det opp en ny boks som du limer inn lenka i. (Midt på linje 2 - under tekststørrelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanlig dobbel sluk-knute også kjent som Trilene- knuten. har alltid funka veldig godt for meg.

Du mener vel Non Slip Mono Loop?

Legger ved linker til alle knutene, flere finnes også i arkivet.

Trilene knot

San Diego Jam knot

Non Slip Mono Loop

PS: For å legge inn lenker må du først trykke på den lille "lenke+" boksen som kommer opp over tekstruta når du skriver ett innlegg. Da popper det opp en ny boks som du limer inn lenka i. (Midt på linje 2 - under tekststørrelse)

Takk skal du ha lystfiskern :)

Okei, da går jeg får Trilene Knot fra mono tauet til svivel.

Når det gjelder knuten som skal skjøtes fra braid til mono tauet, så leser jeg på forumet at mange snakker om en knute som heter surgeons knot og Albright knot.

Jeg så en video på youtube med en som hadde en variant på å skjøte sammen mono og braid, den heter "

Revisited Fishing Knot"

link: https://www.youtube.com/watch?v=TGZ3PUi9ZAM&list=FLK0W5jFY1OP9qvRJgwiVe4A&feature=mh_lolz

Hvilken knute anbefaler du\dere for å skjøte sammen mono og braid av de nevnte her?

Endret av Jenny77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.