Gå til innhold
Fiskersiden

Jente skal prøve seg som laksefisker fra land :) Noen spm fra meg


Jenny77
 Share

Recommended Posts

Da var jeg jaggu blitt medlem på et fiskerforum også:) Jenny heter jeg og er 34 år. Jeg var med på laksefiske fra land noen turer forrige sommer og ble så hektet av å se på alle de andre som fisket at nå vil jeg prøve lykke selv!

Det var en bekjent fra jobb som tipset meg om en fjord jeg burde fiske i, som det ofte ble tatt laks, sjø-ørret og stor sei. Her har jeg tenkt å prøve lykken i sommer.

Som nybegynner har jeg kjøpt inn en shimano beastmaster stang som står er 10 fot, også en snelle som heter Penn Slammer, samt en sene som heter fireline. Har fått hjelp på fiskebutikken til å sette på både snøre og den dingsen som man hekter slukene på, så alt utstyret skal være på plass:) Ja og i tillegg noen vadestøvler og håv!

MEN så var det jo få fiskene da.... Laksen er jo den som hadde vært artigst å få, jeg ser mange fisker i elver, men jeg kommer til å fiske fra en fjord uansett hva folk mått mene om det ;)

Det jeg lurer på er følgende: I sommer mnd juni, juli og august, hvilken type sluk og farge er best å bruke om dagen og om kvelden? (er det slik at lyse sluker er best i sol, og mørke sluker når solen har gått ned?) Har det noe å si om det er flo eller fjære for å få større fangst-sjangse? skal man sveive inn fort, sakte eller variert?

Håper noen kan være så snill å hjelpe meg! God 17 mai forresten alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen som bruker.

her spør du om ting du vil få 200 forskjellige svar på.

mange sier farvevalget på sluker er som du sier. å mange sier at laksen står og venter på flo før den går opp.

hastigheten varierer nok litt med type sluk og hvordan elva er, men trenger nok ikke stresse med å sveive inn.

dette er da litt inntrykket jeg sitter med men jeg har ikke noe lakseerfaring å snakke om.

prøv deg litt frem å se hva andre gjør.

men som nevnt så er det nok noen her som kan svare deg mye bedre enn meg.

mark er å fint å fiske med, mye mindre stress

hvordan elv er det du satser på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen som bruker.

her spør du om ting du vil få 200 forskjellige svar på.

mange sier farvevalget på sluker er som du sier. å mange sier at laksen står og venter på flo før den går opp.

hastigheten varierer nok litt med type sluk og hvordan elva er, men trenger nok ikke stresse med å sveive inn.

dette er da litt inntrykket jeg sitter med men jeg har ikke noe lakseerfaring å snakke om.

prøv deg litt frem å se hva andre gjør.

men som nevnt så er det nok noen her som kan svare deg mye bedre enn meg.

mark er å fint å fiske med, mye mindre stress

hvordan elv er det du satser på?

Takk, men Jeg skal fiske fra land i en fjord som ikke har lakse-elv, men er mye laks der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet Jenny77. Du er i utgangspunktet inne på rett ide når det gjelder fargevalg på sluker, men av og til kan det også være svært lønnsomt å "trå til" med en skikkelig skrikende farge og da spesiellt når det er ureint vann i havet og på våren når vannet er skikkelig kaldt.

Betjening i utstyrsforretninger vil være mer enn glad for å finne fram kurante sluker for deg, både i forhold til laks og sjø-ørretfiske men også som er tilpasset akkurat den stang/snellekombinasjonen du har - du vet vi mannfolk vil jo gjerne ha flere damer inn i sporten :thumbsu:

Du bør også sette deg inn i fiske med agn. Dette er svært effektivt, ikke minst på laksefisk.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par oppstartstips:

Sveiv relativt fort, hold stangtuppen senket mot vannflaten (ellers ser man at du er ny i gemet).

Skulle du miste "den dingsen man fester slukene i" må du for all del ikke bli fristet til å knytte senen rett i kroken. Da kan du takke den svært dyre senen din farvel, da den vil bli tvunnet og bare skape floker. Ha et godt lager med "dingser" (de er som dopapir, du kan aldri få nok) og lær deg fireline-knuten (som er veldig enkel).

En annen bagatell som kan skjule din ferskhet er følgende: Skulle du få graps på kroken, ikke sett fra deg stanga og vandre de to metrene frem til stangtuppen for å fjerne det. Slipp heller ut to meter sene, og sving sluken inn i din hule hånd.

Angående sluker (her vil mange være uenige): Du trenger ikke mange! De er faktisk en distraksjon. Vil du ha laks kjøper du nøyaktig 3 fargevarianter av Møresilda 22 gram (la kobber/rød være én av dem), og heller noen flere eksemplarer av samme sluker. Sånn blir du ikke fristet til å bytte sluk hele veien. Det er antall kast som teller.

For sjøørret kjøper du nøyaktig de samme tre slukene men i 16 grams-utgave.

Og forresten, ikke regn med fangst, da blir turen gøyere ;). Velkommen i sporten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående agnfiske: Vent med dette. Du trenger masse jernvare av ymse slag, og man (=jeg) går fort lei. Mer arbeid enn uttelling.

Flo/fjære: Noen sier A og andre B, skjønt jeg har inntrykk av en viss enighet om "mens det flør," men skal du tilpasse deg til dette får du aldri kommet deg ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke vært redd for å vise ditt sanne ansikt på fiskeplassen (skjønner egentlig ikke hvorfor dette ble bragt inn heller....)

Kveldulv har kanskje ett poeng i å vente litt med å gå løs på meitefiske. Ofte er det slik at man da bruker flere stenger samtidig, men det trenger nødvendigvis ikke å bli så kostbart utstyrsmessig.

I denne linken kan du finne ut når ca det er flo og fjære i ditt område. Det viktigste er vel å ha sluken i vannet, men 3-4 timer på fløing etter full fjære har vist seg og ha de sterkeste strømmingene i havet. Dette ser også ut til å være sammenhengende med fiskens aktivitetsnivå.

Her er en link på animerte knuter du kan ha behov for. Palomarknuten er den som over er omtalt som Fireline-knuten. Den er veldig bra for å feste sluklås til multifilamentsnøret.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke vært redd for å vise ditt sanne ansikt på fiskeplassen (skjønner egentlig ikke hvorfor dette ble bragt inn heller....)

Kveldulv har kanskje ett poeng i å vente litt med å gå løs på meitefiske. Ofte er det slik at man da bruker flere stenger samtidig, men det trenger nødvendigvis ikke å bli så kostbart utstyrsmessig.

I denne linken kan du finne ut når ca det er flo og fjære i ditt område. Det viktigste er vel å ha sluken i vannet, men 3-4 timer på fløing etter full fjære har vist seg og ha de sterkeste strømmingene i havet. Dette ser også ut til å være sammenhengende med fiskens aktivitetsnivå.

Her er en link på animerte knuter du kan ha behov for. Palomarknuten er den som over er omtalt som Fireline-knuten. Den er veldig bra for å feste sluklås til multifilamentsnøret.

OI! den siste linken var jo helt genial :), disse knutene kan jo til og med jeg få til. Takk for tips til knutevalg!! Tusen takk for linkene og flo tipset, da forstår jeg at å fiske fra fjære til full flo kan være en bra ting :)

Hvilken knute er sterkest av Palomarknuten og Trilene Knot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg heller fireline-knuten i stedet for å lære deg mange forskjellige andre, dette er vel den enkleste og kanskje aller sikreste knuten til fireline (berkley har selv anbefalt denne knuten til deres sener, tar jeg ikke feil står knuten på baksidene av pakkene også)

Når det kommer til dine andre spørsmål, prøv deg fram, og lær egne ting. Fiske når det flør har for meg i alle år vært naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken knute er sterkest av Palomarknuten og Trilene Knot?

Er usikker på hvilke av disse som har høyest bruddstyrke, men Palomarknuten er spesiellt egnet til multifilamentsnører. Trilene-knuten er grei nok om du bruke vanlig nylonsene, men ikke anbefalt når du har Fireline eller andre multifilamentsnører.

Grunnen opplyses å være multisnørenes glattere overflate. De risikerer rett og slett å "gli opp" med tradisjonelle slukknuter.

Som det nevnes over er Fireline nærmest helt stumt, uten strekk. Dette gjør at fisken i større grad kroker seg selv. Gjør du ett "normalt" tilslag, risikerer du å rive sluken rett ut av fiskens munn. Ofte lønner det seg bare med en rolig heving av stanga når du kjenner fisk, selv på lange distanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til deg fiskerjenta. Hør med lokalkjente om hvor "lakseruta" i fjorden går. Eller så kan du også bruke Goggle maps og se hvor grunner og marbakkene er. Ofte er rundt odder, nes og bratte bergvegger/fjell eller der hvor det er bra strøm i sjøen potensiellt bra plasser. Laksen liker å følge disse saltvannstømmene. Prøv gjerne også munningsfiske i utløpet av en elv i fjorden. Ofte er ikke laksen bitevillig i munningen men absolutt verdt ett forsøk. Men husk fredningsone hvis det er slik at det blir praktisert. Møresilda med blå, rød eller svart rygg er gode sluker. Blå i solvær er ofte bra og svart i overskyet vær men ingen regel. I kaldt vann lønner det seg å sveive rolig inn. Og kjapp innsveivning på varmt vann. Sjøfiske etter laks kan være vanskelig men med god tålmodighet får du. Skitt fiske fra bakevja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lystfiskern og Bakevja :)

I fjorden tror jeg det ikke går noen elver, bare en liten bekk, men er brå dyp rett ut fra land når man står enden av fjorden som dem jeg var med fikk sine lakser. Da skjønner jeg rask innsveiving er tingen om sommeren! For et flott forum, masse informative svar :D

Endret av Jenny77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tre gode karttjenester: Google kart GuleSider kart NorgeIBilder

Kartleverandørene bruker litt forskjellig benevning på satelittbildene sine. Velg Google Earth - Satelittbilder - Flyfoto alt ettersom når du skal studere bunnstruktur i "din fjord"

Åpner du alle kartene over din fjord så kan du sammenligne hvem som er rikest på detaljer og klarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå trenger jeg hjelp igjen kjekke og hjelpsomme menn på forumet her!

Jeg må få konkretisert noe. Jeg har enda ikke fått meg fisk på kroken, og 3 andre som var der fikk en hver :( :(

Jeg spurte dem hva jeg gjorde feil, han ene sa jeg måtte sveive inn sakte når vannet var kaldt, og heller sveive raskere inn når det blir mer varme i været.... Og at jeg burde bruke fluorcarbon (hva i alledager er det, et spesielt tau??) som fortom, da laksen ikke kan se dette mot min grønn\svarte fireline tau.

Men mer fikk jeg ikke ut av dem....

Jeg lurer også på om slukstørrelsen har mye å si? er det 22 gram møresild til laks, eller bør jeg prøve på 27 og 32 gram når jeg kaster i havet og ikke i elv, som jeg ser også selges på fiskebutikken?

+

Og når jeg kaster ut får jeg av og til store vaser eller små knuter, som jeg må bruke evigheter på å få opp, hva skyldes dette mon tro?

mange spm her, men men, klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ikke lett å få laks fra land i sjøen..

Det de mener er vell at du skal bruke en fortom som er av mono(vanlig sene). Det du har på snellen heter multifilament. Denne tåler dårligere slitasje mot steiner og andre ting. Derfor er det lurt å lage en fortom, som er så lang at du klarer å kaste med den. Ca. 40cm?. Da blir det multifilament --> Svivel --> Monosene. Grunnet til at du bør bruke svivel er at den er sikrere enn en skjøteknute, men det funker også, viss du kan å lage den liten og sterk!. Monofortomen bør være rundt 0,50-0,60. Denne tåler mye mere enn multisene. Det kan du bare skjekke ut ved å skrape en stein på sena...

Jeg ville ha gått litt opp i slukvekt, minst 32gram egentlig.. Den tar jo easy det, så hvorfor bruke noe mindre? Det funker kanskje når det blir varmere i vannet..

Det du lærer mest av er å se hvordan de lokale folkene fisker, og hvor.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk er jeg ikke, men kan prøve å være hjelpsom. :D

Fluorcarbon er en form for monofilamet som bryter lyset på en annen måte enn vanlig monofilament og dermed er mindre synlig under vann. På norsk: dette er "vanlig sene" som er ekstra vanskelig å se under vann. Jeg bruker dette selv som en fortom på 0,5-2 meter mellom multifilamenten (multifilament= Fireline, PowerPro etc) og sluken.

Jeg fisker lite med sluk, men har sikkert noen 100+ sluker alikevel... Her er det bare å handle inn litt varianter og prøve seg frem. Tror fint du kan gå opp en størrelse eller to, og pass på å prøve forskjellige hastigheter på innsveivingen din også.

Vasene dine kan komme av flere ting. Når multifilamenten slites, forsvinner den glatte coatingen (ytterlaget) på senen og den vaser seg letter enn ny sene. Jeg tipper problemet ditt skyldes tvinn på senen, eller dårlig lineopplegg, kanskje begge deler. Innimellom bør du ta et kast hvor du kaster så langt du kan, og så sveive inn så fort det går slik at senen din legger seg stramt og fint på spolen. Hvis senen din tvinner seg når den er slakk, er den beste løsningen på det å komme seg ut i båt og slippe ut senen uten sluk på mens båten kjører. Etter noen minutter går tvinnen ut av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge 2, kjekke er dere hehe :)= Veldig informative svar, da ble jeg klokere på det jeg spure om!

Da blir det 2 spm til. Jeg ser at jeg har slitt bort så mye fireline at jeg må kjøpe nytt, ser det tipses veldig mye om å bruke ebay, slik at man sparer kroner der. Power Pro får mye skryt, vurderer å prøve noe som heter Power Pro super 8 slick: http://komplettfritid.no/product/power-pro-super8-slick-275-m-brown Men har fargen noe å si?

Finnes det noe fortom\mono\sene som er vanskelig å se under vann, som dere kaller det hehe, å anbefale meg til å bruke til laks, samt svivel?? størrelse?

(kan jo selvfølgelig spørre om dette på lokale butikken, men har et intrykk av at dem selger meg det dårligste dem har bare for at jeg er en dame uten peiling på fiske hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje du bare bør gå for vanlig monofilament.

For det første er det billig, så om du må kappe en del grunnet "vase" gjør det ingen ting.

For det andre synes jeg det blir tull når man begynner med fortom på multifilament (jo flere ledd/knuter jo mer tull og flere distraksjoner).

For det tredje er det jo dette med synligheten som er noe diskutert (selv mener jeg det ikke har noe å si, men vi kan i alle fall være enige om at hvis det har noe å si, så er det i monos favør). Uansett hva du velger å kjøpe er det best om butikken spoler det på for deg, da blir det lagt på bedre og dette fordrer mindre tvinn (men ikke la dem legge på for mye, da får du igjen lett tvinn).

Angående swivel er det etter min mening ingenting som slår disse (størrelse 6 er perfekt). Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor man i det hele tatt selger andre typer... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt intrykk er at fargen på multien har mindre betydning. Til fortom kjører jeg konskvent fluorcarbon, Acron har god kvalitet FC.

Ellers synes jeg Owner sine swiwler leverer.

Takk for fluorcarbon tips :)

Er en svivel veldig viktig når man skal fiske med fortom? >Er det ikke bedre med en dobbel uni skjøte knute, istedenfor å ha 2 knutet i hver ende på en svivel?

Har bestilt meg power pro super 8 i farge brun, så får vi se om den er noe bra, firelines som jeg fikk på lokale butikken var ikke noe bra synes jeg.

Takk kveldulf med tips om svirvel fremme, skal teste dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.