Gå til innhold
Fiskersiden

Jente skal prøve seg som laksefisker fra land :) Noen spm fra meg


Jenny77
 Share

Recommended Posts

Bruk uni-knuten til skøyting av mono og braid !

http://www.wideopen.dk/info/Kr_kystfiskeri_120l1.aspx så finner du bare uni-knuten en eller anna plass på sida der :-)

Der har du også palomar-knuten, som anbefales om man skal knyte en svivel eller "hurtigkopling" direkte på braid.

Blink-knuten/sluk-knuten er jo den som i all hovedsak benyttes for mono, direkte på svivel/sluk.

Og forresten.. har det blitt noe laks ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en knute som heter firline skjøteknute synes jeg er det beste. den gir den lavest byggende knuten og glir fint igjennom stangringene.

du legger mono senen dobbelt, trer fireline snøret igjennom øyet, snurrer fireline snøret 10 ganger rundt oppover mono senen, og så 10 ganger nedover igjen, tre deretter firline snøret igjennom øyet igjen, fukt knuten og dra til.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten.. har det blitt noe laks ? :D

Har fått 3 stk i fjor, men mistet 7 :(:)

Hmm jeg skjønner det er ltt forskjellige valg i henhold til skjøting her :) Dobbel uni synes jeg virker så svak, pga mono senen er så utrolig mye tykkere en braiden, og når jeg snurrer monoen rundt, virker det som om den ikke blir skikkelig knute av det om dere skjønner.

Var det noen av dere som så youtube videoen jeg linket til i post #50 her? Virker ikke den solid? Youtube knuten heter Yucatan knot

Kort versjonen av knuten:

Endret av Jenny77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 laks fra land er jo supert :)

Et tips som kan få ned antall mistede laks er å sette på en ekstra splittring mellom sluk og krok. Da får ikke laksen brukt sluken som "brekkstang".

Dobbel splittring bak i kombinasjon med en trippel-svivel forran gjør at jeg så å si aldri mister fisk lenger. (utenom de som bare er på ett lite sekund da, eller slår borti sluken uten å krokes)

Men 3 laks er jo innafor ! Var det noen størrelse på dem ?

Har fått 3 stk i fjor, men mistet 7 :(:)

Hmm jeg skjønner det er ltt forskjellige valg i henhold til skjøting her :) Dobbel uni synes jeg virker så svak, pga mono senen er så utrolig mye tykkere en braiden, og når jeg snurrer monoen rundt, virker det som om den ikke blir skikkelig knute av det om dere skjønner.

Var det noen av dere som så youtube videoen jeg linket til i post #50 her? Virker ikke den solid? Youtube knuten heter Yucatan knot

Kort versjonen av knuten:

Btw.. når du sier mono, mener du helt vanlig mono, eller fluorcarbon ? anbefaler fluorcarbon på det sterkeste. Tåler mye mer slitasje enn vanlig mono.

Dobbel uni er egentlig perfekt for skøyting av to liner med svær ulik dimensjon. Har f.eks. skøyta 0.14 braid med 0.41 fluorcarbon og braiden skjærte seg inn i handa uten at knuten røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5, 3,5 og 6.4, :)

Men hva mener du med trippel svivel foran? At man liksom skal ha 3 svivel festet i hverandre før knuten?

På triline knot knuten, hvor mange ganger surrer dere mono rundt før dere strammer til? Plages med at knuten ikke ser ut som på bilde, eller at jeg skader tauet litt pga jeg må bruke så mye makt på å få knuten til å gå sammen.

Jeg har mono fortom som er 0.55mm, og noe fluorcarbin som er 0.58mm

Dette er eneste knuten jeg får til å bli stabil med tjukk mono sene:



Men holder den knuten til laks?

Sorry mange youtube videoer, men lettere å skjønne hva jeg mener når dere kan se knutene der Endret av Jenny77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Svivler--and--Splittringer/Owner-Triple-Crane-Swivel/Owner-Triple-Crane-Swivel--141127-p0000072510

Triple Crane Swivel. Funker både som anti-twist og "føler" at det gir litt mindre brekk-effekt når fisken vrir eller snurrer.

Med mindre fisker i elv der man ofte må kjøre laksen hardere (pluss at den slipper seg nedstrøms og får ENDA mer kraft pga. strømmen) så bør du absolutt gå ned til 0.35-0.4 i fluorkarbon

Fisker du i hav eller rolig elv, så har du mer enn nok av tid til å la fisken gå seg tom og om du sliter 0.40 fluorkarbon, så er det fiskerfeil. Har fått kveite på nærmere 20kg på 0.40 fluorkarbon så det holder i massevis.

Bimini Twist er jo forsåvidt en sykt bra knute, men er jo utrolig komplisert da, og benyttes vel strengt tatt "bare" av folk som fisker ting som bikker 2-300kg++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Svivler--and--Splittringer/Owner-Triple-Crane-Swivel/Owner-Triple-Crane-Swivel--141127-p0000072510

Triple Crane Swivel. Funker både som anti-twist og "føler" at det gir litt mindre brekk-effekt når fisken vrir eller snurrer.

Med mindre fisker i elv der man ofte må kjøre laksen hardere (pluss at den slipper seg nedstrøms og får ENDA mer kraft pga. strømmen) så bør du absolutt gå ned til 0.35-0.4 i fluorkarbon

Fisker du i hav eller rolig elv, så har du mer enn nok av tid til å la fisken gå seg tom og om du sliter 0.40 fluorkarbon, så er det fiskerfeil. Har fått kveite på nærmere 20kg på 0.40 fluorkarbon så det holder i massevis.

Bimini Twist er jo forsåvidt en sykt bra knute, men er jo utrolig komplisert da, og benyttes vel strengt tatt "bare" av folk som fisker ting som bikker 2-300kg++

Tusen takk for input igjen :)

Du sier fluorcarbon på 0.40 bør holde ja, fordi jeg tenker alltid at man må se på hva tauet skal tåle istedenfor å tenke at rett bremsing etc gjør tauet enda sterkere. I den forbindelse har jeg et spm. Jeg bruker 0.23mm braid, der diameteren er enten 6 eller 8. mono equivalent. Jeg har møtt noen som har brukt så lite som 0.13mm braid og mener det holder i massevis til laks på 10 -15 kg i havet.

Når jeg skal kjøpe inn neste senerull, kan jeg da gå ned endel på både fireline og braid i mm?

Jeg bruker å kjøpe snører med 20 LB. Kan jeg gå ned til 10 og 15 lb til mitt fiske?

God helg :)

Jenny

Endret av Jenny77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått i den fella, men det eneste jeg "overdimensjonerer" for nå er kveitefiske. Rett og slett fordi man KAN ryke på fisk langt over 100kilo.

Men bruker 0.14 braid, sufix matrix pro, som har bedre coating og høyere bruddstyrke enn f.eks. Fireline.

Til fiske etter sjøørret. Ville nok holdt meg på 0.16-0.20 for laks. Rett og slett fordi man oftere får en laks på nærmere, eller over 10kg, enn en sjøørret.

Samt at laksen rett og slett er sterkere.

Det at snella har en myk brems er jo og viktig. Myk i den forstand at den glir bra fra første sekund, og ikke trenger ett rykk for å "starte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mista jeg idag en stor laks :( Jeg har alltid brukt power pro super 8 tau på snella og kun fisket med det. Så prøvde jeg med 1 meter 0.55 fluorcarbon der de på fiskebutikken ordnet denne dobbel uni knuten som skjøter mono og braid (mener jeg det heter på fagspråket). Men når fisken tok i og jeg satte bremsten litt opp sleit jeg av heile monoen (nei hadde ikke før stramt :) )


Jeg har aldri slitt av laks på bare braid. Hvorfor skal man på død og liv ha fluorcarbon når man fisker bare i havet? Fisken klarer vell ikke se braid uansett i vannet og uansett farge? Jeg ser mange skriver mono\fluor er gunstig i elver der tauet får slitasje mot stein etc, og at det hjelper litt på friksjon. Men for meg spiller det da ingen rolle?

Uff fustrert :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd med laksen som stakk av!

Fordelen med å bruke fortom av nylon eller fluorcarbon er at du da får litt strekk på snøret, dette strekket motvirker de harde påkjenningene på krok og splittringer.

spørs om knuten var bra nok, om den var vætet og dradd til sånn som man skal gjøre, fluorcarbon er temmelig ømfintlig for varmgang når man drar til knuter på den.

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien ja, men jeg vet om at laks har tatt på dorging med sluk og kun braid.

Ved ett tilfelle røk imidlertid splittringen på grunn av for stor belastning, mange skifter derfor både krok og splittringer til sterkere saker på slukene før de tar dem i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor en Uni når du skal ha så kort fortom? Om man skal ha 5-6m mono forstår jeg det,

Jeg har fisket laks i mange år og fester multien i en svivel og fester 1m mono i den og sluklås til sist. Da er svivel og mono utenfor stangtuppen når jeg kaster.

Bruker mono\fluor kun mot stein\slitasje, ikke pga synlighet i vannet. Selv i sjøen kan en laks gå i stein inn mot land og mulit tåler ingenting slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt 0.20 braid (ca. 18kg) EN gang, og det var pga. jeg fikk ei kveite som tok helt i overflata, rulla rundt å lå me kvitsida opp, før den gjorde ett sinnsykt utras og jeg måtte bare tighte til bremsa det jeg makta for å ikke miste alt jeg hadde av snøre.

Hvordan snelle fisker du med ?

For enten høres det ut som bremsen er ujevn, eller at knuten de lagde er altalt for dårlig. Bruker 0.33 eller 0.4 som fortom og kunne garantert gått ned ett hakk eller to.

Uansett er det jo alltid kjipt å miste stor fisk, spesielt pga. utstyrssvikt, men noen ganger skjer det og :(

Og for den saks skyld, hvordan område ?

Endret av matsb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe som heter Rio fluorcarbon på 44lb (20 kg)0.584mm. Jeg bruker en Shimano Exage 4000 snelle med 20lb Sufix 832 i øyeblikket som er hvit. Fisker i havet der det er mye tang og steiner når det er flo.

Om noen har et godt fluorcarbon merke å handle på ebay så skrik ut :)


Ser denne grei ut? http://www.ebay.com/itm/Seaguar-130-Fluorocarbon-Leader-Line-130m-Size-8-35lb-/131196320203?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e8be8f9cb

Endret av Jenny77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eller bakbrems ? Sneller med bakbrems er ofte mer "tungstarta". Men Exage er veldig fornuftige sneller, selv om 4000 kanskje er litt lita til stor laks.

Har aldri brukt Sufix 832, men bruker Sufix Matrix Pro 0.14 til sjøørret-fiske og Spiderwire InvisiBraid 0.35 til dorging og trolling.

Bare hold deg til Rio. Er jo ett velkjent merke med godt renommè.

Sendte noen linker til svivler og noen spørsmål om hvor du handler utstyr på melding (igår) lurer på om det er folk som vet hva de driver med som har knytt knutene (produksjonsfeil i materialet er jo forsåvidt også en mulighet, da jeg har fått "råtten" braid før)

Ett godt tips på braid-sida er derimot å gå bort ifra Power Pro og Fireline, som nok er de mest brukte i Norge og de som folk tror er best, pga. de har mest og best markedsføring.

Men Spiderwire er helt fantastisk og 0.16 eller 0.20 er utrolig sterkt.

Man kan diskutere i det uendelige om ørret og laks ser snøret eller ikke, og om man derfor skal benytte fortom med fluorkarbon. Jeg velger selv å benytte fortom på områder der det er reell fare for kontakt med bunn, type steiner og skjell. Ellers knyter jeg rett på braid. Thomas Hansen som er en av Danmarks mest profilerte sjøørret-fiskere, knyter alltid sluk rett på braid. (evnt. i svivel/sluklås) pga. han mener at fisken gir seg en god ***** når den jager større bytter, men bruker alltid fluorkarbon når han fisker med fluer etter bombarda !

SÅ.. en god regel er : om fisken er forsiktig, eller du fisker med små agn som makk/flue eller andre agn, så benytt fluorkarbon som fortom (eller om du fisker der det er stor sjangs for slitasje)

Fisker du fra berg, står i vadere, eller er i båt, så bare knyt rett på braid. MEN knyt for guds skyld med Palomar-knuten eller en anna knute som ikke sklir ! (pga. braid er glatt)

Endret av matsb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du allerede har fått tips om FG-knot(av thomcon på toppen av side 2 i denne tråden), kan ikke få sagt nok hvor fantastisk den knuten er. Ta deg tid til å knyte den skikkelig fukt knuten hele tiden før du strammer dra til forsiktig men bestemt. Bruker braid og 4-5m fortom på alt av fiskeutstyr jeg har men den knuten aldri hatt problemer med den. Vil også anbefale og teste knuter før du fisker med dem fest svirvel/hempe i noe fast ha på deg hansker og dra til tilnærmet bruddstyrke på det svakeste leddet. Bruk fiskevekten for å se hvor stor kraft du drar med, Feks 10kg snøre 8kg test 4kg brems da bør du ikke slite på fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Seaguar fluorcarbon snører hevder seg til stadighet helt i toppen av tester både med tanke på generell styrke, knutestyrke og slitasjemotstand.

Imidlertid er det som nevnt tidligere veldig viktig at man fukter godt og strammer opp knuten riktig! er man riktig uheldig kan man mere enn halvere knutestyrken på både vanlig mono og fluorcarbon hvis det gjøres feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.