Gå til innhold
Fiskersiden

Jente skal prøve seg som laksefisker fra land :) Noen spm fra meg


Jenny77
 Share

Recommended Posts

Jeg er så livredd for å velge feil at jeg må spørre igjen (beklager at jeg spørr så mye :( )

Skal til innkjøp av fluorocarbon line. Jeg har klart å rote bort rullen jeg kjøpte.

Nå har jeg lest på litt forskjellige forum, men klarer ikke helt å bli klok, så derfor må jeg spørre om ekspert-tips her før jeg betaler.

Jeg har som sagt sufix 832 i hvit farge 20 lb på min exage snelle. Så har jeg tenkt å koble med en "ball bearing swivel" der jeg i ene enden har sufix og andre enden fluorcarbon (blir ikke mer uni knute på meg).

Ball bearing sviwe (kobling mellom braid og fluorcarbon dings): http://www.ebay.com/itm/310812767680 (Disse har jeg lest mye bra om, spm er om de bør holde til laks).

Swivel med lås til å koble sluken i: http://www.ebay.com/itm/360566377855 (spm er om den er bra i saltvann).

Så hovedspørsmålet, hvilken fluorcarbon skal jeg velge. Og hvor mange LB minimum bør jeg gå for? Ser på seguar at på dere hjemmeside anbefaler dem til saltvann følgende:

http://www.seaguar.com/saltwater/fluorocarbon.html

Hvilken av dem bør jeg ta, og hvilken LB bør jeg ta?

Kan få laks på 15 kg der jeg fisker (men da skal man ha jævlig flaks :P) de fleste som tas der er på mellom 2-10 kg.

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for 0.37, men om du blir nervøs av å ligge opp mot bruddstyrken, så bare gå for 0.40 for å roe nervene

Problemet er så å si alltid knutene uansett.

De svivlene er forresten tønnesvivler og ikke ball bearings. Ball bearings ser sånn her ut : http://www.tacklebargains.co.uk/acatalog/matzuo_ballbearing_swivels.jpg

Stainbless black chrome oksiderer i sjøvann, men uten at det fester seg, så det blir borte ved vask evnt. neste gang du fisker. (har det belegget på noen kroker og de ser rusta og fæle ut etter bruk i havet, men med en gang di skylles er de fine igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du skriver 0.37 eller 0.40, hva kommer det av at til de ulike fluorcarbonene så er noen f.eks
Seaguar 100% Fluorocarbon Leader Material STS Trout/Stellhead 25 LB Diameter .017"/.470mm, 100 yards (92 meters),
Fluor Premium:
25 LB Diameter .016"/.405mm, 100 yards (92 meters)

Hvofor er samme LB med forskjellige diameter og styrke?

25LB = 11.33980925 KG

Det får jeg ikke til å bli logisk!

Og er ikke 25 lb litt lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi lb er bare testet bruddstyrke, mens diameter er jo, diameter. To forskjellige "tråder" trenger ikke ha samme kvalitet. Derav blir det forskjellig bruddstyrke ved forskjellige dimensjoner.

25lb er jo, som du sier 11.3 kg i bruddstyrke.. Om du sliter laks på 15kg på det, så har du kjørt den ALT ALT ALT for hardt, eller så er det dårlige knuter eller du har fått skade på snøret.

Har selv landa laks på 8.6kg på 0.235mm nylon (ikke fluorkarbon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre at du mistet en flott fisk da.... fattig trøst får være at du nå er en blant mange som deler den erfaringen.

Vi får velge å tro at det enten var folket som hadde slurva litt med knuten din eller at snøret var svekket grunnet materialfeil....noe som dessverre også kan skje med selv meget anerkjent snøre som Rio-varianten du brukte.

Når man fisker etter grov fisk som potensielt setter utstyret på virkelig hard prøve er ihvertfall min filosofi å ha så få "weak links" som over hodet mulig mellom snella og det som river og røsker i andre enden av snøret.

I så fall skulle man jo da hatt kun en splittring og en svivel mellom sluken og braid.

Ingen sluklås, ingen innblanding av svakere snøre og slettes ikke flere skjøtepunkter....

Men som det nevnes så er det flere anledninger til at veldig mange velger å skjøte på en fortom i mono eller FC... og i varierende lengde.

Man setter på sluklås fordi det gjør det enklere å bytte sluk, man setter på fc eller mono for å lage en mer usynlig overgang mellom sluk og snøre... Noen liker også den lille ekstra stretchen som finnes i disse snørene for å dempe noen av de hardeste rykkene fra kjempende fisk. Rett type mono og fluorcarbon hevdes også å tåle bedre slitasjen mot skarpe steiner, skjell og rur i sjø og elv.

Hvis man velger å skjøte inn annet snøre for å begrense fisken mulighet til å se snøret og samtidig oppnå litt stretch i riggen så tenker jeg det bør være noen meter av denne løsningen for at den skal ha noen reell virkning, både som sjokkfortom og som "usynlig skjøtepunkt til sluken".

Jeg greier bare ikke å se at en meter fc/mono i enden har særlig effekt for å oppnå noen av disse formålene.

Om noe så må det kanskje være at den kan være litt mer beskyttende mot evetuell bunngnaging enn braid.

Velger man å bruke fc/mono så må man bruke en skjøteknute som både er sterk og samtidig skaper minst mulig krøll på snella og gjennom stangringene. Jeg bruker Albright-knuten som skjøt da jeg synes den er enkel å lage, den takler svært fint store forskjeller i senedimensjon og den går også helt greit gjennom stangringene både i kastet og når du tar inn snøret med kjempende fisk i enden. Har ennå til gode å oppleve at den ryker.

Sluklås/hempevirvel...kjært barn har mange navn, ville jeg unngått.

En solid svivel på en sterk splittring foran sluken. Bak, samme type splittring og en utbyttet originalkrok mot noe mer solid fra en av de anerkjente krokfabrikantene. Selv bruker jeg mye tinnvarianten av Owner ST41.

Noen generelle tips:

Ikke gjør tilslag når du fisker med braid!

Fisk med løsere brems enn du finner naturlig når hovedsnøret er braid.

Fisken kroker mye godt seg selv bare i oppspenning av snøret og bøyen i stanga før det begynner å gå på selve bremsen.

Bruk også litt tid på å lære deg hvordan din brems tar når du gjør justeringer på bremsekraften. Og ett siste tips på veien....løs opp litt på bremsen når fisken nærmer seg land... du kan forvente noen siste desperate hoderistinger, hopp og utras som du ikke vil skal skje på så kraftig brems at det river sluken rett ut av kjeften på fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alle tipsa som har kommet inn her e veldig bra, MEN vi må ikke glem at det aller viktigste e å ha sluken i vannet ! Har fått laks mens æ sto å greide opp en vase og sluken hang en meter neddi vannet.. to meter ut fra berget !

Og en kompis berga en sjøørret på 3.6kilo, med MAX peising på bremsen, mens han sveiva den inn som en anna liten småsei og atpåtil ga den slakk når den sku i håven. (ramla av så fort den va håva)

Syns forresten at krokene på Møresilda kroker utrolig godt iforhold til det meste anna av kroker som kommer montert på sluk, men det er vel pga. di benytter ett såpass kjent merke som VMC. (ett ekstremt dårlig eksempel er jo eagle claw-krokene som Sølvkroken benytter.. kan jo bøye dem med fingrene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Heisann og godt nytt fiskeår folkens :)

Jeg satte på nytt snøre idag på snellen, og det endte med vase etter vase etter vase når jeg skulle kaste ut. Jeg har kuttet så mye sene nå at jeg må kjøpe ny rull... Jeg lurer på om jeg spoler på for stramt? Jeg får tau som er nede i haspelsnellen som tyter opp de gangene jeg enten sliter eller får stor vase som regel. Meget irriterende!!

Jeg har mistet hele 5 lakser i juni mnd (ofte tar laksen, så hopper den slik at kroken lander ene veien i luften, og laksen andre veien, virker som dem sitter VELDIG dårlig på, jeg har brukt owner sine treblekroker 41 serien, men de er litt korte i skaftet... lurer på om disse også bør byttes ut til "lengre kroker" (Ikke helt god å forklare her .--)

Laksen i fjorden jeg fisker tar som regel kloss i land rett utenfor tangeni et område som fiskerne der kaller "marbakke, eller marabakke". Jeg har flere ganger laks som følger sluken helt inn, eller som jeg ser på klart vær bare slufser i sluken uten å ta den skikkelig. Har lurt på om det er noe man kan gjøre for å trigge den til ekstra hugg. Er det for eksempel noen tabell eller info ang NÅR laksen er BITEVILLIG? Ene dagen fikk en mann 5 lakser på 1 time, for så at ingen fikk napp på 2 dager. En eldre fisker som fisker i fjorden har alltid på laks når han fisker... han fisker alltid på 2 timer mot full fjære til 2 timer for full flo.



Endret av Jenny77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan prøve er å forlenge avstandet mellom sluk og krok. I trolling etter laks så bruker vi som vanlig minst to fjærringer mellom krok og sluk. Det kan også brukes en swivel og to fjærringer.

Her ser du hvordan sluker adapteres for trollingfiske etter sjøørret og laks:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/71079-soeker-info-om-disse-wobblerene/?p=770126

Dei slukene du bruker er ganske så tunge og det er enkelt for en laks at riste seg løs v.h.a. slukens tyngde. Lenger avstand mellom krok og sluk hindrer på en måte dette til en viss grad.

Det du også kan prøve er at fiske med flue. Da bytter du ut kroken på sluken med en fortøm på ca 0,3-0,5 m og på den fortømmen knyter du på en lakseflue typ noe som etterligner en reke eller sild og som har enkelkrok. Slik fisker vi en hel del her i Hardanger og får mye oppdrettslaks (dessverre).

Det er også viktig at ikke gjøre tilslag for tidlig. Vent til du føler at fisken snur. Da strammer du bare opp og kør fisken som brukligt. D.v.s. ikke noen voldsomme tillslag ved hogg.

Kjekt att du i alle fall har fått kontakt med laks (eller var det stor sjøørret?) :rolleyes:

Da laksen vandrer in mot gyteelven så opphold den seg meget kort tid i fjorden. Sansynligheten til å treffe på laks i vandring i fjord er meget begrenset. Hvis du ikke veit det fra tidligere, så kan der være en ide at også kartlegge hvor kilenøtene en gang i tiden sto, for det er der laksen vandrer forbi og dei ruttene er dei samme i dag som da. ;)

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Jeg har en møresilda sluk som jeg tok treblekroken av, og festet en ny owner splittring på den splittringen som er på sluken fra før, ergo 2 splittringer så treblekroken i siste :) Rett?

Fjorden jeg fisker er kjent i alle år for mye laks, i juni og juli mnd i fjor ble det tatt 100 laks fra land, og 250 i prøvefiske not, som de kalte det. Så fisk er det. Hver dag er det noen som har fått laks eller mistet laks. Her omdagen fikk en eldre mann 5 lakser på 1 time.

Jeg bruker sufix 832 braid knytt i en svivel+ en halvmeter med fluorcarbon knytt i andre enden av svivel, så til sluklås.

Alle jeg har sett ifjorden rykker til når dem får laks på... Jeg har veldig hard brems på, og slakker nede når fisken tar... kanskje feil?

Endret av Jenny77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som at snøret ikke er spolt på hardt nok. Da blir det gjerne litt krøll når man kaster.
ellers kan du prøve å bruke 2 splitringer mellom sluk og krok. og en splitring+svivel mellom sluk og hempe. Da unngår du at fisken bruker selve sluken som brekkstang.

Du kan også med fordel bruke lengre fluorcarbon fortom (2-3meter). Men da bør braid og fluorcarbon knyttes sammen med Albright knute eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for feedback folkens :)

Bare for å ha det 100% klart, så kan det være lurt å ha møresilda sluk+splitring+svivel hektet i kroken? Eller mener dere Møresilda sluk+splitringx2+svivel+hektet i krok (Om sistnevnte, blir det ikke enorm avstand mellom sluk og krok da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt sette et tilslag så kroken sitter. Om du ikke gjør det er det ikke rart du mister fisk.

Har du bra, d.v.s. riktig og vass krok trengs ikke tilslag spesiellt hvis du bruker stiv flettet line. Da må en være forsiktig i tilslag. I elv f.eks er det altid laksen som bestemmer krokingsprosseduren ikke fisker. På slik måte vill du ikke miste så mye fisk. Men som jeg nevnte tidligere, ikke i noe type fiske mister man så mye fisk som med tunge sluker og av heilt naturlege grunner; slukens tyngde.

Da er den type krok du bruker meget viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir aldri tilslag men er nøye på at stangen ikke har for stor vinkel i forhold til snøre slik at jeg får raskt kontakt med fisken. Løfter bare stangen rolig mens jeg fortsetter å sveive.

Hvis fisken kjemper hardt og hopper så slakker jeg bremsen litt. Foretrekker å slite fisken ut mens den er langt ute og ikke inne ved tangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør absolutt gi tilslag, men hvor kraftig det skal være avhenger såklart av hvordan type kroker du bruker OG hvor myk stanga er. Jo mykere stang, jo hardere tilslag, siden stanga tar av mye av belastningen. Har sett endel som gir noen centimeter slakk før di rykker til, å det ender ofte med mistet fisk. Man er helt avhengig av å rykke til, uten å senke stanga først (noe jeg tror mange gjør for å få mer moment i tilslaget)

En annen ting du kan gjøre er å bytte til singelkroker. F.eks. så bruker dansker og svensker nesten bare singelkroker når de troller laks og sjøørret, pga. 1 spiss trenger mindre kraft for å penetrere enn 3 spisser. Har sikkert også noe med at det er mer skånsomt for fisken.

Jeg benytter selv Owner S-61 i størrelse 3 på 22 og 27g møresild og størrelse 5 på møresilda i 40g. Har fått laks på 0.8kg på S-61 i størrelse 5, så den er ikke for stor.

Har også testet ut den kroken på sjøørret, men gikk fort tilbake til Owner ST-36RD i størrelse 2 og 4. Ørreten har en tendens til å angripe fra sida, mens laks "alltid" angriper rett bakfra. Og en halvsirkel som S-61 er avhengig av at fisken tar bakfra og vender i hugget, noe som funker særdeles bra på laks.

Ang. det å få laksen til å hugge, så prøv å sveiv veldig fort, stopp i 1-2sekunder og la sluken synke, før du gir ett lite rykk med stangtuppen. Ser folk gir store rykk, noe som sikkert funker det og, men av egen erfaring tror jeg det er mest gunstig med ett lite rykk, for da ser det ut som en døende fisk (mens sluken synker) som får ei lita krampetrekning når du rykker til. Fisken hogger som regel når du stopper å sveive, eller når du rykker til. Har dog også sett MYE laks som bare følger etter, og det virker som om fler følger etter, så får man ofte hugg, for da er det førstemann til mølla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input MatsB :)

Kunne du gitt meg link på disse owner S-61 krokene, for fant dem ikke på nett. Jeg synes owner krokene har så kort skaft, er det ikke bedre å bruke krokene som er på møresilda orginalt om man setter en ekstra splitring? Hvilken størrelse til 32 gram møresilda?

Ang det siste du skriver så skal jeg teste det ut :) Jeg kom i prat med han som har fått mest laks der, han sa han synes alle sveiver for fort faktisk haha :) Han sa han sveiver veldig sakte, at det er SØ som vil ha rask gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke di krokene som er på møresilda originalt, De har så liten åpning mellom krokstamme og spiss.

På 22g ville jeg brukt en ST-36RD (rød treble, fordi jeg innbiller meg at det gir ett visuelt huggpunkt) i størrelse 4. på 27 og opp ville jeg gått for størrelse 2 eller 1.

Om det er S-61 størrelse du lurer på for 32g møresild, så ville jeg brukt størrelse 5.

Skittfiske har størrelse 5/0 inne : http://www.skittfiske.no/Search?q=s-61

Komplettfritid har bare opp til 3/0 : http://komplettfritid.no/product/owner-s-61-large-eye

Da kan du prøve å sveive sakte, evnt. prøv varierende tempo, men alltid husk å stopp, og ha små rykk, uansett hastighet på innsveivinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvordan legger man inn direktelink på siden her fra en nettside? Får ikke til :(

Du må muligens først trykke på øverste knapp til venstre (BBCode Mode) i den ruta du skriver svar på tråden, da kan du kopiere og lime inn linker direkte i innlegget.

Har selv ganske lenge hatt problemer med å legge inn linker og bilder i innlegg her på forumet, det er vel en bug i forbindelse med Explorer eller med selve grensesnittet/verktøyene til forumet som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.