Gå til innhold
Fiskersiden

NJFF oppfordrer våre unger til miljøkriminalitet !


Recommended Posts

I forbindelse med Fiskeridirektoratets siste og oppdatert "Kysten er din- 2012" satt jeg maten i halsen når jeg leser at minstemålsbestemmelse er forandret av Fiskeridirektoratet grunnet press fra NJFF !!

De oppfordrer, og under arrangementer for barn og unger , at det er lov å jukse med minstemålsbestemmelse til sjøfiske. For en pedagogik katastrofe som kan medføre til fortsatt ukultur med behandling og respekt av fangst!! De opfordrer til miljøkriminalitet ! Les denne linken

Ungene er våre fremtidige fritids og sportsfiskere og disse bør læres andre holdninger for å bevare marine ressurser og all liv. NJFF burde å konsentrere seg om å lære bort til nye generasjoner om hvordan man behandler og setter ut minstemåls fisk med minst mulig skade istedenfor å oppfordre ungene til miljøkriminalitet!!

Nå er jeg forbannet !! Regner med at det er mange av dere som er uenige i min reaksjon, men håper også at det finnes ennå flere som ønsker å være med for å kritisere punktet som er forandret i "Kysten er din " , ikke minst for å bevare ressursene til fremtidige generasjoner.

Har også skrevet om saken på Fiskeridirektoratets sine FB side. Les svar her :

Fiskeridirektoratet

Når reglene om minstemål ble innført med virkning fra 1. januar 2010, var det ikke noe unntak for fiskearrangementer for barn. Norges Jeger- og Fiskerforbund tok i etterkant dette opp med Fiskeri- og kystdepartementet, og fikk gjennomslag f...or at reglene ikke bør gjelde for slike arrangementer. NJFF sin omtale av saken kan leses her: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=75311849&displaypage=TRUE.

Vi er enige i at minstemål som et holdningsskapende tiltak også bør gjelde for barn, og vil gjerne ta initiativ til å få endret regelverket ved neste anledning. I mellomtiden kan engasjerte fritidsfiskere oppfordres til å øve påtrykk på egne organisasjoner for å få gjennomslag for dette synet.

Håper inderlig at det blir debatt om saken .

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

støtter deg med at ungene bør lære og behandle fisken riktig og lære dem og sette ut fisk skikklig sånn at fisken ikke blir unødvendig skada! men er også for en maks størelse på fisken man tar opp for er den store fisken som har de bra genene så og bare ha et fokus på minstemål blir feil etter min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støtter deg med at ungene bør lære og behandle fisken riktig og lære dem og sette ut fisk skikklig sånn at fisken ikke blir unødvendig skada! men er også for en maks størelse på fisken man tar opp for er den store fisken som har de bra genene så og bare ha et fokus på minstemål blir feil etter min mening

Ja takk , begge deler så sant det er mulig. Enig med at begge sider av størrelsensskala er viktig for stammene, men nå ønsker jeg å konsentrere meg om noe som allerede er vedtatt om minstemål som skal gjelde alle, uansett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var helt på trynet! Takk for at du delte!

Det å slippe for liten fisk ut igjen tror jeg absolutt ikke påvirker fiskeglede negativt, kanskje heller positivt ved at de har et større ønske om å klare å fiske stor nok fisk! Personlig har jeg også opplevd at mine nieser helst vil at fisken skal slippes fri igjen, og at det er selve fangsten som er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var helt på trynet! Takk for at du delte!

Det å slippe for liten fisk ut igjen tror jeg absolutt ikke påvirker fiskeglede negativt, kanskje heller positivt ved at de har et større ønske om å klare å fiske stor nok fisk! Personlig har jeg også opplevd at mine nieser helst vil at fisken skal slippes fri igjen, og at det er selve fangsten som er gøy!

Jeg har mye med unger og fiske å gjøre og engasjerer meg sterk. Så å si alle ganger ungene har fåt fangst, er det selve fangsten som har gitt glede. Alle som har tatt fisk undermålet tviler ikke engang når fisken settes ut igjen av dem selv. Til og med fisk som er langt over målet ønskes å settes fri, med voksne tilskuere som prøver å overtale dem til å beholde den fine stekefisken...

Fiskeglede trenger ikke å være akompagnert med at fisk undermålet skal avlives. Dette er etter min mening noe som er blitt ført frem og ønsked av voksne i en organisasjon som ikke tilpasser seg nye tider, og som merkelig nok engasjerer seg veldig lite markant med fisk og fiskeressurser som ikke er omringet av ferskvann eller har prikker...og som de gangene de har engasjert seg i saltvann seg har noe med "at selen må skyttes å gjøre"....

Jeg tør å påstå at NJFF representerer veldig få av oss sportsfiskere...

Legg merke også til 1. posten , der til og med Fiskeridirektoratet oppfordrer oss engasjerte fiskere til å ta opp saken med respektive organisasjoner !!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJFF har en eller annen ide om at fiskeglede er avhengig av at man kan spise fangsten. De er så opptatt av at høstingsprinsippet skal være i fokus at det kan virke som om de mister oversikt over alt annet. Jeg er fullstendig enig med deg Xplorer, dette er borti veggen toskete. Som du opplever jeg at barn svært gjerne ønsker å sette fisken ut igjen. Det er så godt som aldri vanskelig å få dem til å gjøre det. Som du sier, det er nok heller de voksne som gnåler om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJFF har en eller annen ide om at fiskeglede er avhengig av at man kan spise fangsten. De er så opptatt av at høstingsprinsippet skal være i fokus at det kan virke som om de mister oversikt over alt annet. Jeg er fullstendig enig med deg Xplorer, dette er borti veggen toskete. Som du opplever jeg at barn svært gjerne ønsker å sette fisken ut igjen. Det er så godt som aldri vanskelig å få dem til å gjøre det. Som du sier, det er nok heller de voksne som gnåler om det...

Den beste måten å lære barn til å ikke like fisk. Er la dem spise småfisk full av ben. Som stikker i munnen. Jeg husker da jeg selv var liten. At jeg ikke hadde noen problemer med å la småfisk gå slik at den kunne vokse seg større til neste gang jeg var på fisketur. Den mest spendende delen var tross alt spenning i å finne hva som kom opp fra "dypet" jeg lærte da jeg var liten. At det er ingen grunn til å dra masse fisk på land du ikke har tenkt å spise. Dette tok på ingen måte bort noe av min fiskeglede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et helt forkastelig unnatak for regler som bør gjelde for all. Hvorfor skal man på død og liv lære opp unger til å konkurrere i alt? Her er det som dere sier voksne som prøver å tenke for barna. NJFF har som Xplorer sier et mildt sagt merkelig syn på fisk som bare holder til i saltvann. Troen på en Sareptas krukke i hver fjor er ganske utbredt..

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJFF har en eller annen ide om at fiskeglede er avhengig av at man kan spise fangsten. De er så opptatt av at høstingsprinsippet skal være i fokus at det kan virke som om de mister oversikt over alt annet. Jeg er fullstendig enig med deg Xplorer, dette er borti veggen toskete. Som du opplever jeg at barn svært gjerne ønsker å sette fisken ut igjen. Det er så godt som aldri vanskelig å få dem til å gjøre det. Som du sier, det er nok heller de voksne som gnåler om det...

Word!!

Jeg tror også det er NJFF's overdrevne fokus på høstningsprinsippet som er bakenforliggende her. Det er mange år siden jeg hørte at NJFF kom til å motarbeide fang/slipp, ikke fordi de var så veldig mot det selv, men de mente at verden var på vei dit hen at den ikke-fiskende delen av oponionen ville forlange en slutt på fiske hvis det ble betraktet som "lek med liv". Tanken var at; hvis vi spiser fisken, har vi et argument for å fiske.

Det ble også dradd frem noen inførte jaktforbud sørover i Europa, som argument for at agresive dyrevernorganisasjoner kom til å sette en stopper for fiske hvis fang/slipp ble praktisert.

Dette har vel blitt "sementerte sannheter" i organisasjonen, og gir derfor slike perverterte utslag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt at noen av oss klarer å gi noe fornuftig kunnskap videre til våre barn. NJFF vet jo knapt lenger hvordan en fisk ser ut.

Mine barn er innprentet med minstemål og det er ikke noe problem.Heller tvertimot tar jeg opp en trykksprengt/stygt skadet torsk sitter det fort noen komentarer om minstemål.Det varmer en fars hjerte mye.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med andre må jeg takke Xplorer som følger med, sprer nyhetene og skriver om dem. Uten engasjement fra enkeltpersoner kommer det meste til å forbli som før. Jeg har forsøkt å få NJFF og andre til å tenke nytt og vet at det nytter selv om man stadig stanger hodet i en solid neivegg. Nå er torskebestanden også i vår del av oslofjorden på vei opp og da blir det ekstra ille når man i stedet for å lære barn å sette tilbake fisk lærer dem å kakke alt de får. Barn fisker fra land og fra brygger og får stort sett småfisk. Jeg har hatt og vil fortsatt ha kontakt med Steinar Paulsen i NJFF og skal la han få høre min mening om unntaket. Jeg tror det er gjort i beste, men dessverre foreldet mening. Det er sikkert ikke snakk om noe uttak å snakke om og det skjer i sommerhalvåret. Godt å lese eksempler på hvor lett det er å gi barn gode og riktige holdninger.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJFF oppfordrer aldeles IKKE til miljøkriminalitet. På våre Facebooksider har vi lagt ut en redegjørelse for NJFFs begrunnelse for å søke om fritak fra disse reglene ved visse anledninger, og noen refleksjoner rundt dette med minstemålsbestemmelsene i sjøen generelt. Det er fint om dere som har engasjert dere i minstemålsproblematikken tar en titt på dette. Der kan gjerne diskusjonen fortsette og der slipper dere å være anonyme også. Det er viktig med engasjerte sportsfiskere, så her er det bare å melde seg inn og engasjere seg gjennom foreninger og fylkeslag når vi arbeider med slike saker.

Hilsen Steinar Paulsen

Sportsfiskekonsulent NJFF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at dere (NJFF) lager dette til et større problem enn det er. Det må da være mye bedre å bruke litt tid på et slikt arangement til å opplyse om gjeldende regler, og heller være forberedt på at det ikke alltid går etter planen (det er tross alt barn). Det dere gjør er å uthule et regelverk, og "oppdra" barn til at det ikke er så nøye med minstemålsreglene. Det er definnetivt mindre sjanse for at de respekterer reglene etter å ha deltatt på deres arangement. Dette burde dere innse og ta selvkritikk på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJFF oppfordrer aldeles IKKE til miljøkriminalitet. På våre Facebooksider har vi lagt ut en redegjørelse for NJFFs begrunnelse for å søke om fritak fra disse reglene ved visse anledninger, og noen refleksjoner rundt dette med minstemålsbestemmelsene i sjøen generelt. Det er fint om dere som har engasjert dere i minstemålsproblematikken tar en titt på dette. Der kan gjerne diskusjonen fortsette og der slipper dere å være anonyme også. Det er viktig med engasjerte sportsfiskere, så her er det bare å melde seg inn og engasjere seg gjennom foreninger og fylkeslag når vi arbeider med slike saker.

Hilsen Steinar Paulsen

Sportsfiskekonsulent NJFF

Har være inne på facebooksidene og her kommer det jo ganske tydelig fram at NJFF er motstander av de gjeldende minstemålsbestemmelsene, og derfor ønsker å indoktrinere barn og unge i henhold til sin egen oppfatning.

Jeg kommer i hvert fall ikke til å sende mine barn på noen som helst arrangementer i regi av NJFF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJFF oppfordrer aldeles IKKE til miljøkriminalitet. På våre Facebooksider har vi lagt ut en redegjørelse for NJFFs begrunnelse for å søke om fritak fra disse reglene ved visse anledninger, og noen refleksjoner rundt dette med minstemålsbestemmelsene i sjøen generelt. Det er fint om dere som har engasjert dere i minstemålsproblematikken tar en titt på dette. Der kan gjerne diskusjonen fortsette og der slipper dere å være anonyme også. Det er viktig med engasjerte sportsfiskere, så her er det bare å melde seg inn og engasjere seg gjennom foreninger og fylkeslag når vi arbeider med slike saker.

Hilsen Steinar Paulsen

Sportsfiskekonsulent NJFF

Har nå svar dere på deres sider og er verken anonym her eller der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJFF oppfordrer aldeles IKKE til miljøkriminalitet. På våre Facebooksider har vi lagt ut en redegjørelse for NJFFs begrunnelse for å søke om fritak fra disse reglene ved visse anledninger, og noen refleksjoner rundt dette med minstemålsbestemmelsene i sjøen generelt. Det er fint om dere som har engasjert dere i minstemålsproblematikken tar en titt på dette. Der kan gjerne diskusjonen fortsette og der slipper dere å være anonyme også. Det er viktig med engasjerte sportsfiskere, så her er det bare å melde seg inn og engasjere seg gjennom foreninger og fylkeslag når vi arbeider med slike saker.

Hilsen Steinar Paulsen

Sportsfiskekonsulent NJFF

Jeg lurer på hvilket ramaskrik det hadde blitt om man i en fiskekonkuranse for sjøørret eller ørret skøv tilside minstemålet for barn. Så her skyter NJFF seg selv i foten. Det var nok en tid da man trodde at fjorfiske var noe stort og utømmelig. Men slik er det nok desverre ikke. Derfor må prinsippet være at tidlig krøkes som god (fiske)krok skal bli. Jeg skal være enig i at å være i stand til å artsbestemme enhver flyndre på stående fot, kan være litt vanskelig. Men det er utrolig lett å skille en rødspette fra andre flyndre arter. Og et sted må man begynne. Hvis det er en kai-konkuranse for barn. Kan man løse dette ved at man ikke godkjenner fisk under minstemål som tellende. Og skulle det komme en pjokk på ti år med en fisk som mangler fem eller seks mm på minstemålet. Så er det lov å være litt generøs med målingen. Det som er viktig her er å utvikle gode holdninger i ung alder. Det er også lite trolig at i en fiskekonkuranse for barn, ikke vil være noen voksene til stede som kan hjelpe. Så ærlig talt NJFF jeg ser ikke noen problemer her bare fordeler ved å praktisere minstemål selv i tidlig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart dette på fjesboka:

Skivebom av NJFF, og det er nettopp slike ting som gjør at jeg meldte meg ut. Her har man en gylden anledning til å informere om regelverk, men velger i steden å undergrave systemet. Hva hadde skjedd hvis dere arrangerte en sjøørretkonkurranse og sa det samme der? Eller er det NJFF sin holdning at det er arter med fettfinne som betyr noe og at det derfor ikke spiller så stor rolle med øvrige arter?

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatt og engasjement er mye bedre enn taushet. Vi lærer alle av dette og interessen for hvordan fisken i havet skal behandles og forvaltes er både flott og nødvendig. Dessverre er det alt for få som engasjerer seg når alvorlige saker legges ut. Tullesaker derimot får masse oppmerksomhet, og blir oppfattet som viktige og saker man må ha en mening om.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Må huske en ting folkens. Å melde seg ut av alt man ikke liker løser ingen ting. Da må man heller engasjere seg for å få endring.....Det er jo ikke helt svart hvitt dette fra NJFF heller. Selv om jeg ikke støtter de. Tenk på hvor mange som fisker makrell og småsei rundt om uten å tenke på lengden på fisken....NB jeg støtter dermed ikke løsningen eller målet til NJFF. Men ser at det ikke helt som brikkene i et sjakkbrett...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på hvor mange som fisker makrell og småsei rundt om uten å tenke på lengden på fisken

He he når det gjelder makrell så tror jeg faktisk ikke det er noe minstemål for fiske med håndholdt snøre eller noe slikt. Fant det ut i fjor under finlesing av forskriftene. Mulig det er nye regler i år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJFF oppfordrer aldeles IKKE til miljøkriminalitet.

Hilsen Steinar Paulsen

Sportsfiskekonsulent NJFF

Sorry Steinar , men det er nettopp det NJFF har fått til, dog og sannsynnligvis ikke med mening. Jeg har faktisk vært "infraganti" tilskuer i en god del av sjøfiskekonkurransene som arrangeres av NJFF der barn og unger er målet, og har per dags dato til gode å minne at noen har nevnt noe som helst om minstemål før konkurranse start, også for sjøfiske.

Har også lagt merke til deres engasjement for å forhindre at det blir fiskereservat i Tvedestrand !! Brevet som NJFF sendte til Fiskeridirektoratet er offentlig og finnes blandt mange brev som ble sendt i forbindelse med høringen.Her er brevet dere sendte

Tillater meg å riste på hodet når jeg leser brevet på nytt. Her sier NJFF seg enig i minstemål til torsk, og samtidig presset dere Fiskeridirektoratet mot det motsatte, ved å søke om dispensasjon for unger og barn...At NJFF til og med viser til gitt disp om minstemål (og hvor lite motstand dere fikk) og siste avsnitt i brevet ,er noe som viser hva som opptar organisasjonen mest : Høsting, høsting høsting...og hva som det jobbes minst for, især i saltvann : Å bidra til bevaring av fremtidige ressurser.

At NJFF er med og bidrar til at en viktig prøveprosjekt om en fiskereservatet muligens kan gå i vasken er rett og slett skammelig.

NJFF burde etter min mening også engasjere seg sterkere for å nå målet om inføring av trålrist også i Skaggerrak , påbud som gjelder resten av landet og har gitt positive resultater.

Det er lov å snu !! Minstemål er minstemål og det SKAL gjelde alle alder, dere birdrar dessverre og ovenfor ungene til at det er lov å bryte gjeldende regler!!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner Njff sin argumentasjon for å få dispensasjon for å unngå lovbrudd. Men det at man har denne dispensasjonen burde jo ikke bety at man gir blaffen i de reglene man skal følge ellers? Synes dispensasjonen er helt ok jeg hvis den kun ble brukt for å unngå at en stakkars pjokk som har bomma på minstemålet blir lovbryter og de som arrangerer medskyldige, men det blir jo fullstendig feil at regler som gjelder under vanlig fiske ikke skal bli forsøkt gjennomført også under barnearrangement. Disse arrangementene er jo en flott arena å spre info om regler på, både for barna og foreldrene. Slik det høres ut her later de i stedet som om reglene ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer jo barn fra de er små om hvordan de skal oppføre seg slik at de får respekt for ting og får gode verdier her i livet.. Det kalles god oppdragelse... Det samme gjelder i naturen.... Derfor er det veldig viktig at de tidlig vet hvordan de skal forholde seg til naturen og respektere minstemål.... Dette skal de nemlig måtte forholde seg til resten av livet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he når det gjelder makrell så tror jeg faktisk ikke det er noe minstemål for fiske med håndholdt snøre eller noe slikt. Fant det ut i fjor under finlesing av forskriftene. Mulig det er nye regler i år

;) Det er det ikke nå heller tror jeg. Egentlig det som var tanken. Det finnes arter å fiske på, og som er lette å få som man slipper utfordringen. Bryggefiske på sild og makrell må vel være noe av det morsomste for unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.