Gå til innhold
Fiskersiden

NJFF oppfordrer våre unger til miljøkriminalitet !


Recommended Posts

Skjønner Njff sin argumentasjon for å få dispensasjon for å unngå lovbrudd. Men det at man har denne dispensasjonen burde jo ikke bety at man gir blaffen i de reglene man skal følge ellers? Synes dispensasjonen er helt ok jeg hvis den kun ble brukt for å unngå at en stakkars pjokk som har bomma på minstemålet blir lovbryter og de som arrangerer medskyldige, men det blir jo fullstendig feil at regler som gjelder under vanlig fiske ikke skal bli forsøkt gjennomført også under barnearrangement. Disse arrangementene er jo en flott arena å spre info om regler på, både for barna og foreldrene. Slik det høres ut her later de i stedet som om reglene ikke eksisterer.

100 % enig.

Greit med dispensasjonen, men KUN hvis denne bare brukes hvis noen uheldigvis bryter regelen om minstemål. De burde fortsatt fokusere på minstemål og de burde være en del av reglene under konkurransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ NJFF-ved Steinar Paulsen : Jeg velger å fortsette med debaten her på fiskersiden og ikke på NJFF fb sine sider, med begrunnelse i at det er flere sportsfiskere som leser fiskersiden en NJFF sine sider- Dog er det fint at det blir offentliggjort i NJFF info kanaler også , selv om den egentlig burde ha blitt skrevet i deres eget fbsider som omfatter unger og ungdom da det er denne gruppen det gjelder : Fiskeklubben .Reagerer også og tillater meg å komentere ett par punkter som er skrevet i deres uttalelse.

  • "NJFF søkte til og med Fiskeridirektoratet om midler til en informasjonskampanje, men fikk dessverre avslag på dette"

Her prøver NJFF å vaske hendene sine ved å fortelle at dere fikk avslag. Alle dedikerte organisasjoner, leverandører, produsenter osv som har med sportsfiske å gjøre er "moralskpliktet" til å benytte enhver annledning til å spre regelmengen vederlagsfri og uten å måtte søke om midler til formålet. Fiskeridirektoratet har brukt enorm mye både ressurser og midler med informasjonskampanjer og materiall til formålet. De har gjort en kjempe jobb og kan ikke klandres for at info om minste målet ikke er kommet til flere. NJFF har eget medlemsblad med betalende medlemmer og her kan NJFF selv informere uten å måte be om midler til formålet.

  • "Det har ikke vært «utøvd press» fra NJFF i saken med fritakelse for barnearrangementer, men kun sendt en søknad som ble innvilget. Dette ble gjort for at man skulle slippe å stå i konstant fare for å bryte et regelverk som mange vil ha problemer med å følge. Er du ansvarlig for et kaifiske -arrangement med 100 fiskende barn og foreldre, vil det nærmest være en umulighet å sørge for at all fisk som ble fanget var innenfor de gjeldene minstemålene".

Selvølgelig er det en umulighet å sørge for at all fisk som blir fanget er innenfor de gjeldende minstemålene og det er derfor man har fastsatt minstemålene. Det er allikevel ikke en umulighet å sette ut undermålsfisk ut igjen så lite skadet som mulig . Fiskeridirektoratet har til og med laget ypperlig "minstemålsbrett" til formålet som kunne ha blitt brukt under konkurransene.Legger til i at fremtidige generasjoner bør læres i å behandle fangsten med respekt også. En måte å vise respekt til fangsten som man velger å beholde er selvfølgelig å spise denne også :)

Bruker annledningen til å takke for at dere nå er på bane i forbindelse med saken og håper inderlig at NJFF ber om å trekke tilbake gitt disp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen på problemet må vel være at man kan arrangere catch&release konkuranser i stedet for å kakke alt man slenger opp på kaia...

Det er en grei tanke, men merkelig nok så er de fleste unger opptatt av at fiskene får leve videre. Jeg hadde selv nå i helgen og i forbindelse med Turistforeningen , en haug med unger ( og foreldre) ut på tur. Med rett pedagogik er det utrolig hvor mye opplevelser ungene kan få med seg videre i livet, for å ikke snakke om hvor utrolig lett det er å forandre holdninger hos de fleste. "Vi" fanget sikker bortimot 100 kg med fisk , fordelt på rundt 8 arter, og ungene fikk selv bestemme skjebnen på fangsten. 10 kg ble mat nok for resten av helgen :)... Alle ungene får i ettertid bilder av fangsten noe de foretrak istedenfor avvlivning , alle ungene spiste med glede det de selv valgte å avlive. Selvfølgelig alt over minste mål + minst 25%.over. Det er ikke noe som heter disp for barn ombord hos meg...eller der jeg engasjeres som fiskeinstruktør. Minstemål er minstemål, det er ikke noe som heter litt gravid... enten er man gravid eller ikke :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder total nesten religiøs c&r kalles det lek med levende vesener og jeg er langt på vei enig. Man skal, som Xplorer forteller om ta med fisk til mat og så la resten svømme videre. Man skal også stoppe i tide. Jeg tror baglimit er for tidlig å innføre men jeg synes tanken er bra og noen land har det allerede. Jeg tror det kan være med på å endre vår trang til å fiske til vi ikke gidder mer for eks sei og makrell.

Godt å se at ditt pionerarbeid fungerer så bra og la det være et eksempel for alle andre som skal oppdra neste generasjon fiskere. Vi har alle et ansvar, og resultatet blir at alle kan få fisk. Det er bl annet derfor jeg prøver å få folk til å jobbe for

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fasetter i dette her. Og jeg ser at det er fornuftige argumenter på begge sider. Jeg er og med tanken til NJFF at det er vanskelig å sikkert arrangere kaikonkurranse med 100 barn og voksne og få prenta inn at det er et minstemål for folk som ikke en gang har forhold til fiske. Og sikkert umulig å følge 100% opp. Men det i gjen gjør jo at vi som skal avvikle et slik oplegg må sørge for god informasjon, enkle hjelpemidler for å hjelpe til å overholde minstemål, og utsetting. At det helt sikkert ikke er alle som vil holde seg til dette er nå så, men får man brorparten til å gjøre det er mye gjort. Men det er et stort men. Hvor mye av denne fisken vil bli behandlet slik at den kan settes ut, og bør settes ut. Det er et vesentlig spørsmål. Mye av slikt fiske som kaikonkurranser har deltagere som knapt har fått en fisk før. Så dillemma er hva er best... Sette tilbake halvdød, skadet fisk, eller avlive den raskest mulig. Denne utfordringen vil være der. Og er et ikke betydelig spørsmålstegn.

Greit nok når man har noen få med på en tur, men ikke like enkelt med 100 småfiskere og foreldre som ikke er fiskere selv. Det er jo i praksis umulig å ha nok folk til å følge opp hver enkelt når det er 100 deltagere. En mulighet å unngå litt av dette er å sette begrensning i krokstørrelser, og dele ut ferdige pålagte takkler å bruke. Da kan man sile ut en del arter og de minste fiskene, men mulig at det gjør et slik at det så og si ikke er noen som får fisk....Etter mitt syn er det ikke så enkelt at det bare er å si minstemål, og vips så er alt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fasetter i dette her. Og jeg ser at det er fornuftige argumenter på begge sider. Jeg er og med tanken til NJFF at det er vanskelig å sikkert arrangere kaikonkurranse med 100 barn og voksne og få prenta inn at det er et minstemål for folk som ikke en gang har forhold til fiske. Og sikkert umulig å følge 100% opp. Men det i gjen gjør jo at vi som skal avvikle et slik oplegg må sørge for god informasjon, enkle hjelpemidler for å hjelpe til å overholde minstemål, og utsetting. At det helt sikkert ikke er alle som vil holde seg til dette er nå så, men får man brorparten til å gjøre det er mye gjort. Men det er et stort men. Hvor mye av denne fisken vil bli behandlet slik at den kan settes ut, og bør settes ut. Det er et vesentlig spørsmål. Mye av slikt fiske som kaikonkurranser har deltagere som knapt har fått en fisk før. Så dillemma er hva er best... Sette tilbake halvdød, skadet fisk, eller avlive den raskest mulig. Denne utfordringen vil være der. Og er et ikke betydelig spørsmålstegn.

Greit nok når man har noen få med på en tur, men ikke like enkelt med 100 småfiskere og foreldre som ikke er fiskere selv. Det er jo i praksis umulig å ha nok folk til å følge opp hver enkelt når det er 100 deltagere. En mulighet å unngå litt av dette er å sette begrensning i krokstørrelser, og dele ut ferdige pålagte takkler å bruke. Da kan man sile ut en del arter og de minste fiskene, men mulig at det gjør et slik at det så og si ikke er noen som får fisk....Etter mitt syn er det ikke så enkelt at det bare er å si minstemål, og vips så er alt ok.

Takker alle for engasjemengen , og ikke minst viljen til å "utdanne" nye generasjoner i faget. Som sagt tidligere , takker jeg også NJFF, v- Steinar ved å "vise seg på banen" , der jeg har ønsker om at NJFF revurderer sitt syn og trekker tilbake "kravet" om disp for barn og unger.

Vi må heller ikke være fanatikere, og vet godt at det ikke er enkel å inføre nye bestemmelser for "fritidsfiskere" , især voksne. Ungene er faktisk mye enklere å gjøre noe med, og derfor min reaksjon ovenfor NJFF, der de faktisk valgte den enkleste løssningen. , (for de voksne)

Fisken skal lide minst mulig og skal avlives etter fangster om den holder mål. Holder den ikke mål, men er skadet skal denne også avvlives fortest mulig, ikke la det gå halvdøde i en balje plassert i sola (sett det flere ganger og reagert på det) Det er ikke få av oss som har lagt merke til at "ufisk" ( alt som ikke er torsk,flyndre eller sjøørret)blir dumpet over kaia etter konkurransene !! Hva lærer vi ungene med slik oppførsel fra de voksne ?

Praktisk sett er ikke det vannskelig å plassere målebånd eller brett rett ved baljene. Ennå lettere er det å tusje - tape evt. mål med fiskeslag på fiskestengene til ungene :) , samt en stor banne med plansjer og mål som de fleste kan se på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i alt over her, men i praksis så må en og tenke at det er meste sannsynlig mange her som ikke er i stand til å verken bedømme om fisken skal avlives eller ikke, ei heller har kunnskap om hvordan en skal behandle fisken.

Det er noe man må ha med i tankene dette også. Særlig på store arrangement. Vi skal selv være med Oslo kommune og havnevesenet å arrangere havnelangs neste helg, og jeg er spnt på hvor mange som kommer å blir med på fiske konkurransen og hvordan detet skal fungere. Nå tipper jeg 90% av fisken blir makrell eller sild, men dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i alt over her, men i praksis så må en og tenke at det er meste sannsynlig mange her som ikke er i stand til å verken bedømme om fisken skal avlives eller ikke, ei heller har kunnskap om hvordan en skal behandle fisken.

Det er noe man må ha med i tankene dette også. Særlig på store arrangement. Vi skal selv være med Oslo kommune og havnevesenet å arrangere havnelangs neste helg, og jeg er spnt på hvor mange som kommer å blir med på fiske konkurransen og hvordan detet skal fungere. Nå tipper jeg 90% av fisken blir makrell eller sild, men dog...

Mange kloke ord :) Det er levende vesener vi snakker om , Bjørn, og det er nettopp der (rødt) jeg syns NJFF og "vi resten" har en jobb å gjøre !! Å bidra til bedre holdninger og å lære bort hvordan man behandler fisken .

Man slipper ikke ut jegere i marka med børse om disse ikke er i stand til hverken å behandle børsa eller dyret i ettertid :) Kan hende det er på tide og som jeg har nevnt tidligere : Fiskelappen ! Alt tyder også på nødvendigheten med å innføre slik "sertifikat" med tanke på nye landsmenn fra Øst som har en helt annet forhold til fritidsfiske og minstemålene...

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.