Gå til innhold
Fiskersiden

Furuno FCV-620 ekkolodd, selges


abbor
 Share

Recommended Posts

Selger et Furuno FCV-620 ekkolodd for 5000 kr. Dette er det mest brukervennlige ekkoloddet på markedet, fungerer utmerket både til trolling og havfiske. Loddet har vært montert inne i styrhuset på min Antares som står i mørk garasje når den ikke brukes, så dette loddet har ikke vært utsatt for sol og regn, ser ut tilnærmet som nytt.

Furuno_ekkolodd_FCV-620.jpg

Anbefalt svinger er P66, B60 eller B744V avhengig av båttype, jeg har brukt B60 (følger ikke med).

Dette er et skjermbilde fra trolling på Mjøsa

84533_s.jpg

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Merkelig at det ikke er noen interesse for dette loddet, solgte to HDS-5 i løpet av noen timer for et par måneder siden. Dette er sammen med HDS-5x det absolutt beste loddet i 5" klassen. Hvilket lodd som er best har jeg aldri klart å bestemme meg for, de er forskjellige, men begge er svært gode ekkolodd. Når det gjelder brukervennlighet stiller FCV-620 i en helt egen klasse, den har gode gammeldagse vrivendrere for å justere gain og for å velge hva som skal vises. Jeg har brukt loddet til trolling i Mjøsa, på Vänern og i dype norske fjorder uten å justere loddet.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en vender fra Airmar som gir mulighet til bruke samme svinger på begge loddene, men ikke samtidig. Jeg har hatt både FCV-620 (og har nå en dyrere Furuno modell) og HDS på båten og to svingere, Har kjørt et av loddene på 50 eller 83 kHz og det andre på 200kHz. Synes det er en suveren løsning å ha to lodd på forskjellige frekvenser. Får jo på denne måten utnyttet fordelene med både FCV-620 og HDS på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

P66 for Furuno er svært dyr, antar det er derfor loddet er vanskelig å selge. Har nå bestilt P66 svinger slik at jeg kan selge komplett lodd. Prisen på loddet med svinger skal jeg komme tilbake med når jeg vet hva svingeren vil koste meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Loddet selges nå for 6000kr med en helt ny P66 svinger (Furuno 525STID-PWD).

P66 for Furuno koster 2488kr veiledende, laveste pris i Norge er 2239kr.

Nå bør dere som ønsker et svært godt lodd til sjøfiske passe på, loddet er selvsagt også suverent til ferskvannsfiske.

Hvis jeg ikke får prisen jeg forlanger kommer jeg til å montere det på den andre båten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 7 months later...

Solgt for 6000kr :)

Hei Ambassadeur

Har du flere lodd til salgs ?

Er på jakt etter lodd som kan se bunn på 3-400m og fisk på 200. (krepse fiske og litt hav fiske). Ser du anbefaler Furuno, er disse bedre enn lowrance, eller sagt på en anna måte, hvor får en mest for pengene? (skal stå inne i en liten sjark).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svingeren er viktigere enn ekkoloddet for å se fisk på 200m. Det trengs et godt lodd, men om det er et Furuno FCV-627, en Lowrance HDS, Lowrance Elite-7 eller Simrad NSS så vil alle gjøre jobben kombinert med riktig svinger. Alle de 3 sistnevnte har samme ekkoloddmodul, Navico BroadBand sounder. På en sjark er det gjennomgående B260 svinger som anbefales. Jeg har brukt den hekkmonterte utgaven TM260 en del, og den fungerer suverent på større dyp. Har brukt den med både Lowrance/Simrad o Furuno.

Lowrance og Simrad bruker kortere pulslengder enn Furuno og har dermed bedre målseperasjon. Furunoen virker bedre i automodus enn de to andre. Hvis en tuner litt på HDS, Elite-7 og NSS så gir de også svært bra resultat på store dyp sammen med en 1kW svinger.

Har faktisk ikke noe ekkolodd til salgs for tiden. Har solgt et FCV-527 og et Lowrance LMS-525C tidligere i sommer. Bare nå bare kartplotter og radar til salgs. Har en HDS-5 Gen2 jeg kanskje kunne ha solgt, men den selger jeg i såfall bare i pakke med en TM260 svinger, og det er ikke riktig svingertype for en sjark.

Det som gir mest for pengene er Elite-7x HDI. Det kommer snart en 5" versjon av dette som blir enda billigere.

http://mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/2d-ekkolodd/lowrance-elite-7x-hdi-usvinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B260 er mer arbeid, men det er denne som normalt brukes på sjarklignende båter. B164 som ikke er en like bra svinger, brukes normalt på planende båter med utenbordsmotor eller hekkaggregat. Kommer selvsagt an på skrogformen på båten din om B164 kan brukes. Antar du har stiv aksel.

SS264 Split pair, er B260 splottet i 2 stk B164 eller rettere sagt SS164 hus. (SS-rustfritt stål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ingen grunn til å bekymre seg for strømtrekk. Effekten på 1kW fyres bare i korte øyeblikk, mesteparten av tiden lytter ekkoloddet. Det er skjermen til ekkoloddet som bruker mest strøm, ikke det som brukes til å skape signalet som sendes ut.

En B260 har alt for trang vinkel på 200kHz til 20-60m, men 50kHz har en fin signalkon for disse dybdene, men oppløsningen er dårligere enn for 200kHz på grunn av den lavere frekvensen.

Det står som regel omtalt hvilke lodd (eller fabrikater) en B260 kan brukes sammen med, finnes sikkert 12-15 varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svingeren er viktigere enn ekkoloddet for å se fisk på 200m. Det trengs et godt lodd, men om det er et Furuno FCV-627, en Lowrance HDS, Lowrance Elite-7 eller Simrad NSS så vil alle gjøre jobben kombinert med riktig svinger. Alle de 3 sistnevnte har samme ekkoloddmodul, Navico BroadBand sounder. På en sjark er det gjennomgående B260 svinger som anbefales. Jeg har brukt den hekkmonterte utgaven TM260 en del, og den fungerer suverent på større dyp. Har brukt den med både Lowrance/Simrad o Furuno.

Lowrance og Simrad bruker kortere pulslengder enn Furuno og har dermed bedre målseperasjon. Furunoen virker bedre i automodus enn de to andre. Hvis en tuner litt på HDS, Elite-7 og NSS så gir de også svært bra resultat på store dyp sammen med en 1kW svinger.

Har faktisk ikke noe ekkolodd til salgs for tiden. Har solgt et FCV-527 og et Lowrance LMS-525C tidligere i sommer. Bare nå bare kartplotter og radar til salgs. Har en HDS-5 Gen2 jeg kanskje kunne ha solgt, men den selger jeg i såfall bare i pakke med en TM260 svinger, og det er ikke riktig svingertype for en sjark.

Det som gir mest for pengene er Elite-7x HDI. Det kommer snart en 5" versjon av dette som blir enda billigere.

http://mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/2d-ekkolodd/lowrance-elite-7x-hdi-usvinger

Skyter inn et spørsmål siden loddet er solgt og tråden egentlig ferdigbrukt.

Hva med garmin 720s, bruker den samme ekkoloddmodul som noen av de du nevner?

Sliter med å se makrellstimer på loddet, er det felles for alle lodd? (blei fortalt at noen "papirlodd" klarte å se makrellen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkoloddet i 720s er ikke særlig bra. Det trengs i hvertfall en 1kW svinger (10-12 tusen kroner) for å få grei ytelse fra det. Til svaret om det er sammenlignbart med de jeg listet, er svaret helt klart nei, Garminen er dårligere både på følsomhet og oppløsning.

Nyere teknologi fra Garmin som 721xs, 527xs og blackbox loddene GSD24 og GSD26 er i en helt annen klasse enn 720s og GSD22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkoloddet i 720s er ikke særlig bra. Det trengs i hvertfall en 1kW svinger (10-12 tusen kroner) for å få grei ytelse fra det. Til svaret om det er sammenlignbart med de jeg listet, er svaret helt klart nei, Garminen er dårligere både på følsomhet og oppløsning.

Nyere teknologi fra Garmin som 721xs, 527xs og blackbox loddene GSD24 og GSD26 er i en helt annen klasse enn 720s og GSD22.

Trist lesing, jeg har to stk 720 i båten, den ene med lodd.

La merke til at flere båter i Langesund hadde montert en vanlig gjennomgående giver(type stor kloss) på en vinkel i akterspeilet, vil det være smart i forhold til pris og ytelse?

Alltids noen som er skeptiske til gjennomgående givere, men en 1kw bronse med vinklet element høres hvertfall krem ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.