Gå til innhold
Fiskersiden

Agnfisk i formalin?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Leste om noen som fisket ørret med mort som hadde ligget i formalin.

Det å legge ørreten på formalin, er det for å slippe å fryse den ned? Eller er det for å få den til å sitte bedre på kroken? Mange legger jo også agnfisken sin i saltlake, men virker ikke det negativt inn på hvor ivrig fisken er til å bite på den?

Hva gjør dere med agnfisken?

Selv har jeg pleid å bare fryse ned og ta opp det jeg tror jeg trenger til hver tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en viss sannsynlighet for at formalinen får morten til å holde seg fastere, og med tanke på rare lukter man utsetter fiskene for vil vel ikke formalin være det verste.

Dog har jeg en anelse skepsis.

utfra mine erfaringer er saltlake gunstig, i hvert fall hvis agnet skal kastes langt, og gir ingen merkbar forskjell på bitevillighet (mulig det er noe helt annet hvis man presenterer saltlakefisk til ferskvannspredatorer)

(men forskjellen er såpass liten at jeg sjelden gidder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At agnfisken har ligget i saltlake spiller ikke negativt inn på bitevillighet i ferskvann.Selv bruker jeg fersk, frosset fisk,mens folk jeg kjenner har brukt saltet fisk og det funker fint. Etter at dypfryseren gjorde sitt inntog i de norske hjem er den eneste vettuge grunnen til å legge fisken i saltlake at den blir fastere i fisken, som konserveringsmetode er den jo mildt sagt gammeldags. Det er særlig ved trolling med agnfisk og fiske i rennende vann at du vil ha utbytte av saltet fisk i ferskvann. At noen velger å fiske ørret med agnfisk preparert i formalin, en etsende gift som tar livet av både dyr og mennesker, ja det får de forklare selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter brukte blanding av formalin og alkohol til å konservere reker til laksefiske. Dette funka fint, og laksen lot seg ikke sremme av den sterke lukta. Men som flere nevner er formalin en gift, og er vel litt avleggs i denne sammenhengen. Tror ikke apotekene leverer ut stoffet sånn uten videre heller lengre...

Ville holdt meg til frysing både av hensyn til meg selv og miljøet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.