Gå til innhold
Fiskersiden

Action Optics fiskebriller til spotting av fisk, linsefarge/materiale etc.?


MartinA
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg vurderer kjøpe skikkelige fiskebriller til spotting av laks i elv og har forstått det slik at Action Optics kanskje er det beste?

Og at det er linsefargen-Cobber som er det beste til spotting av fisk?(utenom når det er skumring eller tåke/mørkt vær da er gult best?) Selvfølgelig polaroid i begge tilfeller.

Action Optics har mange ulike modeller, noen med glass-linser, noen med "carbonatic"-linser(flere varianter?), noen har Polarchromatic-linser(linsen blir mørkere/lysere etter lysforhold), noen har linser med mirror-overflate og på noen modeller kan man sette inn andre linse-farger(f.eks. gul) etter behov(tror disse er kun med "carbonatic"-linser), de sistnevnte leveres med 2 linsefarger som kan veksles etter behov.

PS: Jeg tror ikke AO har briller med gul linse utenom de(få) som kan skifte linser under bruk? Tror ihvertfall ikke de har briller med glass-linser med gul farge?

Er gul linsefarge MYE bedre å spotte fisk med enn Cobber i dårlig dagslys? Gul er ihvertfall ikke optimalt i sol og lyst vær.

Tenker at jeg isåfall bør ha 2 briller(cobber og gul) eller en av modellene som leveres med 2 sett linser(cobber og gul) til en og samme samme brille(blir tungvint?).

Bør jeg gå for Polarchromic-linser(linsen blir mørkere/lysere etter lysforhold) eller vanlig Polaroid?

Bør jeg gå for glass-linser eller er det like bra med "carbonic"-linser?

Bør jeg gå for Mirror eller ikke?

Forslag:

-AO Riverside Polarchromatic Copper(glass-linser) (+ annen brille i gul?)

-AO Precept Polarchromatic Copper Mirror(glass-linser) (+ annen brille i gul?)

-AO Interlock Trace Polarized Copper / Polarized Yellow (Carbonic-linser)(begge linse-fargene er inkludert med brillen, kan skifte linser under bruk)

Noen her inne som kan hjelpe med med valget? Andre forslag?

Svar mottas med takk :)

Endret av MartinA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kan på det varmeste anbefale Action Optics briller.Disse overgår alt jeg tidligere har prøvd av fiskebriller og jeg har prøvd mange opp gjennom årene .Jeg bruker modellen chamber i fargen amber/sort innfatning og denne er tilnærmet gule glass i .Glassene er fotokromatiske og tilpasser seg lyset i omgivelsene .Jeg har derfor i liten grad hatt behov for å bruke mine mørke Aqua backupbriller. Etter å ha brukt fiskebriller i 25 år er min klare oppfatning at gule glass er den fargen du oftest trenger.Anbefales på det sterkeste .Når du har prøvd disse kommer du aldri til å se deg tilbake.

Du finner dem her ;

http://sportsbutikken.no/

Ps : du bør være oppmerksom på at størrelsen på AO brillene varierer ganske mye .

Min modell chamber passer for en noe bred ansiktsfasong mens feks Guide modellen er mer tilpasset en slank ansiktsform .Begge modellene fås med fargen amber glass/svart innfatning .Glasslinsene er overlegne ift kvalitet(ripesikre glass).

Endret av Laksen som går
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for AO-briller med glass-linser(AO Premium Optics-serien), og med fotokromatiske glass.

Virker ut ifra omtaler og erfaringer fra folk at Amber sin største styrke i dårlig lys, mens i solskinn er Cobber det beste?

Jeg tenker å kjøpe et par i Amber og et par i Cobber, slik at alle lysforhold blir dekket ganske optimalt.

Da jeg har et heller smalt ansikt tenker jeg på Riverside, Passage, Chief eller Guides choice.

Ser ut som sportsbutikken.no er utsolgt for AO og venter på ny Importør, så da bestiller jeg fra USA.

Men på brillen AO Riverside som jeg har tenkt på i Cobber kan jeg velge mellom Copper Mirror eller vanlig Copper. Er det noe som helst fordel(eller bakdel) med den Mirror-greien når man ser etter fisk? :D

Endret av MartinA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.