Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner av meite etter ørret


Sigvart Kvamme
 Share

Recommended Posts

http://www.fiskersid...ed-mark-etter-t

http://www.hooked.no...46406&catid=101

Har ikke hatt stor suksess med mark etter ørret selv, men har testet med ørretbomber og isopor. Bomber er enklere å kaste. Blyhagl funker som søkke, eller du kan droppe det og la marken synge langsomt. Kjøp deg noen kroker i passe størrelse og prøv ut. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To - tre tips først om generell adferd som sikrer mer (...og større fangst).

Hold deg minst mulig ved vannet og lang minst mulig vesen ut av ditt fiske. Skygger vises godt og lyd fra bredden forplanter seg godt i vann og vil gjøre vàr fisk enda mere sky. Tenk alltid at du er på "geriljafiske" :-) .

Bruk alltid lettest mulig utstyr i forhold til det du forventer å få. Stor dupp og/eller søkker gir mere støy enn mindre...

Glem å kast agnet "midt-fjords" med mindre du ser mye aktivitet der (i så fall er kanskje dupp og flue tingen?)

De fleste fiskene får du godt innenfor 15/20 meter fra land,, gjerne i overgangen mellom dypere og grunt vann.

Kast i vifteform, start nær land på ene siden. Juster lengden på fortommen i forhold anslått dyp.

Viktig at duppen er godt nok vektet slik at fisken ikke trenger å dra ned "ei livbøye" når den tar. Splitthagl i rett størrelse fungerer. Test inne på grunnere vann hvor mye vekt som skal til for at duppen såvidt flyter med ferdig egnet krok.

På bunnmeite med søkke liker jeg glidende tackler, med f.eks hullede kulebly og åpen spole når jeg fisker.

Krok - 1 meter fluorcarbon fortom med svivel og en "anonym farget" beskyttende perle før blyet - snøret løper gjennom kuleblyet til stang. (Jeg bruker alltid nylon gjennom kulebly, dimensjon så stor som mulig, men skal gli greit og uten motstand)

Skogsvann kan være tricky med tanke på uren bunn grunnet gammelt nedfallstømmer. Fisker du på plasser hvor det er tenkelig må du vurdere å fiske med kortere fortom fra duppen. Bunnmeite er risikosport på slike områder! Vurder alltid vindretning og drifthastighet. Nappvarslere i en eller annen form er ett absolutt must - litt uoppmerksomhet kan være nok til at fisken gulper opp marken igjen....

Livlig agn gir mere fisk - ikke la markklysa liggende ute timevis, bytt med jevne mellomrom.

Skitt fiske :thumbsu:

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktige tips fra Lystfisker'n her, les inlegget flere ganger :)

Vil spesiellt fremheve:

Sitat; "Hold deg minst mulig ved vannet og lang minst mulig vesen ut av ditt fiske. Skygger vises godt og lyd fra bredden forplanter seg godt i vann og vil gjøre vàr fisk enda mere sky. Tenk alltid at du er på "geriljafiske" :-) " Sitat slutt.

Dette er et svært viktig moment (uavhengig av fiskemetode) som jeg føler selv erfarne fiskere ikke tar alvorlig nok. Ørret og andre laksefisk har ekstremt godt syn.

Vil bare komme med en utfyllende komentar;. Sørg for å ha "bakgrunn". Med bakgrunn mener jeg skog, fjell eller noe som ikke avslører deg i silouette.. Himmel er den verste bakgrunnen du kan ha, uavhengig av lysforhold. Selv i mørket vil du bli silouett mot himmelen.

Når en sjøørret tar ei lita svart flue, mitt i svarteste septembernatta, er det fordi den klarer å skjelne den mot himmelen, så å ta slike hensyn er ofte forskell på suksess og fiasko.... Skitt fiske!

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode tips fra lystfiskern,og jeg må si meg enig med Maritim;Utrolig mange fiskere med lang fartstid som ikke tar hensyn til hvor mye støy de skaper.Roping over elva,bruk av altfor store søkker,tramping og generelt lurveleven i miniformat.

Gå SAKTE når du beveger deg langs bredden.Fisken vil ikke legge merke til deg så lett ,og du vil score flere fisk.

Som en liten bonus vil du sannsynligvis også oppleve mere dyreliv når du er på tur(,;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ferskvann er det ikke uvanlig at jeg har store ørreter som passerer klin inni land kun ett par meter fra der jeg sitter. Helt uanfektet av mitt nærvær.

Flere ganger har jeg sittet sånn til at jeg formelig hadde kunnet håvet på land MEGET fin fisk. Har også tatt fisk bare med å legge marken en liten halvmeter ut og sittet klar med stanga 5 meter inn i naturen.

Nå mener ikke jeg at folk trenger å gå helt "Deep Camo BlackOps" heller, bare det å bevege seg rolig i fiskeområdet og holde seg borte fra bredden mest mulig gjør underverker.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Mange gode tips men aldri en regel uten unntak. I min tid har jeg gjort mye rart. Har brukt store dupper som plasker og bråker, og fått napp etter 30-60 sekunder. Jeg har hatt med småunger som har kasta sten og bråkt ved vannet og allikevel fått kilosfisk.

Meitefiske etter ørret er kosefiske og du kan prøve mye rart som funker. Da stanga mi en gang knakk på tur, brukte jeg cola flaske, sene og krok, funket det:-)

Sleng på litt mark fra coop, hiv utti, fyr opp bålet og vent:-) alt trenger ikke være så high-tech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.