Gå til innhold
Fiskersiden

Tur til Hardanger 2-juni - Sært mål for 2012 oppnådd!


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Tur til Hardanger 2-juni 2012

Endelig kom dagen for planlagt tur til Hardanger for en lang økt med fiske på en utrolig spennende plass.

Vi har i lang tid snakket om å dra sammen til denne plassen for å ta en lengre fiskeøkt.

Dels fordi jeg har hatt veldig troen på denne plassen på nattfiske med Surf på ekstreme dyp fra land, dels fordi jeg har observert

Myriader av Sjøørret og Laks som stryker langs land på plassen.

Klokken ble rundt åtte på kvelden før alle tre hadde samlet seg på parkeringsplassen utenfor her.

Vi skulle egentlig startet tidligere, men hva gjør vel det når vi hadde satt av tid til fiske så lenge som vi orket å holde på..

Endre hadde en plan, og det var å ta Laks og Sjøørret på flue. Han hadde i forkant linet opp et arsenal av fluer.

La oss bare oppsummer kort og greit med en gang at det ble verken Sjøørret eller Laks som sto i fokus på denne økten.

Vi ankom plassen etter å kjørt fra Bergen med sin sure og kalde vind, og kom til en fredfylt og idyllisk fjord som badet i sol

Og vinden var vesentlig mer behagelig enn i byen mellom de 7-fjell; Og det skulle bli end mer behagelig litt utover mot midnatt.

Parkerte den legendariske fiskebilen som kommer seg frem til de mest avsidesliggende veier og i all slags vær – nemlig min trofaste Arctic SURF,

Som jo passer bra til det jeg holder på med. (For de som måtte lure, så er det en oppgradert Toyota 4-runner SURF som er bygget over samme lest som på Island),

Men på denne dagen så var det sol og pent, så bilen fikk oss over fjellet og det var det, men romslig for mye fiskeutstyr – det skal den ha!

Vi ble møtt med et mylder av liv i tangbeltet. Leppefisker herjet de to første meterne inne med land. Sjøørret streifet langs land.

Jeg tok meg god tid med riggingen. Rigget opp på den vanlige plassen. Satte meg litt bakpå og spiste litt mat og nøt fjorden i all sin prakt.

Mens jeg fortsatte rigginga så plasket så kraftig rett bak ryggen min at jeg var sikker på noen hadde bombadert oss med en stor stein oppe i fra skråningen bak oss…

Vi prøvde å se der oppe om det sto noen og lusket på oss lengre oppe i skråning, men så ingen…

Så plasket det igjen litt til høyre for der vi sto – jo da… kjempelaks som hoppet langt ut av sitt våte element og lot hele kroppsvekten mot knuse ned mot vannoverflaten…

Så nær oss… Flere vak.. Endre var på hugget med en gang med flueutstyret sitt… Hadde flere fulltreffere med fluene sine, men nada… Ikke før etter en liten stund, fast fisk…

Men hva? Jo en Lyr… De fine blanke sølvfiskene brydde seg ikke mye med fluene gitt, men Lyren den var på hugget…

Samme med Tim, han rigga en haspelstang og kastet etter fisk etter hvert som de vaka, som jo nesten var på høre og venstre flanke på same tid og rett foran beina på deg…

Han dro kjapt opp en liten Lyr og en liten Torsk på en blank sildesluk.

Det som er spennende med denne plassen er at det ligger et tangbelte fra fjæra og ned på et par meters dyp og noen få meter ut, så stuper fjorden rett ned til 315 meters dyp,

Og heller så videre nedover, 350 meter, 400 meter, 600 meter og stopper ikke før på rundt 850 meter, og det er ikke midtfjords engang.

Men nå var jeg ferdigrigga og klar for å fiske.

Det skulle ikke stå på agn for å si det sånn.

Jeg hadde for anledningen pakket med meg i frysebaggen: Makrell, Brisling, Blåskjell, Reker og Akkar.

Rigget to Devilstick og lot den ene gå rett frem og langt ut i fjorden med en Surfix-pølse med bare makrell siden det var det eneste som var noenlunde tint opp.

Du vet det er liksom smådypt når det går over godt over 5 minutter før et 175 gr. Søkke når i bunnen… Og med 400 meter braid på snella, så er det bare rundt 30 meter igjen…

Den andre Devilsticken med den nye Shimano baitrunner-snellen ble sendt langt til høyre, her er det en fjellhylle på rundt 70-90 meter.

Den var rigget glidende med Makrell den også.

Det skjedde lite i dypet på en lang stund.

Endre hadde hatt et fint napp, noe som resulterte i knekt krok på fluen…

Tim hadde hatt på flere fisk som glapp på veien opp.

Den faste patruljen av Niser var på plass og pløyde nå frem og tilbake langs plassen vår. (Har sett de samme Nisene på hver tur nå, så de er tydeligvis fast her..).

Et run på stangen min på dypet og etter en lang pumpe/sveiveøkt kom det opp en kilos-brosme.

Greit nok, men nå hadde jeg fått tint litt mer agn… En Surgifix-pølse av Makrell, Blåskjell og Akkar ble sendt ut på dypet igjen.

Denne skulle få ligge i fred ganske lenge.

Tim og Endre skulle nå forsøke seg på Surf. De fikk låne stang, rigger og søkke og velge agn etter fritt frem prinsippet, men med litt veiledning underveis.

De begynte med en enkel PN-rigg med to kroker og agnet opp med Brisling. Det hele ble sendt på ut vensteflanken, og her trapper det gradvis nedover.

Etter en tids venting ble riggen heist på land, med kroker skrelt for agn. Agnet opp igjen med Akker og Makrell, og ble så sendt utover igjen, denne gang mye dypere.

Først litt smånapping, så et skikkelig run… Etter en del pumping/sveiving kom en fin Lange på land. Denne var 1.68 kg. Grei matfisk med andre ord.

Mørket begynte å sige på nå. På med hodelyktene.

Så var den min tur… Det dro ut noe så styggelig fra Devilsticken som jeg vil anta lå med agnet på rundt 350 meters dyp.

De to andre fulgte godt med, de hadde ikke sett en Surf stang med så stor bue, og snøret tilnærmet rett ned i fjorden like foran beina på oss.

Tim sto parat med kleppen og han skulle like etter få brukt den også.

Etter en seig og lang pumpeøkt kom det noe stort til syne i vannoverflaten, det vil si – fiske fløt opp. Opp kom min Brosmepers rett og slett på 6.34 kg.

Yeah, helt konge! Den var så sprengt at du kan nesten ikke tro det, men likevel kjempet den ”till the bitter end”. Brosme er og blir en god figther på stang fra land i hvert fall.

Det var et kult rush å få denne, og de andre var i ekstase nesten – for en sykt monster var en av kommentarene… :)

01.jpg

Byttet rigg på denne nå, og gikk over til glidene med 6/0 MadCat Mallekrok, eller Havålkrok som jeg kaller det.

Nå laget jeg til en Surfix-megapølse av godt og blandet fra agn-sortimentet og klinte denne ut igjen på dypet.

(Denne hadde utrolige mange små men hissige run utover, men jeg lot den ligge i ro i lang tid).

På stangen som holdt agnet liggende på fjellhyllen på 70-90 meter, ga jeg nå opp. Jeg tenkte at jeg ville prøve litt etter Lusuer som er en fisk jeg liker veldig godt.

Festet på en PN-rigg med 4 stk. Mustad Demon circle str. 2 (ganske små kroker), rigget disse med Makrell, og kastet denne så ut slik at den lå mot det dypeste punktet –

Litt til høyre for den store Surgifix-pølsen. På den nye Shimano-snellen måtte jeg ta til takke med litt over 300 meter 0.21 braid, så kom ikke helt ned på bunnen her.

Riggen ble hengende nedover fjellveggen. Jeg stilte baitrunner-bremsen slik at hvis noe skulle hugge, så ville det være litt motstand og de ville selvkroke seg på de små

Sirkelkrokene. Planen var å sveive rykkvis oppover fjellsiden fordi jeg tar vanligvis de fleste Lusuere på rundt 100-150 meter. Men jeg måtte ha noen Polarbrød med Jarlsberg og Stranda-skinke først, så jeg satte i gang å fråtse… Så la jeg meg ned og slappet av litt. Registrere noen rykk i stangen. Tim sa det var aktivitet på stangen…

Jeg mumlet noe slikt som at jeg gidder ikke å sveive opp 300 meter før det er Lusurer eller Stor perlemorfisk på alle 4 krokene… Så ventet litt.

Men rykkingen ga seg ikke og plutselig så dro fisken rett til bunns og det var snart tom på snellen, så jeg spratt opp og slo over baitrunner’en.

Stangen sto i en fantastisk bue… Ok…?

Jeg lot den rykke slik en stund så roet den seg faktisk ned og jeg fikk sveivet langsomt opp, faktisk langt opp.

Jeg kjente jo at dette var en relativt stor fisk, så første tanken var at kanskje en Lusuer hadde tatt agnet, også hadde en større rovfisk tatt Lusuer, men for å være sikker,

Så tenkte jeg at her er det best å være myk i bevegelsene og ta det rolig oppover. Så jeg stilte bremsen slik at fisken kunne dra ut hvis den ville det.

Fikk fisken langt opp, det var vel kanskje 50 meter igjen til overflaten. Men jaggu – der dykket den jevnt ned til rundt 200 meters dyp igjen, jeg bare så på snellen hvor jevnt den

Dro rett ned i dypet før den plutselig stoppet. Lurte på om den slapp, men nei, jeg stammet opp og begynte heisingen igjen. Tim sto nå klar med kleppen, han skjønte at dette var En fin fisk, som vi måtte prøve å redde. Jeg kan ikke forklare det, men jeg hadde en følelse av at dette var en fisk som måtte opp, jeg hadde ikke fått sjelfred om jeg ikke klarte å i det minste se hva slags fisk vi drev og jobbet med her.

Så fortsatte rolig pumping og sveiving. Det gikk oppover, men tidvis bestemte fisken seg for å ta snøre.

Men så kom noe til syne nedi dypet. Første som slo meg: Brosme… men byttet mening ganske fort, den er for lang… Lange!

Men nei…. Fargen er feil…. Tim sto helt nede i vannkanten og utbrøt: Hva f*** er det??

BLÅLANGE!!!!!!! Fra land!!!!!!!! Jeg var ekstatisk en god stund, det kan jeg bare innrømme.

Tim fikk kleppet den og dratt den opp til meg. Fantastisk!!! Det var en helt konge følelese.

Ny art, Blålange på 2.64 kg. Fra land. Noe som jeg helt utopisk satte meg opp som sært mål for året i 2012.

Fisken var nå et faktum. Plassen hadde levert noe av det jeg har drømt om….

Jeg har aldri hørt om noen som har tatt Blålange fra land før, det kan jo ha skjedd men jeg tror det er svært sjelden kost,

Og jeg er uansett grisegodt fornøyd. Fisken i seg selv gjorde turen verdt hele greia. :D

02.jpg

Jeg klinte ut igjen samme greiene med 4 kroker for Lusuer og ned til samme dyp, men her var det dødt, lenge.

Men så rykket det litt i stangen igjen. Jeg sveivet opp, det var ikke nevneverdig tungt. Men opp kom for meg

En ny art faktisk, nemlig en Svarthå. Den virket helt død når den kom på land. Tøff fisk egentlig. Prøvde å sette den ut igjen men den så helt død ut,

Men så med ett så kviknet den til og begynte å svømme litt i sirkel slik som haier gjør når de kommer opp fra dypet, før den peilet seg inn på dypet og forsvant nedover.

Laget heller klar en Pulley, og klinte den ut og ned på fjellhyllen på høyre siden igjen med Makrell og Akkar.

Det skjedde ikke noe mer der…

03.jpg

04.jpg

Nå begynte det å bli lyst og de første solstrålene traff oss.

Tim dro opp en fin Sei og en fin Lyr på rappen på sluk.

På flue skjedde det lite… eller ingenting,,,

Jeg hadde et nytt run og pumpet så opp en brosme på kanskje 2 kg…

Jeg lot så stangen ligge, for jeg begynte å kjenne at jeg var en smule trøtt ja.

Vi vurderte om vi skulle fortsette eller pakke sammen.

Jeg foreslo litt micromeite, men det var tydelig at de andre nå var klar for hjemreise.

Så vi rigget oss ned og pakket i bilen. I det vi pakket blåste det inn en annen Arctic SURF rett foran oss det vi hadde parkert, og stoppet like foran oss.

Det var noe kjent med den bilen, jo da et kjent ansikt fra Hilux/4-runnerklubben. Ble tid for litt preik, han skulle på Fonna å stå på ski. Vi skulle hjemover å sove eller noe…

Turen hjemover gikk jo greit til tross for at alle hadde vært våken i langt over 24-timer.

Tur oppsummert: Endre og Tim kommer til å handle inn Surf-utstyr sporendeks; Inspirert av øktens fangster og lån av en Surf-stang ga mersmak for å si det sånn.

Og for min del, jeg har hatt troen på denne plassen i mer enn et år, siden jeg oppdaget plassen. Imidlertid er dette av flere årsaker første gang det ble satset der på

Kveld/natt/morgengry-fiske, noe som jeg har hatt mest troen på, men ikke har fått til før nå. Plassen leveres sakene sine det er sikkert og visst.

Det er vel 5-gang jeg er på plassen og plassen har levert hver gang, men denne økten var spesiell for meg med en ny pers, og to nye arter.

En ny art som jeg har satt opp på ønskelisten fra land som et utopisk mål fra land, men ”I did it!” – Nemlig å ta Blålange fra land.

Jeg har faktisk hatt troen på at det har vært mulig å ta Blålange fra land. Det handler om å vite at fjorden har en bestand av rette targetfisken, samt det som kanskje

Er den størrste utfordringen; Å finne spotten hvor den er mulig å ta – dvs. å finne en plass der man kan nå ekstreme dyp fra land.

Jeg bare takker de andre for en fin tur, og jepp – vi kommer igjen, vær sikker.

Sorry for eventuelle skriveleif, og dårlige formuleringer, men jeg har hatt mer glede av fiske enn å sove de siste døgnet for å si det slik. ^_^

Innfridd: 2 nye arter Blålange (2.64 kg) og Svarthå + pers på Brosme (6.34 kg).

05.jpg

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis!! Og vellkommen etter i den eksklusive blålange fra land klubben. Medlems tall er nå oppe i : 2.

Kjenner godt til den lykke følelsen å se blålange bryte overflaten, tror jeg vekket halve fjorden med mitt gledes hyl.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis. Blålange fra land er ikke hverdagskost. Eg har bare hørt om ett tilfelle tidligere :-)

Takker, det er nok ikke hverdagskost nei. Men jeg hadde faktisk troen på at det var mulig.

Veldig veldig kult Kim, gratulerer! Knallfin rapport også, særdeles god lesning sammen med dagens første kaffekopp :)

En stakkars østlending kan se langt etter slike muligheter.

Takker for det! Kanskje ta deg en tur til vestlandet?

Grattis med flott resultat av skikkelig satsning !

Er noe helt spesielt med dype vestlandsfjorder, indre Drammensfjord er ikke helt det samme... . :lol:

Takker, og jeg er enig i det med vestlandsfjordene. De er spesielle.

grattis med sjelden fangst!

veldig mye "tåke" i Hardanger ser jeg...! ;)

Takker så mye! Ja det er et spesielt vær-fenomen som dukker opp nå og da...

Grattis.

kudos for å få blålange fra land, men enda mere for å sette det som et mål.

Takker, jo jeg har hatt troen på at det var mulig, men drøyt at det skulle skje såpass raskt etter at jeg satte det opp som sært mål for 2012. B)

Gratulerer så masse! Da er det bare sildekonge og sølvkveite som gjenstår. Blåkveite blir vel for lett.. :)

Takker for det. Jeg er litt mer i tvil med de andre sære målene mine for 2012....

Drøyt!

Indeed... Artig når ting klaffer.

Se der, ja! Grattis med meget spesiell fangst fra land :)

Takker! Jeg er godt fornøyd! ^_^

Grattis!! Og vellkommen etter i den eksklusive blålange fra land klubben. Medlems tall er nå oppe i : 2.

Kjenner godt til den lykke følelsen å se blålange bryte overflaten, tror jeg vekket halve fjorden med mitt gledes hyl.........

Takker! Følelsen av å lande Blålange fra land er nærmest euforisk... Og den klubben er visst ekslusiv ja. ;)

Har du rapport fra din fangst? (Hadde vært artig lesning).

Det er nok mulig det blir en ny satsing etter flere Blålanger i Hardangerfjorden eller andre dype vestlandsfjorder i den kommende tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Følelsen av å lande Blålange fra land er nærmest euforisk... Og den klubben er visst ekslusiv ja. ;)

Har du rapport fra din fangst? (Hadde vært artig lesning).

Det er noen år siden og det tror jeg ligger på det gamle forumet.Skal leite.....

Skule du ha sett 6 år siden den brøt overflaten...

http://www.fiskersid...458&hl=blålange

Og jeg må humre og le har ikke blitt noe bedre med kamera eller mobil.....

Espen nå fikk jeg lyst på fiske suppa mi................. Morsom tråd å lese..

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden og det tror jeg ligger på det gamle forumet.Skal leite.....

Skule du ha sett 6 år siden den brøt overflaten...

http://www.fiskersid...458&hl=blålange

Og jeg må humre og le har ikke blitt noe brdre med kamera eller mobil.....

Espen nå fikk jeg lyst på fiske suppa mi................. Morsom tråd å lese..

Morsom lesning ja, jeg klarte dessverre ikke å få frem bilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd flere ganger nå, ser ut som om overførselen av bildene bare går og går evig... dukker ikke opp noe dessverre...

Når jeg søkte opp førstegang kom det opp bilder av blålanga i vasken min hjemme.Men nå er dem borte vekk.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skönt att slippa ankra :showoff:

Landfiske er fint det! :)

Grattis med kul fangst fra land. Gled deg til blålangemiddag - det er knallbra.

Takker, jeg gleder meg! Skal spise halestykket i dag. Resten har jeg måtte love å la ligge i fryseren til konemor kommer hjem fra reise.

Oi den e frekk! Grattis me et kult oppnådd mål

Takk for det mister!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.