Gå til innhold
Fiskersiden

Flue og dupp


nisse
 Share

Recommended Posts

Har lest endel spørsmål om flue og dupp fra andre her, men ikke finni svaret på det jeg lurer på, så jeg spør jeg også.

Fisker endel med ørretbombe og flue og får mye ørret på dette. Fisker da med duppen nederst og etpar fluer over. Veldig mye napp i forhold til fisk på land, men det er jo bare gøy å se og kjenne at fisken er med. Har prøvd dette endel etter sjøørret også, men da har jeg aldri fått noe eller sett fisk etter flua. Spørsmålet er altså om jeg må fiske med flua (fluene) hengende etter duppen når jeg er ute etter sjøørretten?

Eventuelt hvor mange fluer bruker mann hvis mann har flue etter? kun endeflue, eller en til litt nærmere duppen?

Er det eventuellt noen som fisker dupp og flue på denne måten også etter ørret, og hvordan er erfaringene eventuellt på dette kontra fluene over duppen?

Mye spørsmål her, men med en nettside med så mye fiskekunnskap (kona kaller det fiskegeeker) så regner jeg med at noen kna komme med noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker begge varianter. Hvis man ønsker å bruke flere fluer er min erfaring at man får midre krøll med oppheng dersom man fisker med dupp i enden.

Jeg bruker litt grov nylon som fortom for fluene og binder de alltid på det stående enden av fortommen. Bruker jeg to fluer er det så lang avstand som praktisk mulig mellom dem.

Fisker man med flue i enden har man fordel av at man som regel kan ha større avstand fra flue til dupp.

Ikke uvanlig for meg å bruke 2 fulle stanglengder som fortom. (Skal legges til at det er betydelig lettere å stå i vannet når man bruker så lang fortom, riggen kan da kastes nærmest på spey-vis)

I vann hender det at jeg går for en rigg med 2 fluer hvorav den bakerste ofte er en fortynget nymfe og nr 1 er en med grad av oppdrift.

I sjøen bruker jeg alltid bare en flue. (Redd for at 2 SØ bare roter det til å kjører seg fast i tang osv.....)

Opplever mere krøll med oppheng når jeg har flere fluer i enden av snøret. Jeg bruker normalt sett ca 2 meter mellom fluene her.

Jeg fisker med begge varianter i ferskvann. I sjøen bruker jeg kun "flue i enden" varianten. Gjør dette fordi jeg tror SØ er mer var og av den grunn vil jeg ha minst mulig annen line, striping i vannfilmen og knuter i nærheten av flua.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bomberdubb får du i flere størrelser og varianter, flyt, synk, semi, 15-40 g(tror jeg), den trer du snøret gjennom, å fester en gummiknott inntil etter å ha bestemt lengde på fortaumen, denne har jeg tatt både laks, ørret, sjø-ørret, røye, på, både i ferskvann og saltvann, fungerer som juling. den går også veldig fint i vannet, å du kan få utrolig lange kast, (må ha en lang stang som tåler vekta) har du rette stanga kan du kaste bomberdubben sinnsykt langt, sveiver inn på forskjellige måter, bare å prøve seg frem. etter jeg testa den, så har jeg kun brukt den når det kommer til flue med dubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale denne filmen:

https://www.fiskersiden.no/test-a-omtale-mainmenu-92/733-sjetens-hemmeligheter-3

Her vises presentasjonen av fluer på en meget god måte (ved bombardafiske), og man skjønner at det ikke er hipp som happ hvordan man rigger, og sveiver det inn :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En liten tur på lørdagen, ca 20 minutters (det var så lenge familien gadd å vente) fiske og da tok den jaggu på flua før duppen. Ikke værdens største, men ca 700g, men det virka iallefall. Trur ikke jeg gjorde noe anerledes en før, muligens at flua var endel lenger fra duppen en vanlig. Men det var kanskje at jeg hadde trua som gjorde utslaget. Så da virker det også har jeg fått konstatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.