Gå til innhold
Fiskersiden

tykkelse på braid til surf


halvorhg
 Share

Recommended Posts

Har nettopp fått satt sammen kveite sette mitt, med shimano 6000 Fb fylt med 220m 0,40 Power pro 40kg bruddstyrke og en DAM D-fender 3 ib surf stang.

ser at bare Kim Rasmussen oppgir diameteren på shockleaderen( 0,70), men hva bruker dere andre? jeg har tenkt å spleise 0,40 PP med 0,80 sufix shock. Hvilken knute burde jeg bruke får å få ned størrelsen på spleisen, slik at den glir fint gjennom ringene? ser dere nevner mange knuter, og kan albright-knuten være tingen? grunnen til tykk braid og shock leader er pga "trappebunn med endel skarpe kanter, så når kveite tar går den rett utenfor kanten, og ned i dypet. (litt lite snøre med 220m, men har holdt til nå). jeg bruker den store tykkelsen og høy bruddstyrke slik at jeg kan legger press på fisken, i håp om at den ikke går for langt over kanten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Laget en modifisert versjon av vilhelms surf-leaderknut når jeg var på havåltur i høst. Følg de første stegene i knuten til Vilhelm (lenke lengre opp i tråden) for monoen og tre multi gjennom knuten. For å feste multien brukte jeg rett og slett en uni med 10-15 surringer. Enklere å slå ute i felt i mørket. Knuten blir tapert og glir fint gjennom ringene på surfstanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Använder inte nylon till leader utan xp tufline(80 lb). Den leadern i kombo med 0.28 pp går nästan ljudlöst genom ringarna, t.o.m dom små fuji ringarna. Men kasthandske blir ett måste om man ska kasta långt! Prövade lite med nylon sista gång jag var ute men är helt enkelt inte längre ett alternativ.

Lim e fint att ha men passa på mängden. Själv använder jag helt minimalt. grisar du på med massa så kan det gå en ring med lite oflax...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braid til leader? Lite vits da

Det fungerar väldigt fint. Har så långt inte upplevt avskuren fortum. Dessutom så är den stum så känslan av kontroll när man laddar stangen blir bättre( för mig iallafall). Men självklart så må man passa på å kolla den för skador när man fiskar på ruff bunn men det samma gäller ju for nylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde nettopp innkjøp av 2 stk. 455 m. spoler av PP 0.28 Hi-Vis yellow.... De skal på Shimano XT-A LC snellene. Samt kjøpt reservespole (ekstrautstyr) snellene som skal lades med 300 m. Trilene MAXX 0.50 som primært skal brukes til fiske av Havål og i sund med sterk strøm og røff bunn... De 3 andre Surf-snellene mine (nå i reserve) er full i Whiplash Crystal.

Det ble bare en ENORM prisforskjell uansett hvor mye jeg søkte verden rundt, så jeg gikk for 0.28 PP og håper jeg blir fornøyd...

Prisen for Whiplash Crystal kan dessverre ikke forsvares overhodet hvis PP holder mål.

Skjønner bare ikke hvorfor Whiplash Crystal er blitt så #¤=*** dyrt... Må jo prise seg helt ut av markedet... Synd, jeg likte denne, men blir vel gjerne fornøyd likevel.

Må ta dette opp igjen. Jeg sliter som en hund her... Sliter med de nye Shimano XTA snellene og 0.28 PP og Dam Soft leader 0.70 skjøtet med albright-knuten (knutene gjør jeg meg flid med).

Kaster flere takler midtfjords enn noen gang før... Dette skjer når jeg drar til for full spiker. Det som er snodig er at 0.70'en rykker like etter knuten, selve knuten er like hel og fin.

Nå har jeg også to helt nye mindre DAM quick jiggersneller FD650 og FD660 som jeg bruker til surf (det funker utmerket!). Alle 4 stengene er Dam devilstick surf 14'. Bruker Dam-snellene til lettere surf-fiske.

Shimano-snellene er tapet og stripset fast til stengene pga. mindre snellefot, så da ble løsningen 4 stenger og 2 rigga med lettere sneller fordi de Shimano BIG LC 2012 er for "heavy" å bruke til lettere fiske.

Nok om det, tilbake til min utfordring. Jeg har 2 stk reservespoler med 0.50 mono (Trilene Maxx) som jeg bruker til glidene fiske. Kan dra til alt jeg gidder med tunge lodd. Ryker ikke.

Scenario/problemstilling: Setter på en spole med PP 0.28 med 0.70 5-6 meter sjokkfortom. 170 gr. lodd. Tar et rolig kast med loddet liggende på bakken bak meg. Ikke noe problem, bare at rekkevidden blir ikke all-verden. Nytt kast: Lar det samme loddet svinge bakover meg mens jeg står vend mot sjøen, drar til maks i det loddet er helt ute/nede i svingaksen sin bak meg - 0.70'en ryker.

Nytt kast samme oppsett: Står nå vendt med ryggen mot sjøen, lar loddet svinge ut på samme måte og i det lodde er ute/nede i sin svingakse, drar til for full spiker samtidig som jeg vrir kroppen fra hoften og stangen rettes mot siktepunktet langt der ute mot sjøen. Dette gir normalt de lengste kastene og dette går fint med dam-snellene (som bare har 0.50 sjokkfortom) og dette har jeg praktisert med alle mine surf-sneller tidligere (er vel oppe i 9 surf-sneller nå...) Men det er kun med Shimano XTA Bigpit LC 2012-snellene at jeg har det snodige problemet at sjokkleaderen rykker i 0.70 monoen.... ?????????!!!

Eneste forskjellen er at Shimano XTA-snellene har 0.28 PP braid og de andre snellene jeg har/har hatt, er ladet med Berkley Whiplash Pro braid (fra 0.17 til 0.21) Ryker aldri!

Men når jeg klarer dette 3 ganger på rad på en kveld uten å finne en eneste feil, da begynner jeg å lure.... Da er det bare å bytte over til reservespolene med mono.

Akkurat nå fisker jeg med 0.50 mono på Shimano-snellene inntil jeg har funnet ut hva som gjør det. Har tenkt å prøve med 0.80 for å se om det løser problemet.

NB! Snøret kommer gjennom stangringene uten noen unormale lyder. Har ikke observert noe tvinn noen plass under kastet (men ikke sikkert det synlig i selve kastet da ting skjer fort...).

Stangringene er helt fine. Jeg står litt fast.... Anger litt på kjøp av PP, men problemet kan jo ligge en annen plass også. Har ikke prøvd annen braid på Shimano XTA-snellene.

Kjøpte ny en rull 0.70 softleader fra DAM, for å eliminere feil med spolen jeg brukte. Det hjalp ikke heller.

Noen som har noen ide om hva som kan være verdt å sjekke?

Dette er litt kjipt da jeg kaster mye lengre med de små Dam jigger snellene, og jeg får 3 slike for prisen av en Shimano XTA.

Burde selvfølgelig kunne kastet mye lengre med Shimano-snellene...

Ble litt langt innlegg, håper forklaringen er forståelig, og at noen kan ha noen tips som er verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen ide om hva som kan være verdt å sjekke?

Dette er litt kjipt da jeg kaster mye lengre med de små Dam jigger snellene, og jeg får 3 slike for prisen av en Shimano XTA.

Burde selvfølgelig kunne kastet mye lengre med Shimano-snellene...

Ble litt langt innlegg, håper forklaringen er forståelig, og at noen kan ha noen tips som er verdt å sjekke ut.

Høres utrolig merkelig ut at du skal klare å slite av 0,70 i kastet.. Hva er bruddstyrken på den? Sterk du..! :)

Jeg vet at jeg dro foringen ut av en stangring med Albright knuten, dette snøret røk selvsagt. Det røk i braiden som kommer bak knuten - men tror muligens det røk som resultat av en altfor skarp stangring etter at foringen forsvant...

Mitt beste råd er å bruke FG-Knuten - du finner den lett på Youtube (sitter på et nettverk som ikke kan åpne YT :)). Denne knuten kan ikke på noen måte henge seg opp på vei ut av stangen... Du vil kjenne (såvidt) at den er på vei inn igjen, men dette er ofte bare en fordel når du fisker i mørket...

Knuten tar litt tid å knyte, men du slipper å gjøre det ofte - dessuten går det fortere når du blir vant til den. Viktig å være nøye når du knyter og stramme/fukte godt etterhvert, men det tror jeg ikke er noe problem for deg. Du virker dedikert og nøye med alt du gjør i forbindelse med dette.

Jeg bruker denne fra lett fiske etter sjøørret via surf og opp til kveite... Alle snører jeg har med top-shot er skjøtet med FG og den har aldri sviktet meg. Hverken med 100 kg kveite eller med fullt pådrag på surfcasting...

Tror ikke du skal angre på PowerPro - ihvertfall ikke i forbindelse med problemet du beskriver over.

Ville gitt denne knuten en sjanse - lykke til!

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres utrolig merkelig ut at du skal klare å slite av 0,70 i kastet.. Hva er bruddstyrken på den? Sterk du..! :)

Jeg vet at jeg dro foringen ut av en stangring med Albright knuten, dette snøret røk selvsagt. Det røk i braiden som kommer bak knuten - men tror muligens det røk som resultat av en altfor skarp stangring etter at foringen forsvant...

Mitt beste råd er å bruke FG-Knuten - du finner den lett på Youtube (sitter på et nettverk som ikke kan åpne YT :)). Denne knuten kan ikke på noen måte henge seg opp på vei ut av stangen... Du vil kjenne (såvidt) at den er på vei inn igjen, men dette er ofte bare en fordel når du fisker i mørket...

Knuten tar litt tid å knyte, men du slipper å gjøre det ofte - dessuten går det fortere når du blir vant til den. Viktig å være nøye når du knyter og stramme/fukte godt etterhvert, men det tror jeg ikke er noe problem for deg. Du virker dedikert og nøye med alt du gjør i forbindelse med dette.

Jeg bruker denne fra lett fiske etter sjøørret via surf og opp til kveite... Alle snører jeg har med top-shot er skjøtet med FG og den har aldri sviktet meg. Hverken med 100 kg kveite eller med fullt pådrag på surfcasting...

Tror ikke du skal angre på PowerPro - ihvertfall ikke i forbindelse med problemet du beskriver over.

Ville gitt denne knuten en sjanse - lykke til!

Velvel... Jeg kan ikke skjønne at knuten skal være problemet her. Har knytt albright-knuter til den store gullmedaljen, og de sitter, slanke blir de også og med en pen avslutning der jeg skråskjærer monobiten som er til overs og limer den sammen med hovedmonosenen, samt at jeg lager en liten dråpeform av superlim som på monosiden som jeg trekker videre i 2 linjer oppover surringene på braiden, en på hver side av knuten. 0.70 soft leader fra dam er 80LB eller rundt 36 kg. Derfor tenkte jeg å gå opp til 0.80 100LB 46 kg. slik som jeg brukte da jeg var i startgropen innen surf. Gikk etter hvert over til 0.70 for å få lengre kast samt at 8 mm. perler glir bedre på 0.70 når man fisker glidene. Det er ikke knutene mine som ryker, og det smeller ikke igjennom stangringene. Monoen ryker etter knuten. Sist gang delte monoen seg opp i 3 fliser.... Aldri sett før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen god forklaring på monobruddet, men undrer meg over at du bruker så tykk fortom fra land. Jeg bruker 0.50 eller 0.60, og det går knirkefritt. Min erfaring tilsier også at overgangen fra 0.60 til 0.70 er nokså stor, i alle fall med DAM. Synest 0.70 er veldig mye stivere enn 0.60 her. 0.60-en har vel bruddstyrke på 27 eller 28 kilo, så det er mer enn sterkt nok til alt vårt fiske. Bruker det på både havål og på 150 meter-plussdyp. Kan telle på en hånd de gangene tortommen har gått til helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du igjen mye mono på spolen når du kaster? Skal i utgangspunktet ikke være noe spesiell belastning på knuten under kast dersom man har noen runder med mono igjen på spolen + strømlinjeformet knute og ingenting som henger seg opp under kast.

Alternativt så kreve størrelsen på spolen til bigbaitrunner litt dimensjon på spesielt den første stangringen iforhold til mindre snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen god forklaring på monobruddet, men undrer meg over at du bruker så tykk fortom fra land. Jeg bruker 0.50 eller 0.60, og det går knirkefritt. Min erfaring tilsier også at overgangen fra 0.60 til 0.70 er nokså stor, i alle fall med DAM. Synest 0.70 er veldig mye stivere enn 0.60 her. 0.60-en har vel bruddstyrke på 27 eller 28 kilo, så det er mer enn sterkt nok til alt vårt fiske. Bruker det på både havål og på 150 meter-plussdyp. Kan telle på en hånd de gangene tortommen har gått til helvete.

Jeg tror jeg kan utelate selve knuten som problemet. Jeg bruker også 0.50 på de to stengene med Dam-sneller og det går fint, men jeg bruker da maksvekt på 170 gr. men oftest 150 gr.

Det kan ikke skade å prøve 0.60/0.50 for å se om det gjør en forskjell. Er kun bekymret for de kastene med 225 gr. vekter og 0.50.... Har ikke prøvd...

Nei - du har sikkert rett. Rart.!

Du sier at det bare skjer med den ene snellen - kan det være at du får bøyleoverslag?

Du må vel kjenne et rykk eller drag i det snøret ryker..?

Har vært inne på tanken ja, men ting skjer jo fort når man kaster så jeg har ikke klart å se om noe slikt oppstår.

Har du igjen mye mono på spolen når du kaster? Skal i utgangspunktet ikke være noe spesiell belastning på knuten under kast dersom man har noen runder med mono igjen på spolen + strømlinjeformet knute og ingenting som henger seg opp under kast.

Alternativt så kreve størrelsen på spolen til bigbaitrunner litt dimensjon på spesielt den første stangringen iforhold til mindre snelle.

Jeg bruker vel 5-6 meter mono og stengene er 14' eller litt over 4 m. så det er bra med mono på snellene før utkast. (Dette er vel samme snellene dere bruker?)

Skal måle ø dim. på første stangring når jeg kommer hjem. Hadde vært knall om jeg fikk vite hva ø dim. du har på første stangring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,60 er som regel mer enn nok, hvertfall om man fisker med karpestenger. (0,70 til 0.18 braid som det nevntes tidligere hørtes ut som en stor dimensjonsforskjell). Selv bruker jeg alltid 12-surringers grinner til braiden og 2 surringers grinner med monoen. Funker. En ting jeg har merka med i det siste er at dersom man følger igjennom når man kaster, altså drar stanga helt ned mot sjøen og ikke stopper opp kl 10, er sjansen mindre for det klassiske overløps-smellet. For det er det som ofte skjer, stangas plutselig stopp kl 10 gjør at banen på blyet flates ut og blyet mister direktekontakten med sena/snella en kort periode - fra en brøkdel før du slipper pekefingern til blyet er noen meter ut på sin ferd. Akkurat i det blyet igjen får direktekontakt noen meter ut blir det et voldsomt rykk som drar med seg sene av snella i en voldsom fart - ofte mer snøre enn det stangringene klarer å mate ut. Da hekter ofte sena seg rundt stangringene og det går som det må. Dersom man i motsetning følger kastet igjennom, får blyet en avbuet bane oppover og mister aldri direktekontakt med sena/snella. Du får selvsagt aldri de lengste kasta med denne teknikken, men for praktisk fiske er jo det sjelden avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker flere typer sneller, blant annet nymodellen av bigbaitrunner ja. Går stortsett i 30\40lb PP og 0,70 sjokkfortom, noe som fungerer fint.

Dersom det er ringstørrelse\avstand til snella som er problemet merkes det tydelig da du får et sikkelig rykk når det sliter og gjerne en fin knute av braid rundt første ringen, så tror egentlig ikke det er problemet ditt. Nevnte bare dette da jeg hadde et lignende problem med ei dam surfstang tidligere. Med shimano 6000snelle var aldri noe problem, men satt jeg på bigbaitrunner hang det seg opp jevnlig.

Invendig diameter meine e va på 29mm på dem ringane e bruka.

Endret av tmas_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,60 er som regel mer enn nok, hvertfall om man fisker med karpestenger. (0,70 til 0.18 braid som det nevntes tidligere hørtes ut som en stor dimensjonsforskjell). Selv bruker jeg alltid 12-surringers grinner til braiden og 2 surringers grinner med monoen. Funker. En ting jeg har merka med i det siste er at dersom man følger igjennom når man kaster, altså drar stanga helt ned mot sjøen og ikke stopper opp kl 10, er sjansen mindre for det klassiske overløps-smellet. For det er det som ofte skjer, stangas plutselig stopp kl 10 gjør at banen på blyet flates ut og blyet mister direktekontakten med sena/snella en kort periode - fra en brøkdel før du slipper pekefingern til blyet er noen meter ut på sin ferd. Akkurat i det blyet igjen får direktekontakt noen meter ut blir det et voldsomt rykk som drar med seg sene av snella i en voldsom fart - ofte mer snøre enn det stangringene klarer å mate ut. Da hekter ofte sena seg rundt stangringene og det går som det må. Dersom man i motsetning følger kastet igjennom, får blyet en avbuet bane oppover og mister aldri direktekontakt med sena/snella. Du får selvsagt aldri de lengste kasta med denne teknikken, men for praktisk fiske er jo det sjelden avgjørende.

Tror du er inne på noe... Jeg må alltid sveive inn en god del meter før jeg kan konstatere at knuten er intakt og bruddet sitter 8 mm. 1 cm. fra knuten.

Kom til å tenke på noe, jeg har justerbart snellefeste på stengene, og jeg har justert snellene ganske langt ned, slik at det er et bra stykke frem til første stangring.

Om det har noen praktisk betydning i denne sammenheng vet jeg ikke. Men det er mer komfortabelt ved kjøring av fisk samt innsveiving generelt...

Nevnte bare dette da jeg hadde et lignende problem med ei dam surfstang tidligere. Med shimano 6000snelle var aldri noe problem, men satt jeg på bigbaitrunner hang det seg opp jevnlig.

Invendig diameter meine e va på 29mm på dem ringane e bruka.

Også det store spørsmålet: Om det skulle vise seg at første stangring rett og slett er for liten, er det en smal sak å bytte? Hvor kan man handle dette?

Har byttet toppringen på en del stenger og har da benyttet nylontråd til surring, fylt opp surringene med superlim og latt det tørke. Penslet over med sort neglelakk for finishen.

Burde vel duge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er inne på noe... Jeg må alltid sveive inn en god del meter før jeg kan konstatere at knuten er intakt og bruddet sitter 8 mm. 1 cm. fra knuten.

Kom til å tenke på noe, jeg har justerbart snellefeste på stengene, og jeg har justert snellene ganske langt ned, slik at det er et bra stykke frem til første stangring.

Om det har noen praktisk betydning i denne sammenheng vet jeg ikke. Men det er mer komfortabelt ved kjøring av fisk samt innsveiving generelt...

Også det store spørsmålet: Om det skulle vise seg at første stangring rett og slett er for liten, er det en smal sak å bytte? Hvor kan man handle dette?

Har byttet toppringen på en del stenger og har da benyttet nylontråd til surring, fylt opp surringene med superlim og latt det tørke. Penslet over med sort neglelakk for finishen.

Burde vel duge?

Prøv å montere snella lengre oppe på stanga til å begynne med for å se om det gjør ting noe bedre.

Ingen problem å bytte stangringer, men lite vits å begynne å tenke på det før du eventuelt e sikker på at det e det som e problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å montere snella lengre oppe på stanga til å begynne med for å se om det gjør ting noe bedre.

Ingen problem å bytte stangringer, men lite vits å begynne å tenke på det før du eventuelt e sikker på at det e det som e problemet

Ser at jeg har innvending diameter på første stangring på 29 mm. på mine stenger også.

Kommer nok til å prøve å flytte på snellene før jeg bytter stangringer ja. Eventuelt også å prøve ut andre ting som å endre dimensjon på sjokkfortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Never had a problem with it... unlike Nylon. 150g on the century needs 0.80mm Nylon, which has cost me on ring repairs and numerous leads. Don't think, I'll ever go back to that stuff, I'll leave it to the flat earth society.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ta dette opp igjen. Jeg sliter som en hund her... Sliter med de nye Shimano XTA snellene og 0.28 PP og Dam Soft leader 0.70 skjøtet med albright-knuten (knutene gjør jeg meg flid med).

Kaster flere takler midtfjords enn noen gang før... Dette skjer når jeg drar til for full spiker. Det som er snodig er at 0.70'en rykker like etter knuten, selve knuten er like hel og fin.

Nå har jeg også to helt nye mindre DAM quick jiggersneller FD650 og FD660 som jeg bruker til surf (det funker utmerket!). Alle 4 stengene er Dam devilstick surf 14'. Bruker Dam-snellene til lettere surf-fiske.

Shimano-snellene er tapet og stripset fast til stengene pga. mindre snellefot, så da ble løsningen 4 stenger og 2 rigga med lettere sneller fordi de Shimano BIG LC 2012 er for "heavy" å bruke til lettere fiske.

Nok om det, tilbake til min utfordring. Jeg har 2 stk reservespoler med 0.50 mono (Trilene Maxx) som jeg bruker til glidene fiske. Kan dra til alt jeg gidder med tunge lodd. Ryker ikke.

Scenario/problemstilling: Setter på en spole med PP 0.28 med 0.70 5-6 meter sjokkfortom. 170 gr. lodd. Tar et rolig kast med loddet liggende på bakken bak meg. Ikke noe problem, bare at rekkevidden blir ikke all-verden. Nytt kast: Lar det samme loddet svinge bakover meg mens jeg står vend mot sjøen, drar til maks i det loddet er helt ute/nede i svingaksen sin bak meg - 0.70'en ryker.

Nytt kast samme oppsett: Står nå vendt med ryggen mot sjøen, lar loddet svinge ut på samme måte og i det lodde er ute/nede i sin svingakse, drar til for full spiker samtidig som jeg vrir kroppen fra hoften og stangen rettes mot siktepunktet langt der ute mot sjøen. Dette gir normalt de lengste kastene og dette går fint med dam-snellene (som bare har 0.50 sjokkfortom) og dette har jeg praktisert med alle mine surf-sneller tidligere (er vel oppe i 9 surf-sneller nå...) Men det er kun med Shimano XTA Bigpit LC 2012-snellene at jeg har det snodige problemet at sjokkleaderen rykker i 0.70 monoen.... ?????????!!!

Eneste forskjellen er at Shimano XTA-snellene har 0.28 PP braid og de andre snellene jeg har/har hatt, er ladet med Berkley Whiplash Pro braid (fra 0.17 til 0.21) Ryker aldri!

Men når jeg klarer dette 3 ganger på rad på en kveld uten å finne en eneste feil, da begynner jeg å lure.... Da er det bare å bytte over til reservespolene med mono.

Akkurat nå fisker jeg med 0.50 mono på Shimano-snellene inntil jeg har funnet ut hva som gjør det. Har tenkt å prøve med 0.80 for å se om det løser problemet.

NB! Snøret kommer gjennom stangringene uten noen unormale lyder. Har ikke observert noe tvinn noen plass under kastet (men ikke sikkert det synlig i selve kastet da ting skjer fort...).

Stangringene er helt fine. Jeg står litt fast.... Anger litt på kjøp av PP, men problemet kan jo ligge en annen plass også. Har ikke prøvd annen braid på Shimano XTA-snellene.

Kjøpte ny en rull 0.70 softleader fra DAM, for å eliminere feil med spolen jeg brukte. Det hjalp ikke heller.

Noen som har noen ide om hva som kan være verdt å sjekke?

Dette er litt kjipt da jeg kaster mye lengre med de små Dam jigger snellene, og jeg får 3 slike for prisen av en Shimano XTA.

Burde selvfølgelig kunne kastet mye lengre med Shimano-snellene...

Ble litt langt innlegg, håper forklaringen er forståelig, og at noen kan ha noen tips som er verdt å sjekke ut.

Har varit borta i den flera ggr jag med innan jag gick över till braid. Brukade 0.28 pp och 0.70 fortum(dam). Och det var både på bigbait'en och på XTB'en som detta inträffade på jämn basis. Enda förklaringen som jag kunde komma fram till var att knuten på något sätt hängde sig fast runt/i någon av stangringarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Big Baitrunner XT-B snellen og mener regelen var at haspelsnelle krever store stangringer nederst mens med multiplikator kan en ha mindre ringer. Ser også det at en må ha 5-6 runder med sjokkleader på snellen under kastet for at knuten ikke skal strekke seg og bli svekket i kastet. Fant ut at med for mange runder med 0,70 mono på snellen under kast skapte mye "pisking" av senen på vei gjennom stangringene. Har ikke begynt med pendelkast med denne snella ennå men skal poste erfaringer etterhvert. Er nok dette kastet som presser utstyret mest og knute, stangringer, release og riggen må være solid. Ser på youtube at de fleste med denne snellen tar over hode kast og semi pendel kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.