Gå til innhold
Fiskersiden

tykkelse på braid til surf


halvorhg
 Share

Recommended Posts

På mine multisneller har jeg 0.32mm Power Pro og 0.80mm Sakuma Shock Leader, spleisa sammen med en åttetallsknute på monoen (som er dratt saaaakte til med tang) og 8-9 runder på braiden i grinnerknute. Dette har aldri sviktet meg i noen som helst sammenheng.

Bruker 80lb Tuf Line til pendelkasting på barmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har varit borta i den flera ggr jag med innan jag gick över till braid. Brukade 0.28 pp och 0.70 fortum(dam). Och det var både på bigbait'en och på XTB'en som detta inträffade på jämn basis. Enda förklaringen som jag kunde komma fram till var att knuten på något sätt hängde sig fast runt/i någon av stangringarna.

Er rimelig sikker på at vi kan utelate knuten som problemet... Det må være noe annet som "tangler" seg... Knuten holder jo den, og er strømlinjeformet og fin. Men det hjelper jo lite hvis braiden legger seg som en løkke rundt en stangring eller noe i utkastet... Skal prøve meg litt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en del 0,41mm og 0,46mm braid til shock leader, funker fint med 140gram. Poenget er da at ting ikke skal ryke i kaste, ikke å spare hovedsena for slitasje mot bunn. Bruker ganske lange tackler, så behovet for mere tykk mono er lite på de plassene jeg fisker.

Noen som har testet hollow braid som overgang mellom hovedsene og sjokkfortom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig sikker på at vi kan utelate knuten som problemet... Det må være noe annet som "tangler" seg... Knuten holder jo den, og er strømlinjeformet og fin. Men det hjelper jo lite hvis braiden legger seg som en løkke rundt en stangring eller noe i utkastet... Skal prøve meg litt frem.

Men tror knappast att det är braiden som hänger sig. 0.28 pp vs 0.70 imperial. knuten borde va det första som tacka för sig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror knappast att det är braiden som hänger sig. 0.28 pp vs 0.70 imperial. knuten borde va det första som tacka för sig.

Det som er snodig... Bruddet sitter jo etter knuten. Jeg har ikke fått gjort noe med dette enda, har ikke blitt noe fisking men jeg skal flytte snellene litt opp, samt bytte dimensjon på mono.

Etter litt tankevirksomhet, så tror jeg faktisk jeg prøver å gå ned til 0.60. Vurderte 0.80 men hva vil skje hvis monoen ikke ryker og kastet går skeis... Får vel plantet et spilesøkke i pannen da....

Er ikke helt fremmed for å prøve noe tuffline heller... Men burde vel uansett identifisere selve problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er snodig... Bruddet sitter jo etter knuten. Jeg har ikke fått gjort noe med dette enda, har ikke blitt noe fisking men jeg skal flytte snellene litt opp, samt bytte dimensjon på mono.

Etter litt tankevirksomhet, så tror jeg faktisk jeg prøver å gå ned til 0.60. Vurderte 0.80 men hva vil skje hvis monoen ikke ryker og kastet går skeis... Får vel plantet et spilesøkke i pannen da....

Er ikke helt fremmed for å prøve noe tuffline heller... Men burde vel uansett identifisere selve problemet.

0.80 ryker det med. Men nej inte så lätt att veta... Vissa saker ska man kanske inte veta. Som för ex. "finns gud?", "varför biter inte fisken?" och "vad är meningen med livet?". Nu vet ju vi att meningen med livet är att fiska så det ska väl kanske va möjligt att få reda på varför mono'en går av=P Höghastighetskamera hade ju varit kul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.80 ryker det med. Men nej inte så lätt att veta... Vissa saker ska man kanske inte veta. Som för ex. "finns gud?", "varför biter inte fisken?" och "vad är meningen med livet?". Nu vet ju vi att meningen med livet är att fiska så det ska väl kanske va möjligt att få reda på varför mono'en går av=P Höghastighetskamera hade ju varit kul!

Jepp det er meningen med livet! :)

Høyhastighetskamera hadde vært tingen... Hadde sikkert sett rart ut... Se nå gjør an seg klar, og der spenner han opp buen i stangen gitt! Og sjekk den grimasen der.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW: Jeg har lagt på 0.50 Trilene Maxx til sjokkfortom nå, det fungerer jo bra på de to andre surfstengene mine med DAM-sneller, men der har jeg ikke brukt lodd over 175 gr.

La merke til en liten detalj dog: Albright knuten blir mer "slim" med whiplash crystal enn med PP... Dvs. knuten blir helt rett med whiplash, mens knuten får en liten bøy der monoen går ut med PP.

Regner med forskjellen på braiden som gjør at knuten blir slik. Whiplashen er mer "flat" og litt grovere flettet, mens PP'en er rund og ser ut som den har flere og tynnere fibre som også virker litt mykere.

Nå sammenligner jeg 0.21 Whiplash med 0.28 PP. Whiplashen virker tykkere en PP, men er i realiteten litt flat og virker tykkere enn 0.28 PP

(Lagde flere knuter i går i 0.70 og 0.50 mono med både Whiplash og PP for å studere resultatene i godt innelys).

Hvis dette hadde vært en avstemning, så hadde min stemme gått til Whiplash.

Blir spennende å se om dimensjonsendringen fra 0.70 til 0.50 gjør trikset, slik at jeg kan få brukt BIG LC'snellene til noe annet enn Havålfiske med ren mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa med annen knute da? Bruker 0,28pp med 0,60 sjokk på karpestengene med knuten til Vilhelm. Funger kjempefint :)

Jeg er fan av Albrightknuten... ;) Det er ikke noe galt med den! Har brukt den i alle år og vane er som alle vet vond å vende eller noe i den dur...

Bare konstaterer at knutens form endres av type braid...

En huskeregel er 5oz søkke = 50lbs sjokkfortom. 6oz søkke = 60olb sjokkfortom. Mao skal du bruke 80lbs sjokkfortom til 225g søkke.

Dette er jeg klar over og enig, det er derfor med en smule skepsis jeg prøver med 0.50 for å se om det har noen effekt ved disse Shimano BIG & BAD LC-snellene.

0g 80LB er nettopp: 0.70 DAM imp. softleader

Derfor jeg har brukt det :)

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.