Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeplasser Drøbaksundet/Askholmene


Monika1984
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Er det noen her inne som fisker noe særlig i Drøbaksundet, nærmere bestemt i området rundt Askholmene, langs Håøya eller noe, som kan anbefale noen plasser hvor man får fisk? Har vært ute med båten og fiska i gjennomsnitt hvertfall 5 dager i uka, men det er jo omtrent ikke fisk å få i fjorden lengre? Var så heldig å få 8 makrell for et par uker siden, men blei fort borte den også gitt...

Tar gladelig imot tips til fiskeplasser, føler jeg har prøvd overalt nå.. :o)

Monika :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fisket veldig mye i Drøbak, men min oppfattning er at det er bedre fiske fra oscarsborg og utover fjorden. Det finnes sikkert flere forklaringer på det, men blandt annet ligger det en terskel som skiller indre og ytre Oslofjord(Ås-Ski trinnene) rett sør for Drøbak. Geologisk er det også større variasjon i berggrunnen utenfor Drøbak sentrum kontra området rundt Askholmene.

Her finner du noen konkrete plasser og tips til fiske: http://www.oslohavfiskeklubb.net/index.php/fisketips/59-drobakfiske-nm-2011-tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg fisker mye i Drøbaksundet og ned mot Sonsområdet.

Etter min mening har området tatt seg veldig opp siste par år. Virker som det er god bestand av torsk, sei og lyr og snittstørrelsen har også økt betraktelig i samme tidsperiode, men det virker som fisken er ganske stedbunnen. Får titt og ofte fisk i nevnte arter på rundt fire fem kilo og også innslag av andre arter som sjøørret, makrell, sild, hvitting, hyse m.fl.

I den senere tid har jeg hatt gode fangster fra Storeskjær og sørover langs Hurumsiden. Du kan gjerne prøve deg på litt dypere vann nå som vanntempen stiger. Min erfaring er at de grytidlige morgentimene (før 08.00) gir best fangst, men dette kan sikkert være tilfeldig. Ut i fra mageinnhold ser det ut til å være godt med sild i området, slik at svenskepilker og sildesluker (i str.150 -250g.) , gjerne med en gummimarkopphenger fungerer svært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var ute en tur på torsdag kveld. Lite aktivitet på di vanlige plassene og nesten helt dødt rundt "klokkebøya".bestemte meg for og prøve etter litt brosme og lange isteden. Endte opp som en meget vellykket tur med lange på 9,9. Brosme på 9,5 , 7,5 , 5,1 og 4,5kg.

Den beste plassen sommertid i Drøbak er nok omerådet rundt "klokkebøya" utenfor sundbrygga. Både på nord og sør siden har det lett for og gå fisk i kantene. Er en stor fordel med ekkolodd her da det har lett for og gå sild i vannlaget. Finner du den finner du gjerne seien også. Prøv og agne med makrellfilet etter seien. Viser seg ofte som langt mer effektivt en pilking med gummi mark. Er ofte ute i Drøbak, så det kan jo hende vi møtes der ute en kveld eller morgen så kan jeg vise deg noen plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, på hvilket dyp fikk du disse på der?

150+..... Har funnet en liten flekk som har levert bra di gangene jeg har fisket der. For det meste brosme og en og annen lange. Minste brosma er på 4,2. Har vel fått ca 10 brosmer der tenker jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! :) Hvordan er kvaliteten på kjøttet?

Helt prima sier dem som har greie på det. Leverte fisk til en kompis av fatter som er kokk. Han skrøt av kvaliteten på brosmen og sa at det var noe av det bedre han hadde vært borti. Det smakte hvertfall deilig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Se her ja, fått masse fine svar uten at jeg har fått det med meg.. ;)

Det tok seg veeeldig opp i sommer, har fått masse makrell, og noen fine torsk og sei :) Men nå begynner det å bli litt "kjedelig" med denne standard-fisken, så har lyst til å jakte litt større fisk heretter, og har fprstått det sånn at jeg nok må på utsiden av Drøbak og forske litt ;)

Var en tur i Drøbak på søndag i forbindelse med den fiske-festivalen.. Største fisk var på over 6 kg... SÅNN fisk vil jeg ha, hehe ;)

Skal for øvrig prøve meg etter ørreten i Øvredammen i morgen, bare for å variere litt.. Blie jo helt feil å starte en diskusjon i denne tråden kanskje, men noen som har fått noe fisk der oppe?? :)

Neste år blie det også medlemskap i Ski havfiskeklubb igjen, da fiskeinteressen har tatt helt av denne sommer'n.. :o)

Jeg er godt kjent i Drøbaksområdet men først noen spørsmål:

Hva fisker du med?

Har du ekkolodd\kartplotter i båten?

..og hva slags fisk er du på jakt etter? :)

Jeg fisker stort sett bare med sluk/pilk.. Og har desverre ikke noe ekkolodd eller fishfinder, så blir liksom bare til at jeg kjører rundt og prøver litt overalt.. (Og med en 16 fot's jolle med 4hk er det et dagsprosjekt og komme seg rundt, haha ;-P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til klubben, hyggelig at du vil være med.

Hvis stor sei er ønske er månedene august, september og oktober tiden en skal tilbringe på sjøen. Det er da de størstene seien er å finne i Drøbakssundet. Det er også da man kan få de største fangstene av sei.

Man må ikke vente til neste år med å melde seg inn, vi har klubbtur i Drøbak om 2 uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Takk :D

Virker som en kjempe-klubb.. Var med onkelen min som er ganske aktiv (eller hvertfall var ganske aktiv, før han flyttet til Hamar) på en tur med klubben for mange år siden, og det var vanvittig morro.. Da dro vi enorme mengder Vassild :o) Jeg har ikke akkurat noe utsyr for havfiske for hånden nå, bare en sliten stang med en ennå mer sliten snelle, så jeg skal oppdatere utstyret litt først tror jeg, samt at året er jo snart over alikevel, da blir det fryktelig dyrt for å få med seg en eller to turer ;)

Tenkte jeg skulle ta meg en tur på hytta (i Drøbak faktisk) til helgen og prøve å se om jeg kan få noe stor sei ;) Fikk et kart her i helgen av onkelen min over fiskeplasser med dybde å sånn, så skal prøve å se om jeg kan skjønne noe av det ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Takk :D

Virker som en kjempe-klubb.. Var med onkelen min som er ganske aktiv (eller hvertfall var ganske aktiv, før han flyttet til Hamar) på en tur med klubben for mange år siden, og det var vanvittig morro.. Da dro vi enorme mengder Vassild :o) Jeg har ikke akkurat noe utsyr for havfiske for hånden nå, bare en sliten stang med en ennå mer sliten snelle, så jeg skal oppdatere utstyret litt først tror jeg, samt at året er jo snart over alikevel, da blir det fryktelig dyrt for å få med seg en eller to turer ;)

Tenkte jeg skulle ta meg en tur på hytta (i Drøbak faktisk) til helgen og prøve å se om jeg kan få noe stor sei ;) Fikk et kart her i helgen av onkelen min over fiskeplasser med dybde å sånn, så skal prøve å se om jeg kan skjønne noe av det ;o)

:) hei! Du finner og tips og kart over Drøbak med fiskeplasser på vår hjemmeside. Et agntakkel er alltid lurt å ha og litt makrell og agne med. http://www.oslohavfiskeklubb.net/index.php/fisketips/59-drobakfiske-nm-2011-tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset.. Satt faktisk og tittet litt på det i sta, og det er helt klart at jeg skal begynne å bevege meg oppover på andre siden av Oscarsborg.. Har faktisk noe pir liggende i frysa, så skal ta med meg det utover til helgen, også får jeg lage meg en skikkelig sånn agntakkel i stedenfor å sitte hele dagen å bytte sluker som ikke funker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluk og pilk kan funke tidvis det i Drøbak, torsk og makrell tar det innimellom. Men skal du ha hyse, sei etc sÅ må du nok på agn. Et takkel med 3 kroker med eks 1,5 meter i mellom krokene. Det nederste kan være litt lenger enn søkke om du vil helt på bunn. Fisk både på bunn, og oppover. Ofte kan du få stor sei på eks 50 og 70 meters dybde..og du må ha litt tålmodighet og la det gå litt tid mellom hver gang du skifter dybde. Starte på 50 meter og fiske seg gradvis ned til bunn. Og så opp igjen. Får du en sei på et bestemt dyp ville jeg i hovedsak holdt meg der om du vil ha sei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får jo stort sett alltid noe småtteri på sluk, men nå begynner jeg å bli litt lei den småfisken, så hadde vært motto med noe større så man fikk litt utfordring ;) Pigghå er vel den fisken jeg har mest lyst til å fange, men jeg tror nok ikke jeg har tolmodighet nok til å prøve på det riktig ennå, hehe, men hadde vært veldig gøy å få opp en liten "hai" da ;-P

Men finnes det noen lure måter man kan ha sånn ca oversikt på hvor dypt man fisker? Har ikke sånn dybdemåler på snella mi, så jeg aner liksom ikke hvilken dybde jeg ligger på... ;) Kanskje jeg kunne laget en knute på sena hver 10. meter eller noe, så kjenner jeg jo hvor mange knuter jeg slipper ut... ??? Eller er det ikke noe bra for sena kanskje?? :-O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du ikke trenger mer en maks 200 meter kan du gjøre følgende. Dette har jeg selv på noen av mine sneller. Forutsetter at du har en lys line. Finn et egnet sted eller en tom storpsole. Dra av 25 meter. Ta sort merketusj. Vannfast.

Ta og stryk en meter for hver 25 meter opp til eks 125 meter. Da er det lett å vite ca hvor du er. Eller så kan du kjøpe en rimelig lineteller. Slippe ned til eks 25 meter, merke lina, eller knytepå en liten ulltråd for hver 25 meter. Da har du full kontroll hele veien...Husk på kolja kan reke være medisin helt på bunn. Bruk søkkevekt på 200-500gr. slik at du ikke får for stort etterslep. Pigghåen er blitt svært sjelden i drøbak. Med bom og agn på bunn kan du være heldig å få en skate eller en småflekket rødhai.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, det var lurt.. Men vil ikke ulltråden flytte på seg når jeg sveiver opp sena ?? Får ta meg min aller første tur i en garnbutikk neste uke jeg da, hehe :D Sena mi er grå, så tusj synes nok ikke like godt på den vil jeg tro..

Bruker jeg reke med eller uten skall? Synes det er så vanskelig å få reke til å sitte når jeg skreller den..

Nå klør det i fingrene etter å komme seg utpå å få prøvd å fiske med agn assa, aldri gjort det noe særlig.. :)

Skate eller småflekket rødhai duger det også, hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.