Gå til innhold
Fiskersiden

5 ting å ha i enden av snøret (Kveitefiske)


Oddgeir
 Share

Recommended Posts

Hei.

Skal hjem til Lofoten nå i sommer å tenkte å prøve meg på kveitefiske. Har en billig stang og snelle, så tenker ikke å legge en formue i utstyr. Går nok penger til fluefiske :)

Hva skal jeg henge i snøret da? Må vell kanskje ha en rigg for agn og tenker jeg.

Pøs gjerne på med lærdommen deres her :) Sålangt har jeg bare fisket med kveitevad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fange kveite kommer du langt med et par klassiske kveitejigger og jeg vil anbefale f.eks Storm i fargene BSD, GT og FLM. Og/eller Savage Gear Cutbait Herring i fargene Tequila Sunrise og real herring. For agnfiske er Dapoz` Giant Baithead 3-400 gram enkelt og effektivt

Jeg har også fisket med kveitvad siden jeg var guttunge. Forskjellen på å fiske med kveitvad og stang er for det første at man har mye finere (tynnere) bruk når man fisker med stang. For det andre - når man fisker med kveitvad har fisken oftest slitt seg ut før man begynner å hale lina.

Synes det hørtes skummelt ut at du har tenkt å fiske med ei billig snelle og stang. Det er å be om trøbbel. Når man fisker målrettet etter kveite er det bare et tidsspårsmål før man får kveite og den kan være fra 5 til 300kg. Ei storkveite belaster utstyret med ekstreme påkjenninger og hvis ikke utstyret holder kvalitet garanterer jeg at noe vil svikte.

Krav til snelle er at den rommer minimum 250 meter 0,40mm braid(Powerpro e.l.) og at bremsen er jevn og solid.

Stanga bør være 20-50 lbs(pund) og det er viktig at stangringer holder høy kvalitet ellers vil ringene slite på braiden.

Passelig snøre er som nevnt 250-300 meter 0,40 braid og du bør bruke 1,5 -2 meter 1.2mm mononylon som fortom mellerm braide og jig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke ut de jiggene der.

Hva er best å egne baitheadet med?

Stanga er en Penn Mariner og snella er en Penn commander 390 med snøreteller...

Har nesten 400m med braid på 0,45.

Vil du ikke si at det holder?

Kan alltids spole på 200m til med braid, mens syns ikke det er nødvendig...

Ja, det burde holde ;)

Gode agn for baitheaden er hel sild og småsei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får tese bremsen litt da.

Virker tight og fin. er den ujevn da?

Hel småsei er ingen problem å få tak i hvertfall

Jeg kjenner ikke til snella, men hvis du skal kjøre en realistisk test på den kan du dra ut 300 meter snøre i ett "utras" med 6-7 kilos brems. Hvis snella ikke kneler da og fungerer like godt etter testen er den godkjent. Og jeg tuller ikke - jeg har opplevd sånne utras under fiske flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Skal hjem til Lofoten nå i sommer å tenkte å prøve meg på kveitefiske. Har en billig stang og snelle, så tenker ikke å legge en formue i utstyr. Går nok penger til fluefiske :)

Hva skal jeg henge i snøret da? Må vell kanskje ha en rigg for agn og tenker jeg.

Pøs gjerne på med lærdommen deres her :) Sålangt har jeg bare fisket med kveitevad :)

Hei Oddgeir!

Ikke glem å test de nye Prey Halibut Target shaddene - dem ryktes å fiske bra. Ellers er Cato (cb) sine tips noe å følge. Jeg har begynt å spare til langt hår som følge av han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kompiser av meg hadde/har snellen - de har brukt den en gang i året, kanskje to... Ikke vært spesielt flinke med vedlikehold, men allikevel... den ene er fremdeles i bruk. Den andre ble kondemnert i våres etter at han fikk en av de andre fiskernes lodd på sitt tackle... riktignok et lodd på 900 gr, men dette burde vel en havfiskesnelle tåle greit..? Har bare opplevd det samme på Mitchell Riptide. Du står og sveiver, men ingenting kommer opp!

Kan ikke si at det frister med kveite på en sånn snelle - selv ikke en liten kveite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddgeir!

Ikke glem å test de nye Prey Halibut Target shaddene - dem ryktes å fiske bra. Ellers er Cato (cb) sine tips noe å følge. Jeg har begynt å spare til langt hår som følge av han!

Sliter litt med disse når det er mye drift, jiggene er ganske tynne og brede, de blir nesten som seil i vannet. Håpløst å nå bunnen=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og ha det morrsom ville jeg kjøpt 3 bullet head og ei kasse sild når du kommer hjem til lofoten.

Bullet head st.200-300 oget 400gr+ei pakke streipps vil koste ca 300kr.+silda tror jeg betalte 100kr for siste eska.

En ekstra kro bak i silda og kveita skal bare komme rund 80%av kveitene jeg har tatt i år er på dette oppsette.I går fikk jeg 2 store torsker på ei sild,rett etter på kom storseien og tok med stor kraft før jeg avsluttet i området med en torsk oppmott 20kg

.Dette oppsette er noe av det rimligste du kan bruke ,skule du gå fri for sild er det bare og bruke sei opp til 20-40cm funker det og kansjen noe bedre til kveita spørr du meg(fersk sei bedre kvalitet)

Når det gjelder stang og snelle for det briste eller bære.

Alle forslag du har fått er meget gangbare ,tror jeg har det meste av det som er foreslått,menmen drifte fiske med agn er best .Lykke til i lofoten i sommer :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk!

Det høres kanskje rart ut, men både jeg og andre som jeg har fisket sammen med har hatt stor suksess med hel småtorsk som agn. Palkr hadde flere kontakter i fjor på dette agnet og selv fikk jeg min storkveite i mai på kilostorsk som agn...

Sier ikke at torsk utfisker annet - som sild eller sei - bare at det beviselig har funket - veldig - bra, flere ganger. Grunnen til at vi har prøvd torsk har vært at vi har manglet sei, og at vi ikke har villet bruke tid på å spore denne opp.

Så - om du mangler sei eller sild, men har torsk, så vet du hva du kan gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk er uten tvil like bra som sei og sild .Det er merre hvordan man fisker med det som av gjør om det blir stang inn eller ut.

Hva har jeg funnet i kveitene spiser som jeg har fått i år,torsk sei ,små sild ,hyse ,jeg vet lengre nord står lodde på menyen ,pirriål som vi kaller det brosm ,ur.Som sakt ingen ting skal utelukkes det går merre på hvordan en fisker.Kveita tar det som er enklest og få tak i .Om det flør eller feller har litten betydning bevegelse i agne har alt og si .Jeg kaller kveita havet renovatør den er alt etende ,men kan noe komme enkelt fore trekker ho det.Derfor er angn fiske meget effekktivt.Bevegelse bevegelse er mine tanker om kveite fiske til nå ut fra resultater i fjord og i år mener jeg å ha mine ord i behold.Jigghoder burde være et første valg for flere det dødligt effektift våpen mott kveita,når det gjelder kontakter har jeg ikke hatt en tur i år uten kontakt med kveita.Skule ønske fler tok tak i angnfiske metode og teknikker, ville nok gitt bedre fangster for mange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort beskrivelse de tres in ved siden av hode.

Tenk du har en sei hengende tre den store kroken inn ved gjelene snu kroken så du får den inn i seien uten at den kommer ut i sia den skal komme opp i ryggen

.Dra så hode på jiggen frem over vipp ut øye på fisken når hode kommer nok frem vil du kunne vippe på snueren.

Når snueren er festet til hoved snøre feste du fisken med stripps letter slik da du kan gjøre den siste justeringer.

Jeg bruker en rundt nakken den siste setter jeg gjenom øynene på agnfisken og gjennom øye under jigghode.

Føler agnfisken blir merre i balanse.Hvis du ikke er helt fornøyd med balansen i jiggen går det og sette en strippsom hovedkroken i ryggen ,går bare med ferskfisk ikke prøv med frosen sild den blir snart bløtt

.Jeg fester trebbel krok så langt bak som mulig på agnfisken,bruker og ha den litt kortere en selve agnfisken,den blir litt spennt opp.

Den vil da stige opp i en litten bue.Jeg spenner sjelden den opp dette er litt så smak og behag.

Slipp til bunnen hvis ønske om torsk løft 1-1,5 meter hold 10sek,svev sakte og gjenta dette til du føler du har fisket langt nok opp i havet.

Når det gjelder kveita kan den ta hele veien fra bunnen og helt opp til båt ripa.

Siste turen vi var på kom en 50+kveite opp i slik fart at den traff båten da lå vi med 1.5 meter vann under båten.

Baitheads bruker jeg når driften i båten er over 1.2knp da er de tunge hodene meget fine og bruke .

Tres på hel sei/glem ikke torsk den er også slager ikke minst er disse du sortene enkle å få tak i.

Hodene er greie og tre det vil falle seg helt naturlig når du ser baitheade jeg bruker altid stripps på det og.

De leveres stort sett uten kroker og ringer er tildel dyre koster fra ca 120kr opptil ca 250 kr for et 650gr

Bullhead koster fra ca 55kr litt usiker for mye de ,men det er under 100kr.

Hvis du sender pm med din private e-post adr.skal jeg lagge en video snutt på hvordan du trer de forskjelige hoden.Dette er en enkel billig og ikke minst effektiv måtte og fiske kveite,torsken blir bonusen hehe eller mottsatt.

Mulig det ble litt uklart ,men slik er det og ha vært på natte vakt.Bare og spørre :mp3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.