Gå til innhold
Fiskersiden

Sluktips, sjøørretfiske i oslofjorden


Recommended Posts

Velkommen til forumet.

Tradisjonelle sildesluker som Møresilda og tilsvarende i forskjellige farger er velkjente sjøørretfangere. Noen har stor tro på kystwobblere. Jeg har også hatt stor suksess med en artig sak som heter Lofty`s Cobra.

Det som kanskje er vel så viktig er at du fisker med rett utstyr, på rett tid og på rett plass.

Når vi nå er i midten av juni vil du ofte finne ørreten nær land bare på sen-sen kveld, natt og grytidlig morgen.

Selvfølgelig kan du gå på en slenger også på dagtid, men dette er som regel unntaket og den vil ofte være liten...

Du må gjerne sette skikkelig fart på sluken på denne tiden av året. men det er viktig å teste ut en hvort for den sluken kan gå før den mister sin naturlige svømmende form og begynner å spinne...

Jeg vil bruke mest fart i de lyse og dunkle timene og sette ned farten om jeg fisker på natta.

Variasjoner i tempo er viktig. Spinnstopp,hurtig, litt rolig, heve/senke stangtupp underveis. Husk at du prøver å etterligne en skadet fisk....

Kast i vifteform - hvor du starter langs land på ende siden ender opp langs land på neste side. Ikke kast så langt du klarer på første forsøk!

Porsjoner det ut i eksempelvis kort kast, mellomlangt kast og langt.

På denne måten har du systematisk fisket av området ditt.

Får du ørret kan det være greit å legge inn noen ekstra kast så snart som mulig. Der det er en ørret er det ofte flere...

Når du har gjort dette - Bytt sted..... (igjen snakker vi om rett utstyr-rett plass-rett tid)

Du har da uansett en plass du kan vende tilbake til senere.

Ørretens byttedyr har ofte fra naturens side "kamuflasjefarger".

Fisker du i områder med mye "vegetasjon" på bunnen kan det være lurt å bruke sluker med kobber og en liten kontrast-stripe (eks. Møresilda Kobber/Rød) Fisker man over stein og sandbunn og ute i de frie vannmassene vil jeg ofte gå for en sluk som ligner mest mulig en liten sild/brisling/tobis (kombinasjon av sølv/sort- sølv/blått)

En kystwobbler har med sin runde kropp mer kontrast mot himmelen og kan være dødelig effektiv, fargevalg er de samme som sluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten er en glupsk jeger og selv små fisk på 300-500 gram har ingen motforestillinger mot å angripe en 30grams sluk.

Differansen på slukene du nevner er såpass liten at det knapt utgjør særlig forskjell for en sulten ørret.

Alikevel kan det variere hva som er best - der og da.

Fisken kan være der, men virker å ikke være særlig på hugget. Mange opplever at ørreten bare følger etter sluken helt inn i tangen før den snur og svømmer bort. Da kan det ofte være lurt å bytte til en sluk med en helt anne gange, en helt annen farge eller en mye større/mye mindre sluk og se om den reagere på det. Stikkordet er variasjon for å prøve å knekke koden.

Slukens utforming og tykkelse på godset bestemmer hvordan den skal svømme. Det er ikke alltid slik at disse lengde/tykkelse-proporsjonene er identiske på forskjellige vektklasser.

Husker ikke i farten hvilke det er, men det finnes sluker som i to forskjellige vektklasser er nøyaktig like store, men hvor den tyngste bare er litt tykker i godset enn den letteste. Det sier seg da selv at den med tykkere gods både vil synke raskere og at den vil få en roligere gange.

Personlig bruker jeg svært sjeldent mindre en 15 gram på sjøørret og går i noen tilfeller opp til 40 gram når jeg er i ytre skjærgård etter store individer. Jeg rigger da opp to stenger som passer til øvre og nedre grense av disse kastevektene.

Til slutt to tips:

Når du kommer hjem - Legg alle slukene du har brukt i en bolle med lunkent,svakt Zalo-vann. La de ligge i en liten halvtime før du skyller dem og henger dem til tørk en plass. Skyll og tørk slukboksen også. På denne måten unngår du at allt er en stor rusthaug om det går en stund til neste gang du fisker... Har du hatt endel bunnkontakt har du også muligheten til å skifte kroker med det samme.

Skift knute og sjekk fortom hver gang du fisker. På denne måten er det ingen fare for at du skader stangringer ved å sveie inn sluklås gjennom disse og du har frisk uskadet fortom og knute når du starter fisket. Det er for teit å slite storfisken fordi du burde ha byttet fortom sist gang da du hadde endel bunnkontakt....

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg på fisketur kl 03.00 i natt på samme sted som jeg har vært før, denne gangen ble det uttelling, fikk 8 flotte makrell og en sjøørret på 570g, viste seg at jeg har vært der på feil tidspunkt da det var veldig mye vak der nå, de ble alle sammen tatt på en blå/sølv wobbler :)

Endret av Kjell Andreas Næsvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som andre her sier er det silde sluker som fungerer på SØ det jeg har funnet ut er att man bør bytte ofte vis du skal være på samme plassen over lengere tid, biter det ikke på sluken på 10 min bytt farge. ved siden av silde sluker har jeg hatt ok bitt på tazmanian devil blå og svart. grattis med fin SØ hvor lang var den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du fikk uttelling på natta :thumbsu: Gratulerer!

Nå er det jo ikke nødvendigvis sånn at det vil være like mye aktivitet der neste gang, men du har funnet en plass og den er fin å komme tilbake til senere.

Let opp andre områder som ser giftige ut i nærheten slik at du har flere strenger å spille på.

Det kan være lurt å finne plasser som ligger forskjellig til i forhold til vindretning og hvordan de er vendt i forhold til sola.

PS Makrell og dupp er også en kurant metode - gjerne små vimpler av filet som flagrer lokkende når du sveiver de sakte inn eller de ligger drivende i strøm.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du fikk uttelling på natta :thumbsu: Gratulerer!

Nå er det jo ikke nødvendigvis sånn at det vil være like mye aktivitet der neste gang, men du har funnet en plass og den er fin å komme tilbake til senere.

Let opp andre områder som ser giftige ut i nærheten slik at du har flere strenger å spille på.

Det kan være lurt å finne plasser som ligger forskjellig til i forhold til vindretning og hvordan de er vendt i forhold til sola.

PS Makrell og dupp er også en kurant metode - gjerne små vimpler av filet som flagrer lokkende når du sveiver de sakte inn eller de ligger drivende i strøm.

Takk. da skal det prøves også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.