Gå til innhold
Fiskersiden

Garnfiske


Recommended Posts

Joda vi er nok på den samme sti det med den 2 kg var et eks. det jeg mener er at personlig syntes jeg det ikke er rett og kaste en feilgått fisk som vill gå til måkene vis den ikke havner i gryta, jeg er fulstendig klar over loven som sier at den skal over ripa igjen. Da er det vel bare og si at alle feilgåtte har daua i garnet vil vel noen si men da er vi tilbake til samvittigheten igjen. Driver og setter litt garn på vinteren og får litt fisk til fryseren min og litt til bestemor har opplevd og få sø i dem de som har selvdaua folk får si hva de vil men jeg benytter de til mat men jeg har også sluppet ut sø igjen.

Vis høres ut som det går mye sø i garna mine stemmer ikke det men det har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har en mistanke om at det er folk i fra et annet forum (sluttstykke.com?) som er inne for å fuc ke opp stemmningen sånn som de gjorde med gjheddeskytings tråden, den tok jo heller bra av....

Når folk er feige og gjemmer seg bak et pseudonym gidder jeg ikke ta dem seriøst, syns ikke noen andre heller burde gjøre det. i og med at sø fiske med garn er forbudt burde tråden vært låst av moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. Dette er jo rimelig utdebattert i tråden under.. aksjon mot ulovlig garnfiske, så har vi noe mer å si i saken, kan vi jo gjøre det i den tråden, og ikke i denne. Så oppnår ikke mannen det han vil mener jeg.

Sånne gjøker finnes i alle forum desverre. De må ha et eller annet mentalt problem endel av dem. Bruker et hundeforum aktivt også, og der er det rett og slett gått helt av skaftene. Alle bruker tid på å kjefte og smelle på hverandre, istedet for å diskutere saken; hund. Til slutt er det ingen som tør å poste noe, i frykt for å bli personforfulgt.

Jepp, jeg anbefaler at ingen av oss poster noe mer i denne tråden her. Vær velkommen i den andre.

Lofotcatch; har du noe å si til meg, så kan du si det i en pm. Eller du kan jo godt oppsøke meg personlig. Bare stå i ro. Min Dobermann er ikke helt til å stole på bestandig... akkurat som eiern sin han.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne gjøker finnes i alle forum desverre. De må ha et eller annet mentalt problem endel av dem. Bruker et hundeforum aktivt også, og der er det rett og slett gått helt av skaftene. Alle bruker tid på å kjefte og smelle på hverandre, istedet for å diskutere saken; hund. Til slutt er det ingen som tør å poste noe, i frykt for å bli personforfulgt.

Lofotcatch; har du noe å si til meg, så kan du si det i en pm. Eller du kan jo godt oppsøke meg personlig. Bare stå i ro. Min Dobermann er ikke helt til å stole på bestandig... akkurat som eiern sin han.

Mvh. Jan.

Har det helt ok jeg, er hverken mentalt syk eller plaget av andre alvorlige sykdommer. Hadde jeg hatt det, håper jeg at fiske ville vært akseptert som en ok hobby likevel.

Når det gjelder din deltakelse på hundeforum der du beskriver misstemning og personforfølgelse; synes du ikke at det å fortelle meg om din dobermann og deg selv som ikke helt til å stole på blir noe av samme saken...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av åens

Det er vel ikke nødvendig og stenge noen trå som helst vis det argumunteres som folk, det er da tråder som har tatt mere av en denne som ikke har blitt stengt men den kunne vært flyttet for det er jo ikke lov og bruke garn etter sø.

Det er jeg helt enig i, DERSOM det hadde blitt diskutert på en folkelig måte. Men desverre så er ikke dette alltid tilfelle[:I]

Er allerede en del usaklige utsagn på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lotofcatch

Så absolutt. For privatpersoner/fritidsfiskere kan vel neppe dette betviles? Intet er som å dra et garn en tidlig morgen, fullt av alt det naturen kan bidra med, fra torsk via flyndre til sjøørret. Skulle sportsfiske liksom kun være alt fiske der det benyttes stang tilkoplet snøre?

Definisjonen på sportsfiske er nok fiske med stang og snøre, ja. Dette er fiske for sportens skyld hvor selve fisket og ikke fangsten står i sentrum. Målrettet fiske etter art og fighten med fisken er viktige momenter som ikke er så aktuelt med garn:) Det er vel ikke mange som hadde gidda å fiske med garn hvis ikke målet var å få fisk.

Rekreasjonsfiske eller fritidsfiske er fellesbetegnelser som også favner garnfiske. Oterfiske, line og snik faller også utenfor sportsfiskekategorien, men innenfor disse kategoriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er riktig å kalle folk for idioter fordi de ikke kjenner alle lover og regler. Skal love dere at det er flere "idioter" enn dere aner rundt om kring kyst og fjorder. Å kaste dø spiselig garnfanget SØ - det er idioti spør du meg. Hva er poenget? Skaden er allerede skjedd!

Med et par unntak høres der ut som en gjeng forvokste speidergutter, som følger samfunnets lover og regler slavisk.

Ja jeg har fanget SØ i garn (ikke ulovelig satt!) - ja jeg har spist den - ja jeg har krøket laks (ikke med vilje) - ja jeg har spist den.

Føler meg ikke som en kriminell idiot av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe galt i å sette garn bare det gjøres etter forskriftene. Hadde denne strengen vært lagt unner noe annet en SØ- fiske hadde det ikke vært så mange reaksjoner. Er det et kødde innlegg for å få opp tempraturen er vel det oxo greit, men å true hverandre på forumet er lavmål. Hvis strenger er SÅ provoserende er det bare ikke å svare, men la den dø ut.

Her på forumet må det være plass til alle lovlige fiskeformer uten at noen skal opphøyes mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Shrimpfingers

Å kaste dø spiselig garnfanget SØ - det er idioti spør du meg. Hva er poenget? Skaden er allerede skjedd!

Poenget, min gode mann, er vel rett og slett det at ikke enhver gjøk skal kunne ta så mye sjøørret de vil med garn, med unnskyldningen om at "jammen, den var allerede død jo!". Når regelen er slik den er forsvinner denne unnskyldningen, og også endel som vil fiske sjøørret med garn. Tror dette ble forklart lenger opp i denne tråden også...

Jeg er enig i at man kanskje ikke bør kalle folk idioter fordi de ikke kjenner alle lover og regler, men før man begynner å sette garn rundt omkring i sjøen mener jeg det er et minstekrav at amn setter seg inn i de reglene som gjelder for det man driver med. Det er som kjent ikke en god unnskyldning at "Jammen, jeg visste ikke at det ikke var lov!", når onkel politi står på døra...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forfatteren av tråden er ute etter kan ikke jeg svare på. Men etter å ha lest denne tråden ble jeg såpass provosert at jeg måtte slenge meg på. Mulig det ble lagt inn for å provosere. Men svarene vedkommende får er ikke heldige. Forklar ting på en pen måte!

Jeg synes dere reagerer skarpt og ufint. Tror ikke dere er så skinnhellige som dere påstår. Dere som har svart negativt på denne tråden; bryter dere ALDRI fiskeregler?

Aldri tyvfisket?, aldri fisket innenfor fredningssone?, aldri kakket en støing?, aldri tatt fisk under minstemål?, aldri krøket laks/ørret?, aldri dorget med tre stenger? etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hva forfatteren av tråden er ute etter kan ikke jeg svare på. Men etter å ha lest denne tråden ble jeg såpass provosert at jeg måtte slenge meg på. Mulig det ble lagt inn for å provosere. Men svarene vedkommende får er ikke heldige. Forklar ting på en pen måte!

Jeg synes dere reagerer skarpt og ufint. Tror ikke dere er så skinnhellige som dere påstår. Dere som har svart negativt på denne tråden; bryter dere ALDRI fiskeregler?

Aldri tyvfisket?, aldri fisket innenfor fredningssone?, aldri kakket en støing?, aldri tatt fisk under minstemål?, aldri krøket laks/ørret?, aldri dorget med tre stenger? etc etc

Det var først og fremst forfatteren jeg siktet til. Joda, jeg kakket en slank en for en ukes tid siden, og det ble sagt det ene og det andre om det. Den diskusjonen var saklig og sunn. Å starte en garndiskusjon i sjøørrettråden kan i beste fall sees på som et forsøk på å provosere. Lovverk rundt slike ting kan selvfølgelig diskuteres, men da må hensikten fra forfatteren være den rette. Og nettopp for at folk ikke skal synke ned på samme nivå som Lotofcatch er det kanskje best å heller holde kjeft enn å bli med i denne debatten. For min del er denne diskusjonen herved avsluttet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så mye bevisst provokasjon her. For en fersking på siden er det ikke innlysende at den er for sportsfiskere. Siden heter jo fiskersiden og alle fiskere ønskes velkommen. Nå har jo Havengel fortalt greit forskjellen på sportsfiske og fritidsfiske/husholdningsfiske, og da tipper jeg at Lofotcatch og andre skjønner det. Hvis man av og til er sportsfisker og av og til garnfisker, så er det sportsfiskeren man skal ta med seg inn hit. Så enkelt er det. Som sportsfiskere er alle velkomne. Og hva som er sportsfiske eller ikke diskuterer vi ikke. Dét er definert for lengst.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dr.Fish

Tror ikke det er så mye bevisst provokasjon her. For en fersking på siden er det ikke innlysende at den er for sportsfiskere. Siden heter jo fiskersiden og alle fiskere ønskes velkommen. Nå har jo Havengel fortalt greit forskjellen på sportsfiske og fritidsfiske/husholdningsfiske, og da tipper jeg at Lofotcatch og andre skjønner det. Hvis man av og til er sportsfisker og av og til garnfisker, så er det sportsfiskeren man skal ta med seg inn hit. Så enkelt er det. Som sportsfiskere er alle velkomne. Og hva som er sportsfiske eller ikke diskuterer vi ikke. Dét er definert for lengst.

Dr.Fish

Står det noe sted i forumreglene at man må være "sportsfisker" for å delta? Vi kan vel desverre ikke filtrere medlemmer på den måten. Forumet er etter det jeg kan skjønne åpent for alle og enhver.

Tror forresten dette er nok et sprell fra jaktgutta. Mistenkelig lik fremgangsmåte. Noen sitter og ler av oss nå[ :( ]

Hvorfor poste innlegg om garnfiske på Sjøørret forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Står det noe sted i forumreglene at man må være "sportsfisker" for å delta?

Nei, men "while in Rome do as romans"

forumet har blitt slik det er fordi det er sportsfiskerelaterte temaer som diskuteres. Hvis man synes det er dumt, er det enklere å oppsøke andre fora enn å endre fiskersidens.

Dette er jo kun min personlige mening.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør oppmerksom på at det ikke er han som "tar seg en og annen tilfeldig og død garndratt sjøørret til middag" vår gruppe retter vår innsats inn mot, men han som systematisk setter ulovlig, på strategiske plasser, med hovedformål å nettopp erverve seg anadrom fisk, og mengder av den. Ergo de som faktisk utgjør den største trusselen for stammene.

Dette er vel ikke så vanskelig å fatte, eller...?

Når det er sagt; de som gjør førstnevnte, gir et dårlig signal. Det kan vel heller ikke være så vanskelig å fatte.... eller?

Her er det ikke speidergutter det er snakk om. Vi har alle brutt en regel eller tre her i livet, også på fiskerfronten, men systematisk, grov og gjentakende miljøkriminalitet er noe annet.

Ergo; på basis av dette, ser vi ingen grunn til at noen skal le, og gjør de det, så er det de som har et problem, ikke vi.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av JanM

Gjør oppmerksom på at det ikke er han som "tar seg en og annen tilfeldig og død garndratt sjøørret til middag" vår gruppe retter vår innsats inn mot, men han som systematisk setter ulovlig, på strategiske plasser, med hovedformål å nettopp erverve seg anadrom fisk, og mengder av den. Ergo de som faktisk utgjør den største trusselen for stammene.

Dette er vel ikke så vanskelig å fatte, eller...?

Når det er sagt; de som gjør førstnevnte, gir et dårlig signal. Det kan vel heller ikke være så vanskelig å fatte.... eller?

Her er det ikke speidergutter det er snakk om. Vi har alle brutt en regel eller tre her i livet, også på fiskerfronten, men systematisk, grov og gjentakende miljøkriminalitet er noe annet.

Ergo; på basis av dette, ser vi ingen grunn til at noen skal le, og gjør de det, så er det de som har et problem, ikke vi.

Jan.

Du har en helt uspiselig tone i innleggene dine. Her truer du med både doberman og deg selv og ordlegger deg på en måte som om du er den eneste med vett i pappen her inne.

Så vidt jeg kan lese har Lotofcatch satt garn og tilfeldigvis fått sjøørret i disse (får vel normalt sett ikke flyndre i garn satt etter sjøørret eller?). Hvordan vet du at Lotofcatch "systematisk setter garn etter SØ"? Du må jo vite dette siden du velger å gå til angrep på den måten... Du er jo som du selv sier ikke ute etter de som tilfeldigvis får SØ i lovlige satte garn og tar vare på den...

Trussler har ingenting inne på et slikt forum å gjøre uansett, noe som du bør beklage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Shrimpfingers

sitat:Opprinnelig postet av JanM

Gjør oppmerksom på at det ikke er han som "tar seg en og annen tilfeldig og død garndratt sjøørret til middag" vår gruppe retter vår innsats inn mot, men han som systematisk setter ulovlig, på strategiske plasser, med hovedformål å nettopp erverve seg anadrom fisk, og mengder av den. Ergo de som faktisk utgjør den største trusselen for stammene.

Dette er vel ikke så vanskelig å fatte, eller...?

Når det er sagt; de som gjør førstnevnte, gir et dårlig signal. Det kan vel heller ikke være så vanskelig å fatte.... eller?

Her er det ikke speidergutter det er snakk om. Vi har alle brutt en regel eller tre her i livet, også på fiskerfronten, men systematisk, grov og gjentakende miljøkriminalitet er noe annet.

Ergo; på basis av dette, ser vi ingen grunn til at noen skal le, og gjør de det, så er det de som har et problem, ikke vi.

Jan.

Du har en helt uspiselig tone i innleggene dine. Her truer du med både doberman og deg selv og ordlegger deg på en måte som om du er den eneste med vett i pappen her inne.

Så vidt jeg kan lese har Lotofcatch satt garn og tilfeldigvis fått sjøørret i disse (får vel normalt sett ikke flyndre i garn satt etter sjøørret eller?). Hvordan vet du at Lotofcatch "systematisk setter garn etter SØ"? Du må jo vite dette siden du velger å gå til angrep på den måten... Du er jo som du selv sier ikke ute etter de som tilfeldigvis for SØ i lovlige satte garn og tar vare på den...

Trussler har ingenting inne på et slikt forum å gjøre uansett, noe som du bør beklage!

Skjønar at du er kompisen til Lotofcatch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermann; forstå ironien i den da...

Forøvrig; det sentrale her er hvordan dette bidraget ble postet.

Videre; vi som forsøker å bekjempe ondet, skal ha respekt for det, og ikke kastes skitt på.

Hvis du leser den andre garntråden her inne, og faktisk setter deg inn i saken før du skriver ned glosene dine her, så forstår du hvordan vi jobber, og hvorfor.

Hvis du igjen også tar en kikk bakover på innleggene mine i denne tråden, med unntak av den du refererte til, forstår du at jeg er akkurat motsatt; jeg respekterer denne formen for fiske og de som bedriver den, på lik linje med annet og andre, men der det foregår under kontrollerte former. Vi fluefiskere har også regler å forholde oss til.

Min tone er det ikke noe galt med. Dette er saklig. Men det er klart at litt provosert blir også jeg av og til. Troll i ord; jeg har aldri hevdet at Lofotcatch setter systematisk garn etter sjøørret. Hvor har du det fra?

Denne debatten her er forsåvidt normal i sitt innhold, fordi den reflekterer det faktum at vi alle er på forskjellig "tidspunkter" i kunnskapservervelsen våres om det nevnte spørsmål. Det er normalt.

Men ikke så tvil om min kunnskap på akkurat dette området. Dette har jeg holdt på med en stund, og jeg kommer til å fortsette med det...

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Shrimpfingers at utsagnet til JanM med dobbermann og greier var litt på kanten.

Men jeg har et spørsmål til deg og Lotofcatch; hvorfor er dere så anonymisert som det kan bli? ikke et navn har dere lagt igjen i profilen deres. Mistenker dere for å kunn poste for å f u c k e opp stemningen. Da er mitt beste råd. Fortsett med dritten deres på Bergens sportsfiskeres hjemmeside. Den er full av slike som dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.