Gå til innhold
Fiskersiden

Vurderer kveitefredning


 Share

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om bestandsutviklingen, og det stod dessverre ikke noen bakgrunnsinfomasjon i artikkelen. Men finnes det noen form for dokumentasjon på at sportsfiske etter kveite har slike ødeleggende konsekvenser? Godeste Lisbeth har en tendens til å slå sammen alt "fritidsfiske" når hun uttaler seg, med andre ord sidestiller hun sportsfiske og fiske med faststående redskap. Nå er det ikke noen hemmelighet at sportsfiske kan være vel så effektivt som faststående redskap basert på synsing, men finnes det noen skikkelig forskning på dette?

Som vanlig er min oppfatning at begrensinger på sportsfiske løses bedre med maks- og minstemål kombinert med baglimit enn ren fredning, men i Norge er dessverre det eneste av disse som synes aktuelle å være minstemål.....

Samtidig vil utvilsomt en fredning få effekt på turistfiskerne, så jeg skjønner at turistbransjen ser mørkt på dette. Jeg var selv i Lofoten sist sommer, men hadde aldri dratt dit hvis jeg ikke hadde fått fiske målrettet etter kveite. Hvis fredningen i praksis blir et påbud om CnR, og ikke berører fiskeformer som gir stor sannsynlighet for kveite, da er Lofoten aktuelt som reisemål igjen. (Det er med andre ord ikke noe must for meg å klubbe fisken.) Endel av tyskerne/ tsjekkerne vil utvilsomt se det som negativt at de ikke får klubbe fisken, men kanskje de da bør se seg om etter andre reisemål? Diskusjonen om hva slags turisfiske vi skal ha har bare så vidt startet.)

Finnes det forersten noen form for data som sier noe om overlevelsen på gjenutsatt kveite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo svært dramatisk hvis det blir gjennomført. Med andre ord kan det bli ulovlig for alle å fiske kveite i juni og juli. Kan føre til store konsekvenser for turistfiskebedrifter.

Det pekes på sportsfisketurismen som en synder. Jeg har liten tro på at sportsfiskere klarer å nedfiske en hel kveitebestand, tenk på hvor stort havet er og hvor lite område turister fisker på. (men det er klart at turister kan fiske tom små, begrensede områder). Det er jo store områder ved kysten der det ikke finnes turister i det hele tatt.

Da er det nok i hovedsak det utstrakte garnfisket som kan være en trussel og gjøre innhogg i bestanden.

Og det er nok diverse motstandere av turistfiske i Lofoten som skal ha sin del av æren for at departementet nå ser på turistfisket etter kveite som en "trussel". Er det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror utspillet fra ministeren kommer som et direkte resultat av konflikten mellom NSA og lokalbefolkningen i Lofoten. Etter at NSA etablerte seg i Nappstraumen har båtene fisket døgnet på tamp der. Det er sånn NSA opererer - når de har funnet en god fiskeplass fisker de der til de ikke får mer fisk. Når Jimmy Anderson i tillegg har ertet på seg hele lokalbefolkningen med sin belærende og arrogante væremåte har sinnene kommet i kok og jeg tror turistfisket og NSA har vært tema på årets reguleringsmøte.

Jeg synes det virker radikalt å frede bestanden ettersom det ikke er noe som tyder på at bestanden er truet - vel og merke nord for 62 graden. Men antall turistfiskebåter bør reguleres innenfor hver kommune og tilpasses ressursgrunnlaget. Adgangen til å etablere og drive turistfiske bør også begrenses, helst til lokale aktører istedetfor store utenlandske profittjegere. Her i Karlsøy kommune er det nå 4 utenlandskeide turistfiskeanlegg. På det ene anlegget som eies og drives av tsjekkere ble det her om dagen pakket 500kg kveitefilet pluss torsk- og steinbitfilet. Disse gutta driver ren høsting og utnytting av norske ressurser.

Den store trusselen mot kveitebestanden er uansett ikke stangfiskerne, men fisket med breiflabbgarn. Dette er utstrakt, spesielt her i Troms hvor fiskerne har større lotter på fisket etter breiflabb enn etter torsk. Båtene drifter med opptil 7-800 garn hver og nå begynner breiflabb-bestanden og bli redusert. Og da flytter fiskerne garnlenkene sine nærmere land og oppå grunnene for å få meir kveite istedet. Når man i tillegg vet at mye av kveita må kastes siden garnene røktes bare 1-2 ganger i uka er det et forkastelig fiske og ressursødende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Karlsøy kommune er det nå 4 utenlandskeide turistfiskeanlegg. På det ene anlegget som eies og drives av tsjekkere ble det her om dagen pakket 500kg kveitefilet pluss torsk- og steinbitfilet. Disse gutta driver ren høsting og utnytting av norske ressurser.

Hvilken camp er dette? Det er jo helt forkastelig. 500 kg er vel en tanke mer enn de 15 kg man har lov til å ta ut av landet... ingen tvil om at lokale grunner kan tømmes med et slikt uttak.

Den store trusselen mot kveitebestanden er uansett ikke stangfiskerne, men fisket med breiflabbgarn. Dette er utstrakt, spesielt her i Troms hvor fiskerne har større lotter på fisket etter breiflabb enn etter torsk. Båtene drifter med opptil 7-800 garn hver og nå begynner breiflabb-bestanden og bli redusert. Og da flytter fiskerne garnlenkene sine nærmere land og oppå grunnene for å få meir kveite istedet. Når man i tillegg vet at mye av kveita må kastes siden garnene røktes bare 1-2 ganger i uka er det et forkastelig fiske og ressursødende.

Enig med deg i at dette er forkastelig. Det må komme begrensninger på dette fisket før det er for seint. Synes allerede å se tegn på at det er mindre antall kveiter og tregere fiske her i Nord-Troms enn f.eks. i Nordland eller Finnmark. Breiflabbgarnene er nok en naturlig del av årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noe som hindrer de lokale gutta i å starte opp selv da?

Når det nå tydeligvis går an å drifte fiskecamper i Norge med overskudd (jeg antar det siden de spretter opp både her og der med ymse nasjonaliteter som drivere), så skjønner jeg ikke helt hvorfor de lokale (nordmennene) ikke starter opp for seg selv og får det til? Det høres ut som noe i nærheten av en drømmejobb i å drive en fiskecamp, så hvis det også gir et levebrød burde etableringene stått i kø og utkonkurrert utlendingene.

Min erfaring har dog vært litt ymse med lokale norske operatører, hvor båtene er uegnet for havfiske og motorene har tidvis vært nesten like gamle som gjestene og med boforhold i samme standard. Mitt siste eksempel var en helnorsk operatør i Troms, som til tross for prima boforhold og egnet båt/ motor ikke klarte å levere bensin til båten i tide og heller ikke klarte å levere et fungerende ekkolodd. Nå reiser jeg kort (fra Oslo) i forhold til tyskere etc, men synes allikevel at det å miste en halv fiskedag mens man venter på en dårlig forberedt operatør er service under pari. Tilsvarende erfaringer med lite profesjonelle operatører har jeg KUN hatt med norske operatører, aldri med svenske, og aldri utenfor våre landegrenser heller. Hva er det som gjør at vi nordmenn ikke selv klarer å få til dette og utkonkurrere de andre?

Før jeg henges opp for gjelling nå, så husk at det er en interessert men kunnskapsløs søring som spør i beste mening. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken camp er dette? Det er jo helt forkastelig. 500 kg er vel en tanke mer enn de 15 kg man har lov til å ta ut av landet... ingen tvil om at lokale grunner kan tømmes med et slikt uttak.

Dyrsfjorden. Men tar forbehold ettersom jeg ikke har sett dette selv, det var en av de lokale som hadde besøkt anlegget av ren nysgjerrighet mens de holdte på å pakke filet. De likte ikke å få besøk virket det som..

Men er det noe som hindrer de lokale gutta i å starte opp selv da?

Nei. Her i kommunen er det etablert flere nye rorbuanlegg i år av lokale aktører. Og enda flere er under utbygging. Jeg vet ikke hvilke norske anlegg du har besøkt, men et av de best drevne anleggene jeg vet om er norsk - Torsvåg Havfiske. Det vil alltid være noen spekulanter som kaster seg på bølgen i håp om enkel profitt. Derfor mener jeg at det bør stilles krav ved etablering av nye anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært rundtomkring i Norge og fisket, men best service har jeg desidert fått av nordmenn. Var en uke hos Nikolassisen ifjor og når vi opplevde problemer med båten tok det ikke lange tiden får det var ordnet og alt var klart til vi skulle fiske. Frank leverer knallbra service!

Det samme kan jeg si om campen på Leka med hyggelige folk som engasjerer seg i fisket vårt, kommer og tar bilder ved endt fiskedag, printet ut bilder av oss og leverte det og alt var bare tipptopp.

På vestlandet derimot, er det oftest ikke så fokus på båtutleie desverre. Folk tror vi kommer kun for å se på fjellene når vi eksplisitt ringer flere ganger før avreise for å dobbeltsjekke at båtene er på vannet, at motorer fungerer osv osv.

Det er kun 1 plass jeg har vært på vestlandet hvor jeg har gode erfaringer likt som de jeg har hatt ved feks hos Frank eller på fiskecampen på Leka.

Resten var kun interessert i penger, og vi har også opplevd at prisene "brått" hoppa i været når vi skulle reise derfra.

Litt om mine erfaringer for å ikke svartmale alt som finnes av norske camper i Norge. Det finnes bra nordmenn som virkelig står på for kundene sine også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært rundtomkring i Norge og fisket, men best service har jeg desidert fått av nordmenn. Var en uke hos Nikolassisen ifjor og når vi opplevde problemer med båten tok det ikke lange tiden får det var ordnet og alt var klart til vi skulle fiske. Frank leverer knallbra service!

Tusen takk Rage, dette var meget hyggelig å høre :) I fjor var første driftsåret mitt og jeg lærte blant annet at man alltid må ha en tipp-topp båt liggende i reserve for å sette inn hvis det skulle oppstå noe med en av utleiebåtene. I år har jeg derfor både en reservebåt klar hele tiden samt ytterligere en båt som kan settes inn ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Her i kommunen er det etablert flere nye rorbuanlegg i år av lokale aktører. Og enda flere er under utbygging. Jeg vet ikke hvilke norske anlegg du har besøkt, men et av de best drevne anleggene jeg vet om er norsk - Torsvåg Havfiske. Det vil alltid være noen spekulanter som kaster seg på bølgen i håp om enkel profitt. Derfor mener jeg at det bør stilles krav ved etablering av nye anlegg.

Mine to litt uheldige opplevelser er fra en operatør utenfor Mo I Rana og en i Malangen. Begge kompenserte økonomisk for sine utfordringer, men poenget er at når man bare har noen dager for fisketur, så forventer i hvertfall jeg å få mest mulig ut av de dagene.

Spekulanter vil utvilsomt kunne dukke opp. Jeg opplever ingen av de to jeg har vært borti som spekulanter, bare som lokale helter som ikke helt har skjønt hva uttrykket "servicenæring" betyr. I fare for å komme borti en "by vs land" diskusjon skal jeg være litt forsiktig, men tror jeg noe av problematikken rett og slett kom av at de ikke så på avtalte klokkelsett som noen stor greie, noe jeg definitivt gjør. (Sært og stresset bymenneske som jeg er.) Men jeg har i hvertfall lært endel underveis, så når jeg nå leier båter peiler jeg i hvertfall oljen på påhengeren før jeg legger ut og sjekker at batteriet er fulladet. :D

Utover at man bør kreve at aktøren er medlem i reisegarantifondet (www.rgf.no) ser jeg ikke helt noen annen utvei for å sile ut spekulantene enn å google aktøren før man reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ser ikke helt den store fordelen med at sydeuropeiske selskaper bedriver fisketurisme i Norge. Hva er vitsen , hvis de tar ut mer ressuser fra havet enn det de legger igjen i rene penger i vår økonomi?

Nå er det ikke nødvendigvis gitt at dette regnestykket er negativt selv om operatøren er utenlandsk, men til en viss grad blir dette også et spørsmål om hva som er alternativet. Fordelen med å tillate utenlandske aktører er først og fremst at det bidrar til økt (fiske-)turisme totalt sett. Hvis alternativet er færre operatører, vil dette gi et dårligere tilbud til brukerne (bare se på andre bransjer med få aktører, konkurranse er og blir en god sak for oss forbrukere) og lavere sysselsetting og verdiskapning på disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke nødvendigvis gitt at dette regnestykket er negativt selv om operatøren er utenlandsk, men til en viss grad blir dette også et spørsmål om hva som er alternativet. Fordelen med å tillate utenlandske aktører er først og fremst at det bidrar til økt (fiske-)turisme totalt sett. Hvis alternativet er færre operatører, vil dette gi et dårligere tilbud til brukerne (bare se på andre bransjer med få aktører, konkurranse er og blir en god sak for oss forbrukere) og lavere sysselsetting og verdiskapning på disse stedene.

Turistfiske er ei vekstnæring som kommer distriktene til gode. Og sysselsetting og verdiskapning i distriktene er meget kjærkommet. Det vi ikke må glemme i denne debatten er at næringa er basert på høsting av lokale ressurser. Disse ressursene er begrenset og jeg frykter overetablering og jeg mener at det allerede er overetablering av turistfiskeanlegg, ihverftall her i Nord-Troms. Det som skjer ved overetablering er at de lokale bestandene blir så nedfisket at grunnlaget for næringa faller bort. Da vil de lokale aktørene som har investert penger i bygninger og båter gå konkurs, mens de utenlandske aktørene som bare framleier bygningsmassen og leier ut egne båter, fiskeutstyr og guider kan ta sine driftsmidler med seg til en ny lokalitet å fortsette sin næringsvirksomhet.

Tilbake sitter da de lokale turistfiskebedriftene og yrkesfiskerne med et utarmet næringsgrunnlag. Dette er en av grunnene til at jeg mener næringa må reguleres mhp antall båter innenfor et distrikt og at næringa bør forbeholdes lokalt næringsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turistfiske er ei vekstnæring som kommer distriktene til gode. Og sysselsetting og verdiskapning i distriktene er meget kjærkommet. Det vi ikke må glemme i denne debatten er at næringa er basert på høsting av lokale ressurser. Disse ressursene er begrenset og jeg frykter overetablering og jeg mener at det allerede er overetablering av turistfiskeanlegg, ihverftall her i Nord-Troms. Det som skjer ved overetablering er at de lokale bestandene blir så nedfisket at grunnlaget for næringa faller bort. Da vil de lokale aktørene som har investert penger i bygninger og båter gå konkurs, mens de utenlandske aktørene som bare framleier bygningsmassen og leier ut egne båter, fiskeutstyr og guider kan ta sine driftsmidler med seg til en ny lokalitet å fortsette sin næringsvirksomhet.

Tilbake sitter da de lokale turistfiskebedriftene og yrkesfiskerne med et utarmet næringsgrunnlag. Dette er en av grunnene til at jeg mener næringa må reguleres mhp antall båter innenfor et distrikt og at næringa bør forbeholdes lokalt næringsliv.

Her er vi stort sett hjertens enige. :) Jeg er dog ikke helt enig i at dette bare skal forbeholdes lokale aktører, nettopp på grunn av elementet med konkurranse. Nå er du opplagt en seriøs aktør, som tar dine kunder OG ressursenes begrensninger på alvor, men jeg er redd for at dersom en forutsetning for drift skal være at eier må bo i feks samme fylke som driften, så vil kunden ende opp som skadelidende. For det lille tettstedet som huser anlegget, vil det dessuten være av begrenset betydning om selskapets eiere sitter i Bergen, Oslo eller Madrid? Overskuddskapital vil forsvinne fra tettstedet dersom dette er eiers ønske, og resultatet blir det samme. Dere vil uansett ha et stort konkurransefortrinn i det at dere ER lokale, spesielt mot norske kunder, uten at jeg ser at lokale aktører bruker det fortrinnet i særlig stor grad i det jeg ser av annonsering etc.

Men sett at man ønsket å lage en form for konsesjonsplikt på dette, hvordan skal en slik ordning praktiseres uten at den kolliderer med EØS?

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sett at man ønsket å lage en form for konsesjonsplikt på dette, hvordan skal en slik ordning praktiseres uten at den kolliderer med EØS?

Godt spørsmål. Kanskje anleggene bør reguleres via fiskerilovgivningen og at hvert anlegg får ei kvote på torsk og kveite. Norsk fiskerilov er såvidt jeg vet suveren og unntatt anbuds- og konkurranseregler for EØS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Kanskje anleggene bør reguleres via fiskerilovgivningen og at hvert anlegg får ei kvote på torsk og kveite. Norsk fiskerilov er såvidt jeg vet suveren og unntatt anbuds- og konkurranseregler for EØS.

Mange oppegående meninger -innlegg og ikke minst av oppegående folk. Jeg velger , og klok av skade å ikke blande meg i temaen gjeldende nord for 62 grader. Sør for 62 grader er det i hvertfall nødvendig med slike tiltak.

Breiflab tema er noe for seg også, og her tror jeg det kommer kraftige bestemmelser etter hvert. Breiflabfiske er blitt miljø katastroffe over alt det foregår (ikke bare i Norge)

Jeg tror at det er kun norsk som fiskerilov som er mulig å bruke i dette tilfelle for at det skal kunne gjelde "alle". Så juristene ser ut til å ha gjort leksen sin. Jeg spør meg allikevel : Hva hjelper det til med lover og regler når andre departemenger fjerner økonomisk mulighet til å gjennomføre kontroler av regler og via kutt i budsjett til feks. Kystvakttjeneste ? Det er bare en tanke som slo meg :)

Kan sammenliknes med at samferdseldep. infører nye trafikk-hastighets regler , men innenriks bestemmer seg for å kutte budsj. hos UP ...

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har begynt fredingen av kveitene for lengst, får ikke en eneste av rakkerne på land.

Det er jo et vesentlig poeng lopezen kommer med, hjelper lite med lover og regler når ingen sjekker om de følges.

At vi har en fiskeriminister som ønsker å bli kvitt all fisk som ikke er i merdene hennes, er jo ikke akkurat noen hemmelighet. Og det blir mye bedre priser på oppdrettskveite hvis konkurransen fjernes.

Min erfaring med turistfiskenæringen er at det er en dreining mot ivrige, dyktige folk som på sikt vil utkonkurrere nessekongene, men det er ennå et stykke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kloke kommentarer i denne tråden. Selv har jeg fulgt debatten rundt kveitefiske i Nappstraumen, Lofoten på nært hold. Det har virkelig kokt blant lokale fritidsfiskere etter at NSA etablerte seg her i Nappstraumen. Beskyldninger, usannheter og usakligheter har blitt servert gjennom lokalaviser og på nettet. Mye kunnskapsløshet, litt misunnelse og noe sunn skepsis ligger bak. Etterhvert har debatten begynt å dreie seg om catch and release. En interessant vinkling som jeg mener har fått for lite fokus så langt. Hovudargumentet som brukes for å forsvare den intense jakta på kveita er at det drives catch and release, og at de tar med seg hjem små mengder fisk. Personlig synes jeg c&r er et bra prinsipp og praktiserer det selv på mange fiskeslag når jeg finner det fornuftig. Likevel er det en god del betenkeligheter rundt dette i forhold til kveita. På NSA sin hjemmeside http://www.nordic-sea-angling.se/sv/shownews.php?nr=1342 er det f. eks et bilde av ei kveite på 160 cm som etter 20 - 25 minutters kamp er dratt ombord i båten, med klepp, krok? Fiskeren har hendene i gjelleområdet, og fisken ligger med en bøyd rygg. I følge teksten ble den gjenutsatt etter en fotoseanse. Er dette klok behandling av fisk som skal gjenutsettes? Først skal fisken kjøres, så skal den ombord, så skal den beroliges, koses med, danderes, løftes og fotograferes før den løftes ut av båten og slippes. Hvordan har fiskens slimlag, beinbygning, øyer og gjeller det etter en slik runde? Hvor mye tåler kveita av slikt? Hvilken opplæring gir NSA og andre firmaer sine kunder i C&R av kveite? Er det slik at man slipper ut mange kveiter som bare seiler til bunns for å møte en pinefull død og bli krabbemat? Etter min mening bør man forske mer på dette for å få frem om c&r av kveite er så bra som man liker å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kloke kommentarer i denne tråden. Selv har jeg fulgt debatten rundt kveitefiske i Nappstraumen, Lofoten på nært hold. Det har virkelig kokt blant lokale fritidsfiskere etter at NSA etablerte seg her i Nappstraumen. Beskyldninger, usannheter og usakligheter har blitt servert gjennom lokalaviser og på nettet. Mye kunnskapsløshet, litt misunnelse og noe sunn skepsis ligger bak. Etterhvert har debatten begynt å dreie seg om catch and release. En interessant vinkling som jeg mener har fått for lite fokus så langt. Hovudargumentet som brukes for å forsvare den intense jakta på kveita er at det drives catch and release, og at de tar med seg hjem små mengder fisk. Personlig synes jeg c&r er et bra prinsipp og praktiserer det selv på mange fiskeslag når jeg finner det fornuftig. Likevel er det en god del betenkeligheter rundt dette i forhold til kveita. På NSA sin hjemmeside http://www.nordic-sea-angling.se/sv/shownews.php?nr=1342 er det f. eks et bilde av ei kveite på 160 cm som etter 20 - 25 minutters kamp er dratt ombord i båten, med klepp, krok? Fiskeren har hendene i gjelleområdet, og fisken ligger med en bøyd rygg. I følge teksten ble den gjenutsatt etter en fotoseanse. Er dette klok behandling av fisk som skal gjenutsettes? Først skal fisken kjøres, så skal den ombord, så skal den beroliges, koses med, danderes, løftes og fotograferes før den løftes ut av båten og slippes. Hvordan har fiskens slimlag, beinbygning, øyer og gjeller det etter en slik runde? Hvor mye tåler kveita av slikt? Hvilken opplæring gir NSA og andre firmaer sine kunder i C&R av kveite? Er det slik at man slipper ut mange kveiter som bare seiler til bunns for å møte en pinefull død og bli krabbemat? Etter min mening bør man forske mer på dette for å få frem om c&r av kveite er så bra som man liker å tro.

Betimelige spørsmål, og dette burde det selvfølgelig forskes veldig mye mer på. Er vel noen større kveiter som har blitt "hådtert" og merka, for deretter å bli gjenfanget, men matrialet er vel alt for lite til å konkludere med noe som helst...

Når det gjelder "synsing" er vel de fleste enige om at "stor" kveite ikke bør tas om bord om den skal slippes.

Personlig ser jeg for meg at kveiter opp i 10kg's klassen bør kunne tas opp i båten, tas bilde av for deretter å returneres, gitt at det gjøres på riktig måte. Med dertil egnet utstyr (krybbe o.s.v) er det vel mulig å strekke dette noe, men jeg tenker at det uansett er tullete å ta vesentlig større fisk ombord for å ta bilder og deretter returnere den.

10-20kg's fisk er jo fin matfisk, og om man ønsker å "høste", er det jo nettopp fisk i denne størelsen man bør ta. Om man ikke ønsker å "kakke" har man i allefall muligheten til det uten å evt.t å fore krabben.

(tror jeg :) ). Skal man returnere større fisk, og virkelig stor fisk, er det jo åpenbart at det er håpløst å ta den ombord. Jeg tror det lar seg gjøre å slippe stor fisk ved ripa uten at den blir krabbemat, men det burde absolutt forskes på.

Antallet tilbydere som reklamerer med hytter og båt for målrettet kveitefiske har eksplodert. Skal dette fungere på lengre sikt er trolig effektiv C/R en del av løsningen, men da må vi jo vite hva effektiv C/R faktisk er...

Dette burde det vert tatt tak i, og gitt midler til å finne ut av. I stedet kommer det varsel om et mulig forbud mot fritidsfiske (implissit stangfiske) på kveite.

Hva er så motivet for å forby kveitefiske på stang. Er det for å gi kveitebestanden x antal års pause fra stangfiske og samtidig sørge for At mange som tilbyr sportsfiskere båt og hus, går konk?

Merkelige greier.......

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Alaska-modellen. Bag limit pr fisker, og periodevis stenging av områder der fiskepresset har vært stort over tid. Jeg fikk selv oppleve dette i praksis der borte, vi ankret opp på en kjent godplass, men hadde knapt fått agnet opp før kystvakta var der og bordet båten. Fiskelisenser ble sjekket, og vi ble høflig anmodet om å flytte oss siden området var stengt inntil videre.

Alle som ville fiske kveite der borte måtte løse en lisens (tror det var 20-30 dollar). Dette har jeg sansen for, pengene burde gå til å finansiere håndheving av reglene. Jeg er sikker på at det finnes staut nordnorsk ungdom som kunne tenke seg en sånn jobb i kystvakta. De vil antageligvis ikke gå arbeidsledige om vinteren heller, er vel noen russiske og islandske trålere som også kunne trenge en sjekk i ny og ne.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå ikke så sikker på at en slik evt avgift ville gått til noe annet enn rett i det store Norske sluket , og ikke kommet verken forskning eller annet fiskerelaterte ting tilgode. :)

Her hos meg finnes det vel bare 1 aktør som har spesialisert seg på kveitefiske med stang. Det taes nok på land endel matfisker der men de store og en god del av de små settes nok tilbake. Årets sesong har begynt med tregt fiske uten at jeg på noen måte vil skylde på denne aktøren , ei heller andre stangfiskere for den sags skyld. Ingen av de årene jeg har fisket kveite har vært lik i så måte.

Derimot vet jeg med sikkerhet at det ble tatt store mengder små undermålskveiter i garn under høstens torskefiske siden fisken stod svært nær land. Med breiflabbgarn taes det også store mengder kveiter. Disse 2 siste sakene er nok det som er den største trusselen for kveitebestanden på sikt slik jeg ser det pr i dag. Å forby stangfiske er å starte i feil ende etter min mening !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå ikke så sikker på at en slik evt avgift ville gått til noe annet enn rett i det store Norske sluket , og ikke kommet verken forskning eller annet fiskerelaterte ting tilgode. :)

Jeg syns faktisk at det er på tide å innføre fiskelisens for ALLE som ikke bor fast i Norge. Lisens er vannlig overalt i verden og slik kommer ikke til å overraske noen besøkende som ønsker fiskeopplevelser i Norge. Jeg tror faktisk at de fleste besøkende er overrasket over at det ikke finnes slik lisens :)

Om pengene ikke brukes til rett formål i ettertid, ja, da har vi en annet kamp å føre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange bra innspill her. Som det skriver er turistfisket kommet for å bli, og dette er og vil forhåpentligvis fortsette å være en viktig næring i nord også i fremtiden. Men nettopp derfor er det viktig å forvalte denne flotte ressursen på en forsvarlig måte, sånn at man ikke sager over den greina man sitter på. Jeg kjenner ikke detaljene i dette per i dag, men ut fra det jeg selv har opplevd, er jeg nok ikke i tvil om at turistfisket lokalt kan gjøre store innhogg i bestandene, selv om det blir meningsløst å sette dette opp mot yrkesfiske. Men uansett bør man vurdere strengere fangstbegrensninger, feks bag limit (ala det man praktiserer i mange lakseelver, med fiskestopp når man kakker en fisk) eller påbudt C&R (med påbud om nødvendig utstyr for å kunne gjøre dette skikkelig), og kanskje man bør vurdere å heve minstemålet noe mer, selv om det jo er kveiter på rundt en meters lengde som har det fineste kjøttet. I tillegg bør det settes inn mye mer ressurser på å kartlegge fisket og finne ut i hvilken grad det påviker bestanden. For uansett hvilket tiltak man iverksetter, det aller viktigste er at disse ikke er tatt ut av løse lufta, basert på populistisk synsing, men at de er basert på fakta og kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.